Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten niin "Kaikki lapset eivät voi hiihtää" ?

Vierailija
21.02.2022 |

http://www.is.fi/olympialaiset/art-2000008628972.html

Miksei voi lapset hiihtää?
Suomessa varmaan riittää latuja joka ikisellä paikkakunnalla. Suksia ja monoja saa käytettynä ja koulultakin voi lainata.

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hirveä laturaivo. En halua että lastani piikitetään hiihtosauvalla vanhojen jäärien takia jotka valittavat että kuljetaan liian hitaasti. 

Tuo on kyllä joku legenda tai sitten pöljät vanhemmat menee jollekin vaikeille kilpaladuille pikkulasten kanssa. Minä olen hiihtänyt lasten kanssa vaikka kuinka paljon, lapset aloitti 3-vuotiaana, eikä ole tullut kuin kannustusta muilta hiihtäjiltä. Toki on pysytty suht tasaisilla laduilla ja opetettu lapsille ettei saa jäädä keskelle alamäkeä makaamaan tms.

Vierailija
82/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme näe järkeä ostaa 7-vuotiaalle suksia, koska emme itse hiihdä. Yksinkö se lähtee hiihtolenkille?

No meillä 9v jo hiihtää lenkkejä kaverin kanssa. Ei asuta maalla vaan Tampereen keskustan alueella, suht lyhyt matka ladulle tästä kuitenkin. Voisin toki ottaa paskan asenteen käyttöön ja kitistä että lunta ei ole koskaan yhtä paljoa kuin paikassa x ja mitä ne suksetkin maksavat mutta näin on hauskempaa.

Voisit ottaa paskan asenteen - ja otitkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme näe järkeä ostaa 7-vuotiaalle suksia, koska emme itse hiihdä. Yksinkö se lähtee hiihtolenkille?

Todellakin 7-vuotias hiihtää yksin, eihän se edes jaksa pitempään kuin kilometrin. Vanhempi odottaa ladun päässä tai jos latu on kävelymatkan päässä, ei tule mukaan ollenkaan. Tietenkin jos ei ole kertaakaan elämässään hiihtänyt eikä ole omaa pihaa missä kokeilla, niin sitten on hankalampi lähteä yksin. Mutta muuten yksin meneminen on itsestäänselvää, ja 5-vuotiaana voi mennä 7-vuotiaan sisaruksen kanssa.

Älä viitsi puhua paskaa. Kaikki taidot, myös hiihtäminen, edellyttävät, että joku opettaa. Ei se lapsi syntyjään osaa hiihtää. Jos vanhemmat eivät hiihdä ja osaa opettaa, niin toki lapsi laitetaan hiihtokouluun eikä jätetä yksinään ladulle rämpimään miten kuten taitaa ja olemaan laturaivoajien uhrina.

Mun kolmevuotias ainakin lähti heti hiihtämään kun sukset sai jalkaan. Ihmettelin sitä vähän itsekin, että noinko helppoa se on. Toki sitten mäen menemistä jonkun pitää neuvoa aikanaan että miten se kannattaa tehdä. Katsoo stten vaikka netistä jonkun videon.

Niin on meidänkin molemmat lähteneet tasaisella maalla, juuri tuossa 3v iässä. Mutta mäkien nousu ja lasku vaati jo enemmän harjoitusta ja neuvomista ja alkuun myös se, miten pääsee ylös jos kaatuu. Isompana sitten olisi hyvä opetella ihan potkutekniikkaakin, että hiihto olisi mukavaa ja sujuvaa, mutta toki sitä voi hiihdellä huonommallakin tekniikalla.

Vierailija
84/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. 

Olisi oikein sanoa, että

"Kaikki lapset eivät HALUA hiihtää."

tai 

"Kaikkien lasten vanhemmat, eivät anna lastensa hiihtää."

Joka ikinen perhe VOI jos haluaa. Ihan varmasti. Ei siihen mitään latuja tarvitse. Meidän tenavat hiihtivät kerrostalon pihalla enimmäkseen. Välillä toki vietiin ladullekin. Suksia saa ihan ilmaiseksi tai muutamalla eurolla, kun katsoo facekirpparilta tai torista. Ei hiihtäminen sitä tarkoita, että pitää heti ostaa kalliit huippuvälineet ja perehtyä voiteluun ja kuskata lapsia hiihtokouluun monta kertaa viikossa. 

Silloin kun omat lapset oli pieniä niin täällä Turussa oli 4 vuotta peräkkäin ettei päässyt hiihtämään kun ei ollut lunta.

Jos sitä lunta tuli niin kesti ehkä pari päivää ja samalla satoi vettä niin että lumet suli.

Kerrostalon pihalla ei myöskään hiihdetä, vaikka lunta olisikin, siinä kulkee autot. Leikkipaikka on sitten erikseen mutta ei sekään hiihtämiseen sopiva.

Ja kun täällä ei moneen vuoteen sitä lunta ollut ei myöskään Torissa ollut suksia myynnissä.

Ps. Suksia saa kyllä edullisesti mutta ei millään muutamalla eurolla, kyllä ne lähemmäs 10-20e on monoineen ja se on monelle jo viikon ruokaraha.

Impparin suksivuokraamo ja latu.

Jos on sukset ja lunta, niin latuja on keskustan ulkopuolella puistoissa ym. Vasaramäen puistossa ainakin. Voi sen ladun itsekin hiihtää.

Tänä vuonna on ollut hyvin lunta, viime talvena oli jonkun aikaa. Toissa talvena satoi vettä koko talven.

Juu impivaaran suksivuokraamo on kyllä hieno juttu, mutta ei sekään paljon auta jos sitä lunta ei ole.

Harrastan itse hiihtoa ja monena vuonna olen joutunut harrastamaan Paimion putkessa kun lunta ei ole ollut tai jos on niin muutama hassu päivä.

Ei se paljon innosta hiihdon harrastamiseen jos pääsee harjoittelemaan vain joka kolmas vuosi pari viikkoa, meillä lapset kiinnostuivat muusta urheilusta juuri tämän vuoksi että Turussa ei sitä lunta usein ole.

Ja aivan naurettavaa että joku mainitsi että hiihtää voi vaikka parkkipaikalla, kun nyt pitäisi puhua siitä että lapset innostuisivat harrastamaan sitä hiihtoa, vähän sama kuin joku sanoisi että uida voi vaikka katuojassa, tuskin sieltä niitä uimareita syntyy..

Vierailija
85/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan hiihtämistä, myös lapsena. En aio kiduttaa omia lapsiani.

Vierailija
86/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli päätit lastesi puolesta, että hekin vihaisi hiihtämistä ja he eivät siksi saa tilaisuutta edes kokeilla? Harmi lapsille.

Vierailija
87/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihto nyt vaan on niin kuolettavan tylsä laji että ei pahempaa löydy, mieluummin vien lapseni johonkin oikeasti mukavaan harrastukseen.

Vierailija
88/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Etelä-Suomessa lapset voi harrastaa hiihtoa, mieluummin joku muu laji missä voi kehittyä hyväksi.

Vierailija
89/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lunta on suomessa aina talvella jossain. AP varmaan tarkoitti että kyllä kaikki lapset VOI hiihtää, se vaatii vain vanhemmilta vähän vaivaa jota harva ei halua nähdä.

Asumme Helsingin keskustassa. Ensin pitäisi ostaa sukset. Sitten viedä lapsi ja sukset esim Pirkkolaan. Meillä ei ole autoa. Pitäisi ostaa hiihtokoulu, koska itse emme hiihdä eikä meillä ole suksia. Aika iso vaiva ja raha. Lapsi käy jo säännöllisedti luistelukoulussa jäähallissa, riittää mielestäni.

Voi h-tti sentään. Ostakaa sähköpyörä. Sillä pääsee Pirkkolaan.

Heillä varmasti on jo koska hesan keskusta. Se vaan että onko liikaa ylämäkiä?

Vierailija
90/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiihto on kiva talviharrastus, kehittää kehonhallintaa todella hyvin.

Vaatii lumen.

Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana on ollut yhteensä kaksi talvea, jolloin pääkaupunkiseudulla ei ole riittänyt lunta hiihtoladuille. 2008 ja 2020. Kaikkina muina talvina olen hiihtänyt vähintään 500 km, lähinnä Paloheinässä. 

M47

Vierailija
91/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtoharrastajana harmittaa, että moni vanhempi ei halua viedä lapsia ladulle. Mutta toisaalta, en minäkään käy omien lasten kanssa uimahallissa, yleisurheilukentällä tai muissakaan liikuntajutuissa mitkä minua ei kiinnosta.

Vierailija
92/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun pitäisi olla ilmainen mutta silti joka vuosi on oltava sukset ja luistimet. Ja kun jalka kasvaa lapsella ei ne viime vuotiset ehkä sovikaan. Käytettynäkään ei aina sopivia löydy, kun kaikki monot eivät sovi kaikkiin suksiin.

Vierailija
93/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole aina inhonnut hiihtoa, ja vanhempani myös. Ei olisi ollut mitään järkeä sijoittaa euroakaan suksisettiin joka vain veisi tilaa varastossa. Pienenä hiihdin vielä veljen vanhoilla varusteilla, mutta kun niistä kasvoi yli sai touhu jäädä.

Vierailija
94/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi hiihtää yliliikkuvien polvien takia.

Vierailija
95/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli päätit lastesi puolesta, että hekin vihaisi hiihtämistä ja he eivät siksi saa tilaisuutta edes kokeilla? Harmi lapsille.

Olen kysynyt useasti, eivät halua. Luistimet ostin molemmille, ovat käyttäneet kahdessa vuodessa kaksi kertaa. Niitä siis pyysivät. Ja olen useana viikonloppuna yrittänyt viedä, ei kiinnosta.

Vierailija
96/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Jo 30min matkan päässä on ollut joka talvi lunta Helsingistä.'

Vuosi sitten tähän aikaan sai ajaa Iisalmen korkeudelle asti (noin 500 km eli 5.5 h ilman taukoja), ennen kuin näkyi merkkejä lumesta.

Miksi valehtelet? Vuosi sitten Helsingissä ja koko pk-seudulla oli paremmat ladut kuin pitkään aikaan. Kaksi vuotta sitten piti ajaa vähän pidemmälle, jos halusi enemmän kuin 1-3 km tykkilumipätkän.

Vierailija
97/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiihtoharrastajana harmittaa, että moni vanhempi ei halua viedä lapsia ladulle. Mutta toisaalta, en minäkään käy omien lasten kanssa uimahallissa, yleisurheilukentällä tai muissakaan liikuntajutuissa mitkä minua ei kiinnosta.

Urheilu on muuten ihan hupia vaan, mutta uimataito olisi tärkeä olla.

Ehkä toinen olisi polkupyöräily liikennesääntöjen mukaan, mutta se nyt on ihan utopiaa nykyään.

Vierailija
98/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan aikaa kun minä olin nuori 70-80- luvulla, oli vielä mahdollisuuksia harrastaa hiihtoa niin että olisi voinut huipuksikin kehittyä, nyt sitä mahdollisuutta ei enää Etelä-Suomen lapsilla ole, ei kenestäkään tule huippuhiihtäjää jos pääsee korkeintaan pari kuukautta hiihtämään eikä sekään ole enää varmaa.

Ja sitä tällä lauseella ”kaikki ei voi hiihtää” kai haettiin.

Vierailija
99/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostettiin molemmille lapsille sukset, sauvat ja monet käytettynä. Toiset maksoi 15e ja toiset 10e yhteensä. 

Hiihtivät niillä kaksi talvea, jonka jälkeen nuorempi vielä yhden talven vanhemman välineillä. 

Tykästyivät niin paljon, että seuraavaksi ostettiin vanhemmalle hyvät vehkeet 70e setti ja tänä talvena ne annettiin nuoremmalle ja vanhempi sai hienot käytetyt yht. 30e. 

Näillä hiihtävät tämän ja ensi talven. 

Ei ole kova kustannus, kun viiden vuoden hiihdot kahdelle lapselle 125e. 

Ja siitä kustannuksesta voi vielä vähentää puolet pois jos myy ne käytetyt välineet eteenpäin kun jäävät pieneksi, se on helppoa koska kysyntää on.

AIVAN ! 

Tämän unohdin mainitakin, nuo 15+10 euron välineet myytiin yhteensä 20e pois. Eli kahden (ja toisella kolmen) vuoden kustannus niistä oli vain 5e. Näistä paremmista vehkeistä toki saadaan sitten parempi hintakin kun myydään!

No voihan sitä ostaa halvalla niitä suksia ja saada rahoja takaisin myydessä ne, mutta mitä niillä tekee, kun ei ole lunta koko talvea? Ei se ole pelkästä rahasta kiinni. Jos lapsella on harrastuksia, niin ei sitä ehkä pääse hiihtämään juuri sinä viikonloppuna kun sattuu olemaan lunta, kun on turnaus, leiri tms. Hyvä kun on luistelemaan edes päässyt ulkojäillä. Enkä tajua, mikä siinä hiihdossa on niin ihmeellistä. Junttien pätemiskeino, kun ei lahjat muuhun riitä, jäänteitä kekkosen Suomesta. 

Pääseehän sitä purjehtimaankin, jos vain vanhemmat vähän viitsii nähdä vaivaa. 

Vierailija
100/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urheilu on muuten ihan hupia vaan, mutta uimataito olisi tärkeä olla.

Ehkä toinen olisi polkupyöräily liikennesääntöjen mukaan, mutta se nyt on ihan utopiaa nykyään.

Uimataidon hankkimiseen ei tarvita uimahallia.