Mökittömät: Oletteko kateellisia meille mökinomistajille? Miksi?
Olipa tuossa työpaikalla puhetta tulevasta kesästä. Kerroin, että aiomme viettää miehen kanssa kesän rantamökillämme Saimaalla. Nauttia kesästä, veneilystä, rantasaunan löylyistä, uimisesta puhtaassa Saimaassa, puhdetöistä ja luonnosta. Eikös heti yksi kysynyt, että mistäs olen mökin saanut. Kerroin, että mieheni on sellaisen ostanut ja se on nyt yhteinen kun olemme aviossa.
Heti alkoi juorut liikkumaan ja tuli eräs joka ei osallistunut kahvihetkeen, kysymään minulta, että olemmeko lottovoiton saaneet kun oli kuullut rantamökistämme.
Mikä siinä on, että tällaista kateutta nousee ja mistä se voi johtua? Osaako joku mökitön avata asiaa?
Kommentit (42)
En halua mökkiä mistään yksinäiseltä paikalta. Haluan vapaa-ajan talon tyyliin jostain Hangon hiekkarannan ääreltä. Ympärillä pitää olla ihmisiä ja elämää. On mökillä kiva viettää muutama viikonloppu kesästä, mutta se työmäärä. En ole viherpeukalo, muutaman kasvin voin hoitaa. Piha voi olla pieni, paikka upea meren äärellä ja talo hieno pienehkö ja hyvässä kunnossa.
Eli mikään saaristolukaali ei herätä kateutta, koska en sellaista halua / pysty hoitamaan.
Minulla on sopivan pieni mökki Helsingissä. Juuri sopiva minulle kulujen ja työn puolesta. Voin köydä istumassa iltaa ja uimassa. Toisaalta mökki voi olla huoletta pitkiäkin aikoja.
Vierailija kirjoitti:
En halua mökkiä mistään yksinäiseltä paikalta. Haluan vapaa-ajan talon tyyliin jostain Hangon hiekkarannan ääreltä. Ympärillä pitää olla ihmisiä ja elämää. On mökillä kiva viettää muutama viikonloppu kesästä, mutta se työmäärä. En ole viherpeukalo, muutaman kasvin voin hoitaa. Piha voi olla pieni, paikka upea meren äärellä ja talo hieno pienehkö ja hyvässä kunnossa.
Eli mikään saaristolukaali ei herätä kateutta, koska en sellaista halua / pysty hoitamaan.
Sijainti on tärkeä. Haluan kaupan olevan kilometrin päässä. Pyörällä on kesällä mukava mennä kauppaan. Meri pitää näkyä ikkunoista. Hiekkaranta mieluiten. Tykkään kävellä hiekkarannalla. Asunto voisi olla modernikin tai sitten vanha puutalo. Asunnossa voisi myös olla syksyllä ja keväällä. Sauna on tärkeä.
Ehkä kadehtisin, jos ei omakotitalomme olisi luonnonihanalla paikalla kahden järven välissä. Plussana vielä alle 10 minuutin ajomatkan päässä olevat kaikki palvelut: kaupat, pankki, kirjasto, terveyskeskus ja hammashoitola.
Meillä ei ole koskaan ollut mökkiä.
Exän vanhemmilla oli jossain Savossa, siellä käytiin muutaman kerran.
Olihan se ihan vaihtelua, mutta en minä sitä oikein ymmärrä. Ihan sama mitä teet, joka asia on kauhean vaivan takana.
Jos mulla on kotona porealtaat, spa-osastot, pihasauna, iso grilliosasto, pieni baari ja järvenrantaan 50m, niin mihin ihmeeseen tarvitsen mökkiä?
Eli voisin sanoa, että en ole kateellinen.
En ole kateellinen työleiristä ja kulusyöpöstä. Vieraaksi mökille on mukava mennä runsain tuliaisin, mutta se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Juuri pari vuotta sitten myytiin mökki pois kun ei jaksettu sitä työleiriä.
Sama täällä. Jos joskus vielä innostuu mökkeilemään, vuokramökki toimii, ilman työleiriä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kadehtisin, jos ei omakotitalomme olisi luonnonihanalla paikalla kahden järven välissä. Plussana vielä alle 10 minuutin ajomatkan päässä olevat kaikki palvelut: kaupat, pankki, kirjasto, terveyskeskus ja hammashoitola.
Pankissa käynyt viimeksi vuonna 2015, terveyskeskuksessa en edes muista ja hammaslääkärissä kerran parissa vuodessa.
En koe noiden palveluiden läheisyyttä kovin kriittisiksi tekijöiksi.
Ukko39 kirjoitti:
Meillä ei ole koskaan ollut mökkiä.
Exän vanhemmilla oli jossain Savossa, siellä käytiin muutaman kerran.
Olihan se ihan vaihtelua, mutta en minä sitä oikein ymmärrä. Ihan sama mitä teet, joka asia on kauhean vaivan takana.Jos mulla on kotona porealtaat, spa-osastot, pihasauna, iso grilliosasto, pieni baari ja järvenrantaan 50m, niin mihin ihmeeseen tarvitsen mökkiä?
Eli voisin sanoa, että en ole kateellinen.
Meillä oli mökki lapsena. Muistan kireän tunnelman perheessä, kun mökissä oli paljon työtä. Paljon kunnostettavaa. Isä teki aina jotain mökillä. Oli mökki hieno, mutta mielummin olisin ottanut puolet pienemmän mökin ja rentoa vapaa-aikaa perheen kanssa. Yhdessäoloa. Isä myös teki paljon työtä mökin eteen, joten siitä tuli liian tärkeä. Olen oppinut, että en halua mitää liian arvokasta ja aikaa vievää.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin asutte?
En ole kateellinen, mutta onpas taas muilla happamia kommentteja. Ymmärrän hyvin mökkeilyn ihanuuden ja rauhankaipuun. Ei kai kukaan pakota mökkeilemään jos se ei nappaa, mutta miksi vähätellä muiden harrastuksia?
Älä viitsi. Ei voisi työleiri vähempää kiinnostaa! Ja mitkään talviasuttavat luksusmökit ei ole mtn todellista mökkeilyä sanan barsinaisessa merkityksessä 😆
Ette kai te koko kesää voi siellä rantamökissänne Saimaalla olla, jos kerran käytte töissä? Vaikka olisitte opettajiakin, ei teillä ole lomaa koko kesää, kun ei ole koululaisillakaan.
Itse asiassa lomia on sen verran vähän työssäkäyvillä, että ihmettelen koko mökkijuttua. Siellä ehtii olla niin vähän, että miksi ihmeessä.
Me ei tarvita kesämökkiä, kun kotimme on maaseudulla ja on siis omakotitalo. Emme tarvitse siis vuokramökkiäkään.
Ja ei, en todellakaan ole kade mistään rantamökistä Saimaalla sen paremmin kuin missään muuallakaan. Tietysti toivoisit, että mahdollisimman moni olisi kateellinen, et muuten olisi tätä aloitustakaan tänne tehnyt. Tuo on ikävä piirre ihmisissä. Koita päästä siitä.
Mitään perinteistä mökkiä en haluaisi, koska en pidä pitkistä ajomatkoista, luonnon keskellä olemisesta, hyttysistä jne. Sen sijaan meillä on siirtolapuutarhamökki, jonne hurauttaa hetkessä vaikka julkisilla ja jonka läheisyydessä on kaksi ostoskeskusta. Täydellistä ❤️🏡
Ihettelen tuota että monet jotka eivät mökkiä halua perustelevat usein tuon "en halua sitä työleiriä riipaksi" vastauksen.
Siis kuka tai mikä siitä mökistä pakottaa tekemään sen 24/7-työleirin jossa pakko tehdä kokoajan jotain eikä muka saisi olla jouten vaikka haluaisi?
Eikai kukaan sitä kiellä jos haluaa mökkeillä siten että tekee sen verran yleishommaa ettei mökki nyt rapistu tai homehdu pystyyn mutta muuten on siellä jouten?
En ole kateellinen. Meillä toisaalta on osaomistuksessa mökkipaikka, mutta ollaan se viikko-pari mökillä ja se todella riittää. Vihaan itikoita, hyönteisiä ja kosteaa mökkifiilistä.
Minun haaveiden kesä on omassa kodissa, järven ja hiekkarantojen sekä kauniin luonnon läheisyydessä. Tykkäämme matkailla ja nähdä ystäviä ja sukulaisia kesäisin, en mitenkään jaksaisi kököttää mökillä.
Meillä on omakotitalo maalla ja en todellakaan halua mitään mökkiä riesaksi. Lomaosake on, mökki pohjoisessa. Harvoin sinnekkään mennään.