++++TIISTAITA SYYSKEIJUT+++++
Kommentit (32)
Löytyy täältä:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8430366&p=2&tmode=1&smode…
ps siirtäminen onnistuu siten, että avaa ko keskustelun ja kopioi (copy) sen osoitten, sitten vaan liittää (paste) sen uuteen viestiin.
... huonosti nukutun yön jälkeen! Onni ei meinannut millään rauhoittua illalla vaan mylläsi ja puski alaspäin virtsarakkoa kohden, joten jouduin juosta vessassa moneen otteeseen ja tuntui muutenkin ilkeältä. Yrittiköhän ulos tulla? Suunta oli ainakin oikea :) No, sitten heräsin klo 1 ilkeän tuntuiseen supistukseen, jonka jälkeen kiiruusti vessaan ja vatsa tyhjeni ihan lahjakkaasti. Olin satavarma, että yöllä tulee lähtö synnärille, koska samalla tavala alkoi edellinen synnytys. Nukahdin kuitenkin takaisin ja supistukset jatkuivat vasta klo 3.30 lähtien, tosi epäsäännöllisin välein eli ehdin nukkua aina välillä pätkän ennenkuin kivut herättivät uudestaan. Kuudesta olen ollut valveilla, alavatsaa juilii muttei supista. Limatulpan rippeitä tuli taas kerran eli luulisin tämänkin yön suppareilla olleen edes jotain vaikutusta asiaan.
Tänään pitäisi ne verhot ommella ja suunnitella turvakaukalon lämpöpussia, mutta en taida jaksaa. Kohta lähdetään nuoremman kanssa jumppaamaan, jospa siellä riehuminen auttaisi tilannetta eteenpäin.
vali vali vali... onko kaikki muut lähteneet synnyttämään yön aikana? Escada taitaa olla ainakin jo vauvan kanssa, mitä kuuluu Mantalle ja Malintypylle? Ja toki muidenkin kuulumiset kiinnostaa...
Mayella ja Onni 39+6
Aattelin minäkin sitten kirjoitella näin loppuvaiheessa. Eli enemmän olen taustaillut mut alussa tuli jonku kerran kirjoteltua..
Niin Paljon Onnea kaikille jo vauvansa saaneille!!! :-)
Viime yönä tunnin verran lupaavasti supisteli mut kas kummaa niin se vaan ohi meni..ei siis vieläkään päässy nyyttiä noutamaan!!
Huomasin muuten että Syksynmarjattaren kans voimme suurella toden näköisyydellä olla yhtä aikaa Oysissa!! :-)
Annika rv 40+5
Vaikka kyllä se tympii kun ei sitä lähtöä tullukaan...Niin,muaki vähän eilen aamulla ja illallakin,nyt taas ihan positiiviset tunnelmat! Mulla on ihan samanlail osa synnytyksistä alkanut,et mieletön supistus ja sitten suoli tyhjenee.Viime viikollahan se teki taas sitä ja kurasin useamman kerran,mut eipä sitten mitään...
Kiitos myös tuosta ohjeesta miten linkki siirretään.Sitähän varmaan pitää tehdä,kun porukka näköjään käy näin vähiin ja ite on heti aamusta ylhäällä.
Manta ja Malintypy,huhuu,nukuttako vielä vai onko yöllä lähdetty matkaan? No,sepä selviää tänään näkyykö teit täällä... ;)
Nyt poistun taas...
Täällähän minä vielä olen yhdessä koossa =) enhän mä nyt voi teitä jättää vielä ;)
mä heräsin vaan jo tuossa viidenmaissa juomaan kuumaa mummun mehua tähän tukkoseen oloon, joka siis näemmä vaan jatkuu ja jatkuu..sitten kuudelta menin takasin maate, kun mies heräili siinä ja läksi töihin. Onneksi sain unen päästä kiinni ja porskuttelinkin yhdeksään saakka! nyt menee alas kuumaa panadol hottia..on sitkee pirulainen tää lentsu kyllä!
Mayellalla ja muillakin jo tuntuu, että se synnytys tosiaankin lähenee, lupaavilta suppareilta ja muilta kuullosti jo kyllä!! mä oon täs miettinyt, että millasen ratkasun mä väsään tohon turvakaukaloon, kun en oo hyvä itse tekemään mitään käsin..pitäskö nakittaa anopille hommia;) ei vaan, saako sellasia ostettua..no saa varmaan, mutta nehän maksaa ihan hirmuisen paljon sellaset valmiit pussukat..hmm..
Annikalle vaan sanon kans, et tervetuloa mukaan loppuvaiheessa, parempi myöhään kun ei milloinkaan :D vanhahtunut sanonta...sullakin jo nuita viikkoja on kasassa hyvä määrä, että voishan sitä jo synnärille lähteekin;)
Syksynmarjatar siellä kans vaan purskuttelee etiäpäin tohinalla, mulla varmaan tuo flunssa saa sellasen plää olon aikaseksi, ettei oikeen jaksa tehdä mitään..tänään menen kävelylle, vaikka jo ihan väkisin! tulee muutes ihan mökkihöperöksi :) tuuhan sit kertoon neuvolakuulumisia!
tänään on taas tullut muutama joko joko viesti kavereilta..enskerralla teen niin, että mä ilmoitan lasketuksiajaksi viikon 41+ :D
Onnista on tullut rauhallisempi liikkuja, iltaisin hän aina innostuu vähän enemmän möyrimään, kertookohan että poju ois isäänsä tulossa? hihi..
välillä tosin vähän huolestuttaakin, että kuinka siellä voidaan..kun vasta torstaina on se vika neuvola ja vasta neljältä iltapäivällä :(
no onni kumminkin liikkuu, et liekö sillä vaan tila vähentynyt ja näin ensisynnättäjänä mulla on nyt vasta tuo massu vähän myös laskeutunut, mutta minnekään alas ei vielä paina..
olen kyllä myös kuullut, ettei välttämättä laskekaan/painakaan kun sit vasta ihan tositoimissa salissa vaavi laskeutuisi jne..no neuvolan sijaistätsy kyl sanoi, että ois jo kiinnittynyt pää mahdollisesti! hmm..
mäkin tääl huhuilen vauva-uutisten kertoilijoita!!Piias,hansuli,miisa ja muut typyt, tulkaahan pian jo kertomaan ihanista nyyteistänne ja synnytyskertomuksia on aina niin mukavaa lukea :D
Lisää vaan omaa jänskätyksen tunnetta ja pikkanen kateuskin hiipii puseroon ;) no mä oon vieläki sen kannalla, et mun tarvii parantaa olo ennen sitä h-hetkeä, et mulla ei ole kiire vielä..
Maria ja onni 39+4
taidan jäädä koko päiväksi jumittamaan vanhempien luokse, kun täällä o nyt tietokone ja meillä ei ole toiminnassa ennenkuin parin päivän päästä... :)
olin muuten kyllä vähän turhaan täällä yön, sillä vaikka tuleva isä yövuoroa tekeekin, vauvaa ei kiinnosta ulostulo yhtään sen enempää. yön aikana en herännyt kertaakaan kunnon supistukseen, nukutti kyllä hyvin. olen ehdottoman kiitollinen että pystyn nukkumaan, olen jostain syystä niin poikki tässä vaiheessa että nukun sikeästi vaikka kylkeen koskisi kuinka.
sitä ihmettelen, että miten vauva on taas alkanut painaa oikean puolen kylkikaarta ihan hirveästi? sunnuntaina se taas alkoi, vaikka pidin ongelmaa lähinnä alkukesän juttuna... no, täytyy vaan venkoilla ja istua vinossa :)
jep, eli ei supparin supparia, siis sellaista Oikeaa Kivuliasta...
toivon että se meijän kotikone tulee pian toimintaan, vertaistuki on enempi ku tarpeen tässä vaiheessa..
nyt aamukahvikupille.
hanna
rv tasan 41
Pikaseen ilmotan että:
Lauantaina klo 20.32, meille syntyi poika; 51cm, 3940g!!
Eilen kotiuduttiin ja nyt harjotellaan elämää kaksilapsisena perheenä :D
Myöhemmin lisää.
-kirsikka ja poika n.2½vrk-
kirsikalle :) (:
vielä ei ymmärrä että ensi viikolla saa itsekin vauvan..
tänään voisi lähteä ulos kunnolla kävelemään, saattaisi elimistö alkaa toimia paremmin. jotenkin malttamaton olo, haluaisi kauheasti kysellä kaverin vauvan kuulumisia vaikka samalla tietää ettei oikein pääse juttuun sisään.. ja toisaalta ei haluaisi edes ajatella vauvoja, kun synnytys pitäisi hoitaa ensin.
vielä ei kauheasti jännitä, mutta luulen että alkaa kyllä hirvittää kun päivät kuluvata ja koko ajan näyttää todennäköisemmältä että mennään käynnistykseen. se arveluttaa että millaista rytinää siitä tulee.
Tulihan näitä ihania vauva uutisia vihdoinkin! jotenkin enteilis, että pian kuullaan niitä hirmuisesti lisää ;) ja taas muuten tuli poika keiju ;) heh, aika hassua!
taitaa jo olla poikavoittonen koko tää syyskuu!
mun kaveri menee tänään synnärille ja ne kait käynnistää jo synnytyksen, hällekin tulossa esikko, joten on jänskät paikat :D
toinen tuttu on ollut jo viime torstaista saakka laitoksella..ainakin on ollunna netti pimennossa, että tääl mä odottelen myös näiden tuttujenkin vauvauutisia yhtä innolla, kuin meidän keijujenkin!!
Mies menee tänään katsoon meille uutta autoa, jeah! tarvitaan siis hieman isompi (tilavampi) auto..ja hei! mä muuten löysin netistä suht edukkaan pussukan talvenvaralle tuohon turvakaukaloon!!:D kiitos vaan vinkeistä mayella!!
oli aika kaamee kokemus yöllä, kun menin maate kirja kainalossa, niin yhtäkkii tuli sellanen kaamee paineen tunne ylävatsalle..siis sellanen tietkö niinku joku norsu ois astunut rintakehän päälle...
hiki pukkas päälle ja en pystynyt siihen pariin sekunttiin liikkumaan, sen jälkeen piti juosta vessaan kun tyhkeni suoli ja rysäyksellä muuten!! ja samalla meinasi tulla myös oksennuskin!!
se ei kyl minusta tuntunut miltään supistukselta kyllä.....kun niin tuolla tissien alla heti tuntui se paine..jos vaan oli ilmaa massu täynnä?..säikäytti tosi lujaa, kun näin kerkes komesti tulemaan sellanen " aalto" ..voisko se kumminki olla supistus tai semmonen et vaavi painautu tosi lujaa alaspäin...hmm..kamalalta kyl tuntu..mut toisaalta oli vaan kyl kovasti ilmaa/kaasua masussa...:/
Mä tilasin just muuten ton vauva lehdenkin kotiin, kun san tänään postissa hyvän tarjouksen siitä! :D nyt värjään tääl kulmakarvojani ja kuhan chillailen ;) tänään taas on sähköpostit laulanut kysymyksillä joko jo?! voi jee..
Maria ja Onni 39+4
Ihan ekaks onnittelut kirsikan perheelle poika-vauvelista! :)
Neuvolassa ei mitään uutta auringon alla! Paineet ok,pissa puhdas,sykkeet 150+,kuten ennenkin,sf-mitta entisensä...Se selvisi että viikon päästä tiistaina 3.10. heti aamulla klo:9 menen viimestään sinne synnyttäjien vastaanottoon-yliaikaiskontrolliin. Mutta se ei ole käynnistysaika,painottavat kuulema sieltä oikein!
Joitakin supistuksia on nyt tullut,ei mitään tuntuvia.Housut oli aika kosteahkot(kaikkea sitä pitää kertoakin ;) ) Tarkkailen nyt mitä sielt tulee,et ei vaan lapsivesi tihku...
On muuten hankala istua tälläsella kovalla tuolilla kun tuol peräsuoles tuntuu paine,vauvan pää on jotenkin hankalasti sinne päin...Juuh,mutta täytyy lähteä keittiöön tiskejä laitteleen yms.Touhua riittää!!!
-syksynmarjatar-
Mitään muutosta ei eiliseen... Ei tunnu siltä että tämä vauveli haluaisi ulos tulla. Jos ei ne huomenna siellä Kättärillä käynnistä, niin oon kyllä tosi pettynyt. Kuitenkin pitäis nyt asennoitua niin, että huomenna tullaan vielä kotiin.
Tuli hirmu hätäännys tänään että mitä ihmettä puen muksulle päälle kun tullaan laitokselta kotiin...? Meillä on ostettuna vaaville lämpöpussi turvakaukaloon, mutta eihän sitä voi näin lämpimillä keleillä käyttää... Rupesin sit miettiin että pitäiskö kuitenkin ostaa vielä tässä viime metreillä sellanen Snug as a bug baby wrap. Vai oisko toi pakkauksen ohut haalari sitten ok... Mitä te muut ootte meinanneet pukea vauvalle?
Tunnen itseni ihan hölmöksi kun en osaa edes lasta pukea!
Käy kyllä kateeks Mayellaa joka osaa vaikka mitä ommella! Mä oon ihan poropeukalo noissa ompeluhommissa. Äiti on tosi hyvä ompelija (ei yhtään lahjoja periytynyt mulle) mutta se asuu niin kaukana ettei siitä sinänsä ole apua. Ainakaan jos olis jotain kiireellistä ommeltavaa. :)
Eilen unohdin sitten onnitella kaikkia vauvansa jo saaneita ja onnitteluja tietysti paljon Kirsikalle, joka meni muuten samoissa viikoissa mun kanssa. Toivottavasti pian seuraan perästä...
Jaahas täytyy mennä pelastamaan pullat uunista.
Terkkuja
Karssuli ja vauveli rv 40+5
Karssuli:
toivotaan, jotta ne käynnistäskin huomenna sitten!!
mut just kandeekin tuola asenteella lähtee, että takas tullaan vielä..niin ei sitten pety niin rankasti..
syksynmarjattarellahan on kaikki niin hyvin että :) kiva kuulla, että voit hyvin ja vaavi kanssa, vaikka saishan se jo syntyäkin ;) sama täällä, että painaa peppuun hassusti kun tässä istuu...ja ottaa pannuun myös toi housujen kastuminen...
niin ja tosta vauvan kotiintulo vaatetuksesta..mä laitoin valmiiksi tuohon turvakaukaloon sen ÄP.n kevyemmän haalarin ja sit ajattelin et laitan siihen tuollasen fleece peiton vielä vaavin päälle kotimatkaksi. alle tietty tulee kumminki pitkähihanen body ja puolipotkarit, sukat,pikku tumput ja villaset sukat ja tumput päälle, lisäksi myssy ja villamyssy.On tuolla vielä varalta sellanen fleecehaalarikin..kun eipä nuista keleistä tiedä.. sitten varsinkin jos menee sinne joulukuulle saakka ;) :D
Onni möyrinyt tänään huomattavasti enemmän! mulla ollut niin hyvä fiilis päällä kokopvän!! odottelen miestä sieltä autokaupasta, että päästään ruokakauppaan ja ulos syömään..tahtoo kunnon mättö ruokaa!!!jotain mäkki pitosta...sellanen mässyn mässy olotila nyt päällä ja voihan se olla et se ois sit vika kerta kaksin sellasessa paikassa syöpöttelemässä ;)
Hui, se mun kaveri on nyt juurikin laitoksella, saapi nähdä käynnistelläänkö ison koon vuoksi jo näin 4 pvää ennen la.ta..jännät on paikat!!
Maria ja Onni 39+4
heippa deippa..
tänne ei mitään uutta eilisen jälkeen, yö oli jotain aivan kamalaa ei saanu nukuttua jostain syystä paljon ollenkaa, ja siksi väsyttää aivan vietävästi...=O
Nää tiistait on ihania kun esikoinen aloitti muutama viikko sitten seukkarin kerhon, on siellä pari tuntii leikkimässä joka tiistai ni saan itsekki vähän omaa aikaa, kohta täytyykin sitä lähteä sieltä taas hakemaan.
Kyl näyttäis siltä että aika poikavoittoinen syyskuunloppu on, meillekkin ultrassa sanottii että poika tulee.
Onkos täällä kukaan muu odottajista kärsinyt raskaus aikana rytmihäiriöistä? mä oon ja ne on aivan kamalia...esikoisen kanssa en muistais että niitä ois ollu ollenkaan.
nyt tekemään ruoka loppuu ja hakken esikkoa, tuun taas lueskeleen kuulumisia.
rottahilarius 39+4 (40+0)
Päätin ottaa tän päivän rennosti, kun mies on reissussa. Muutama lievä supistus on tullut, mutta eiköhän tuo lepäily ole hieman hillinnyt. Onkin tullut viimepäivinä touhuttua niin paljon, että on ihan hyvä lepäilläkin välillä ja kerätä voimia koitokseen.
Mut nyt täytyy herkutella vähän aino mustikkapiirakkajäätelöllä, nam!
nau rv 41+5 (ylihuomenna viimeistään synnärille...)
Hiljaiseksi on pinot viime aikoina käyneet ja kovasti on tullut ilmoituksia uusista pikkukeijuista. Hassua tosiaan, miten poikavoittoinen loppukuu meillä on ollut. Onnea kaikille uusille nyyttinsä noutaneille ja edelleen jaksuja lopuille!
Tässäpä kertomusta meidän pojan viikon takaisesta syntymästä:
Tiistain vastaisena yönä puoli kahdelta vessaan noustessani tuli ensin vähän lapsivettä, vessassa vähän lisää ja hetkeä myöhemmin sitä hulahti reilusti (ja koko loppuyön sitä sitten tulikin). Haikaranpesästä kehottivat yrittämään nukkumista ja tulemaan aamulla käyrille, jollei supistuksia tule. No, supistuksia alkoi tulla heti kahden jälkeen. En heti laittanut aikoja ja kestoja ylös vaan yritin nukkua, mutta eipä siitä mitään tullut, kun alkoi jännittämään. Miehen kanssa valvottiin yhdessä pari tuntia, minkä jälkeen käskin miehen nukkumaan ja aloin seurata supistuksia tarkemmin. Niitä tuli melkoisen säännöllisesti heti alusta alkaen, mutta ajattelin silti vielä seurailla tilannetta. Aamuyöstä sain aina supistusten välillä torkuttua jonkun aikaa. Herättyäni soittelin taas Kättärille ja sain ohjeeksi käydä suihkussa, syödä aamupalaa, laittaa itseni hiljalleen valmiiksi ja tulla sitten aamupäivällä näytille. Aamulla oli ollut tarkoitus mennä antamaan terveyskeskukseen paastoverinäyte sokeriarvojen takia, ja olin siksi lopettanut syömisen ja juomisen iltayhdeksältä ja aamupalankin oksensin, joten tankkaus ei oikein onnistunut...
Kättärillä oltiin puoli kymmenen pintaan. Haikaranpesä oli täynnä, joten mentiin päivystykseen käyrälle, jonka mukaan supistukset eivät olleet kovin voimakkaita (itse olin kovasti eri mieltä...). Klo 10.50 kohdunsuu oli 2 cm auki. Kävin tuskaisesti suihkussa ja myöhemmin suolihuuhtelussa, minkä jälkeen alkoi peräsuolessa tuntua kovaa painetta. Haikaranpesästä oli vapautumassa synnytyssali klo 13:ksi. Siellä toinen kätilö kertoi vuoronvaihdon olevan tulossa ja ilmeisesti ajatteli, että seuraavaan vuoroon tuleva kätilö hoitaisi synnytyksen. Koska edellisestä sisätutkimuksesta oli kulunut reilut pari tuntia, kätilö teki tutkimuksen ja totesi ihmetellen, että kohdunsuu on täysin auki.
Ponnistelin hetken vauvan päätä alemmas synnytyskanavassa ja klo 13.30 päästiin varsinaisesti ponnistamaan. Kätilön ehdotuksesta ponnistin ensin jakkaralla ja sen jälkeen kyljellään maaten, mikä oli vähällä tuottaa tulosta. Kätilö suositteli sitten puoli-istuvaa asentoa ja siinä vauvan pää saatiinkiin hetkessä ulos. Vauvalla oli napanuora kerran kaulan ympärillä. Toinen kätilöistä kysyi tässä vaiheessa mieheltäni, kummalta lapsi naaman perusteella näyttää ja isukki päätteli oikein, että poikahan sieltä on tulossa. Loppuvartalo syntyikin hetkessä ja iso itkuhan siinä äidiltä pääsi. Ponnistusvaihe kesti 30 min ja jälkeiset tuli ulos 12 minuutissa. Kaikkiaan synnytyksen kestoksi kirjattiin 11,5 tuntia, josta sairaalassa oltiin 4,5 tuntia.
Sairaalasta kotiuduttiin kaksi vrk synnytyksen jälkeen ja sen jälkeen on opeteltu vauva-arkea kolmen kesken. Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin, mitä nyt poika hermostuu välillä ihan totaalisesti, jos rinta ei heti löydä suuhun. Nla-terveydenhoitaja kävi tänään kotikäynnillä ja poika on nyt jo päässyt yli syntymäpainonsa eli hyvin on maito maistunut. Poika herää yleensä syömään pari kertaa yössä. Kaiken kaikkiaan pikkumies on aivan ihana tapaus =)
Ai niin, kävin eilen lisäämässä pojan kuvan syntyneet.fi-sivuille eli pientä söpöläistä voi halutessaan käydä katsomassa Kättärin syntyneistä (löytyy työnimellä " Manfred" ).
ikionnellinen Riina ja poika 1 vko
Meille syntyi sunnuntaiaamuna klo 5.06 Pieni Prinsessa :)
Painoa 4730g (kyllä vain!) ja pituutta 51cm.
Palaan asiaan ja Oikein paljon Onnea muillekin vauvautuneille!
-piias- ja neiti 2vrk
sata kiloa Riinalle ja Piias:lle!
Riina olit samoissa valmennuksissa Haikaranpesässä, en vaan koskaan saanut aikaiseksi huikata heippa... En kyllä muista teitä kun vaan pari kertaa nähtiin siellä. Meidän vaavi antaa vielä äipän odottaa, eli perästä tullaan! Ihanaa vauvantuoksuista arkea teille, onpas söpö pieni poitsu! =)
Karssuli
Meidän pikkuinen (52cm ja 4100g) tyttökeiju syntyi lauantai aamuna 23.9. rv 41+2. Kiire oli lopulta neidillä, kun reilu 4 tuntia ekasta kunnon supistuksesta ja tyttö oli sylissä.
Eilen kotiuduttiin ja nyt opetellaan sitten arkea kahden piene kanssa.
Joskus viime vkolla joku kyseli oysin ruuhkasta ja sehän siellä on! pe-la yönä jonotettiin saleja ja eilen alkoi tulla ylipaikkalaisia osastolle.
Nyt kuuluu kutsu.
Heippa!Täällä kans yx taka alalla ollut syyskeiju la oli jo 15.9!!Eli tuskaiset olot täälläkin!Eilen oli yliaikais ultra ja kaikki ok,vauva oli 4kg!Torstaina takas ja eivät kuulemma sitkään käynnistä jos kaikki ok!?Siitä sit viel pari päivää katotaan.Ihan kamalaa rääkkäystä mun mielestä ku hermo aivan loppu...Äidin väsymys ja uupumus eivät ole syitä että käynnistetään....Onko jollain kokemuksia että sais oikeesti sen käynnistyksen ku 42 viikkoa täynnä,eikä tarvis sit enää himas hermoilla?Jotai vinkkiä millä ruikuttaa siäl sairaalassa?Nyt siis 41+4!!!
Onks mulla vielä kavereita täällä? Kello kohta yhdeksän enkä löytänyt pinoa? Miten muuten toi linkki eiliseen siirretään,mie en osaa?
Neuvolaan lähtöä tässä suunnitellaan,kun ei tullut yön aikana lähtöäkään.Nukuin muuten TOSI hyvin!!!
Jospa tänään tulis enemmänkin niitä vauva uutisia! Oottelen piias:ää,ja Hansulia yms. joista ei nyt ole kuulunut mitään.
Mutta jatkanpa näit aamuhommia jotta selviän kymmeneks neuvolaan,jatkan varmasti näitä höpinöitäni vielä myöhemmin tänään!
-syksynmarjatar 40+6- OHO!