Lakatkaa käyttämästä sanaa "taputeltu"!!!!
Uusi ärsyttävä sana! Kaikki on nykyään "taputeltu"! Esimerkki tämän termihirviön käytöstä ylen uutisissa koskien Selänteelle varattua kelluvaa laituria:
– Tämä kesä on taputeltu. Ei ole järkeä panostaa euroja siihen, että vuokralaituri saadaan tänne syksyksi kun sesonki loppuu. Ensi vuodeksi hankin oman laiturin, Reingoldt sanoo.
Tätä sanaa olen nyt enenevässä määrin nähnyt facebookissakin. Aaargh!
Kommentit (25)
Niin mutta mitä helvettiä se taputtaminen liittyy mihinkään? Miten se nyt voi olla synonyymi kaikelle tekemiselle ja toimimiselle? Joka toisen loma tai työrupeama tai mikä hyvänsä on facessa nykyisin "taputeltu". Muutan Suomesta, jos tätä asiaa ei saada kuriin.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 09:39"]
Niin mutta mitä helvettiä se taputtaminen liittyy mihinkään? Miten se nyt voi olla synonyymi kaikelle tekemiselle ja toimimiselle? Joka toisen loma tai työrupeama tai mikä hyvänsä on facessa nykyisin "taputeltu". Muutan Suomesta, jos tätä asiaa ei saada kuriin.
[/quote]
Lopussa annetaan aplodit, eli taputetaan jonka jälkeen esitys on päättynyt.
Mä käsitän taputtelun sellaiseksi, mitä normaalisti tehdään leipätaikinalle, kun halutaan viimeistellä sen muoto kauniiksi ja pinta tasaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 09:41"]
[/quote]
Lopussa annetaan aplodit, eli taputetaan jonka jälkeen esitys on päättynyt.
[/quote]
Silloin se olisi taputettu eikä taputeltu.
[/quote]
En ole koskaan tätä sanontaa kuullut, mutta mä ainakin tulkitsisin sen viittaavan siihen, että vaikkapa kaivanto - esim. hauta - peitetään ja pinta taputellaan tiiviiksi. Ei siis liitty käsien läiskimiseen yhteen.
Inhoan sitä myös ja mietin että mistä hitosta se tulee!! Kun joku on päätetty, saatettu loppuun, valmis, ohi... niin miten se on muka taputeltu? Siis missä ja minkä taputtelu on asioiden loppuun saattamista?
Ei lakata. Se klousaa hyvin puheena olleen loppuun saatetun keissin.
Oikein hyviä nämä kolme selitystä mitä tässä ketjussa on tullut. Oli sitten kuopan kaivamista, leivän pinnan viimeistelyä tai aplodeeraamista, kaikki ovat kuvailevia ja antavat kuvan siitä, että homma on viimeistellysti lopussa.
Juurikin näin. Eiköhän tämä ala olla jo taputeltu juttu. Ugh, olen puhunut.
Itse käsitän sen sellaisena hiekkakakun taputtelemisena. Ensin läntätään ämpärillä se puolimärkä hiekkakakku siihen ja sitten lapparilla taputellaan se jämäkästi paikoilleen.
Minä niin tykkään tuosta taputtelusta. Siitä silmälasimainoksestahan se on täksi kesäksi pinnalle noussut. Ei ole vielä vanhentunut, kyllä se syksyyn asti kestää. Näillä mennään.
Eiköhän tämäkin ketju ole taputeltu.