Jäisinkö kotiin hoitamaan vauvaa?
Pitäisi alkaa päättämään. Minusta on aika raskasta olla kotona ja koen olevani riittämätön kun en päivien aikana ehdi oikein mitään kotiäidin askareita tekemään. Vauva on nyt n 6 kk ja varmaan ihan perus lapsi. En osannut kuvitella miten työlästä on pienen tyytyväisenä pitäminen. Olin säästänyt rahaa että pärjäisimme asuntolainojen ym kanssa hoitovapaan ajan. En ehkä kuitenkaan jaksaisi olla hänen kanssaan kaksin kotona. Nautin työnteosta ja haluaisin viettää aikaa kodin ulkopuolella enemmän. Mitä te tekisitte?
Kommentit (30)
No tuntuu siltä mutta tuntuu myös että pitäisi olla kotona ihanan pienen ihmisen alun kanssa. Ap
pieni ihmisen alku ei mee pilalle hoidossa
Mites mies? Mun mies jäi kotiin, kun tyttö oli 9kk, nyt 2,3v ja alottaa tarhan.
Kannattaa jäädä kotiin. Lapsi kasvaa nopeasti, töissä ehdit olemaan vielä monia vuosia.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:12"]pieni ihmisen alku ei mee pilalle hoidossa
[/quote]
En uskokaan niin, mutta joku hymy tai kehitysaskel tms saattaa mennä minulta ohi :D ap
onneks lapset kasvavat myös iltapäivisin, iltaisin, aamuisin, viilonloppuisin ja lomilla
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:13"]Mites mies? Mun mies jäi kotiin, kun tyttö oli 9kk, nyt 2,3v ja alottaa tarhan.
[/quote]
Hänellä ei käytännössä ole mahdollista olla pois töistä. Eikä hän taida haluakaan olla. Ap
Luuletko jaksavasi käydä töissä + hoitaa sen päälle vielä ne tylsät kotityöt ja vauvan, joka todennäköisesti iltaisin hoitopäivän jälkeen entistä kiukkuisempi kun ikävöi sinua? Luultavasti vauvan päivärytmikin ehtii vielä muuttua monta kertaa. Oletko varma, että saisit nukuttua yöllä tarpeeksi jaksaaksesi sekä työn että kodinhoidon.
Yritä jaksaa olla kotona siihen asti kun lapsi on reilun viidenneksi ikäinen. Lapsi on vielä tosi pieni hoitoon. Koko ajan on mukavampaa kun lapsi hieman kasvaa ja oppii uusia taitoja.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:13"]Kannattaa jäädä kotiin. Lapsi kasvaa nopeasti, töissä ehdit olemaan vielä monia vuosia.
[/quote]
No periaatteessa olen tätä mieltä, mutta minulla ei ole ollut kovin kivaa kotona. Aina puhutaan että loisii kotona, mutta minulle se on suurempi haaste kuin töissä käyminen. Pitäisikö kokea maailman ihanimpana lomailuna kotona oleminen että siinä olisi järkeä?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:19"]Yritä jaksaa olla kotona siihen asti kun lapsi on reilun viidenneksi ikäinen. Lapsi on vielä tosi pieni hoitoon. Koko ajan on mukavampaa kun lapsi hieman kasvaa ja oppii uusia taitoja.
[/quote]
Reilun viidenneksi ikäinen..? Mitä tämä tarkoittaa?
No, teet toki niin kuin katsot parhaaksi, ja lapsen voi hyvin viedä hoitoon. Mutta mua joskus ihmetyttää miten herkästi ollaan valmiita lähtemään töihin kun kotona tuntuu tylsältä tai työläältä. Kai aikuinen ihminen kestää tuollaisia tunteita jonkin aikaa? Harvahan on kotona vuosikausia. Lapsen vauva-pikkutaaperoaika on vain kerran elämässä ja kestää vain sen pari vuotta. Tosin miksi mies ei jäisi kotiin?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:19"]Luuletko jaksavasi käydä töissä + hoitaa sen päälle vielä ne tylsät kotityöt ja vauvan, joka todennäköisesti iltaisin hoitopäivän jälkeen entistä kiukkuisempi kun ikävöi sinua? Luultavasti vauvan päivärytmikin ehtii vielä muuttua monta kertaa. Oletko varma, että saisit nukuttua yöllä tarpeeksi jaksaaksesi sekä työn että kodinhoidon.
[/quote]
En tiedä. Luulin viihtyväni kotona. Unirytmikin tuntuu vaihtelevan koko ajan, en tiedä millainen se on 3 kk päästä. Mietin onko mukavampaa olla lapsen kanssa kun on hetken saanut ajatella töitä. Rankkaa se varmasti on. Ap
Miltä itsestä tuntuu tietenkin. Tämä on ohimenevä pieni hetki kun lapsi on pieni :-) Mä mietin kovasti tätä kun esikoinen oli 2v ja kuopus 1v ja olin ihan tööt. Neuvolan terkka sanoi, että jos vaan mahdollista niin jää kotiin, että sulle jää hyviäkin muistoja siitä. Eikä vaan niitä väsyneitä ja vittuuntuneita. Vaihdettiin pankkia ja saatiin lisää maksuvapaata asuntolainaan ja jäin vielä reiluksi vuodeksi. Ja siitä todella jäi mukavia muistoja. Vaativaahan se tietenkin on vauvan kanssa kotona, mutta niin ohimenevää :-) Nyt ne mun vauvat on jo 6v ja 5v ja iltatähteä odotellessa.
Hommasit lapsen ja nyt vasta aloit miettimää, että haluatko häntä sittenkään...
6kk vauva hoitoon? Ihan sairasta. Ei kannattaisi lasta tehdä, jos ei jaksa sitä hoitaa ja olla sen kanssa kotona tarpeeksi kauan. Ap taitaa olla minä-minä sukupolvea, ollaan niin pirun itsekkäitä kaikessa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:23"]No, teet toki niin kuin katsot parhaaksi, ja lapsen voi hyvin viedä hoitoon. Mutta mua joskus ihmetyttää miten herkästi ollaan valmiita lähtemään töihin kun kotona tuntuu tylsältä tai työläältä. Kai aikuinen ihminen kestää tuollaisia tunteita jonkin aikaa? Harvahan on kotona vuosikausia. Lapsen vauva-pikkutaaperoaika on vain kerran elämässä ja kestää vain sen pari vuotta. Tosin miksi mies ei jäisi kotiin?
[/quote]
Niinpä...mutta onko se hoitovapaan pointti kärvistellä kotona jos hoitokin on ok? Miehellä on hyvä työpaikka, mutta siellä muutoksen tuulet puhaltavat ja ei ainakaan paranna asemia jos jää kotiin. Hän ei myöskään ole asiasta innostunut. Lisäksi hänen ansioiden menetys on isompi lovi meidän talouteen kuin minun.
Mulla jaksaminen helpotti kun vauva kasvoi! Vuoden ikäinen on ihan mahtava pakkaus ja tekee niin paljon eri juttuja kuin vauva. Nyt oon kotona 2v kanssa ja tyttö puhuu ja touhaa päivät. Kannattaa ulkoilla, etsiä muita äitejä seuraksi jne. Ota joku opiskeluprojekti vaikka oheen. Tai urheilu. Vauvan kanssa voi käydä jumpassa.