Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lapseton, sain kuulla olevani outo sen vuoksi kun lapsia en halua

Vierailija
21.02.2022 |

Näin minulle tokaisi eräs luolamies, lapsettomat on kuulemma avun tarpeessa ja olemme katkeria, kun emme halua lapsia. EIkö ole pöyristyttävää, vielä tällaisia valitettavasti on 2022 luvulla. Sanoin toki takaisin, mutta en nähnyt tarvetta jatkaa keskustelua ihmisen kanssa, jolla ottaa selvästi egon päälle naisten lapsettomuus, kokiko uhkana tms. en tiedä mitä tyydytystä tuollaiset ihmiset saa, jos saa lapsettomia lytätä. En tiennytkään olevani katkera tai hullu, mutta jotkut on sitä mieltä, kun ei halua lapsia. Olen työssä käyvä nainen, ikää kohta 33, ei miestä, en halua avioon, sen sijaan olen käynyt kouluja, opiskellut 2 ammattitutkintoa, ja nyt tähtään kevällä maisterin tutkintoon. Olen matkustellut paljon. Olen taloudellisesti hyvässä asemassa, velkaa nolla euroa ja senkin edestä säästöjä, töitä olen tehnyt paljon ja kerryttänyt varallisuutta. Olen itsenäinen enkä kaipaa miestä ja lapsikatrasta ympärille, mutta saan kuulla olevani hullu ja katkera. Mietin, että mitä tällaisten päässä liikkuu, tämä vuodatus tuli siis miehen suusta, ottaako se miehillä egon päälle, jos joku ei halua lapsia ja sitä perus pakettia? Ja jos mies ei halua lapsia niin onko se ok?

Jos olisin tehnyt lapsia, niin en uskoa, että tähtäisin nyt maisterin tutkintoon, en usko, että olisin taloudellisestai hyvässä asemassa, en usko että olisin kovinkaan onnellinen jos olisin tehnyt lapsia muiden halujen mukaan jos itse ei halua lapsia. Olen nähnyt lapsuudessa perheväkivaltaa, pettämistä ja riitelyä joka oli jatkuvaa, kotona sai pelätä kun olin lapsi. Joten en halua sitä samaa perhepakettia. Sen sijaan olen taannut itselle vakaan taloudellisen pohjan, käynyt kouluja ja tehnyt paljon töitä, hakenut turvaa itselle kun lapsena sitä en aina saanut.

Kommentit (152)

Vierailija
21/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua luoda tähän maailmaan yhtään lisää kärsimystä siksi en lisäänny.

Väitätkö, ettei elämä sinäänsä ole kokemuksen arvoinen?

Vierailija
22/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nykyajassa sairasta että joku ura ym. tutkinnot menee normaalin biologian edelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt varmasti tajuat ap milta kannabisjankkaajasta tuntuu jankata asiasta Suomessa. Täällä ei ymmärretä yksilönvapauksia päättää omasta elämästä. Oli kyse pössyttelystä tai lapsettomuudesta, niin aina jonkun kommunistin mielestä sinä olet velkaa hyvinvoinnille ja velvollinen synnyttämään kansalaisia tai elämään savuttomasti ja alkoholitta.

Vierailija
24/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt varmasti tajuat ap milta kannabisjankkaajasta tuntuu jankata asiasta Suomessa. Täällä ei ymmärretä yksilönvapauksia päättää omasta elämästä. Oli kyse pössyttelystä tai lapsettomuudesta, niin aina jonkun kommunistin mielestä sinä olet velkaa hyvinvoinnille ja velvollinen synnyttämään kansalaisia tai elämään savuttomasti ja alkoholitta.

Jotkut haluaa suojella lapsiaan teiltä molemmilta.

Ap:han on ihan onneton ihminen, ei luota itseensä, vaan ajattelee olevansa samanlainen kuin huonot vanhempansa.

Ja kestähän kommunistista sinäkin höpäjät, taidat olla ihan sekaisin sinäkin.

Vierailija
25/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olethan sä outo. Jokainen elollinen on tällä pallolla vain jatkaakseen sukua. Eihän tässä ole muuten mitään järkeä.

Höpö höpö. Ap on täysin normaali ihminen ja on kyllä pöyristyttävää (mutta ei valitettavasti epätavallista), että joku ajattelee tuon miehen tavoin, että naisessa on muka "vikaa", jos ei halua lapsia. Minulla itselläni siis on lapsia, mutta millä lailla se on minulta pois, jos joku ei niitä halua? Päinvastoin, voi hyvällä omalla tunnolla lisääntyä itse miettimättä liikakansoitusta ym. tekosyitä, joilla ihmiset, jotka ei tiedä haluavatko lapsia, selittelevät lapsettomuuttaan, koska ne ihmiset, jotka ei oikeasti lapsia halua, ei niitä missään olosuhteissa hanki, ja ne, jotka haluavat, eivät selitä lapsettomuuttaan kummallakaan edellä mainitulla syyllä, vaan hankkivat lapsia keinolla millä hyvänsä, jos vain saavat.

Se taas ei ole ok, että uskotellaan 10 vuotta, että halutaan lapsia ja sitten myönnetään, ettei haluakaan ja aiheutetaan sillä tahaton lapsettomuus sille lapsia haluavalle osapuolelle. Eikä sekään ole ok, että lapsia haluava osapuoli huijaa vanhemmaksi ihmisen, joka ei ole. Tulee näitä vanhempia ja myöhemmin isovanhempia, joista täällä palstalla maristaan, ettei kiinnosta auttaa eikä osallistua. Parempi, että oikeasti vain ne lisääntyvät, jotka sitä oikeasti haluavat.

Vanhemmallani on 6 sisarusta, joista kolmella ei ole lapsia: yksi ei saanut, toisella ei ollut puolisoa, ja kolmas ei koskaan niitä halunnut. Kukaan ei ole koskaan kyseenalaistanut tuon vanhimman, vapaaehtoisesti lapsettoman ja puolisottoman sisaruksen valintoja, ei edes mummoni, joka oli kuitenkin vapaasta tahdostaan suurperheen äiti (myönsi, ettei halunnut ehkäisyä, vaikka sitä jo 60-luvulla tuputettiin), vaan koki suurta ylpeyttä siitä, miten pitkälle tätini pääsi elämässään. Työskenteli ja opiskeli koko elämänsä, matkusteli, puhuu sujuvasti kahdeksaa kieltä ja eläkkeelläkin jaksaa tutkia ja touhuta. Elämästä ei tosiaankaan puutu sisältöä, vaan sitä on enemmän kuin muilla sisaruksilla, oli perhettä tai ei. Mutta se on hänen elämäänsä, esim. minulle itselleni ei sopisi, koska olen kotihiiri, eikä kiinnosta matkustelu ja niille kielille, joita jo osaan, ei ole ollut tarvetta työelämässäkään (pois lukien englanti ja venäjä).

Tuli nyt romaani, mutta ap:lle ja muille samassa tilanteessa oleville sanoin, että eläkää vain rohkeasti omanlaista elämää. Se, mitä ihmiset haluaa elämältään, ei ole kaikille sama, eikä saisi olettaa että oman elämän suola olisi sitä muille. Tätini olisi varmasti tuntenut olonsa kahlituksi, jos olisi pakotettu nuoruudessaan samaan muottiin muiden kanssa.

Vierailija
26/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut haluaa suojella lapsiaan teiltä molemmilta.

Ap:han on ihan onneton ihminen, ei luota itseensä, vaan ajattelee olevansa samanlainen kuin huonot vanhempansa.

Ja kestähän kommunistista sinäkin höpäjät, taidat olla ihan sekaisin sinäkin.

Tai sitten se olet sinä jolla on huono itseluottamus etkä luota omiin päätöksiin, kun on tarve arvostella muiden valintoja.

Vierailija
27/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt varmasti tajuat ap mil8ta kannabisjankkaajasta tuntuu jankata asiasta Suomessa. Täällä ei ymmärretä yksilönvapauksia päättää omasta elämästä. Oli kyse pössyttelystä tai lapsettomuudesta, niin aina jonkun kommunistin mielestä sinä olet velkaa hyvinvoinnille ja velvollinen synnyttämään kansalaisia tai elämään savuttomasti ja alkoholitta.

Ap:lla ja narkkareilla ei ole tuntoa että pitäisi maksaa yhteiskunnalle takaisin ja olla tuottava. Hyvinvointi maksaa synnytyslaitoksenta vanhainkotiin. Tästä syystä tavallaan ei ole yksilönvapauksia ja omista itseään. Pitää tuottaa kansalaisia ja elää raittiisti. Tämä pitäisi tajuta kouluikäisestä asti.

Vierailija
28/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnostaisi random miehen mielipide. Minä ja mieheni ollaan oltu yhdessä 6 vuotta eikä kumpikaan haluta lapsia.

Vierailija
29/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt varmasti tajuat ap mil8ta kannabisjankkaajasta tuntuu jankata asiasta Suomessa. Täällä ei ymmärretä yksilönvapauksia päättää omasta elämästä. Oli kyse pössyttelystä tai lapsettomuudesta, niin aina jonkun kommunistin mielestä sinä olet velkaa hyvinvoinnille ja velvollinen synnyttämään kansalaisia tai elämään savuttomasti ja alkoholitta.

Ap:lla ja narkkareilla ei ole tuntoa että pitäisi maksaa yhteiskunnalle takaisin ja olla tuottava. Hyvinvointi maksaa synnytyslaitoksenta vanhainkotiin. Tästä syystä tavallaan ei ole yksilönvapauksia ja omista itseään. Pitää tuottaa kansalaisia ja elää raittiisti. Tämä pitäisi tajuta kouluikäisestä asti.

Minä en ainakaan ole mitään velkaa tälle yhteiskunnalle. En heittäydy uhriksi enkä marttyyriksi. On outoa, että jotkut ajattelee olevansa velkaa, eikö riitä että otatte talovelkoja riesaksi joita maksette 10 vuotta?

Vierailija
30/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olethan sä outo. Jokainen elollinen on tällä pallolla vain jatkaakseen sukua. Eihän tässä ole muuten mitään järkeä.

Höpö höpö. Ap on täysin normaali ihminen ja on kyllä pöyristyttävää (mutta ei valitettavasti epätavallista), että joku ajattelee tuon miehen tavoin, että naisessa on muka "vikaa", jos ei halua lapsia. Minulla itselläni siis on lapsia, mutta millä lailla se on minulta pois, jos joku ei niitä halua? Päinvastoin, voi hyvällä omalla tunnolla lisääntyä itse miettimättä liikakansoitusta ym. tekosyitä, joilla ihmiset, jotka ei tiedä haluavatko lapsia, selittelevät lapsettomuuttaan, koska ne ihmiset, jotka ei oikeasti lapsia halua, ei niitä missään olosuhteissa hanki, ja ne, jotka haluavat, eivät selitä lapsettomuuttaan kummallakaan edellä mainitulla syyllä, vaan hankkivat lapsia keinolla millä hyvänsä, jos vain saavat.

Se taas ei ole ok, että uskotellaan 10 vuotta, että halutaan lapsia ja sitten myönnetään, ettei haluakaan ja aiheutetaan sillä tahaton lapsettomuus sille lapsia haluavalle osapuolelle. Eikä sekään ole ok, että lapsia haluava osapuoli huijaa vanhemmaksi ihmisen, joka ei ole. Tulee näitä vanhempia ja myöhemmin isovanhempia, joista täällä palstalla maristaan, ettei kiinnosta auttaa eikä osallistua. Parempi, että oikeasti vain ne lisääntyvät, jotka sitä oikeasti haluavat.

Vanhemmallani on 6 sisarusta, joista kolmella ei ole lapsia: yksi ei saanut, toisella ei ollut puolisoa, ja kolmas ei koskaan niitä halunnut. Kukaan ei ole koskaan kyseenalaistanut tuon vanhimman, vapaaehtoisesti lapsettoman ja puolisottoman sisaruksen valintoja, ei edes mummoni, joka oli kuitenkin vapaasta tahdostaan suurperheen äiti (myönsi, ettei halunnut ehkäisyä, vaikka sitä jo 60-luvulla tuputettiin), vaan koki suurta ylpeyttä siitä, miten pitkälle tätini pääsi elämässään. Työskenteli ja opiskeli koko elämänsä, matkusteli, puhuu sujuvasti kahdeksaa kieltä ja eläkkeelläkin jaksaa tutkia ja touhuta. Elämästä ei tosiaankaan puutu sisältöä, vaan sitä on enemmän kuin muilla sisaruksilla, oli perhettä tai ei. Mutta se on hänen elämäänsä, esim. minulle itselleni ei sopisi, koska olen kotihiiri, eikä kiinnosta matkustelu ja niille kielille, joita jo osaan, ei ole ollut tarvetta työelämässäkään (pois lukien englanti ja venäjä).

Tuli nyt romaani, mutta ap:lle ja muille samassa tilanteessa oleville sanoin, että eläkää vain rohkeasti omanlaista elämää. Se, mitä ihmiset haluaa elämältään, ei ole kaikille sama, eikä saisi olettaa että oman elämän suola olisi sitä muille. Tätini olisi varmasti tuntenut olonsa kahlituksi, jos olisi pakotettu nuoruudessaan samaan muottiin muiden kanssa.

Ap ei ole normaali ihminen koska pelkää ajautuvansa samaan tilanteeseen kuin vanhempansa. Normaali ihminen tekee mitä haluaa ja oppii muiden virheistä. Eikä myöskään vedä hernettä nenään jonkun randomin mielipiteestä.

Oletko koskaan kuullut lisääntymisvietistä? Se on kaikilla enemmän tai vähemmän. Kuunnelkaa niitä viettejänne, niin elämä on paljon helpompaa, eikä tartte olle niin ehdoton. Ja ei niitä viettejä tartte toteuttaa jos ehdottomasti ei tahdo.

Vierailija
31/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme myös miehen kanssa valinneet olla lapsettomia ja saaneet tästä suoraan sekä epäsuorasti kuulla monet kerrat. Joskus tuntuu ironiselta, että samassa puhelussa ystäväni tilittää raskasta lapsiarkeaan ja sen jälkeen syyllistävään sävyyn ihmettelee miksi me emme hanki lasta. Mun taidot, kun kuulemma menevät hukkaan, kun ei ole omia lapsia ja sitä äidin rakkautta ei korvaa mikään. Se on kummallista. Noina hetkinä tuntuu, kuin hän haluaisi vetää minut samaan suohon, jossa itse tarpoo ja on täysin sokea sille, että elämässä voisi olla myös muita lähestymistapoja rakkauteen ja merkitykselliseen elämään.

Koen, että mitään ei mene minusta hukkaan, sillä taitoni ja rakkauteni jakaantuvat kaikille niille jo olemassa oleville lapsille ja ihmisille, joita kohtaan elämässäni ja työssäni.

Vierailija
32/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikki eläimetkään suostu lisääntymään eläintarhassa. Pandat ovat haastavimpia. Vain voimakkaimmat yksilöt ja parit lisääntyy tässä stressaavassa ympäristössä. Apta pelkkä ajatuskin ahdistaa ja hän saa aiheesta lieviä mt-ongelmia. Normaalistihan eliö lisääntyy elämänsä janan välillä.

Vierailija
33/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme myös miehen kanssa valinneet olla lapsettomia ja saaneet tästä suoraan sekä epäsuorasti kuulla monet kerrat. Joskus tuntuu ironiselta, että samassa puhelussa ystäväni tilittää raskasta lapsiarkeaan ja sen jälkeen syyllistävään sävyyn ihmettelee miksi me emme hanki lasta. Mun taidot, kun kuulemma menevät hukkaan, kun ei ole omia lapsia ja sitä äidin rakkautta ei korvaa mikään. Se on kummallista. Noina hetkinä tuntuu, kuin hän haluaisi vetää minut samaan suohon, jossa itse tarpoo ja on täysin sokea sille, että elämässä voisi olla myös muita lähestymistapoja rakkauteen ja merkitykselliseen elämään.

Koen, että mitään ei mene minusta hukkaan, sillä taitoni ja rakkauteni jakaantuvat kaikille niille jo olemassa oleville lapsille ja ihmisille, joita kohtaan elämässäni ja työssäni.

Hän ei ymmärrä että et ole niin voimakas kuin hän. Hän selvästi jaksaa ja valittaa raskasta arkea, mutta ei ymmärrä että sinä murtuisit kaiken alla.

Vierailija
34/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole normaali ihminen koska pelkää ajautuvansa samaan tilanteeseen kuin vanhempansa. Normaali ihminen tekee mitä haluaa ja oppii muiden virheistä. Eikä myöskään vedä hernettä nenään jonkun randomin mielipiteestä.

Oletko koskaan kuullut lisääntymisvietistä? Se on kaikilla enemmän tai vähemmän. Kuunnelkaa niitä viettejänne, niin elämä on paljon helpompaa, eikä tartte olle niin ehdoton. Ja ei niitä viettejä tartte toteuttaa jos ehdottomasti ei tahdo.

Olen kuullut lisääntymisvietistä. Johan mainitsin, että minulla on lapsia ja jos ei tekstistä tullut selväksi, niitä ehdottomasti halusin. Olisin ollut jo valmis jättämään mieheni 10 vuoden yhdessäolon jälkeen, koska oli aluksi vastakarvaan lapsenhankinnan kanssa (olin tässä vaiheessa siis jo 30v, että ei ollut aikaa odotella), mutta hänenkin lisääntymisviettinsä lopulta heräsi ja halusi yhden lapsen jälkeen heti perään toisenkin ja vaikka ei ole toinenkaan vielä syntynyt, on jo puhunut kolmannen mahdollisuudesta.

Eli on ihan tuttu asia, mutta lisääntymisvietin kanssa pitää olla varma, että haluaa lapsia, eikä tee niitä vain biologisista syistä, ettei tule noita vanhempia/isovanhempia, jotka pesevät kätensä siitä pyykistä heti kun lapsi on 18v. Vanhemmuus on elinikäinen tehtävä, ei se lopu siihen, että lapsesta tulee täysi-ikäinen tai että lapsi perustaa oman perheensä ja jos niin ajattelee, kannattaa ehkä suosiolla jättää ne lapset hankkimatta kokonaan, jos vain odottaa aikaa, jolloin niistä pääsee eroon.

Vierailija
35/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin aikanaan mm., että se voi nuorempien naisten kohdalla olla ongelma, jos en hanki lapsia, mutta rohkaistuin, kun en sitä tuttavapiirissänikään yleensä nähnyt, ja joskus hiffaa lähes heti, jos joku sitä hakee, koska henkilö tai kiinnostus on eri tyyppiä, jossa se on enemmän pöydällä kuin pelkkä kiinnostus, ja ei ne ole perustamassa perhettä välttämättä törmäämänsä tyypin kanssa, eikä niin nuorempana pane pahakseen, jos ei niin käy, jos muuten kiinnostusta on. Kun ikää tulee niille enemmän, niin sen on helpommin eri asia, jos niillä jo ei ole lapsia tai ollut lapsia.

Vierailija
36/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amen tälle. Harva kansalainen on veroissaan maksanut itsensä velattomaksi että saisi itselleen yksilönvapaudet tehdä mitä haluaa.

Vierailija
37/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ajatus se, että vain vahvat yksilöt lisääntyvät. Noin 20 vuoden kokemukseni lastensuojelussa on osoittanut kyllä ihan muuta. On paljon ihmisiä, jotka lisääntyvät kuin kanit, vaikka heillä on todella suuria vaikeuksia huolehtia jo olemassa olevista lapsistaan saati sitten omasta hyvinvoinnistaan.

Vierailija
38/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhehän ei mitenkään estä kouluttautumista ja matkustelua. Äitini opiskeli maisteriksi ja sai opiskeluaikana kaksi lasta. Kirjoitti 5 kirjaa kun oltiin 1-12-vuotiaita. Matkusteltiin lapsuudessamme paljon, purjehdittiin ja mökkeiltiin. Eli perhe ei estä toteuttamasta unelmia ja saavuttamasta tavoitteita. Ymmärrän kyllä, jos joku ei halua lapsia ja jokaisella on täysi oikeus olla vapaaehtoisesti lapseton

Vierailija
39/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaisi yhtään jos pidettäisiin hulluna jos ei kiinnosta ns.normaalit jutut. Vastaisin vaan sille äijälle että kyllä olen sillain tavoin hullu ettei kiinnosta ja minkäs sille mahtaa :D Pitää vaan alkaa huumorilla ottamaan. 

Vierailija
40/152 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet outo otsikon sanajärjestyksen perusteellakin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan