"Ota itseäsi niskasta kiinni!"
Kun sanotte otsikon sanat saamattoman ja laiskan oloiselle, elämänhallinnan menettäneelle ihmisille, ymmärrättekö ollenkaan, kuinka syvissä vesissä hän saattaa uida? Tällaiset kehotuksenne ovat sama kuin tönisitte ihmistä kohti jyrkänteen reunaa. Sitten, kun hän lopulta yks' kaunis päivä ei enää kestä ja hyppää alas, niin sitten te ihmettelette...? Ankara rakkaus ja ankara välittäminen ei auta eikä kannusta ketään, vaan se ajaa ihmisen entistä ahtaammalle.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 18:32"]Päinvastoin, moni kaipaa tukea tälläisessä tilanteessa ja tuo on sopiva kannustus toiselle ottamaan vastuu omasta elämästään. Parannus lähtee aina itsestä ja sisältä, ei ulkopuolelta.
[/quote]
Tuota, eikö tämä lause ole vähän paradoksi?
Ei mulla muuta. Jatkakaa.
Itse kannatan apua ja yhdessä tekemistä masentuneen kanssa, mutta en sitä loputonta ymmärtämistä ja vaikeuksiin mukaan menemistä/kuuntelua. Ei masennuksesta pääse ylös siellä vaan vellomalla. Kyllä se vaatii masentuneelta sitä ryhtiliikettä vaikka vähitellen ja pikkuasia kerrallaan. Tässä toisen ihmisen läsnäolo ja tuki voi olla se vaikuttavin asia. Eli itse heittäisin työn "ymmärtämisen" suohon ja toimisin tekemisen apuna läheisen masennuksen kohdalla.
Itseäni nämä tietyt kommentit kuinka vaikeaa masentuneella on ja muut eivät tiedä millainen sairaus masennus on lähinnä ärsyttävät. Masentunut vaikuttaa omalla masennuksellaan usein halvaannuttavasti ympäristöönsä ja saa senkin oireilemaan. Tällöin voi olla tarpeen ottaa masentuneeseen pesäero ja keskittyä omaan jaksamiseensa. Masentunut on kuitenkin viime kädessä itse vastuussa itsestään, niin kuin kaikki muutkin meistä.
Ja kyynisyyteni on seurausta äitini masennuksesta ja ehkäpä isällänikin oli (vaikka ei diagnosoituna) koska teki itsemurhan. Kumpikin oli ihan itse sotkenut elämänsä ja näki vikaa muissa ja lapsuudessaan. Itsekin olen luultavasti ollut teininä taipuvainen masennukseen, mutta olen kyllä itse sieltä noussut ja tehnyt valintani niin että elämäni on mennyt eteenpäin.
Itsekkin kuullut tuon kauseen muutamaan otteeseen lähisukulaisilta. Tiesivät mun masennuksesta, paniikkikohtauksista ja sosiaalisten tilanteiden peloista mutta eivät ilmeisesti kuitenkaan uskoneet. Jatkuvasti sain kuulla olevani huomionkipeä tms. eikä minua kuunneltu.
"Ota itseäsi niskasta kiinni", "yrittäisit edes kun hävettää tuo sinun saamattomuus" "laiska paska" ovat pahimmat asiat mitä lähimmäisten suista sain kuulla.
Itse haudoin "parhaimmillaan" itsemurhaa ja nuita kommentteja sain kuulla sekä päälle kaiken sen vitt**ilun mitä mailmasta vain voi löytyä.
Nyt paremmat tuulet puhaltanut jo useamman vuoden mutta eipä edelleenkään kiinnostaa jakaa ajatuksia sukulaisten kanssa.
7. saanko udella miten olet parantunut näistä sun mielen ongelmista? Itsellä ollut samoja ongelmia, osittain vieläkin mutta paranemaan päin.
No mutta kun se ihan oikeasti on totta että ihmisen on vaan otettava itseään niskasta kiinni, yhtään mitenkään muuten ei asiat/ongelmat tule ikinä ratkeamaan.
Joo tuttu tarina. Itsellä 10 vuotta kestänyt masennus alkaa viimein parantua, ja voin kertoa että siihen tuo kyseinen kommentti ei auttanut yhtään. Yleensä tuota viljelevät ihmiset ovat ajattelemattomia ja kykenemättömiä ymmärtämään, että kaikilla se elämä ei mene niinkuin on suunniteltu, koska heillä itsellään se on mennyt juuri niin kuin ovat halunneet. Heillä ei myöskään ole kokemusta mielisairaista ihmisistä, vaan ajattelevat heidän olevan tyhmiä, vajaita, tai laiskoja, parhaimmillaan kaikkia noita yhdessä. Itselläni auttoi, kun siivosin elämästäni pois kaikki minusta noin ajatelleet, ja kyseistä lausetta jaelleet ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 01:41"]
No mutta kun se ihan oikeasti on totta että ihmisen on vaan otettava itseään niskasta kiinni, yhtään mitenkään muuten ei asiat/ongelmat tule ikinä ratkeamaan.
[/quote]
jos joku kaatuu ja makaa maassa niin ei sille nyt tarvitse erikseen mennä kertomaan että nyt pitää nousta ylös. kyllähän sitä kuka tahansa nousisi saman tien jos vaan voisi. joten viisastelun sijaan jospa autat sen ylös, ja tuet kunnes kestää pystyssä omilla jaloillaan.
Jos kyseisellä henkilöllä EI ole masennusta tai muita mielenterveysongelmia saattaa se ponnistaa henkilön ottamaan tilanteen haltuun. Mutta ei kannata mennä ihan kaikille sanomaan, jos ei tiedä heidän tilannetta tai persoonaa.
Tuo todella on totta, tuo lause. Olen ollut vakavasti sairas todella kauan, mutta välissä on ollut hyviä aikoja, vuosikausia. Joka ikinen hyvä vaihe on ollut seurausta omista valinnoistani, päätöksistä tehdä jotakin itseni eteen. Voitte toki jäädä kotiin itkemään, että maailman pitää muuttua, teidän ei tarvitse, mutta siellähän sitten itkette. Oma valinta.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 01:46"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 01:41"]
[/quote]
jos joku kaatuu ja makaa maassa niin ei sille nyt tarvitse erikseen mennä kertomaan että nyt pitää nousta ylös. kyllähän sitä kuka tahansa nousisi saman tien jos vaan voisi. joten viisastelun sijaan jospa autat sen ylös, ja tuet kunnes kestää pystyssä omilla jaloillaan.
[/quote]
Tämä just. Henkilö varmasti tietää itsekin ettei nyt mene ihan hyvin, eikä sen kokoaikainen muistuttelu paranna asiaa yhtään. On varmasti monia syitä miksi siinä kyseisessä tilanteessa on, ja tarvitsee luultavasti paljon aikaa, apua ja tukea tilanteen korjaamiseksi. Ei siinä auta vain ottaa itseään niskasta kiinni. Tietysti kaikki lähtee itsestä, mutta on eri asia että ei pysty, kuin että ei halua.
Minun on myös käsketty (kehoitettu) menemään lumihankeen pyörimään, se kuulemma helpottaaja poistaa kaikki ongelmat. Kun kärsin paniikkihäiriöstä ja yleisestä ahdistuneisuushäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta ja vaikka mistä.
Vaikka lause sinänsä on totta niin tavallaan se myös aiheuttaa lamaannusta ihmisissä. Jos pahoinvoiville ihmisille ei toitotettaisi kyseistä lausetta, niin ehkä sitä uskaltaisikin pohtia asiaa. Todellista älykkyyttä olisi ohjata ihmistä itse oivaltamaan lauseen merkitys itse, sen sijaan että tuodaan valmiiksi pureskeltu vastaus, jota ei kuitenkaan pysty sillä hetkellä sulattamaan. Esimerkiksi minäkin voin sanoa että se on totta, mutta en mitenkään osaa soveltaa sitä elämääni ja jatkan menoa syrjäytyneenä ja mielisairaana.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 01:55"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 01:46"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 01:41"]
[/quote]
[/quote]
Tämä just. Henkilö varmasti tietää itsekin ettei nyt mene ihan hyvin, eikä sen kokoaikainen muistuttelu paranna asiaa yhtään. On varmasti monia syitä miksi siinä kyseisessä tilanteessa on, ja tarvitsee luultavasti paljon aikaa, apua ja tukea tilanteen korjaamiseksi. Ei siinä auta vain ottaa itseään niskasta kiinni. Tietysti kaikki lähtee itsestä, mutta on eri asia että ei pysty, kuin että ei halua.
[/quote]
Jos todella haluaa, niin pystyy.
"Tommonen masennus kyllä lähtee pois itestään ku vaan yrität vähäsen, ylös, ulos ja lenkille!" Voih, miksei kukaan mulle tuota aikasemmin voinut sanoa!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 02:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 01:55"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 01:46"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 01:41"] No mutta kun se ihan oikeasti on totta että ihmisen on vaan otettava itseään niskasta kiinni, yhtään mitenkään muuten ei asiat/ongelmat tule ikinä ratkeamaan. [/quote] jos joku kaatuu ja makaa maassa niin ei sille nyt tarvitse erikseen mennä kertomaan että nyt pitää nousta ylös. kyllähän sitä kuka tahansa nousisi saman tien jos vaan voisi. joten viisastelun sijaan jospa autat sen ylös, ja tuet kunnes kestää pystyssä omilla jaloillaan. [/quote] Tämä just. Henkilö varmasti tietää itsekin ettei nyt mene ihan hyvin, eikä sen kokoaikainen muistuttelu paranna asiaa yhtään. On varmasti monia syitä miksi siinä kyseisessä tilanteessa on, ja tarvitsee luultavasti paljon aikaa, apua ja tukea tilanteen korjaamiseksi. Ei siinä auta vain ottaa itseään niskasta kiinni. Tietysti kaikki lähtee itsestä, mutta on eri asia että ei pysty, kuin että ei halua. [/quote] Jos todella haluaa, niin pystyy.
[/quote]Kaikelle on aikansa. Vaikka todella haluaisi ei välttämättä juuri sillä hetkellä kertakaikkiaan ole resursseja siihen. Ja tuollainen kehoitus voi viivästyttää tokenemista.
Joskus ihmisen sisällä on niin syviä ja sekaisia asioita että niiden tajuaminen ja käsittely vie todella kauan aikaa ja takapakkiakin toipumisessa tulee, kyse ei ole haluttomuudesta reipastua.
Ei tarvitse odottaa että muu maailma muuttuu ja itse vain itkee kotona vai kuinka se yksi kommentoija sanoikaan mutta armollinen saa ja pitää olla itselle ja sitä voisivat olla muutkin.
Usein ihmisillä vaikeissa tilanteissa aivotkin ovat rasittuneet, joten ongelma ei ole sellainen että kaikki voivat joka tilanteessa Jumalallisesti nostaa itsensä ylös sormia napstauttamalla vaan se vaatii tietyn prosessin.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 02:15"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 02:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 01:55"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 01:46"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 01:41"] No mutta kun se ihan oikeasti on totta että ihmisen on vaan otettava itseään niskasta kiinni, yhtään mitenkään muuten ei asiat/ongelmat tule ikinä ratkeamaan. [/quote] jos joku kaatuu ja makaa maassa niin ei sille nyt tarvitse erikseen mennä kertomaan että nyt pitää nousta ylös. kyllähän sitä kuka tahansa nousisi saman tien jos vaan voisi. joten viisastelun sijaan jospa autat sen ylös, ja tuet kunnes kestää pystyssä omilla jaloillaan. [/quote] Tämä just. Henkilö varmasti tietää itsekin ettei nyt mene ihan hyvin, eikä sen kokoaikainen muistuttelu paranna asiaa yhtään. On varmasti monia syitä miksi siinä kyseisessä tilanteessa on, ja tarvitsee luultavasti paljon aikaa, apua ja tukea tilanteen korjaamiseksi. Ei siinä auta vain ottaa itseään niskasta kiinni. Tietysti kaikki lähtee itsestä, mutta on eri asia että ei pysty, kuin että ei halua. [/quote] Jos todella haluaa, niin pystyy.
[/quote]Kaikelle on aikansa. Vaikka todella haluaisi ei välttämättä juuri sillä hetkellä kertakaikkiaan ole resursseja siihen. Ja tuollainen kehoitus voi viivästyttää tokenemista.
Joskus ihmisen sisällä on niin syviä ja sekaisia asioita että niiden tajuaminen ja käsittely vie todella kauan aikaa ja takapakkiakin toipumisessa tulee, kyse ei ole haluttomuudesta reipastua.
Ei tarvitse odottaa että muu maailma muuttuu ja itse vain itkee kotona vai kuinka se yksi kommentoija sanoikaan mutta armollinen saa ja pitää olla itselle ja sitä voisivat olla muutkin.
[/quote]
Niin. Mun masennus on ollut sitä luokkaa, että todella tiedän mistä puhun. On tilanteita, joissa ei voi edellyttää potilaalta yhtään mitään. Mutta jos on niinkin hyvässä kunnossa, että on kotona, eikä sairaalassa, niin sitten kyllä voi edellyttää jo omaa toimintaa. Se voi lähteä ihan pienistäkin asioista. Mutta kukaan muu ei sinua voi parantaa, kuin sinä itse. Tiedän, että tämä vituttaa tosi monia, mutta niin se on.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 02:18"]
Usein ihmisillä vaikeissa tilanteissa aivotkin ovat rasittuneet, joten ongelma ei ole sellainen että kaikki voivat joka tilanteessa Jumalallisesti nostaa itsensä ylös sormia napstauttamalla vaan se vaatii tietyn prosessin.
[/quote]Niinpä! Pitkkestoinen stressi saa ihmisen todella huonoon kuntoon jolloin on valtava ponnistus suoriutua ihan tavallisista arkipäiväisistä helpoista asioista. Esim minulla oli vaihe jolloin itkin lakanoita vaihtaessani koska se sattui käsivarsiini niin kauheasti ja minun oli pakko pitää taukoa kun peiton nostaminen vei niin paljon voimia ja se peitto painoi kuin synti. Nyt se sama peitto ei paina mitään ja lakanan vaihto on lastenleikkiä joka sujuu parisa minuutissa entisen tunnin sijaan.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 02:23"]
Niin. Mun masennus on ollut sitä luokkaa, että todella tiedän mistä puhun. On tilanteita, joissa ei voi edellyttää potilaalta yhtään mitään. Mutta jos on niinkin hyvässä kunnossa, että on kotona, eikä sairaalassa, niin sitten kyllä voi edellyttää jo omaa toimintaa. Se voi lähteä ihan pienistäkin asioista. Mutta kukaan muu ei sinua voi parantaa, kuin sinä itse. Tiedän, että tämä vituttaa tosi monia, mutta niin se on.
[/quote]
Se vain että useimmille masentuneille tuo lause vääntyy päässä muotoon "olet yksin ongelmiesi kanssa eikä kukaan auta sinua". Vaikka se ei sitä tarkoita niin on suurempi taitolaji saada ihminen ymmärtämään lauseen sisältö oikein.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 02:02"]
Vaikka lause sinänsä on totta niin tavallaan se myös aiheuttaa lamaannusta ihmisissä. Jos pahoinvoiville ihmisille ei toitotettaisi kyseistä lausetta, niin ehkä sitä uskaltaisikin pohtia asiaa. Todellista älykkyyttä olisi ohjata ihmistä itse oivaltamaan lauseen merkitys itse, sen sijaan että tuodaan valmiiksi pureskeltu vastaus, jota ei kuitenkaan pysty sillä hetkellä sulattamaan. Esimerkiksi minäkin voin sanoa että se on totta, mutta en mitenkään osaa soveltaa sitä elämääni ja jatkan menoa syrjäytyneenä ja mielisairaana.
[/quote]
Voi kuule, ihminen voi tehdä kaikkensa sen eteen, että parantuisi ja silti ongelmat eivät häviä.