ENSKOJEN TIISTAIPORINAT
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8430459&p=3&tmode=1&smode…
missäs kaikki enskat luuraa?
Kommentit (34)
MErihepalle tervetulotoivotukset palstalle.
MiaMik: huomenna koittaa sinun päiväsi!!! o ou... kyllä aika vain rientää nopeaan.
Kandi: täällä myös kärsitään närästyksestä. Mulla menee aika hyvin ohi, jos syön jugurttia tai juon maitoa, sillein tosi rauhallisesti. Maitopohjaiset tuotteet kuulemma rauhoittavat mahaa.
Pepsimaxille kiitoksia tarinasta...Hymy tuli huulille, kun kerroit jääneesi matkalle supistuksia pidättelemään :o)
Mörötin, eikun tarkistuttamaan tilanne, jos jatkuu... toivotaan, että helpottaisi ja voisit loppupäivästä nauttia täysin rinnoin ilman kipuja.
Viipero: täällä on sama tilanne kuin sinulle. Meidän vauveli makoilee poikkitilassa. Mulla on ensi viikolla vasta lääkäri, jossa katsellaan , josko hän olisi jo kääntynyt. Jos ei niin lähetettä lähetellään täälläkin. TOivottavasti Kaapo on kääntynyt jo oikein päin siellä, ja voihan ne kuulemma vielä kääntyä juuri samana päivänä kun synnytys/sektio olisi. Täällä on peukut pystyssä.
KArssuli: täällä ei olla myöskään rotinoista kuultu...
mä olen rakastunut !!! Nimittäin uimiseen. Voi miten ihanaa se oli!!! Kävin siis tänään uimassa ja jaksoin uida edestakaisin allasta 45 minuutin ajan, ja tuli kyllä niin hyvä olo, ja mikä parasta- vedessä oleminen ei tunnu niin raskaalta. Siinä sitten suihkussa ollessani oli samaan aikaan hallilla myös ala-asteen koululuokka. Yksi tyttö " kuiskasi" toiselle tytölle huomatessaan minut, että katso miten iso maha tolla on.. Toinen tyttö sitten tomerasti vastasi, että " hölmö, sillähän on vauva tuolla mahassa" Kyllä hymyilytti minua ja muutamaa mummoa :o)
Toukka möyrii ja möyrii ja me lähdetään nyt jääkiekko otteluun..
Mukavaa tiistaita
Heidi <3 toukka 33+2
Kahvitreffit sit peruuntukin, kun kaveri juuttui töihin. Käppäilin sitten kirjastoon vaihtamaan kirjoja ja kävin itekseni kahvilla + shoppailemassa. Sain uusia maitohappobakteereita, kun vyöhyketerapeutti kehoitti ostamaan muita kuin Gefilusta, ja ison purkin magnesiumia. Ja parasta koko reissussa oli se, että löysin kauppahallista naudan verta ja saan huomenna tehdä verilättyjä!! Niitä kyllä tekee hulluna mieli, on tehny siitä asti ku Makkaralle niitä mainostin...
Ja Santerille piti tietty ostaa jotain, niin tarttuipa mukaan parit vauvanhanskat, ettei pieni raavi itteensä + H&M:n leluhyllystä rapiseva leijonannaama... karseeta, pakko hillitä tätä ostelua jossain vaiheessa. Mutku ne ei maksanu juuri mitään jajajajaja....
Mutta kyllä se otti koville, jalat on ihan kipeet ja turvoksissa nyt. Taitaa olla päikkäreiden paikka.
Toivottavasti Viiperon Kaapo suostuu kääntymään ettei tarttis leikkaukseen mennä.
Essi ja Karssuli oli hyörineet keittiössä. Kateeks käy - mun on pitänyt leipoa leipää jo monta päivää, mutta en oo vieläkään saanut aikaiseksi. Rotinoista puheenollen, mä oon pyrkinyt viemään mukanani jotain herkkuja, ettei tartte vauvaperheen leipomaan ryhtyä. Ja aattelin kyllä ihan suoraan sanoa vierailulle tuleville, että meillä ei leivota, joten jos jotain hyvää haluaa niin voi tuoda omat mukanaan... no, eiköhän tuo mieskin osaa jotain laittaa, jos mä olen ihan poikki eikä vieraat tajua.
Ja nyt sitten tän päivän järkyttävimpään kokemukseen, eli meille lensi sisään talitintti! Se kiersi kämpän ja lensi ensin päin ikkunaa kunnes löysi tiensä toisen huoneen tuuletusikkunasta ulos. Aluks en meinannut uskaltaa mennä katsomaan, pääskö se pois, ja kaverille (oltiiin just syömässä) tokaisin, et jos vauva olis jo kotona, saisin varmaan hirveen kohtauksen. Täytyy ruveta pitämään ikkunoita pienemmällä, ettei linnut tule sisälle. Ennen meillä oli kissa pitämässä huolta, etteivät tosiaan ängenneet tänne, mutta nyt ovat vissiin vähän liian uteliaita... Ällöttää, kun yks päivä menin päikkäreille ja päiväpeitolla oli linnunkakkaa! Mies sai sit siivota jäljet, kun en suostunut kakkapeittoon koskemaan.
Että näinkin jännää meikäläisen arkeen! Nyt sohvalle.
MiaMik: kuin nopeasti sulla alkoi nuo Obsidanit vaikuttaan? Itse aloin syömään viime pe eli oon nyt syönyt vasta 4 päivää. Huono olo koko ajan, heikottaa, ei jaksa seistä paikoillaan pitkiä aikoja kun alkaa huimata, voimat tuntuu olevan kokonaan pois jne. jne. Todellakin kiinnostaisi tietää, että koska olisi odotettavissa jotain vaikutusta noilla rautalääkkeillä :) Muutama viikko, kuukausi?
Han ja Rumpali 21+6
Mä vaan nyyhkyttelen täällä..
En jaksa enempää kirjotella.. Oon niin uupunu. Toi koulu nyt tuntuu imevän loputki mehut minust. Tuun kirjottelee jossain vaihees lisää, jos jaksan.
Hyvin menee täällä ja tänää alko jo 30 viikko. Huhhuijaa. Kylläpäs se joulukuu vaan lähestyy:) Alkaa jo jänskättää.
Hyviä oloja kaikille. Ja tervetuloa meriheppa:)
lara ja mötkö 29 tasan.
HANille Obsidaneista, et mäkin aloin käyttää niitä joskus samoil viikoil ku sä, ja vaikutus alkoi viimeistää parin viikon päästä. Kannattaa ehdottomasti ottaa pilleri aamulla, tuntia ennen aamupalaa tyhjään vatsaan, niin vaikutus on parasta.
LARSKUlle sen verran, et mun vauvanhan pitäis syntyä lokakuun ekal viikol, ja olen ajatellut ottaa vauvan kotiutumisvaatteiksi: *pitkähihainen body, *puolipotkarit, *sukat, *hanskat, *puuvillapipo, ja sit sellanen *ruskovillan koko villapuku. se on kyl 60 cm, mut laitan vauvan sinne ku en oo hankkinu kevyttoppista. Lisäks aion ottaa *vauvanpeiton, jos on kylmä, sen voi kietoa turvakaukalon ympärille. Mut eiköhän se vauva sielt kotii pääse jotenkin vaikkei nyt vaatteet ois ihan täydelliset..
Ezzie 38+3
Ensikskin KIITOKSET Poppikselle kun oli käyny täällä mun pyynnöstä kertomassa lapsivesien menosta ja sairaalaan lähtemisestä!! :D Eli kiitos Poppis. Hiukan nauratti, kun luettiin ukon kanssa, että olit tohkeissas kertonu siitä jo illalla... :D
Eli Lapsivedet meni anoppilassa torstai iltana klo 23.15 ja TYTTÖ syntyi taysissa pe 22.9. klo 19.22. Painoa oli 2890g ja pituutta 50cm. Päänympärys 33cm. Synnytys kesti 14h 30min. Varsinaisen synnytyskertomuksen tuun kirjottelemaan sitten myöhemmin.
Sairaalassa oltiin kaikenkaikkiaan 5pvää, eikä kyllä oo mitään moitteen sanaa Taysille. Kaikki kätilöt synnytysvastaanotossa ja -salissa & hoitajat osastolla oli mukavia ja ammattitaitosia, ruuat oli hyviä ja muutenkin kaikki ok. =)
Sairaalasta kotiuduttiin tänään. Mies oli ihan tohkeissaan, eikä millään meinannu malttaa lähteä viemään koiraa pissalle, kun se vaan pötkötti vauvan vieressä sängyssä ja lauleli sille tuutulauluja. =)
Vauva on AIVAN IHANA! Sitä vois kattella ja ihmetellä vaikka koko päivän... itseasiassa niinhän mä teinki siellä sairaalassa monta pvää.. :D Pieni se on ku mikä ja tuntuu, että ei oo mitään sopivia vaatteita sen päälle. =) Imetys on ihan kivaa, vaikka alkuun se ei ihan helppoa ollukaan... eikä välillä nytkään, mutta koko ajan sujuu paremmin ja maidotkin on noussu ihan kiitettävästi. =)
Juu, mut mä taidan nyt lopettaa ja koittaa ehtiä vilkuilla vähän vanhoja pinoja läpi... Huomasin ohimennen, että ainakin Icep. oli saanu vauvan?? ONNEA oikeen kovasti!!!
Burde ja Penni-Enni 5pv
huomasin meinaan mesestä, että Burden perhe on kotiutunut, mutta en tohdi heitä häiritä ja kysellä kuulumisia, vaan odottelen, koska tuore äiti jaksaa ja ennättää meille kertoilemaan uutisiaan. Minäkö utelias?!? Ja edelleen kai meikäläisellä on olettamus, että on olemassa vain hyvin vähän aisioita maailmassa, mitkä menevät enskareiden edelle... ;o)
Iida-Linnea oli kertonut vauvauutisia tuleville isovanhemmille. Se on kyllä ihanaa, kun pääsee tuollaisia uutisia jakamaan ja kun ne vielä otetaan hyvin vastaan.
Annikalla alkaa jo usko loppua, ettei vaavi synny ikinä. Höh! Eikä vesisade kyllä nosta mielialaa. Voimia sinne!
Pepsillä oli aikas hurja synnytystarina. Onneks kaikki kuitenkin nyt hyvin!
Möröttimelle voimia myös huonon olon taltuttamiseen! Kävitkös neuvolassa vai helpottiko olo?
Ope, mä oon kans miettinyt, että kumpikohan meistä ennättää ensin. No, vielä ei ainakaan täällä ole oirettakaan siihen suuntaan, etteikö mentäis reippaasti marraskuullekin saakka... Saas nähdä ny!
Viiperollakin alkaa olla aika tukalat oltavat. Toivottavasti kaapo kääntyis itse ennen kääntämistä!
Essi oli omenahillopuuhissa. Nam! Vitsit, että tälleen syksyllä on niin ihanaa kun saa kaikkea noista kotimaisista kasviksista, hedelmistä ja marjoista. Mäkin sain äitiltä tänään pari pulloa riikunamehua. Ja hyvää on - eikä varmaan oo säilöntäaineita kuten kaupan mehuissa.
Vai että pitkähiuksisen blondin oli Larsku meikäläisestä saanut. =D No, blondi mä oon kyllä oikeesti, muuta värit on vaan tekoälyä ja onhan nuo hiukset välillä olleet olkapäille tai ylikin. Mutta kyllä tämä nykyinen malli on enemmän minua. Vaikka monet edelleen sanoo, että blondin on turha yrittää peitellä... ;o)
Kotiutumisvaatteita minäkin olen jo hiukan miettinyt ja tällä hetkellä luulisin, että vauvan sairaalakassiin lähtee mukaan body, velour puolipotkarit+takki, myssy, lapaset ja sitten sellainen fleecehaalari, joka saatiin ystävältä lainaan. Jos pakkaset kovasti ennättää lokakuun loppuun, niin sitten ehkä kevyen haalarin tilalle kunnon toppis.
Meriheppa, itsellä mulla ei juurikaan pahaa oloa ollut alkuun, mutta moni on kirjoitellut, että kovasti se voi heitellä. Ja loppuakin sitten ihan yhtäkkiä. Jaksuja!
Karssuli, mulla on isän puolen suku Karjalasta ja sieltä mä tunnen kyllä rotinaperinteen. Ja oon kyllä ite yrittänyt sitä kans noudattaa just ettei tuoreen äidin tartte mosista jutuuista kantaa huolta. Ite mielelläni kyllä leipoisin varoiks pakkaseen, mutta se on nyt niin täynnä marjoja, ettei sinne mahdu. Täytyy kans varmaan sanoa aikanaan tulijoille, että tuokaahan pullat tullessanne.
Heidi ja muutkin on kehuneet tuota uimista. Pitäisiköhän itsekin ihon kuivumisen uhallakin käydä koittamassa, mitä siitä tulis. Mahtuukohan mun uikkari päälle? =)
Hauskaa kiekkoiltaa teille!
Ossella on ollut aikas hurja päivä: shoppailua ja lintu. Kyllähän niitä katselee matkan päästä, mutta kyllä tuo olis mullekin liikaa. Onneks tipu päsi itse ulos!
Haa, ja kun tarpeeks odottelee, niin löytyyhän niitä uutisia. =) Onnea hurjasti Burdelle ja perheelle!!!
Ja sit takas sohvalle...
-Amy-
kotiuduin just flamencosta ja maha on ihan kiree ja pingottunut, auts! Olin ihan väsy (taas tänään) töissä ja teki mieli tulla kotiin nukkumaan, mut pakotin itseni tuonne tunnille. Obsidanit ei tunnu täällä vielä tehonneen yhtään :( Mullahan kävi niin, että ensin söin niitä kolmen viikon verran 1tabl/vrk, ja tuona aikana hemppa oli vaan laskenut entisestään...nyt menee 2tabl/vrk ja parin viikon päästä kuulee, onko tehonnut. Alkaa kyllä mennä hermo tähän väsymykseen ja puuskuttamiseen! Silmien takanakin tuntuu jotain kummallista, voimakasta painetta...en tiedä johtuisko sekin hempasta?!
Osborne: siis aiot ihan itse tehdä verilättyjä?? miten ihmeessä niitä tehdään?! eikö ne kasvakkaan pirkka-paketissa?!? Oikeasti, en tajua miten niitä tehdään - voitko kertoa mitä niihin tulee!
Burdelle hirmuisesti onnea, ja onnelliselle isukille kans! Ja Pepsille kiitos synnärikertomuksesta, melkoista touhua oli mutta liikuttavaa luettavaa :)
Rotinaperinne ei ole tuttu täälläkään, mutta idea kuulostaa erittäin hyvältä!
Mulla kävi muuten tänään työhuoneessa joku työsuojeluryhmä kummastelemassa työoloja. On kuulemma pieni, vaarallinen ja homeinen huone, ja työasento on täysin epäergonominen. Meinasin vielä lisäsääliä ansaitakseni mainita, että saatan myös joutua lihapataan huomenna, mutta ajattelin sitten olla mainitsematta.
Nyt pitää syödä jotain, että pääsee sit joskus nukkumaankin...pitää nähkääs tässä syömisen ja Obsidan-annoksen välillä vielä valvoa, oon yrittäny tarkasti ottaa kaikki tabut tyhjään masuun etc. :)
Makkara
Kiva kun kerkisit moikkaamaan ja paljon onnea äidille ja isälle prinsessan johdosta! Mä uskon aivan täysin, että voisitte vaan olla ja ihailla pikkuista kaiken aikaa :) Mukavaa, että imetyskin on lähtenyt hyvin käyntiin.
Vähitellen kun näitä vauva-uutisia on lueskellut, ja kaiken maailman synnytsvalmennuksia käynyt, on itellekin alkanut pikkuisen kirkastua se, mihin tässä ollaan menossa... Siis niinkuin teoriassa :DD Käytännössä ei oikeen vaan tajuu vieläkään :D Mutta eiköhän se sit viimeistään kirkastu, kun saa oman pienen kainaloon ;)
Päivällä unohdin kommentoida siitä närästyksestä, eli mullakin vaivas aika pitkään, kun on taipumusta muutenkin, mutta jostain syystä nyt parin viime viikon aikana on selvästi helpottanut. Liekö sitten syynä Ahaan asettuminen lähtöasemiin pää alaspäin vai mikä... Mut ei muuta kuin Renniet kehiin vaan! Niitähän saa huoletta syödä aika monta päivässä, ja tosiaan maitotuotteidenkin _pitäis_ auttaa. Tosin mulla oli se ongelma, että närästys oli pahimmillaan illalla, jolloin piti ottaa rautaa ja senhän kanssa ei taas saa maitotuotteita nauttia...
Josta tulikin mieleeni, että mulla ainakin hemppa nousi aika hitaasti lisäraudasta huolimatta. Meni vissiin useampi kuukausi, ennen kuin alkoi tuntuvaa nousua ilmetä. Syön kyllä vaan 1 tabun päivässä. Lukemat alkaa nyt olla jo ihan ok, mutta ei siitä lisäraudasta haittaakaan ole kuulemma, tai ei ollu niin korkea hemppa tai jotain... ;)
Huomenna mennään taas äippäpolille kontrolliin ja siellä sit nähdään, onko ja onhan Ahaa kasvanut, vaikka masu onkin pieni edelleen :) Luottavaisin mielin kyllä olen kasvun suhteen, koska kaikki napavirtaukset on ollu kunnossa ym, niin eiköhän pieni siellä masussa mahdu kasvamaan, vaikkei ulospäin pullistelekaan kauheesti :) Samalla taas kytätään valkuiaisia ja paineita, toivottavasti ei oo ainakaan tilanne pahentunu, mutta en usko.
Nyt taidan lähtee miehen kanssa pystyttelee meidän hoitopöytä -viritystä. Ostettiin pino levyjä ja niistä ois tarkotus koota just meidän koloon sopivaa systeemiä ;)
T. Ope ja Ahaa rv 36+1
mekin oltiin miehen kaa viime vuonna innokkaita uimahallissa kävijöitä. vielä ei oo sinne päästy. mut tadaa, tänään kävin ostaas uudet uikkarit, johon massukin toivottavasti menee koko loppuajan. on muuten niin epistä että on naisten uikkarit norm hintaisina ja vieressä miesten uikkarit alennuskorissa 5 euroo. itekkin maksoin lähemmäs 90 euroo noista speedoistani, kun ei mitään ihan naru-uikkareita viitti ostaa. mut siis huomenna ehkä mennään kokeileen pitkästä aikaa. ennen mentiin silleen aina tunti ennen uimahallin kiinnimenoa, mut nyt täytyy varmaan mennä aikasemmin kun rupeen tossa kasin jälkeen monesti oleen jo ihan poikki.
meidän uimahallissa on lisäks nuo terapia-altaat jne joissa on mukava lillua sit kun on matkansa uinut.
tikru
Laitanpa tännekin...
Burdelle ja koko perheelle onnittelut pikkuisen syntymästä =)
Burdelle onnittelut suloisesta vauvasta.
Pepsi, melkoista vauhtia olikin synnytys sit mennyt. Mut onneksi kaikki kuitenkin lopuksi hyvin.
Merihepalle tervetulo toivotukset.
Rotinoista taisi Karssuli kysellä. Kyllä ainakin itselle rotinaperinne on tuttua. Tosin tiedä sitten liittyykö se jotenkin tähän Ita-Suomen perinteisiin. Itse olen yleensä vienyt rotinoiksi itsetehtyjä karjalapiirakoita. Yleensä saanut kiittelyä, kun monet tahtovat sitten tuoda pullaa ja kakkua, joiden seurauksena kaikki paikat pursuaa herkkuja. Mut hyviä rotinoita tietysti nekin.
Itsellä tässä alkaa työpätkä häämöttää loppuaan ennen vapaita. Vielä pitäisi reilu yhdeksän tuntia jaksaa. Takana onkin sitten jo 39 tuntia töitä. Eilen ja tänään meinasi iltapäivästä iskeä melkoisen väsymyksen, mutta meni sitten ohi. Onneksi tuossa illasta pystyikin sit jo ottamaan torkutkin, joten jaksaa taas paremmin. Huomasi, että kun väsymys iski niin samaan syssyy meinasi iskeä paha olokin.
Vielä olisi pari päivää odotettavaa siihen uusinta ultraan. Viime yönä näin jo painajaisia keskenmenosta ja herätessä joutui moneen otteeseen miettimään mikä on totta. Silti tuollaiset unetkin jo aiheuttaa säikähdyksen.
- Ninca - rv7+0
mitäs ihmettä sä Ninca teet työksesi, jos on tuollainen työrupeama takana?! Hui, raskaalta kuulostaa - voimia!
Hei kysäisen tässä pikaisesti, että missä vaiheessa viimeistään painon pitäis oikeasti alkaa nousemaan?? Tuo on tietysti hyvin yksilöllistä, mutta kokemuksia...? Mulle ei ole vielä tullut grammaakaan vaikka syön jo mielestäni ihan hyvin. Hmm, mikäköhän lapamato tuo meidän toukka oikein on? Alkaa vähän huolestuttaa, vaikka kaikki sanoo että vauva ottaa kyllä osansa.
Makkara rv20+2
Olen leiponut tänään toooosi paljon. Tein korvapuusteja, mokkapaloja ja sämpylöitä pakkaseen, niin on sitten jotain vierasvaraa kun sairaalasta kotiudutaan. Tulihan tuossa tietysti vähän itsekin maisteltua leipomuksia. :)
Toivon kylläkin, että immeiset tuntisivat rotinaperinteen ja toisivat kahvipullan mukanaan, niin ei tarvitsisi kestitä. Vieraita tässä syksyn mittaan kuitenkin varmasti käy aika paljon, kun kaikki haluavat nähdä pienokaisen. Onko muille ensikoille rotinaperinne tuttu? Synnytysvalmennuksessa oli paljon ihmisiä, jotka ei olleet rotinoista koskaan kuulleetkaan. Ite olen Savosta lähtöisin ja siellä rotinaperinnettä noudatetaan käsittääkseni vieläkin.
MiaMik se on reipas lenkkeilijä kyllä. :) Ihan itselle tulee huono omatunto kun maiskuttaa täällä vaan pullaa eikä ole vielä ollenkaan käynyt ulkona tänään. On kyllä niin ihana ilma että täytyy miehen kanssa käydä vähän köpöttelemässä illalla. Huomenna LA sulla, jee!
Ezzie älä murehdi kiloista, niitä vaan tulee raskausaikana, toisille enemmän, toisille vähemmän. Mulle on tullut 17 kiloa kaiken kaikkiaan + ennen raskautumista jo tuli muutama kilo jostain syystä. Eiköhän nuo lähde kun imettää ja pääsee lenkille.
Kandi kyseli viimeisen kolmanneksen vaivoista... No mulla on ollu kaikenmaailman vaivoja koko raskauden aikana, mutta tässä loppupuolella on tulleet " uusina" mm. kutinaa, nivelien puutumista ja sen sellaista. Oon yrittänyt positiivisesti kiinnittää huomion niihin vaivoihin, joista ei ole tarvinnut kärsiä ettei tuntuis niin kamalalta. =)
Amy meillä kans siivotaan mikä päivä tahansa. :) Pääsääntöisesti kuitenkin kerran viikossa... Mut tänä viikonloppuna mies ei ehtinyt imuroida joten mä siivosin kämpän muuten perjantaina ja mies imuroi eilen. Niin siis mä en koskaan koske imuriin paitsi äärimmäisessä hätätilanteessa. Mä teen tällä haavaa kotona kaiken muun niin imurointi on sitten miehen hommia.
Pepsille kiitos synnytyskertomuksesta! Tippahan se tuli linssiin sitä lukiessa. Mua säälittää nuo pikkuruiset vastasyntyneet kun ei se synnytys niillekään ihan helppoa ole, voi luita murtua sun muuta. Mutta onneksi kaikki meni hyvin teillä!
Larsku kyselit vauvan vaatetuksesta... Mua mietityttää ko. asia PALJON, koska oltiin tosiaan hankittu se lämpöpussi turvakaukaloon mutta nyt on niin lämpimät kelit että se on ihan liikaa. Mietin et pitäiskö sit kuitenkin ostaa se Snug as a bug -baby wrap tähän alkusyksyyn... Kaikki vauvan villavaatteet ja haalarit on nimittäin giganttisen isoja vastasyntyneelle. Olis tosi jees jos jo nyyttinsä lunastaneet antaisi vinkkejä. :)
Mulla on sitten huomenna aamulla aika sinne äitipolille. Jos hyvin käy niin musta ei huomenna kuulu mitään koska oon jäänyt jo sisään käynnistystä varten. Todennäköisempää on, että lähettävät kotiin. Tuun sit kyllä ilmottautumaan. Asennoidun niin että joudun takaisin kotiin, niin en sitten pety niin pahasti.
Jaahas tulipas turinoitua. Taidan mennä vähän sohvalle lepäilemään ja odottelemaan miestä kotiin.
Karssuli ja vauveli rv 40+5
P.S. Melkein unohtui... Tervetuloa mukaan Meriheppa!