Mitä kotitöitä teidän miehet tekee?
Meillä ei tee helvetti mitään ja olen kypsä! Molemmat käymme töissä ja laskut ja ostokset menee puoliksi. Minä siivoan kaiken, minä laitan ruuan ja käyn kaupassa ja hoidan koirankin siinä ohessa YKSIN. Mies ei ymmärrä! Ei ollut aluksi tällainen, vaan innoissaan teki kaikkea, suunnitteli ja sisusti minun kanssani... Nyt kuulemma työ on niin rankkaa ettei jaksa kotona mitään... No, samat fiilikset minullakin on, kun teen 3-vuorotyötä sairaanhoitajana... Ei minullakaan mikään helppo herkkuduuni verrattuna hänen raksaduuniin. Mikä neuvoksi? Joskus suutuspäissäni mietin jo eroa, kun hampaita kiristäen siivoan hänen paskaiset työvaatteet makuuhuoneen lattialta, vaikka olen käskenyt jättää ne tuulikaappiin... En voi lakata vaan tekemästä kaikkea, sillä vihaan sotkua ja koiran vuoksi pitää miltei päivittäin imuroida. Ja mielummin luovun miehestä, kuin koirasta, joten sekään ei ole ratkaisu (sarkasmi).
Kommentit (40)
Järjestelee, imuroi, moppaa, pyyhkii pölyjä, pesee wc:n/kph, tyhjää ja täyttää astianpesukonetta, esipesee kestovaippoja, pesee pyykkiä, ripustaa ja korjaa pyykit, remontoi, tamppaa matot.
Kasvattelee jotain ihme taimia pienissä purkeissa, sanoo että niistä tulee meille mausteita, saas nähdä. Hoivaa hellii niitä ja lämmittelee niitä kirkkaiden valojen alla. Olen sanonut että odotapa vain kun tulee seuraava sähkölasku, sanoo että näiden avulla saadaan se maksettua. joojoo, ihan ihmetouhua. Ei edes tykkää ruokaa laittaa joten mitä hittoa se mausteilla tekee.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 14:24"]Joo, helppoahan se elämä silloin on jos joku jaksaa koko ajan passata. Kyllä minäkin vaan makaisin ja valittaisin ,etten jaksa jos joku suostuisi kaiken tekemään ja kaikki löytyisi valmiina edestä. Varmista ,että miehesi nukkuu hyvin,ettei ole esim. uniapnea tai,ettei ole masennus iskenyt. Eihän terve mies jatkuvasti voi väsynyt olla.Tai sitten täytyy olla superlaiska.
[/quote]
Tätä minäkin mietin, että joku on... Töistä tullessaan menee päikkäreille ja nukkuu siinä tunnin, muuten tuijottaa telkkaria tai pelaa pleikkarilla... Menee kyllä aika myöhään nukkumaan siihen nähden, että herätys jo 5... Tietysti aamulla väsyttää jopa 4 tunnin yöunien jälkeen!? Olen asiasta sanonut, mutta ei kai sitä nyt aikuista ihmistä voi pakottaa sänkyyn klo 22 niin kuin pikkulasta!? Tuo väsymys on siis oma vikansa, mutta tasaa univelkoja kyllä ihan ok päikkäreillä ja viikonloppuisin nukkuu pitkään. Masennusta en usko olevan, sillä mikään ei viittaa sellaiseen kyllä. Laiska paska, jonka minä varmasti itse passannut piloille!? Vaikka ei todellakaan ole ollut tarkoitus ja nyt olen ihan hermoromahduksen partaalla. Erikoista, kun yhtäkkiä tullut tämä muutos, ennen oli niin innoissaan laittamaan kotia ja osteli kaikenlaisia sisustusjuttuja jopa tännr ihan oma-aloitteisesti!
Kateudella luin läpi muiden miehien osallistumista. Itse olen keskellä kuvottavaa ihmiskoetta. Seuraavat siivoamiset on tapahtunut viimeksi:
Yli vuosi sitten siivottu:
-suihku
-liesituuletin
-uuni
-sauna
-lattioiden luutuaminen
-petauspatjan pesu
jnejne
Kuukausi sitten siivottu:
-imurointi
-pölyjen pyyhkiminen
-vessa
-käsin tiskattavat tiskit
-peilipinnat
-keittiön pinnat
-lakanoiden ja pyyhkeiden vaihto
jnejne
Itse olen siis siivonnut nuo edelliset, miestä ei jaksa kiinnostaa. Ei tunnu haittaavan yhtään läävässä asuminen, sika kun on.
Käymme molemmat töissä, ja teemme yhdessä ruokaa. Minä hoidan miehen pyykit. Jos en ole hoitanut, tulee tasaisin väliajoin määkimään kun ei ole pyykätty. Jos sanon vastaan, niin olen kuulemma hirveä harppu. Jos pyydän että luodaan yhdessä työlista, niin ensin suostuu, ja sitten ei jaksa, kun siihen menee aikaa???!!!
Ei tee töitä pyytämällä, ei itsenäisesti, ei mitenkään. Vituttaa.
Hassunhauskaa on se, että mies oli suhteen muutamat ensimäiset vuodet ihan normaali ihana mies, joka siivosi kumppanina ja käyttäytyi kuin aikuisen olettaakin.
Imuroi, tyhjentää ja täyttää astianpesukonetta, lämmittää uunin, hoitaa useimmat pihatyöt ja kaikki autoon liittyvät hommat. Muu menee puoliksi paitsi minä pesen pyykin, teen ruoan, pesen vessat, pesen lattiat, pyyhin pölyt, huolehdin lasten vaatteista ja muista lasten hankinnoista, huolehdin sisä- ja ulkokukista.
Ei mitään. Olemme kumpikin kotona. Minä hoidan lapset, pyykit,ruuat ja siivoan. Mies istuu netissä,tuijottaa telkkaria ja makaa sängyssä....
Joo, helppoahan se elämä silloin on jos joku jaksaa koko ajan passata. Kyllä minäkin vaan makaisin ja valittaisin ,etten jaksa jos joku suostuisi kaiken tekemään ja kaikki löytyisi valmiina edestä. Varmista ,että miehesi nukkuu hyvin,ettei ole esim. uniapnea tai,ettei ole masennus iskenyt. Eihän terve mies jatkuvasti voi väsynyt olla.Tai sitten täytyy olla superlaiska.
Tottakai tekee kaikkea. Eikä siitä edes pitäisi neuvotella, jos molemmat on töissä. Ei kenelläkään ole oikeutta olla kotona tekemättä mitään. Ukko on itse työnsä valinnut, vaihtakoon duunia jos niin rankkaa on. Tai sitten sovitaan kohtuullinen rahallinen korvaus siitä, ettei tarvitse tehdä kotona mitään.
Pakota lääkäriin, jos ei kerran normaalista arjesta selviä. Jos ei ole mitään vikaa, vaan mies on vasn laiska ja itsekäs, lopeta palveleminen. Kasaa miehen sotkut miehen alueelle (esim. sänkyyn) niin että ne eivät häiritse sinua. Tee vain ruokia, joista itse pidät. Pese vain omat pyykkisi jne. Ota lopulta ero, jos ei muu toimi.
Me tehtiin työlista, jossa vuoroviikottaiset kummallekin hommat, koska kotityöt olivat vaan tappelua ja kettuilua. Kumpikin marttyyrina koki tekevänsä kaiken. Homma toimii nyt, työnjako on selkeä ja jos oikein on hyvällä tuulella ja haluaa ilahduttaa, niin auttaa toista tai tekee esim. lakanoiden vaihdon ylläreitä toisen puolesta.
Mä luulen, että meillä oli yksi iso juttu juuri noi erilaiset työajat (mä säännöllisessä päivätyössä ja mies kolmivuorossa). Ei sillä, että vertailtaisiin kumpi on rankempaa, vaan ollaan välillä niin ristiin kotona, että tuntuu, että toinen vaan vetää lonkkaa. Ei näe oikein sitä mitä toinen tekee kotona.
Meillä on myös tosi erilaiset siisteyskäsitykset (mä en "näe" lehtikasoja pöydillä, ne ei haittaa mua, mies ei pese tiskiallasta tai vessan lattiaa ym.), niistäkin oli puhuttava ja tehtävä kompromisseja. Ihan jo sekin, että meillä lapsuuden kodissa sai kipaista kengät jalassa vessassa, miehellä missään nimessä ei, aiheuttaa kitkaa.
Kaikkia tehdään molemmat aika tasaisesti. Joskus toinen tekee enemmän jos toinen tekee pidempää työpäivää jne
Yhteinen koti, yhteinen perhe -> yhteiset hommat.
Imuroi
Pyykkää
Huoltaa auton
Hoitaa lasta
Pesee lattioita
Asentaa hyllyt, taulut yms
Pesee vessan
Tuskaa
Laittaa ruokaa
Vie roskat
Hakee postin
Siivoaa roskakaapin
Huoltaa kodinkoneet
Vaihtaa lakanoita
Lajittelee lehdet
Siivoaa jääkaapin
Pesee ikkunoita
Pesee saunan
Järjestelee tavaroita oikealle paikalle
Leipoo
Käy kaupassa
Pakkaa tavarat reissuille
Sisustaa
Puistelee matot
Kokoaa huonekalut
Eli lähes kaikkea. Pölyjä ei pyyhi eikä imetä vauvaa :)
Yleensä imuroi, tiskaa, tekee ruokaa, hoitaa lasta, käy ruokakaupassa...
Minä enemmän pyyhin pölyjä, pyykkään, pesen vessan, hoidan lasta, ostan vaatteita ja kotitaloustarpeita (mies ostaa omat vaatteet)..
Mä vaan sanon, että nyt on siivouspäivä, niin hän kyllä imuroi tai ehdotan mitä ruokaa niin hän tekee. Toki oma-alotteisestikin hoituu. :)
Imuroi (ainoajna taloudessa) ja laittaa oman pyykkinsä koneeseen ja joskus nostaa ne kuivumaan. Käy mun kanssa kaupassa (kerran viikossa kaikki ruoat kerralla). Vie auton huoltoon ja katsastukseen. Vie roskat, minä en kykene astumaan jätehuoneeseen ollenkaan hajun takia.
Pihatöitä, uunin lämmitys, siivoaa, laittaa ruokaa, pesee pyykkiä, käy kaupassa. Ainoa mitä se ei tee (en tiiä miksi) on tiskikoneen täyttö ja tyhjennys. Mutta tuosta en ole alkanut narista, koska mies tekee paljon muuta ja sellaisia juttuja mitä minä en tee (esim. uunin lämmitys ja puiden hakkaaminen)
Joskus tyhjentää ja täyttää astianpesukonetta. Leikkaa nurmikkoa. Kolaa talvella lumia. Minä teen näitä kyllä siis myös. Leikkaa pensasaitaa, tätä mä en ikinä kyllä tee. Huoltaa joskus autoa, laskee sen kotityöksi, vaikka mä en edes koe että meillä ois pakko olla autoa ja käytän sitä itse todella harvoin, joten minusta se ennemmin oma harrastuksensa. Sama kuin mä väittäisin kotityöksi sitä että ompelen meille uudet verhot.
Minä hoidan pyykit, lattiat, vessan, pölyt, ruuanlaitonkin lähes aina. Ja lasten asiat, heidän vaatteiden hankinnat, neuvolat, kaverisynttärit, kaikki. Ja maksan aina perheen laskut ja muutenkin huolehdin taloudesta. Kaupassa käynnit hoidetaan ehkä puoliksi, tai tällä hetkellä minä enemmän kun olen äitiyslomalla, mutta samoin meillä työt jakaantui jo ennen sitä ja tulee jakaantumaan sen jälkeen kun palaan taas töihin.
Mä olen jo pitkään miettinyt, että onko vessojen pesu miehille jotenkin vaikeampaa kuin naisille.
Lapsuudesta muistan, kuinka isä aina laittoi ruokaa, imuroi, pyykkäsi, leikkasi nurmikot jne, eli teki kaikenlaista enemmänkin kuin äiti mutta vessan pesu oli ehdoton ei - sitä ei tehnyt koskaan.
Itse asuin pari vuotta miehen kanssa yhdessä, muuten tehtiin kaikki puoliksi, mutta minä en juuri koskaan tiskannut ellei ollut ihan pakko, koska mies inhosi vessan pesua ja minä tiskaamista. Vessan pesu oli minun juttuni
Kaikkea muuta paitsi vessan/kylppäreiden ja ikkunoiden pesua. Ei haittaa sillä nuo eivät ole musta mitään pahoja nakkeja, sen sijaan imurointia inhoa. Joten mies hoitaa sen 90% ajasta.
Tiskaa, vie roskat ulos, pyyhkii pölyä ja ripustaa pyykit. Joskus hän tekee ruokaa. Minä teen loput