Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahja ateisti-tädiltä rippilapselle

Vierailija
07.07.2015 |

mieluiten kirja, joka sopii 14-vuotiaalle. On osallistunut koulussakin uskonnon opetukseen ja perheen myötä tapauskovainen. Haluaisin, että hän saa muutakin virikettä eettiseen ja moraaliseen kasvuunsa. Ehdotuksia?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:21"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:19"]Enpä tiedä. Tuntuisi hassulta jos itse kävisin prometheus-leirin ja sitten kummitätini antaisi minulle vaikka Raamatun lahjaksi. Ihan vain uteliaisuudesta, miksi alunperin suostuit kummitädiksi, vaikka olet ateisti, kun nimenomaan kummitädin tehtävä kuitenkin on opettaa kristinuskon sanomaa jne. Vai etkö ollut silloin vielä ateisti? [/quote] Vai ymmärsinkö väärin kun luulin että rippilapsi olisi sama kuin kummilapsi?

[/quote]

Eikö rippilapsi ole yleistermi lapselle joka pääsee riparilta? Ainakin täälläpäin.

Vierailija
22/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pointtisi mutta rippijuhlat ovat minusta väärä valinta antaa tuollainen lahja. Valitse mieluummin jokin syntymäpäivä, joulu tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain Sofian maailman rippilahjaksi ja tykkäsin todella paljon.

Vierailija
24/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:23"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:21"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:19"]Enpä tiedä. Tuntuisi hassulta jos itse kävisin prometheus-leirin ja sitten kummitätini antaisi minulle vaikka Raamatun lahjaksi. Ihan vain uteliaisuudesta, miksi alunperin suostuit kummitädiksi, vaikka olet ateisti, kun nimenomaan kummitädin tehtävä kuitenkin on opettaa kristinuskon sanomaa jne. Vai etkö ollut silloin vielä ateisti? [/quote] Vai ymmärsinkö väärin kun luulin että rippilapsi olisi sama kuin kummilapsi?

[/quote]

Eikö rippilapsi ole yleistermi lapselle joka pääsee riparilta? Ainakin täälläpäin.
[/quote] Ahaa, selvä, sana ei ollut tuttu joten sekoitin ne keskenään

Vierailija
25/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:25"]

Ymmärrän pointtisi mutta rippijuhlat ovat minusta väärä valinta antaa tuollainen lahja. Valitse mieluummin jokin syntymäpäivä, joulu tms.

[/quote]

Minusta tuo on juuri oikea aika antaa lahja, joka antaa lapselle avaimet ajatella omaa uskonnollista vakaumustaan ja pohtia moraalin ja etiikan luonnetta.

Huomattavasti parempi, kuin kylmä käteinen, jota myös mammonaksi voidaan kutsua.

Vierailija
26/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 23:50"]

Sinuhe egyptiläinen

[/quote]

En tiedä miksi tätä niin kovasti alapeukutetaan. Perustelen vielä Sinuhe-ehdotusta sillä, että se ei ole missään nimessä päälleliimatun uskonnollinen, mutta ei myöskään ateistinen. Uskontoa käsitellään historian ja seikkailujen sivussa. Kuitenkin siinä annetaan lukijan itse ajatella myös uskontoja, niiden voimaa ja "elämän tarkoitusta", eikä anneta mitään valmiita vastauksia. Kirja ei ole lainkaan tuputtava, vaan eri ihmiset lukevat sen eri lailla. Ja eri lukukerroilla voi tulla aina uusia oivalluksia. 

Jos rippilapsi siis on yhtään kirjojen perään, niin sitten suosittelisin Sinuhea. Jos taasen kirjat eivät kiinnosta, niin en lähtisi väkisin k.o. tiiliskiveä tuputtamaan. Ehkä sitten antaisin rahakuoren kirjan sijaan...

Vierailija
27/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä kivi.
Rippilapselle ateismi tuskin edustaa muuta.
Ateisti kummina?Piru kirkossa?Itse en ryhtyisi kummiksi missään tapauksessa ateistina.Oikein tyhmää..

Vierailija
28/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:34"]Kylmä kivi.
Ateisti kummina?Piru kirkossa?Itse en ryhtyisi kummiksi missään tapauksessa ateistina.Oikein tyhmää..

[/quote] Dorka. Terv. toinen uskovainen

Vierailija
29/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä poika vai tyttö.

Vierailija
30/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Kiitos tuhannesti hyvistä vinkeistä! Osaan pitää itsekin perehtyä. Uusia kirjoja. Ja ei, en ole kummitäti vaan ihan vaan täti. Poika tuskin on saanut kovinkaan kummoisia eväitä näiden asioiden pohdintaan kotoa, joten mielelläni monipuolistaisin näkökulmaa. Fiksu ja tiedonhaluinen poika kun on.

Vierailija
31/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on tyttö, osta koru.
Älä sitä ristiä, vaan esimerkiksi kyyhky.

Vierailija
32/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hitto, meniköhän jotain ohi, kun en huomannut mainintaa pojasta.
Joko rahakuori (50-100e) tai vaikka kirja.

Vierailija
33/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:34"]

Kylmä kivi. Rippilapselle ateismi tuskin edustaa muuta. Ateisti kummina?Piru kirkossa?Itse en ryhtyisi kummiksi missään tapauksessa ateistina.Oikein tyhmää..

[/quote]

Lukutaitoa, pliis! Eihän ap kertonut olevansa rippilapsen kummitäti.

Vierailija
34/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:14"]

"On osallistunut koulussakin uskonnon opetukseen"

No muuta mahdollisuuttahan ei ole jos kuuluu kirkkoon. Vai liittyikö nuori kirkkoon vasta ripille menenon yhteydessä?

[/quote]

Itseasiassa uskonnon opetus ei ole pakollinen vaikka kuuluu kirkkoon. Näin kyllä kouluista helposti ekana vaihtoehtona ohjataan, mutta väärin.

Vierailija
35/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markiisi de Sade - Sodoman 120 päivää

tai Herra Jackin ihmeellinen huone

Vierailija
36/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koraani

Vierailija
37/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:34"]Kylmä kivi.

[/quote]

Varsinkin lun ateistinkin pitää liittyä kirkkoon päästäkseen kummiksi.

Vierailija
38/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 01:00"]

Markiisi de Sade - Sodoman 120 päivää

tai Herra Jackin ihmeellinen huone

[/quote]

Olipa kyllä mauton ehdotus!

Jumalaisen Markiisin töistä rippilahjaksi kuuluu tietenkin "Papin ja kuolevan vuoropuhelu".

Vierailija
39/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi Richard Dawkinsin Jumalharhaa. Hieman ajateltavaa kristillisen aivopesuleirin vastapainoksi. Ilman ironian häivää tämå ehdotus.

Vierailija
40/40 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:34"]

Kylmä kivi. Rippilapselle ateismi tuskin edustaa muuta. Ateisti kummina?Piru kirkossa?Itse en ryhtyisi kummiksi missään tapauksessa ateistina.Oikein tyhmää..

[/quote]

Kävin riparin kun ei muitakaan vaihtoehtoja silloin ollut eikä se ollut minulle mitenkään iso juttu, enkä ole koskaan kokenut uskovani. Tarkoitan siis ettei se rippikoulun käyminen tarkoita että uskoisi mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä