ENSKOJEN TIISTAIPORINAT
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8430459&p=3&tmode=1&smode…
missäs kaikki enskat luuraa?
Kommentit (34)
Merihepalle tervetuloa tämän puolen enskoihin :)
Annika: Hyvä että pääsit sinne äippäpolille tarkistukseen! Onneksi oli vauvalla kaikki hyvin :) Ja äipälläkin ;)
Osse: Ihan hyvä vain ettei ne sipsit maistukaan :D Turvotusta kun vain pirulaiset keräävät...
JIhuu, ykkösopekin oli saanut sentin lisää siihen sf-mittaan :) Senhän kunniaksi voisi vaikka pullakahveet juoda :) (niin ja mulla menee sitten tosi usein Amy ja ykkösope sekaisin, että yrittäkää lukea aina rivien välistä jos teissä sekoan ;) Olittekos molemmat opeja?)
Täällä ei taaskaan mitään uutta erkoista omassa navassa. Yön nukuin kuin tukki! Eilen tuli koko päivän kivuttomia supistuksia, mutta vain niitä kivuttomia. Itseasiassa mulla ei ole edes mitään kiirettä synnyttämään, vähän vain vauvan koko jännittää jos ei meinaa ulos tulla kuin vasta jouluna.. Lenkkeilytkään ei näköjään synnytystä käynnistä, mutta siitä tulee niin hyvä olo että taidanpa lähteä tästä käppäilemään. Ulkonakin on tuollainen ihana syysilma :)
MiaMik rv 39+6
tänään taitaa olla töissä kiire päivä, mutta halusin vaan tulla moikkaamaan ja toivotella Merihepan tervetulleeksi! Erittäin kivaa Enskaseuraa tälläkin puolella :)
Huomenna palailen toivottavasti paremmalla ajalla...tai no, katsoin äsken päivän ruokalistan intrasta ja näyttäis olevan makkarapataa tarjolla. Et ei sitä tiedä vaikka meikäläinen päätyis lihoiks...hahaha, hyvät vitsit taas...
Makkara rv20+1
täälläpäs on hiljaista tänään. mä kävin nyt sit tänää pikaneuvolakäynnillä, ku lääkäri määräs nää loppuajan neuvolat 2 x viikko. pissa oli puhdas, PR 140/80, painoa 350 g/vko. Perjantaina terkka tutkii sit vauvan, tänää ei kuunneltu ollenkaa. Kuvitelkaa et mä oon lihonu yhteensä 23 kg!!! Turvotusta on paljon, mut ei todellakaa ku pari kiloa, veikkaisin. Painan nyt 77 ja alkuraskaudessa painoin 54. No, pitää ottaa tiukka linja syömisten suhteen sit ku vauva syntyy. nyt mässäilen koko ajan jotain.
mitäs mä kommentoisin, MiaMikille ainakin tosi paljon kipeitä suppareita, huomennahan sul on sit 40+0. Wau.
Yritän tästä lähteä kans lenkille, jos menis kävelylle sillee hiljaksee. Voimahaleja kaikille!
Ezzie 38+3
Ezzie, tämä varmaan kuulostaa vähän ikävältä, mutta kiva kuulla, että muillakin on tullu painoa! :) Ei mulle vielä ole tullut kuin kuutisen kiloa (plus alkuraskauden 4-5kg joita ei näy " tilastoissa" ), mutta tiedän kerääväni tässä kolmen tulevan kuukauden aikana vielä roimasti lisää! On nimittäin herkut ruvenneet maistumaan ihan tosissaan! :) Niin ja tismalleen saman mallinen äitini nettosi kaikissa raskauksissaan 20+ kg, eli samaa saldoa odottelen...
MiaMikille edelleen jaksamista, ja saat kaikki mun ylimääräiset supparit!
Tigger, liityn tosiaan varmaan huomenna sairaslomalaisten kerhoon. Ei siitä kassalla olosta tule mitään :/
Vitsi mulla alkaa pää pehmetä lopullisesti: tänä aamuna kiskoin itseni väkisin sängystä kahdeksalta ylös, kun oli luento tiedossa kymmeneltä. Sitten junassa Pasilan kohdalla katsoin kalenterista, että eihän se luento ollutkaan kuin vasta kahdeltatoista! Ja aamulla teki NIIN tiukkaa nousta! En tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa, mutta julkisella paikalla se nauru sopi asiaan paremmin :) Silly me.
Saa nähdä paljon lääkäri saa mittaa sf:n kohdalle huomenna. Kaksi viikkoa sitten torstaina se oli 25cm, ja eiköhän se siitä ole kasvanut. Menee aikalailla viikkojen mukaan, eli ehkä nyt rv27 se mittakin on 27...
NÄRÄSTÄÄ. Onko vaivaan muita apuja kuin Rennie? En juo kahvia enkä syö vahvasti mausteisia ruokia, mutta silti tuo ihan uusi vaiva tuntuu iskeneen. Viime yönäkin teki niin pahaa että meinasin jo herättää miehen hakemaan vatia... Pitäisi varmaan vaan syödä pienempiä annoksia tiheämmin, eikä mättää sellaista tukkimiehen annoksen kokoista määrää ruokaa kahdesti päivässä... :)
Onko täällä ketään " tervettä" ja hyvinvoivaa viimeistä kolmannesta lähestyvää odottajaa? Mulla oli ihan äärimmäisen helppo alkuraskaus, joten ehkä se kostautuu nyt. Kaikki mahdollinen vaiva tuntuu iskeneen viimeisen kuukauden sisään, joten pelottaakin ajatella, miten loppuraskaus sujuu... No, ehkä se vika kolmannes sujuu jo rutiinilla, kun tiedostaa omat vaivansa ja energiamääränsä.
Nyt tekemään jotain hyödyllistä, en kehtaa täällä yliopiston koneella surffailla vauvasivuilla kovinkaan pitkään ;)
Kandi & muhku 26+5
Täällä on jo vessa pestynä ja kukat kasteltuina, ja imuri huutelee tuolla kaapissa, jotta päästäisin sen noiden hurjien petomaisten villakoirien kimppuun. Miksikö siivoon tiistaina? No, kun viime viikolla ei vaan siivous innostanut ja nyt alkaa nuo villikset käydä jo kimppuun sängyn alta ja oven takaa... ;o) Ja mikäs väli oikeestaan on sillä, että minä päivänä siivoo, kun kerran kotona ollaan.
Mitäs muuta? No Ezzien päivitän toki tuonne esittelypinkkaan tässä lähipäivinä. Jotenkin on lipsahtanut, ettet siellä vielä olekaan.
Ja MiaMik, Open kanssa ollaan juu molemmat opeja. Eikä mua ainakaan haittaa, vaikka välillä joku sekoittaakin - ne on nää raskausaivot. =) Vai ei teidän vaavi halua vielä syntyä? Vaan, josko hän on vain sellainen tapaus, joka päästää äiteen melko helpolla ja sitten yhtäkkiä huomenna päättää tulla maailmaan ilman suurempia etukäteisvaroituksia.
Tulipas mieleeni, että Bejpi, jokos te olette aloittaneet/aloittamassa perhevalmennuksen? Meillä jäi silloin oman ryhmän kanssa käymättä se synnytysvideokerta ja ollaan menossa siihen ensi viikon torstaina. Tuli vaan eilen mieleen, että saatetaan törmätä siellä, jos kuulutte siihen ryhmään.
Kandilla ei ollut hyvä aamu - voi höh! Närästys on meikäläisellä tuttu vaiva entuudestaanki, mutta onpa sitä ollut tässä viime päivinä tai oikeestaan iltoina nytkin. Renniee oon vetänyt ja sanovat että esim. maito auttais kans. Mulla alkuraskaus oli myös tosi oieeton, joten kai se kremppojen määrä täytyy sitten kompensoida näillä loppuviikoilla...
Nytpä ei tuu muuta mieleeni. Ehkä päästän imurin valloilleen ja sitten täytyykin jo taas syödä. Iltapäivällä vois käydä taas ompelemassa hiukan. Ja illalla vielä kävelemään, kun saan miehenkin mukaani. Mukavaa! Nähdään taas! Voikaahan hyvin!
-Amy ja EkaVekara, rv 35+5 ja tasan kuukausi laskettuun aikaan... (Hui!)
Hip hei miten paljon täällä onkaan tapahtunut viikonlopun aikana. Viimeksi taisin viime torstaina käydä kirjottelemassa. Menikin aikaa kun noita pinoja luin.
Yhteisesti onnea kaikille tuoreille äideille ja myös toki isille! =) Toivottavasti kaikki voitte hyvin ja elämä pienokaisten kanssa sujuu hyvin.
Tervetuloa myös uudet enskat minunkin puolestani. Mieleen tulee ainakin meriheppa (olikohan noin...).
Me oltiin viikonloppuna käymässä vanhempieni luona ja kerrottiin heille odotuksesta. Tuntuivat olevan tosi mielissään uutisesta. Mielenkiintoista oli myös jutella äitini kanssa hänen odotusajoistaan. Monet tavat ja käytännöt kun ovat esim. neuvoloissa menneet hurjasti eteenpäin.
Minä olen voinut muuten ihan hyvin, mutta tuo paha olo yllättää milloin sattuu ja väsymys on edelleen ihan kaameaa. Tuntuu myös tosi pitkältä ajalta odottaa ultraan menoa. Jotenkin on sellainen olo, että sitten vasta uskaltaa täysin iloita tästä raskaudesta. Vähän hoopo olen, tiedetään. Onneksi mies saa järjestettyä työnsä tuolloin niin, että pääsee minun mukaan.
Tänään olisi iltavuoro, joten nyt kokkaamaan jotain syötävää ja sitten suihkun kautta töihin. AURINKOA, ILOA ja HYVÄÄ OLOA teille jokaiselle.
t. iida-linnea 9+1
Ei tämä vauva synny ikinä..tai siltä ainaki jo alkaa tuntumaan. Viime yönä tunnin verran valvoin ja supisteli mut ei se mihinkään johtanut.
Ezzie, täällä toinen jolla paino noussut ihan sika paljon..Mut tosin turvotustakin on ihan mielettömästi. Mutta kyllä tässä on tullu herkuteltuakin :-)
Kylläpäs on surkea ilma..vettä sataa mut pakkohan se olisi koiraa lähtiä ulkoiluttamaan.
Annika rv 40+5
11.9 menin aamupäivästä taas äitiyspolille korkean verenpaineen takia,joka ei lääkityksestä huolimatta laskenu.Varauduin jo siihen, että osastolle joudun jäämään.Edistystä ei ollu tapahtunut,paikat edelleen epäkypsät ja kiinni.Lääkäri määräsi osastolle käynnistykseen.
Klo15.00 sain cytotekit suun kautta.Niillä ei tainnu mitään sen kummempaa vaikutusta olla.
12.9 klo9 hoitaja tulee laittamaan ensimmäisen cytotekin suoraan emättimeen.Noin klo11 rupee jo tuntumaa pikkasen napakampia supistuksia ja klo13 laitetaan toinen.Klo14 aikoihin rupee jo olemaan aika tuntuvia,saa jo vähä ärräpäitä päästellä välillä.Supistusten väli alkaa olla noin 2-3min. 14-16 välillä.Ja noin 16-18 välillä väliä ehkä noin 1-1,5min.korkeintaan.Viideltä hoitaja passittaa mut suihkuun että jos se vaikka lieventäs kipuja.Siinä sitte aattelen että ei helvetti miten pystyn muka siellä olemaan,joha tässä taju kohta lähtee...enne sitä jotain märkää lorahtaa housuunki,mut se ei ollu vielä lapsivettä.
Suihkussa jaksan olla ehkä 40min.Roikun seinässä olevassa pidikkeessä supistusten tullen ja koitan ehtiä tasata hengitystä siinä välissä.Kun lopetan suihkuttelun ja saan housut jalkaan,tunnen valtavan pulppuamisen,ja housussa on vaaleenpunasta nestettä.Soitan hoitajan paikalle, joka toteaa että lapsiveet on menny.Sanoi että nyt lähdetään synnytyssalin puolelle ja kysyy että kävelenkö sinne vai tuunko sängyn kyydissä?Aattelen vaan että ei helkkari ku ei pysty kävelemää mut ei kyl pysty makaamaankaa.Päätän että juoksen sinne nopsaan.Pääsen osaston ovesta ulos kun seuraava supistus tulee ja roikun jonkun jäteoven kahvassa....hoitaja tulee sängyn kaa perässä ja huomaa mut ja sanoo ai siinähä oot,aattelin jo että näi nopeetako juoksit synnytysaliin.Saliin on jäteoven luota ehkä 10m matkaa ja kun supistus loppuu otan spurtin ja just ku pääsen ovesta sisään tulee seuraava..Nyt välit rupee enää olemaan noin 20sekunttia,ei ehi ees hengähtää välissä...
Eli klo18 kätilö laittaaki mut suoraan synnytyssaliin kun katsoo että olen niin kipeä.Tekee sisätutkimuksen ja toteaa että 0,5cm auki.......tässä kohtaa meinaa epätoivo iskee että miten selviää hengissä jos näin hitaasti aukeaa....Soitan miehelle että voi ruveta pikkuhiljaaa tulemaan.Kätilö iskee jo supistuksenesto piikkiä reiteen,mut eipä se mitää enää auta ku moottori täyessä käynnissä.Soittaa anestesialääkärin paikalle,tekee sisätutkimuksen enne klo19 ja toteaa että tää onki auennu jo 5cm tunnissa.Epiduraalia en ehi saamaan(mies saapuu juuri paikalle kun hässäkkä mahtavimmillaan,mulle valmistellaan piikkiä jne.).......laitetaan spinaalipuudutus ja lekuri sanoo että seuraava vielä tuntuu mut sit ei pitäs enää tuntua....ja voi jestas sentään ku sitä seuraavaa ei tunnekkaa,ei tunne yhtää mitää,oli ku ois taivas auennu todellakin.Mulla loistaa naama ku naantalin aurinko ja anestesialääkärikin hymyilee.En sit muista mitä oon siinä sanonu,muistan vaa ku lekuri sano että " nythän sä puhut iha höpöjä..."
Klo19.30 paikat auki jo 7cm,nyt pystyy jo iha jutustelemaan ja ottamaan rennosti ku kivut poissa.Klo20-21 välillä lääkäri käy vielä laittamassa parakervikaali ja pudendaalipuudutuksenki.Enne puolta kymmentä rupee olee olo että voi ei nyt on kaamee kakkahätä mitä ei kertakaikkiaan pysty enää kohta pidättelemään.Klo22 saan ruveta ponnistelemaan...Vauvan sydänäänet laskee pitkäks aikaa loppuvaiheessa eikä meinaa enää nousta,saliin tulee lastenlääkäri ja synnytyslääkäri.Väliliha leikataan ja vauva nopeeta imukupilla ulos.Kiikutetaan suoraan teholle,jossa saa lisähappee.Napanuora oli ollu osittain kaulan ympärillä.Vauva valittelee siellä ja otetaan röntgenkuvat,jossa todetaan että solisluu murtunu.Saa kipulääkettä ja rauhoittuu.Isä on huolissaan ja seuraa siellä mukana kokoajan.Ite saan 10 tikkiä.Pääsen sen jälkee sängyssä katsomaan omaa vauvaani.Ei tartte ku tunnin ajan lisähappee ja sit pärjää jo ilman.Myöhemmin tuodaan vielä rinnalle parikskymmeneks minuutiks.
Oliha se mahtava kokemus ja tosiaan ei sitä kipua enää muista.Oli niin mahtavaa ku kaikki huutaa että nyt suraavalla työnnöllä se syntyy ja sitku se hetki koittaa niin kaikki sanoo että " Nyt se syntyyy!!!" ja " Se on poika" .Mahtavaa,en vaihtais mistään hinnasta tätä kokemusta pois,onhan se ihan omaa luokkaansa se kipu,mut on se kyllä sen arvosta!Ja mä ku aattelin et varmasti en huua sit ku joku pv lähen synnyttämääm,ni kyl se vaa nii on et siinä tilassa milläää ei oo mitää merkitystä enää.
Toivottavasti ei tullu kauhee sekavaa kirjotusta,ku koitin nopeeta kirjottaa ku poika nukkuu.
-Pepsi ja Villipylly 2vk
Tervetuloa minunkin puolestani merihepalle ja uutena tulokkaana taisi olla myös Ninca!
Annika - hui mitä olit joutunut kokemaan siellä neuvolassa, sitä kun huolestuu vähemmästäkin. Onneksi kaikki hyvin!!
Osborne - vai lähtisi ne ruokahalut jossain vaiheessa :) vaikea kyllä uskoa meikäläisen kohdalle :))
Amylla turvotus kiusana....auttoiko siivous?
Opella oli kaikki arvot kohdallaan. Nauratti kun kirjoitit, että miehesi oli hiukan " kauhuissaan" vauvan pesusta synnärillä...oma ukko ei oikein halua vielä kuulla mihin kaikkeen joutuu sitten siellä synnärillä. Luulenpa et siellä ei enää kukaan jaksa murehtia näitä :))
Ezzie - hyvä kun arvot oli kunnossa, eikös sitä painoa saa tullakin vaikka toki se tuntuu hurjalta, kun vaakaa tuijottaa. Saas nähä miten käy oman painon kanssa....
Kandi - heh pää pehmenee entisestään (ei kyl olis enää varaa pehmetä), jos kuiteski synnytyksen jälkeen saisi vähän takas aivosoluja :))
Sulla on tullut kuiteski noita ikäviä vaivoja aika loppupuolella....mulla ne on nyt jo alkanut :( ummetus, pientä turvotusta, kohtu painaa rakkoa ym. kivaa. Mut jos jotain ei vielä ole niin närästystä JEE..eiköhän sekin ehdi vielä kehiin :) tsemppiä vaivoihin sinulle ja muille enskattarille.
iida - alkuraskaudessa sitä on vähän varuillaan ja kun se raskaus ei vielä sillai tunnu tai näy...mutta ootahan, aika menee kuin siivillä ja kohta huomaat et synnytys lähestyy :)) hyvin kaikki menee.
Mykis ja Hippis 21+3
Tiistaita!
Itsellä on nyt olo niin kurja, etten jaksa pitkästi kirjoitella ja sekin vähä omaa napaa :(
Sen verran kommenttia, että Pepsiksen synnytyskertomus sai minut kyynelehtimään. Onnea vielä kerran hurjan urakan loppuunsaattamisesta ja erityisesti tietysti siitä pienestä pojasta! :)
Yö tuntui menevän jonkin sortin horroksessa, tuntui ettei uneen päässyt kunnolla lainkaan. Aamulla heräsin päänsärkyyn ja huonoon oloon. Olin jonkin aikaa hereillä, söin aamupalaa ja ajattelin ottaa lisää unta kuontaloon. Äsken heräsin eikä olo ole ainakaan yhtään parempi. Jotenkin sellainen hirveän hutera olo ja sitä pahaa oloa pukkaa. Supistuksia tulee koko ajan, mutta harvakseltaan eikä ne edes tee kipeää. Ja maha on ihan plöröllä :( Mietin jo, että pitäisikö varmuuden vuoksi käydä mittauttamassa verenpaineet. Outo olo, ei voi muuta sanoa... Jospa tämä tästä vielä iltaa kohti paremmaksi muuttuisi, mutta siihen saakka hei!
Mörötin rv34+4
närästykseen koita kuumia suihkuja ja masun hieromista...mun kaverilla se oli auttanut kun rennie ei. ja tietty se ettei nuku ihan makuullaan.
itellä vielä rennie auttaa ja nyt kun vauva kiinnittyi pysyvästi alas niin vähän harvemmin vielä närästää.yleensä n. 4 renniee menee illassa. Niin ja perunajauhovesi on se vanhan kansan suosikki. sitäkin juon välillä.
siinä muutama konsti. toivottavasti auttaa!
-ellu ja masukki rv 33+4-
Kiitos Pepsi synnytyskertomuksesta! Kieltämättä tahti oli aika hurja lopulta, mutta onneksi nyt on kaikki hyvin!
Meidän pitäis kohta lähtee käymään tossa lähellä lastenneuvolassa, kun synnytysvalmennukseen liittyen pitää siellä käydä joku " lastenhoitotunti" ... Mies tulee töistä käymään, mut sillä ei oo kun puolisen tuntia aikaa, joten saa nähdä mitä siinä ehtii... En kyllä oikein muutenkaan tajunnu, mikä tää homma oikein on, mutta katellaan :)
MiaMik tais valitella, että sekottaa mut ja Amyn, mutta ei oo mikään ihme, kun tosiaan ollaan opeja molemmat ja mennään aika lailla samoilla viikoillakin molemmat :) Voidaankin ottaa Amy pieni " kisa" sit lopussa, et kumpi ehtii ensin :DD (mä veikkaan kyllä sua, edellyttäen että kummallakaan ei käynnistetä aiemmin tms) ;)
Kandi ja joku muukin valitteli niistä " raskausaivoista" ;) Mut luuletteko, et tilanne jotenkin paranis sit imetysaikana?! ;)) Muiden kokemuksia kun on kuunnellu, niin eipä taida olla kovin pian parannusta odotettavissa ;))
Mun aivot taitaa olla vielä nukkumassa tai jotain, joten taidan palata asiaan kun löydän aivoni tai saan niihin jotain eloa :DD
t. Ope + Ahaa rv 36+1
aurinkoinen ja ihana, vielä kun sais itsensä tästä väännettyä pihalle, niin tulis tuosta raittiista ulkoimastakin nautittua.
Tottahan tuo, että ihan hyvä ettei sipsit maistu, mutta sillä niitä testasinkin, kun yleensä ne kyllä maistuu liiankin kanssa! Vaan ei... ja tänään tökki porsaanlihakin, oli liian suolaista meikäläisen makuun. Ehkä kroppa vaan protestoi suolaa vastaan. Ruokahalu on edelleen heikko, mutta onneksi se ei varmasti haittaa mitään näillä kiloilla! Niinhän ne neuvolassakin sanoi, että ei oo väliä niin kauan ku vauva vaan kasvaa.
MiaMik ei saa vauvaa ulos sitten millään! No, huomenna se varmaan tulee, kun kerran la täyttyy. :) Samoin Annikalle tsemppiä odotteluun!
SS, koeta nyt välttää ruokalautaselle joutumista!
ezzie, älä ny turhaan stressaa kiloista, mun kaverille tuli tuon verran ja kaikki ja vähän enemmänkin lähti puolessa vuodessa.
kandi, mulla oli kans oireeton alkuraskaus (väsymystä lukuunottamatta) ja keskiraskaus erityisen energinen. Nyt on sit kaikenlaista pientä, mutta edelleenkin sanon kaikille, että raskaus on ollut fyysisesti helpompi kuin mitä aiemmin pelkäsin. Ainut inhottava on käsien puutuminen, mutta eihän sekään nyt oikeesti niin kamalaa ole. Täytyy aina miettiä, mikä kaikki vois olla huonommin - esim. mun selkä on kestänyt tosi hyvin, vaikka pelkäsin issiaskipuja jo ennen raskautta! Eilen jaksoin kuitenkin taas lenkillä kävellä ihan reippaasti eikä supistuksia tullut kuin loppuvaiheessa. Ja liitoskivut menee levolla ohi.
Närästyksestä sen verran, että mulla ainakin on Rennie auttanut ja nyt on närästys lakannut taas. Pari viikkoa sitten oli pahimmillaan, liekö se antibioottikuuri ollut syypäänä närästykseenkin.
pepsillä oli kipeä synnytys, mutta niin vaan kaikki päätty hyvin!
Juups, huomenna on kontrollineuvola, saa nähdä onko proteiinit poistuneet. Turvotusta kyllä on vielä. Nyt lähden kuitenkin kaupungille kahvitreffeille, lounastreffit pidettiinkin tänään kaverin kanssa meillä!
Palaillaan,
Osse ja Santeri rv 33+6
Ei aurinko jaksa paistaa täällä päin Suomenmaata.
Kiitos Pepsi synnytyskertomuksesta! Kova oli urakka mutta hienon palkinnon saitte!
Merihepalle onnea plussasta ja tervetuloa mukaan tähän mahtavaan porukkaan :)
MiaMik, Annika ja Karssuli, hop hop synnyttämään!!
Kandi, pienemmät annokset tiheämmillä ruokailuväleillä tosiaankin auttavat närästykseen. Pahinta on jos mahan ahtaa ihan täyteen. Mulla on ollut närästystä aina, mutta ihme kyllä nyt raskausaikana on närästänyt jopa vähemmän kuin ennen! Kahvinjuonti on tosin jäänyt ihan yhteen kuppiin päivässä, jospa siinä osasyy närästyksen helpottamiseen.
Iida-Linnealle jaksuja pahoinvoinnin ja väsymyksen kanssa!
Möröttimellä oli aamu alkanut kurjalla ololla. Jospa se olisikin mahatautia? Jos ei olo hellitä niin paineiden tarkistaminen voisi olla ihan paikallaan. Toivotaan että olo paranee iltaa kohden!
Ykkösope, meilläkin oli valmennukseen liittyen lastenhoitotunti, siellä opeteltiin vauvan käsittelyä ja hoitoa, ja käytiin läpi mitä tarvikkeita tarvii jne.
Osse, mulla on ainakin ruokahalu heikentynyt ihan selkeästi loppua kohden, ainakin jos vertaa keskiraskauteen. Kauheasti ei mikään maistu, ja paljoa ei jaksa syödä. Taitaa mahalaukkukin olla ahtaalla. Tähän perustuu varmaan se että loppuraskaudessa ei kiloja yleensä enää kovin paljoa kerry. Pidän peukkuja puhtaan pissin puolesta ;)
( . ) Kävin äsken hakemassa postin parin sadan metrin päästä, ja kyllä otti koville. Maha veti kovaksi koko ajan ja tullessa sattuikin jo niin pahasti että kävely oli ihan mateluvauhtia. Eli ei liiemmälti lenkkeilyä täällä suunnassa. Harmi sinänsä, olo on niin vetämätön kun ei pääse ollenkaan liikkumaan ja raitis ilmakin jää melko vähälle. (Oon aika saamaton vain oleskelemaan pihalla.)
Eilen tuli aika äitipolille, ensi viikon maanantaina mennään yrittämään josko ulkokäännös onnistuisi :/ Kaapo siis yhä edelleen perätilassa. Harmittaa, että näinkö tämä nyt meneekin, että loppuviimeksi vielä leikkaamaan joudutaan. Synnytyskertomuksia lukiessa tulee olo että noinkohan tuota pääseekään kokemaan :(
No, pääasia on kuitenkin, että kaikki on Kaapolla hyvin, siitä olen onnellinen!
Viipero & istuva Kaapo rv 34+1
Heti ensin onnittelut nyyttinsä lunastaneille ja Pepsille kiitokset synnärikertomuksesta. Ja merihepalle tervetulotoivotukset tälle puolelle.
Muitakin kuulumisia oli taas ihan hirmuisesti, mutta täällä tämä räkäpää ei enää muista olisko jotain pitäny kommentoida. Viikonloppuna iski siis kunnon syysflunssa ja nyt toista päivää vietän sairaslomaa kotona. Kolme päivää meillä saa omalla ilmoituksella olla pois, joten saa nähdä parantelenko vielä huomisenkin kotona. Onhan se kai vaavillekin parempi, ettei turhan kauaa sairastelisi.
Omenasosetta olen tässä sairastellessa tehnyt, kun anopilta sain hirmuisen määrän ihania omppuja, jotka soseutan ja pakastan tulevan varalle :) Kaipa sitä hommaa taas voisi jatkaa niin tulisi joskus valmistakin...
Mukavaa päivää kaikille!
t. Essi, rv 22 tasan
Onnea poksahtaneille enskoille! Kaikkea hyvää koko perheelle ja tsemiä vauva-arkeen!
Pepsille kiitos kertomuksesta! Jälleen kerran sitä rupee miettiin, että voi kun itekki ois jo synnyttämässä!
Tervetuloa myös uusille plussanneille (meriheppako se oli..?)!
Mitäköhän piti kommentoida... Niin juu, Ezzie, kyllä ne kilot varmasti lähtee suht. sutjakkaan pois. Ei niitä kannata murehtia! Kate Hudsonillekki tuli 30 kg, samoin Vanessa Kurrille :D
Olikohan se Osse joka mietti mihin sinne Taysissa sit ajetaan ja mitä kautta mennään synnyttään. Minä oon kyl miettiny samaa... Meillä ei neuvolassa oo neuvottu mitenkään sitä. Kyl mulla jonkinlainen aavistus on, mutta pitäis kai varmistaa vielä ennen h-hetkeä.
Amysta ja Poppiksesta näin yks yö unta. Ja Amy oli siinä unessa pitkätukkainen blondi, eli ei ihan samannäköinen ku oikeesti :D Poppiksella taas oli ihan tumman ruskee ja tosi paksu tukka. Ja otsis, tietty :D Menikö yhtään oikein?
Itselle ei kuulu kurjuutta kummempaa. Perjantaina saunan ja seksin jälkeen mua supisteli niin paljo, että luulin joutuvani jo synnyttään. Olo oli ihan tosi huono. Mut sitte meni kyllä levolla ohi. Supistellu on koko viikonlopun ajan aika runsaasti, pelottaakin jo vähä, että mikä tilanne tuolla alapäässä jo mahtaa olla. Eilenki ku käytiin miehen kans iltalenkillä, niin koko matkan supisteli aika kovasti. Mut ku kotiin päästiin, niin heti rauhoittu. Että saas nyt sit nähdä. Oon nyt kuitenki pakannu sairaalakassin valmiiks, miehen toive :)
Ja sit kysyisin teiltä lähiaikoina synnyttäviltä (syys-/lokakuussa), että mitä ootte suunnitellu kotiutumisvaatteiks vauvalle? Minä oon vähän hukassa, että mitä pitäis laittaa kassiin mukaan. Oon ajatellu asukokonaisuutta: pitkähihainen body, puolipotkarit, veluurihuppari ja-housut ja sit tommonen veluurihaalari. Ja pipo. Ja tumput. Onko tarpeeks/liikaa? Jo synnyttäneetkin saa kertoa!
Jepulis, mut meen nyt laittautumaan, ku lähetään kohta miehen kans ostaan mulle farkkuja! Voin ihan hyvin ostaa jo valmiiks farkut, ku en oo pyllystä tai reisistä levinny senttiäkään koko raskausaikana. Kaikki entiset farkut on mahtunu koko ajan päälle, mutta onkin jo sen näköisiä, että niitä on vähä käytetty!
No niin, mutta ei tässä nyt kummempia. Palaan taas! Ja toivottavasti joku osais kertoo noista kotiutumisvaatteista!
-Larsku 37+2
Ei meinannut lenkillä eteenpäin päästä kun taitaa olla eilisistä lenkkeilyistä lihakset kipeenä ;)
Möröttimeltä piti tulla ihan oikein kysymään, että mitäs sulla tuo hemoglobiini näyttää? Minullahan oli myöskin juuri viikoilla 32-35 aivan hirveä olo ja oksentelinkin jonkin verran. Heti kun obsidanit alkoi vaikuttamaan (hb nousi 112->121), niin olokin parani huomattavasti.
Larskuko se nyt kyseli vauvan kotiutumisvaatteista? Täällä on vähän samaa ongelmaa, kun tämä sää vaihtelee koko ajan... Minä olen nyt pakannut vauvalle pitkähihaisen bodyn, sukkahousut, potkuhousut ja collegetakin (+pipon, tumput ja sukat). Sitten päälle sellainen fleecepeitto :) Jos nyt sää kylmenee, niin ei muutakuin kevytvanutoppis mukaan...
Nyt iski hirveä nälkä... Mitäköhän mahtaa huomenna vaaka näyttää neuvolassa?? On tullut kyllä syötyä viikon aikana niin että huhhuh...
MiaMik rv 39+6
kiitokset koskettavasta synnytyskertomuksesta :)
Kiitokset tervetulotoivotuksista! Hyvä porukka tuntuu teillä täälläkin puolella olevan :) Me koitettiin miehen kanssa mietiskellä eilen illalla noita ultria. Tilasin sitten tänään yksityiseltä sen niskaturvotusultran viikolle 12, kun se nyt tuntuu ainakin ilmeisesti olevan aika suositeltava. Ja sitten tilasin vielä varhaisultrankin viikolle 8. Taidan olla vähän hysteerinen, mutta ei vaan millään pysty odottelemaan mihinkään marraskuulle asti ilman mitään tietoa siitä onko siellä edes ketään! Nyt tarvii vaan reilu kaksi viikkoa kärvistellä onneksi. Mut on sekin kyllä vaan pitkä aika!
Mä oon tässä muutaman päivän paistatellut onnellisena kun ihan ekojen päivien pahoinvoinnit on melkein kokonaan hävinneet, eikä mahakipujakaan ole kuin ihan pientä nippailua vaan. Tänään sitten iski ihan yhtäkkiä töissä sellainen kamala äklötys. Oikeastaan eka kertaa oli ihan lähellä ettei pönttö kutsunut. Se meni kyllä aika pian ohi, mutta kai se nyt alkaa sitten vaan lisääntymään¿ Kauhulla odottelen ;)
Hirmu jännä kyllä lukea teidän juttuja, varsinkin tuolla viimeisillä viikoilla menevien, joilla pikkuiset tekee kaikkea hullua mahassa :) Ja voi että haluttais jo nyt päästä pesemään pikkuisia vaatteita ja testailemaan kärryjä ym. Ei millään voi jaksaa odottaa yli puolta vuotta! (miten niin kärsimätön¿)
Pepsin synnytyskertomus oli myös ihanaa (ja hurjaa) luettavaa! Kiitoksia vaan siitä!
T: Meriheppa rv 5+3
taisinpa historiaa tehdä kun tämänkin pinon aukaisin. nopsasti kirjoittelen ennen kuin pienelle kävelylle hyppään.
kandi: tuo sinun kirjasi kirjoittaja/henkilö vaikuttaa joltain saimi nousiaisen sukulaissielulta... rennolla linjalla täälläkin mennään.
meriheppa: sama juttu tuntuu monella paikkakunnalla olevan että vaan yhden ultran saa, tosin monesti sen saa valita. me käytiin kunnalla np-ultrassa rv13 ja yksityisellä tsekattiin rakenteet rv20
osse: kuulostaa pahalta jos ei ees sipsit maistu! ei vaan... tuo jogurtti-mysli-leipä linja kuulostaa tutulta, itse noudatin ekat kaks kuukautta kun ei muu uponnut. mies vaan katto et sähän syöt koko aika ja silti paino vaan tippu mut ei ihme tuolla ruokavaliolla.
meillä valmennukseen vielä muutama kuukausi aikaa. sit päästään taysiin kahtena maanantaina.
mut nyt pakko alkaa vaihtaan vaatetta että ehdin kävelylle. saikulla kun oon niin tulee varmaan pinoa aika tiuhaan seurattua.
tikru ja simppis 26+4