Opamoxin pidempiaikainen käyttö
Minulla on viikossa 1-2 päivää kun otan Opamoxia 30mg-90mg eli kohtuu iso annos. Kuten tänään, olen ollut koko päivän sellaisessa "sumussa ja pöhnässä". Lääkäri on määrännyt ainoastaan 15mg tarvittaessa. Tämä tuo vaan niin hyvän levollisen olon kun esim.itsetuhoiset ajatukset ja muut pelkot valtaa pään. Käytättekö muut isompaa annosta mitä määrätty?
Kommentit (73)
Älä käytä liikaa. Ja Max 1kk. Lääke rupeaa ruokkimaan itseään.
Olen käyttänyt 20v ja käyttö vähentynyt. Ennen otin 3x 15mg. nykyään 1-2x 15mg muutaman kerran viikossa. Mikään hyvä olo tuosta ei tule, mutta auttaa selviytymään niinkuin on tarkoitus. Ei kaikki ole lääkenarkomaaneja.
Mulla oli joskus 1-3 15mg/päivässä. En ikinä käyttänyt sitä 3/pvä.
Nyt olen yli vuoden joutunut sit syömään sen yhden napin päivässä ja saan jo siitä vieroitusoireita ja rebound-ahdistuneisuutta. Ja tietenkin, reseptin uusiminen on joka kerta vaikeaa ja saan pelätä loppumista koko ajan ja se on hlvetistä kun ei vaan pärjää ilman lääkettä, eli olen jäänyt koukkuun (vaikka kyse onkin pienestä annostuksesta)
Mulle tulee lääkkeestä vaan "normaali" olo, en siitä mitään hyvää oloa saa.
Mieti nyt,onko tuo ihan järkevää. Mene niillä vain pahimman yli, äläkä nappaile turhaan.
Mihin vaivaan sulle on tuota määrätty?
Nykyään tuntuu, että niitä saa liian helposti ja toisaalta niitä ei saa ne, jotka sitä todella tarvitsevat.
"1-2x viikossa 30-90mg" tuppaa vaan olemaan keskimäärin aika lähellä sitä 2x 90mg kun ihmiset noita arvioi. Ja sitten venyy siitä.
Lääkeaineen aikaansaama vaste on yksilöllinen joten jos lääkärin määräämä 15mg ei koskaan ole auttanut niin perusteet syödä 30-60mg voivat olla olemassa. 90mg alkaa olla kuitenkin jo paljon ja kertoo toleranssista.
Jos bentsoja syö sen verran säännöllisesti että nousee toleranssi, niin sen käytön tulisi olla lyhytaikaista, 1-3kk.
Itse käytin rakkaan ihmisen kuoleman ja oman burn outin jälkeen isoja annoksia tovin, kunnes tajusin et seuraan hänen jalanjälkiä kohti kuolemaa. Itsellä lähti vähän lapasesta lääkkeiden kanssa. Kannattaa tutustua siihen prosessiin, mitä aivoissa tapahtuu kun yrittää muuttaa ajatusketjuja. Hankalan tilanteen ja ajatusten kanssa pitää vain väkisin riuhtoa itsensä niistä irti ja pakottaa aivot kuljettamaan sähköimpulsseja eri reittiä. Tai jitsin mitä siellä nyt tapahtuukaan. Mutta pakottaa itsensä ajattelemaan toisin. Se on kuin harjoitella habaa. Kohta se sujuu helpommin. Tähän pohjautuu periaatteessa terapia.
Mä otan ennemmin alkohoolia, ku lääkkeitä
Tässä nyt pitää tiedostaa että "hyvä olo" ei välttämättä tarkoita addiktiosta. Toki, tavoite on normaali olo, mutta silloin kun minulla on paniikkikohtaus tai voimakas ahdistus, niin totta helvetissä siitä tulee aika hyvä olo kun lääke alkaa helpottaa.
Silti AP:n annos vaikuttaa aika suurelta ja kertoo sietokyvyn noususta. Ei kannata käyttää pitkään tohon malliin.
Herranjestas, kuusi nappia kerralla, ei varmasti ole ihan tarpeellista 😳 ei ihmekään jos olet sumussa. Varmasti noista tulee jo vieroitusoireita?
Kuinka usein joudut reseptin uusimaan jos määrät on tuollaisia? Kyllä ne jossain vaiheessa huomaa, että menee ohi reseptin.
Vierailija kirjoitti:
"1-2x viikossa 30-90mg" tuppaa vaan olemaan keskimäärin aika lähellä sitä 2x 90mg kun ihmiset noita arvioi. Ja sitten venyy siitä.
Lääkeaineen aikaansaama vaste on yksilöllinen joten jos lääkärin määräämä 15mg ei koskaan ole auttanut niin perusteet syödä 30-60mg voivat olla olemassa. 90mg alkaa olla kuitenkin jo paljon ja kertoo toleranssista.
Jos bentsoja syö sen verran säännöllisesti että nousee toleranssi, niin sen käytön tulisi olla lyhytaikaista, 1-3kk.
Jos olisi oikeat perusteet, niin lääkäri varmaan olisi määrännyt 50mg pillereitä?
Vierailija kirjoitti:
Jos saat napeista "hyvän olon" niin olet matkalla riippuvuuteen.
Ja varaudu siihen ettei reseptiä enää uusita.
Varmasti olet pöhnässä.
Monella on sellainen harhakäsitys, että jos jotain päihdettä ilman olisi niin se olo normalisoituisi jollain taikakonstilla. Ei normalisoidu vaan ahdistus ja dysforia voivat kestää loputtomia aikoja.
Mieluumminko itse olisitte jatkuvassa tuskatilassa mikäli kemiallinenkin apu olisi saatavissa?
Aloittajan tyylillä ei ole mitään pelkoa jäädä koukkuun, ja se koukkuun jääminen ei ole kovin suuri vaiva mikäli omaa reseptin. Opamoxit kun ovat pirun halpoja laillisesti hankittuina. Ja myös terveellisempiä kuin rööki tai alkoholi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt pitää tiedostaa että "hyvä olo" ei välttämättä tarkoita addiktiosta. Toki, tavoite on normaali olo, mutta silloin kun minulla on paniikkikohtaus tai voimakas ahdistus, niin totta helvetissä siitä tulee aika hyvä olo kun lääke alkaa helpottaa.
Silti AP:n annos vaikuttaa aika suurelta ja kertoo sietokyvyn noususta. Ei kannata käyttää pitkään tohon malliin.
Samaa mieltä. Jos ajatellaan "hyvää oloa" niin paljon parempi olo mulle on tullut oikea-aikaisesti tarpeeseen otetusta (yhdestä) diapamista kuin esimerkiksi alkoholista koskaan. Se johtuu vain kontrastista, kun olo ennen lääkkeen ottamista oli niin hirvittävä.
Enkä ole väärinkäyttänyt enkä syö tällä hetkellä bentsoja, ollut muutamia kertoja 2-3kk kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Itse syönyt n. 17 vuotta opamoxia 15 mg 1-3 kertaa päivässä. Joskus otan yhden, joskus kuusi että oloni on ns. normaali. Itse päätän koska otan ja kuinka paljon. Muitakin keskushermostoon vaikuttavia nappeja menee päivittäin. Kaikki reseptillä. Kyllä, olen töissä ja palkkani on aika kova.
En ole ikinä käyttänyt suurempaa kuin reseptissä lukee, mutta siitä huolimatta tulin riippuvaiseksi.
En ota määrättyä isompaa. En myöskään ole kokenut, että Opamox rauhoittaisi minua. Vaikutus tuntuu lähinnä vain lievältä huimaukselta ja lihasten voimattomuutena. Kun vaikutus lakkaa, olen todella vihainen ja tekisi mieli vahingoittaa itseäni.
Tuon jälkifiiliksen takia Opamox-purkki on ollut pitkään koskematon, enkä usko, että otan niitä enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Itse syönyt n. 17 vuotta opamoxia 15 mg 1-3 kertaa päivässä. Joskus otan yhden, joskus kuusi että oloni on ns. normaali. Itse päätän koska otan ja kuinka paljon. Muitakin keskushermostoon vaikuttavia nappeja menee päivittäin. Kaikki reseptillä. Kyllä, olen töissä ja palkkani on aika kova.
Käyt lienee yksityisellä?
Jos tarvitset sitä joka päivä niin olet koukussa vaikka se reseptillä onkin siunattu.
Bentsokoukusta ei kovin helposti parannuta, onnea matkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi oikeat perusteet, niin lääkäri varmaan olisi määrännyt 50mg pillereitä?
Ei välttämättä ellei AP ole sanonut ettei saa 15mg mitään vastetta. Ei sitä niin tehdä että lääkäri arvioi, kuinka ahdistunut on ja määrää heti ison annoksen. Lähtökohtaisesti määrätään pieni annos (esim 15mg, mahdollisesti tarvittaessa, mahdollisesti vaikka 3x jos potilas kärsii ahdistuksesta aamusta iltaan). Annosta nostetaan jos vaste ei ole riittävä tai kehittyy toleranssi.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt 20v ja käyttö vähentynyt. Ennen otin 3x 15mg. nykyään 1-2x 15mg muutaman kerran viikossa. Mikään hyvä olo tuosta ei tule, mutta auttaa selviytymään niinkuin on tarkoitus. Ei kaikki ole lääkenarkomaaneja.
Sama. Vuosia jo käytössä ja tarkka kontrolli lääkärin kanssa. Annosmäärät eivät ole nousseet. Tämän lääkkeen myötä sain elämäni takaisin. Mitkään masennuslääkkeet eivät toimineet. Turruttivat vain, veivät elämänhalun ja aiheuttivat sivuvaikutuksia. Opamoxin voi ottaa tarvittaessa. Masennuslääke otetaan joka päivä ja olet koko ajan zombi.
Jos saat napeista "hyvän olon" niin olet matkalla riippuvuuteen.
Ja varaudu siihen ettei reseptiä enää uusita.
Varmasti olet pöhnässä.