Voinko ottaa tämän tarjouksen vastaan?
Olen muuttamassa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan (asun vielä kotona). Asunnonetsintä on ollut tuskaista ja opiskelija-asunnoissa edessäni on kaksinumeroinen luku jonossa. Toissapäivänä haavissa oli viisihuoneinen asunto, jonka olisin vuokrannut kolmen muun paikkakuntalaisen kanssa, mutta suunnitelma kariutui kun muiden mielenkiinto loppuikin. Menin ihan paniikkiin ja aloin itkeä, kun koulu alkaa jo pian. Aamulla ennen töitä harmittelin vanhemmille, kun asuntojen löytäminen on niin hankalaa.
Tulin töistä ja isäni tuli juttelemaan, että onko mitään löytynyt yms. Yllättäen hän ilmoitti että on valmis OSTAMAAN asunnon uudelta paikkakunnalta ja ottamaan minut sinne vuokralle! (Isä on varakas mies) Oon vieläkin ihan häkeltynyt kiitollisuudesta... Voiko tällisen tarjouksen ottaa vastaan?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:25"]
Mikäs tässä nyt on ongelma. Isäsi on varakas joten kiinteistö on vain lisätulo hänelle. Maksat hänelle vuokraa opinto/asuntotuestasi. Molemmat voitatte. Ei tässä ole edes mitään mietittävää. Jos isäsi siis oikeasti on varakas eikä tarvitse lainalla ostaa tuota asuntoa.
[/quote]
Typerä ostaa asunnon käteisellä.
[/quote] Mitä typerää siinä on?
[/quote]
Rahaa menee hukkaan, vaikka toki kaikki saavat käyttää rahansa kuten haluavat, että typerä on ehkä vähän väärä sana, mutta taloudellisesti huono valinta.
[/quote]
Voitko hieman täsmentää, miten niin rahaa menee hukkaan. Olen ostanut asuntoni käteisellä eikä missään vaiheessa laskelmiani tehdessä ilmennyt, että raha menisi näin hukkaan tai että valinta olisi taloudellisesti huono. Jossain sitä on asuttava, minun laskelmieni mukaan velaton kämppä on aika hyvä vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:25"]
Mikäs tässä nyt on ongelma. Isäsi on varakas joten kiinteistö on vain lisätulo hänelle. Maksat hänelle vuokraa opinto/asuntotuestasi. Molemmat voitatte. Ei tässä ole edes mitään mietittävää. Jos isäsi siis oikeasti on varakas eikä tarvitse lainalla ostaa tuota asuntoa.
[/quote]
Typerä ostaa asunnon käteisellä.
[/quote] Mitä typerää siinä on?
[/quote]
Rahaa menee hukkaan, vaikka toki kaikki saavat käyttää rahansa kuten haluavat, että typerä on ehkä vähän väärä sana, mutta taloudellisesti huono valinta.
[/quote]
Voitko hieman täsmentää, miten niin rahaa menee hukkaan. Olen ostanut asuntoni käteisellä eikä missään vaiheessa laskelmiani tehdessä ilmennyt, että raha menisi näin hukkaan tai että valinta olisi taloudellisesti huono. Jossain sitä on asuttava, minun laskelmieni mukaan velaton kämppä on aika hyvä vaihtoehto.
Muista sellsinen juttu, että et voi sada opintorahan adumislisää, jos asut oman vanhemman asumassa asunnossa. Saisit vai perusopintorahan. Jos isäsi hakuas tehdä kanssasi oikeas vuokrasopimuksen ja sinun pitää maksaa vuokraa, opintoraha tuskin riittää siihen ruoan ja muiden kulujen lisäksi. Kannattavinta olisi, että saisit asua ilmaiseksi. Juttele asiasta vielä isäsi kanssa ja ottakaa selvää faktoista.
Kannattaa tarkistaa saako sitten asumislisää. Siinä on nimittäin jokin ehto siihen kuka vuokratun asunnon omistaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:26"]
Muista sellsinen juttu, että et voi sada opintorahan adumislisää, jos asut oman vanhemman asumassa asunnossa. Saisit vai perusopintorahan. Jos isäsi hakuas tehdä kanssasi oikeas vuokrasopimuksen ja sinun pitää maksaa vuokraa, opintoraha tuskin riittää siihen ruoan ja muiden kulujen lisäksi. Kannattavinta olisi, että saisit asua ilmaiseksi. Juttele asiasta vielä isäsi kanssa ja ottakaa selvää faktoista.
[/quote]
Miksi ette katso Kelan sivulta vaan valehtelette iloisesti?
Asumislisän määrä vanhemmilta vuokratusta asunnosta on korkeintaan 58,87 e ja asumislisää saa korkeintaan 80% vuokrakuluista. Siksi vuokran kannattaa olla noin 80 e, jotta tuon summan saa. Isä voi vähentää yhtiövastikkeen omassa verotuksessaan, jos saa vuokratuloja, joten isälle se vuokrasuhde on parempi kuin ilmaisasuminen.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:26"]
[/quote]
Miksi ette katso Kelan sivulta vaan valehtelette iloisesti?
Asumislisän määrä vanhemmilta vuokratusta asunnosta on korkeintaan 58,87 e ja asumislisää saa korkeintaan 80% vuokrakuluista. Siksi vuokran kannattaa olla noin 80 e, jotta tuon summan saa. Isä voi vähentää yhtiövastikkeen omassa verotuksessaan, jos saa vuokratuloja, joten isälle se vuokrasuhde on parempi kuin ilmaisasuminen.
[/quote]
Kyllä se mun vuokra ois vähintään 300€... Ap
Up