Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten niin "Kaikki lapset eivät voi hiihtää" ?

Vierailija
21.02.2022 |

http://www.is.fi/olympialaiset/art-2000008628972.html

Miksei voi lapset hiihtää?
Suomessa varmaan riittää latuja joka ikisellä paikkakunnalla. Suksia ja monoja saa käytettynä ja koulultakin voi lainata.

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lunta on suomessa aina talvella jossain. AP varmaan tarkoitti että kyllä kaikki lapset VOI hiihtää, se vaatii vain vanhemmilta vähän vaivaa jota harva ei halua nähdä.

Asumme Helsingin keskustassa. Ensin pitäisi ostaa sukset. Sitten viedä lapsi ja sukset esim Pirkkolaan. Meillä ei ole autoa. Pitäisi ostaa hiihtokoulu, koska itse emme hiihdä eikä meillä ole suksia. Aika iso vaiva ja raha. Lapsi käy jo säännöllisedti luistelukoulussa jäähallissa, riittää mielestäni.

Voi h-tti sentään. Ostakaa sähköpyörä. Sillä pääsee Pirkkolaan.

Ne taita maksaa myös useamman tonnin. Kallis harrastus tuo hiihtäminen..

Aivan. Melkein kirjoitin kommenttiini sarkasmihuomautuksen, mutta ajattelin sittenkin katsoa, kuinka moni ottaa tosissaan.

Vierailija
42/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on pieni vain hetken, ei ole mikään iso kustannus hankkia käytettynä suksia edes yhdeksi talveksi jos nyt sitä lunta ei ole laiskan vanhemman mielestä tarpeeksi lähellä. Jo 30min matkan päässä on ollut joka talvi lunta Helsingistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kumpikaan lapsi ei voinut hiihtää, koska heidän jalkaansa sopivia monoja ei vain ole olemassakaan. Jos jalkineessa oli tarpeeksi pituutta, se pyöri jalassa sivusuunnassa.

Miksi alapeukut? Minkäänlaisilla paksuilla villasukilla toppaamallakaan monot eivät toimineet. Kiersin kaikki ison lähikaupunginkin kenkäkaupat lasten kanssa. Opettaja valitti suksettomuutta ja annoin hnelle vapaat kädet käydä itse etsimässä lapsilleni sopivat monot. Lupasin maksaa. Ei monoja.

Vierailija
44/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiihto on kiva talviharrastus, kehittää kehonhallintaa todella hyvin.

Vaatii lumen.

ja ladun. Asumme niin maalla ettei täällä ole latuverkostoa. Itse emme omista moottorikelkkaa jolla saisi ladut vedettyä. Koulutaksi ei huoli suksia kyytiin. Joten lapset hiihtää koulun suksilla jos hiihtävät. Nykyisin kuulemma on aina kävely vaihtoehtona.

Vierailija
45/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Jo 30min matkan päässä on ollut joka talvi lunta Helsingistä.'

Vuosi sitten tähän aikaan sai ajaa Iisalmen korkeudelle asti (noin 500 km eli 5.5 h ilman taukoja), ennen kuin näkyi merkkejä lumesta.

Vierailija
46/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ikinä ollut monoja tai suksia enkä muista että olisin hiihtänyt koskaan. Laskettelemassa olen käynyt lapsena ehkä kolme kertaa, silloin vuokrattiin välineet paikan päältä. Olen 27v ja asunut Turussa lähes koko ikäni.

Impivaaran purulenkin latu ja suksivuokraamo. Lasten sukset 1 e/ 2 tuntia, aikuisten 5 e. Vuokraamon aukioloajat ovat vähän haastavat, kun koululaiset sitä hoitelevat. Mutta aika helposti pääsee kokeilemaan hiihtoa.

Eri asia, että Turussa ei ole läheskään aina lunta.

Minun lapsuudessani hiihto oli meillä koulussa ala-asteella pakollista. Jos ei ollut omia suksia, niin joutui koulun hikilaudoilla menemään. Opin inhoamaan hiihtämistä. Oli ihanaa, kun yläaste oli keskustassa ja hiihtää ei vounut.

Vierailija
47/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sitten tähän aikaan sai ajaa Iisalmen korkeudelle asti (noin 500 km eli 5.5 h ilman taukoja), ennen kuin näkyi merkkejä lumesta.

Helsingin keskusta - Vantaan Hakunila on alle 30 min.

Vierailija
48/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin molemmille lapsille sukset, sauvat ja monet käytettynä. Toiset maksoi 15e ja toiset 10e yhteensä. 

Hiihtivät niillä kaksi talvea, jonka jälkeen nuorempi vielä yhden talven vanhemman välineillä. 

Tykästyivät niin paljon, että seuraavaksi ostettiin vanhemmalle hyvät vehkeet 70e setti ja tänä talvena ne annettiin nuoremmalle ja vanhempi sai hienot käytetyt yht. 30e. 

Näillä hiihtävät tämän ja ensi talven. 

Ei ole kova kustannus, kun viiden vuoden hiihdot kahdelle lapselle 125e. 

Vierailija
49/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, asutaan maalla ja "laittomuus" ei ole ikinä ollut ongelma, ne ladut tehdään itse jos niitä ei ole ajettu ja hiihtokauden alussa vien lasten sukset kouluun omalla autolla.

Vierailija
50/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

47, ainut suunta vai? 😂😂 Vaikeaa se on kun tekee vaikeaa siitä.

Vierailija
51/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostettiin molemmille lapsille sukset, sauvat ja monet käytettynä. Toiset maksoi 15e ja toiset 10e yhteensä. 

Hiihtivät niillä kaksi talvea, jonka jälkeen nuorempi vielä yhden talven vanhemman välineillä. 

Tykästyivät niin paljon, että seuraavaksi ostettiin vanhemmalle hyvät vehkeet 70e setti ja tänä talvena ne annettiin nuoremmalle ja vanhempi sai hienot käytetyt yht. 30e. 

Ja siitä kustannuksesta voi vielä vähentää puolet pois jos myy ne käytetyt välineet eteenpäin kun jäävät pieneksi, se on helppoa koska kysyntää on.

Vierailija
52/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. 

Olisi oikein sanoa, että

"Kaikki lapset eivät HALUA hiihtää."

tai 

"Kaikkien lasten vanhemmat, eivät anna lastensa hiihtää."

Joka ikinen perhe VOI jos haluaa. Ihan varmasti. Ei siihen mitään latuja tarvitse. Meidän tenavat hiihtivät kerrostalon pihalla enimmäkseen. Välillä toki vietiin ladullekin. Suksia saa ihan ilmaiseksi tai muutamalla eurolla, kun katsoo facekirpparilta tai torista. Ei hiihtäminen sitä tarkoita, että pitää heti ostaa kalliit huippuvälineet ja perehtyä voiteluun ja kuskata lapsia hiihtokouluun monta kertaa viikossa. 

Vierailija
53/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siitä kustannuksesta voi vielä vähentää puolet pois jos myy ne käytetyt välineet eteenpäin kun jäävät pieneksi, se on helppoa koska kysyntää on.

AIVAN ! 

Tämän unohdin mainitakin, nuo 15+10 euron välineet myytiin yhteensä 20e pois. Eli kahden (ja toisella kolmen) vuoden kustannus niistä oli vain 5e. Näistä paremmista vehkeistä toki saadaan sitten parempi hintakin kun myydään!

Vierailija
54/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sitten tähän aikaan ainakin täällä Kuopiossa oli ihan hitokseen paljon lunta. Ja tämä on 100km etelään Iisalmesta. Kaksi vuotta sitten oli lähes lumeton talvi, mutta se on kyllä erittäin harvinaista näillä korkeuksilla, itseasiassa ainoa minun elinaikanani.

Vierailija
55/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Lounais-Suomessa on surkea lumitilanne. Muutamana vuonna on ollut paremmin. Aikuisena mulla oli yli vuosikymmen välissä kun en hiihtänyt ja sitten kokeilin ensin lainasuksilla. Ei sitä heti huvittanut ostaa omaksi kun lunta ei juurikaan ole. Viime talvena olin muutaman kerran hiihtämässä, tänä talvena ei ole edes kunnollisia lumikenkäilykelejä.

Ei siis tällä seudulla ole lainkaan kummallista, etteivät kaikki lapset pääse hiihtämään. Kaikilla ei ole suksia tai sitten ei ole sitä vanhempaa joka innostaisi siihen, eikä ole kuskaamassa ladulle jos latu ei ole ihan naapurissa.

Vierailija
56/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika sanoi ettei ole mitään järkeä hommata suksia muutamaa hiihtokertaa varten, olisi eri asia jos niitä oikeasti tarvitaan.

Vierailija
57/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on pieni vain hetken, ei ole mikään iso kustannus hankkia käytettynä suksia edes yhdeksi talveksi jos nyt sitä lunta ei ole laiskan vanhemman mielestä tarpeeksi lähellä. Jo 30min matkan päässä on ollut joka talvi lunta Helsingistä.

Siellä lapsen talven aikana on tarjontaa myös uimakouluista, tanssikursseista, balettitunneista, luistelukouluista, kokkikouluista, tiedekerhoista, pianotunneista jne. Miksi juuri hiihtäminen olisi se mihin paukut pitäisi laittaa?

Vierailija
58/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi hiihtää kouluun, tehtiin itse latu 1km suuntaansa ja hiihtää sitä pitkin.

Ekalla. On hiihtänyt aina talvella ihan 2v lähtien. Kustannus ei ole iso kun aina hankittu käytettynä ja myydään saamaan hintaan poiskin, ei ne kulu lapsella niin pahasti.

Vierailija
59/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

57, hiihtäminen on YKSI monista mitä kannattaa tarjota lapselle edes kokemuksena. Ei ole vaikeaa ja kallista, tahto kysymys vain.

Vierailija
60/125 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

57, yksinkertainen ihminen ei osaa eikä älyä tarjota tekemistä lapselle mikä ei ole aina järjestettyä. Helppo se on dumpata lapsi aina kerhoon ja harrastus kouluun ja itse löhötä.