Olen tylsistynyt työtön. Mikä olisi halpa tekeminen/harrastus, jonka parissa saisin vietettyä tunteja päivässä?
Alkanut tämä samaa toistava elämä ja arki kyllästyttämään näin vuosien työttömyyden jälkeen. Päiväni koostuvat nyt ruokailuista, netin selaamisesta, kirjojen lukemisesta, ikkunasta ulos katselemisesta, urheilusta ja nukkumisesta. Haluaisin näiden rinnalle jonkun pitkäkestoisemman ja tavoitteellisen tekemisen.
Olen pohtinut pienoismalleja, palapelejä ja konsolipelaamista. Neulomista yritin, mutta siitä ei tullut mitään.
Mitä muuta voisin kokeilla tai mitä suosittelisitte?
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työväenopistoilla ym on edullisia kursseja, niin urheiluharrastuksia kuin käsityötaitoja, taiteita ja kielten opiskeluakin!
Työväenopistolla/kansanopistolla olenkin jonkun verran käynyt. Nyt koronan aikana kurssitarjontaa ainakin täällä supistettiin, mutta ehkä nyt taas lisäävät vaihtoehtoja. Ongelma noissa on, että tunteja on ehkä vain kerran, kaksi viikossa. On se tietenkin tyhjää parempi, mutta tuon lisäksi pitäisi muutakin keksiä.
ap
Verkkokursseja on nyt monia. Voi osallistua mistä päin Suomea tahansa. Itse olen nyt japanin verkkokurssilla.
Konsolipelaamista suosittelisin minäkin, tosin pitää vaan löytää itselleen mieleiset peligenret, ihan kuten elokuvissakin ja musiikissa. Kiinnostaisiko sinua tarina, johon on mahdollista kehittää mukaan romanssi haluamasi henkilön kanssa? (Dragon Age, Mass Effect, Witcher) Oletko enemmän seikkailu- ja tasoloikkatyyppi? (Super Mario, Spyro, Rayman)? Vai räiskintä (Doom, Halo, Counter Strike) vai kenties nopeatempoiset taistelupelit (Tekken, Soul Calibur, Super Smash Bro)? Pitäisitkö tunnelmallisista peleistä, joissa matka on tärkeämpi kuin tekeminen (Journey, The Last Guardian, Ookami), vai peleistä jotka ovat monimutkaisia psykologisia tarinoita (Nier Automata, Nier Replicant, Metal Gear Solid, Heavy Rain)? Ehkäpä kenties action peleistä löytyy se sinun juttusi (Devil May Cry, Bayonetta) tai erikoisista peleistä, jotka ovat hyvin uniikkeja (Katamari Forever, Ookami, Pygmyn, Oddworld)? Kenties Pokemon tai World of Final Fantasy koukuttaisi sinutkin? Ehkä haluat vain jotain ajankulurämpytystä ja urheilupelejä (Flipperit, rallit, jääkiekot), kenties haluat uppoutua japanilaisiin roolipelitarinoihin (Final Fantasyt, Persona-pelit, Wild Arms). Ehkä kauhu vetoaa sinuun peleissä (Resident Evil, Bloodborne, Death Space), tai ehkä haluat vain rentoutua (Flower).
Ehkä olet kuten minä ja tykkäät pelata vähän kaikkea :) Ehkä peleistä löytyisi mieluisia maailmoita, kun pidät lukemisesta. Itse suosittelisin aloittamaan Dragon Agen tai Witcher 3:n, molempia saa edullisesti.
^Unohdin sanoa, että Mass Effect sopii myös Dragon Agen ja Witcherin rinnalle. Kaikki pelissä tekemäsi päätökset vaikuttavat tarinan kulkuun ja hahmoihin läpi koko pelisarjan. Jos vaikka hahmo X kuolee peliosassa 1, hahmo ei luonnollisesti ole enää mukana osassa 2 ja 3. Voit kehitellä monimutkaisia tai simppeleitä ihmissuhdekuvioita ja liittoja, tai jättää ne kehittelemättä. Voit pelata hyviksenä tai pahiksena. Saat päättää tarinan kulun, mitä hahmoille tapahtuu, ystävystytkö heidän kanssan vai et jne. Saa siis omanlaisensa kokemuksen.
Itse kanssa positiivisesti yllättänyt, että miten paljon kansalaisopistoissa on ollut verkkokursseja tarjolla... https://kurssit.kansalaisopistot.fi/fi/search?semester=currentYearSprin…
Vierailija kirjoitti:
^Unohdin sanoa, että Mass Effect sopii myös Dragon Agen ja Witcherin rinnalle. Kaikki pelissä tekemäsi päätökset vaikuttavat tarinan kulkuun ja hahmoihin läpi koko pelisarjan. Jos vaikka hahmo X kuolee peliosassa 1, hahmo ei luonnollisesti ole enää mukana osassa 2 ja 3. Voit kehitellä monimutkaisia tai simppeleitä ihmissuhdekuvioita ja liittoja, tai jättää ne kehittelemättä. Voit pelata hyviksenä tai pahiksena. Saat päättää tarinan kulun, mitä hahmoille tapahtuu, ystävystytkö heidän kanssan vai et jne. Saa siis omanlaisensa kokemuksen.
Kiitos näistä pelaamiseen liittyvistä vinkeistä. Tällä hetkellä ei ole varaa ostaa pelikonetta, mutta säästämällä voisin sellaisen ehkä vuoden kuluttua ostaa. Nuoruudessa tykkäsin pelailla erilaisia seikkailupelejä esim. Lucas Artsilta. Pelejä joissa seikkailtiin yksin ja ratkottiin arvoituksia. Käsitin, että tällaisia ei enää oikein tehdä, mutta ehkä asia on viime vuosina muuttunut. Täytyy ottaa nämä vinkit ylös ja tutkailla nykypelejä tarkemmin, jos saan joskus kerättyä tarpeeksi rahaa pelimasiinan ostamiseksi.
ap
Ristipistotöihin saa uppoamaan aikaa
Geokätköily
Nettiarvointoihin osallistuminen, nykyään suurin osa arvonnoista on instagramissa ja facebookissa
Pelaa Farmeramaa
Etkö voisi tehdä työnhausta itsellesi harrastusta?
Siihen saa kyllä aikaa kulumaan joka päivä
Mieti, mikä oikeasti kiinnostaa ja sitä kohti lähdet.
-Jos kielet kiinnostaa niin Duolingo, sitä suosittelen! Valitse jokin aivan uusi kieli, mitä kiinnostaa opiskella. Pääsee helposti alkuun ja oppii ainakin perusteet.
-Jos löytyy kamera (tai ok kamera kännykässä) niin valokuvaus
-Retleily/ulkoilu
-Avoimesta ammattikorkeakoulusta jokin kiinnostava kurssi. Maksaa kyllä hieman, muutaman kympin.
Palstaviljely, jos viljelypalstoja sijaitsee lähistöllä. Ei toki vie aikaa talvella, mutta kesällä siihen saa uppoamaan paljon aikaa. Bonuksena saa liikuntaa, raitista ilmaa, syötävää ja mahdollisesti myös juttuseuraa.
Niin, olen ollut elämässäni kolmesti pitkäaikaistyötön eli määritelmänsä mukaisesti yli vuoden työttömänä putkeen. Luulisi, että olisin siinä ehtinyt jo tylsistyä, jos siihen olisin taipuvainen. En ole mitenkään aktiivinen ja energinen ihminen, minulla vain ei ole vaikeuksia saada aikaani kulumaan, vaikka en edes "tekisi" mitään. Pitkästyn vain pakotetusta ja ei-motivoivasta tekemisestä.