Puhuiko teidän isät koskaan teille kuukautisista, kun olitte nuoria?
Vai oliko se perusmeininki, ettei todellakaan puhuttu, äitikin toi huomaamatta sidepaketteja saataville.
Miksiköhän varsinkin ennen opetettiin siihen kuukautisiin liittyvien asioiden salailuun?
Kommentit (32)
Isä ei puhunut aiheesta sanaakaan. Äidin puoleltakin suhtautuminen oli todella kiusaantunutta. Siteitä hän kyllä osti, mutta kovin salamyhkäisesti.
Miten ihmeessä menkkojen salakähmäisyys on onnistunut siirtymään jopa 2000-luvulle?
Se on kuitenkin jatkunut tavalla tai toisella jo läpi koko yhteiskunnan historian.
Vai oliko se joskus jotain muuta kuin salailtava, hävettävä ja nolosteltava asia?
Ei puhuttu isän kanssa muuta kuin pyysin joskus tuomaan kaupasta suojia, ja hän toi niitä siinä missä vaikka suihkusaippuaakin. Äidinkään kanssa ei muistaakseni sen kummemmin. Olen 22v joten kun menkat alkoivat (13v), sai tarvittavan tiedon netistä eikä siitä ollut hirveästi puhuttavaa vanhempien kanssa, mutta ei asia myöskään kiusallinen ollut. Pystyin ihan hyvin sanomaan vanhemmille, jos en esim. halunnut lähteä uimaan menkkojen takia.
Ei todellakaan. Eikä puhunut kyllä äitikään. Kun 13-vuotiaana kuukautiset alkoivat pyysin äidiltä apua. Mitä teki äiti? Oli vihainen. Ikinä ei yhtään ainutta sidepakettia ostanut eikä kertaakaan kysynyt asiasta sen jälkeen.
Miksi kuukautisia opetetaan häpeilemään ja salailemaan kaikkea niihin liittyvää?
Olin kaverin kanssa kaupassa joskus reilusti yli parikymppisinä ja minun piti ostaa siteitä. Ennen kassoja kaveri kysyi, että enkö aio ostaa mitään muuta, että en kai minä nyt pelkkää sidepakettia osta. No ostin, enkä piilottaut sidepakettia kolmentoista vessapaperipakkauksen sekaan.
Olin tosi kipeä kuukautisten aikana, Isä lämmitti mulle aina saunan,Sodan käynyt mies ja niin rakas.
Äiti puhui käytännön asiat kuukautisista, mutta isältä sain teoriakirjan asiasta (murrosiän kehitys).
En ymmärrä miksi isäni olisi pitänyt puhua? Ei hänellä mitään kokemusta asiasta ole? Äiti siihen hommaan on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Eikä puhunut kyllä äitikään. Kun 13-vuotiaana kuukautiset alkoivat pyysin äidiltä apua. Mitä teki äiti? Oli vihainen. Ikinä ei yhtään ainutta sidepakettia ostanut eikä kertaakaan kysynyt asiasta sen jälkeen.
Mistä hän oli vihainen? Siis miten hän sen omassa sairaassa päässän ymmärsi, tyyliin ”mitä sinä lapsi tahallasi käyt vuotamaan?!”
Ei puhunut, mutta ei se ollut mikään tabu. Ei hänen vaan tarvinnut kun äiti ja koulu hoitivat asian. Ei tarvinnut piilotella siteitä isiltä.
Ei, meillä ei voinut isän aikana puhua edes siitä että oli niiden takia kipeä. Oli sitten aina muuten vaan vatsavaivoja, kun teininä oli välillä rajujakin vatsaoireita. Siteitä piiloteltiin, en ikinä nähnyt äidinkään suojia ennenkuin omat menkkani alkoivat yllättäen ja äiti kaiveli siteitä piilostaan. Nämä 2000-luvulla. Jos minulla on koskaan lapsia, menkat eivät ole enää "rättipäiviä" tai "huonoja päiviä" ja jotain salattavaa.
Äiti selitti käytännön asiat ja perheen naisten kesken oltiin hyvin avoimia. Eikä tarvinnut piilotella sidepaketteja tai tamponeja. Mummo ei ollut kertonut äidille mitään, eikä äiti halunnut samaa tyttärilleen. Sitten kun mun menkkahelvetti alkoi, isä tuki mua myös. Mulla oli hurjat kivut. On edelleen, jos jätän hetkeksikin pillerit pois. Kierukka ei auttanut.