Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko ottaa tämän tarjouksen vastaan?

Vierailija
07.07.2015 |

Olen muuttamassa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan (asun vielä kotona). Asunnonetsintä on ollut tuskaista ja opiskelija-asunnoissa edessäni on kaksinumeroinen luku jonossa. Toissapäivänä haavissa oli viisihuoneinen asunto, jonka olisin vuokrannut kolmen muun paikkakuntalaisen kanssa, mutta suunnitelma kariutui kun muiden mielenkiinto loppuikin. Menin ihan paniikkiin ja aloin itkeä, kun koulu alkaa jo pian. Aamulla ennen töitä harmittelin vanhemmille, kun asuntojen löytäminen on niin hankalaa.

Tulin töistä ja isäni tuli juttelemaan, että onko mitään löytynyt yms. Yllättäen hän ilmoitti että on valmis OSTAMAAN asunnon uudelta paikkakunnalta ja ottamaan minut sinne vuokralle! (Isä on varakas mies) Oon vieläkin ihan häkeltynyt kiitollisuudesta... Voiko tällisen tarjouksen ottaa vastaan?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et missään nimessä.

Vierailija
2/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:15"]Et missään nimessä.
[/quote]

Voisitko perustella myös? :) ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ottaisin jos välit vanhempiin on muuten hyvät eikä ainakaan heti tule mieleen mitään mahdollisia ongelmia. Tehkää kunnon virallinen vuokrasopimus, jossa on sekä omistajan että vuokralaisen oikeudet ja velvollisuudet ja muista maksaa kohtalainen vuokra, ettei mene jmjmmaaw siihen, että vanhemmat elättävät. Minun yhden ystäväni vanhemmat omistavat Helsingissä asunnon, jossa kaikki lapset vuorostaan asuvat opiskellessaan, on se ihana :)

Vierailija
4/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana isä. Ota kuitenkin huomioon että opintotuen asumislisään vaikuttaa jos asut vanhempien omistamassa kämpässä. En tiedä saako sitä ollenkaan silloin vai aleneeko. Kela.fi kertonee.

Vierailija
5/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs tässä nyt on ongelma. Isäsi on varakas joten kiinteistö on vain lisätulo hänelle. Maksat hänelle vuokraa opinto/asuntotuestasi. Molemmat voitatte. Ei tässä ole edes mitään mietittävää. Jos isäsi siis oikeasti on varakas eikä tarvitse lainalla ostaa tuota asuntoa.

Vierailija
6/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota... Mikä tuossa järjestelyssä on mielestäsi niin erikoista? Eiköhän joka ikinen kokoomusnuori asu juurikin noin. Ja tietty ruotsinkieliset ja muut varakkaat. Ei edes maan- vaan maailmantapa.
Mitäs luulet, miksiköhän niitä opiskelija-asuntoja ja ylipäätään edullisia asuntoja on niin vähän? ;*)

Vierailija
7/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:25"]Mikäs tässä nyt on ongelma. Isäsi on varakas joten kiinteistö on vain lisätulo hänelle. Maksat hänelle vuokraa opinto/asuntotuestasi. Molemmat voitatte. Ei tässä ole edes mitään mietittävää. Jos isäsi siis oikeasti on varakas eikä tarvitse lainalla ostaa tuota asuntoa.
[/quote]

Lisätulokohta on totta, hän omistaa monia asuntoja kotipaikkakunnallani. Mietin vain sitä, että asunnon ostaminen toisen puolelta on TODELLA iso ele, varsinkin ihmiseltä joka on koko elämäni elättänyt minut ja huolehtinut parhaansa mukaan! Lisäksi tuki asuessa vanhemman omistamassa kämpässä on pienempi, joten vuokranmaksumahdollisuuteni ovat tällöin erittäin rajalliset.

Vierailija
8/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti isäsi ei osta kiinteistöä vaan osakehuoneiston.

Meillä tuo on normitapa toimia eli kun esikoinen lähti opiskelemaan, lainattiin toiselle lapselle rahaa ja hän osti Helsingistä kämpän, jossa veli on vuokralaisena. Näin saat täydet tuet, vanhempien omistamaan kämppään ei saa. Ja kun toinen lapsi lähti opiskelemaan, osti isoveli meidän antamallamme lainalle asunnon, jossa pikkuveli asuu. Lainoista on tehty ihan viralliset paperit maksuaikatauluineen jne., joten tässä ei ole huijattu ketään. Vuokrat on suunnilleen asumislisän suuruiset.

Vierailija
9/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ainoinaan samassa tilanteessa ja sain isältäni saman tarjouksen. Kieltäydyin ja perustelin sitä isälle sillä, että en ole tilivelvollinen opintomenestyksestä hänelle kun olen omillani. Pari eka yötä olin matkustakodissa ja sittem löyty kimppakämppä ja alkoi iloinen opiskelijaelämä.

Jälkeenpäin ajatellen asunto olisi ollut isälleni hyvä sijoitus. Opiskelin 5 vuotta ja heti perään pikkusiskoni opiskeli samalla paikkakunnalla 6 vuotta. Kaksioiden, jollaisen isä oli ostamassa, hinnat melkein kolminkertaistuivat paikkakunnalla opiskeluaikanamme. Laina olisi maksettu vuokrillamme.

Tuo oli sitä aikaa kun elettiin opintolainoilla ja kesätöillä. Oli siinä joku opintotuki osuuskin, mutta sitä en saanut muutenkaan vanhempien tulojen vuoksi, joten isän vuokraasunnolla ei olisi ollut tukiin vaikutusta. Nykyään ilmeisesti vanhempien omistamaa asuntoon ei saa asumistukea tai mikä nyt lieneekään. Kannattaa selvittää miten isän asunnossa asuminen vaikuttaa tukiisi.

Itse en ottanut kotoa satunnaisia äidin ruokapaketteja lukuunottamatta. Mutta nyt kun aika on hyvin toisenlainen, niin sinuna, tällä nykyisellä ymmärryksellä, nielisin ylpeyteni ja ottaisin tarjouksen vastaan. Etenkin kun isäsi on varakas eikä joudu vuoksesi velkavankeuteen.

Eka vastaus oli varmaankin sarkasmia.

Vierailija
10/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ajattelit maksaa vuokraa, kun vanhemman omistamaan asuntoon ei voi saada asumislisää? 

Saat varmaan asua asunnossa vastikkeen hinnalla? 

Vierailija
11/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:46"]Miten ajattelit maksaa vuokraa, kun vanhemman omistamaan asuntoon ei voi saada asumislisää? 

Saat varmaan asua asunnossa vastikkeen hinnalla? 
[/quote]

Opintotuella. Koulukustannukset maksaisin säästöistäni (olen tejnyt koko ikäni töitä, säästöjä on suht paljon ikäisekseni) ap

Vierailija
12/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:42"]Olin ainoinaan samassa tilanteessa ja sain isältäni saman tarjouksen. Kieltäydyin ja perustelin sitä isälle sillä, että en ole tilivelvollinen opintomenestyksestä hänelle kun olen omillani. Pari eka yötä olin matkustakodissa ja sittem löyty kimppakämppä ja alkoi iloinen opiskelijaelämä.

Jälkeenpäin ajatellen asunto olisi ollut isälleni hyvä sijoitus. Opiskelin 5 vuotta ja heti perään pikkusiskoni opiskeli samalla paikkakunnalla 6 vuotta. Kaksioiden, jollaisen isä oli ostamassa, hinnat melkein kolminkertaistuivat paikkakunnalla opiskeluaikanamme. Laina olisi maksettu vuokrillamme.

Tuo oli sitä aikaa kun elettiin opintolainoilla ja kesätöillä. Oli siinä joku opintotuki osuuskin, mutta sitä en saanut muutenkaan vanhempien tulojen vuoksi, joten isän vuokraasunnolla ei olisi ollut tukiin vaikutusta. Nykyään ilmeisesti vanhempien omistamaa asuntoon ei saa asumistukea tai mikä nyt lieneekään. Kannattaa selvittää miten isän asunnossa asuminen vaikuttaa tukiisi.

Itse en ottanut kotoa satunnaisia äidin ruokapaketteja lukuunottamatta. Mutta nyt kun aika on hyvin toisenlainen, niin sinuna, tällä nykyisellä ymmärryksellä, nielisin ylpeyteni ja ottaisin tarjouksen vastaan. Etenkin kun isäsi on varakas eikä joudu vuoksesi velkavankeuteen.

Eka vastaus oli varmaankin sarkasmia.
[/quote]

Kiitos paljon kommentistasi! Minulla ylpeys ei ole suuri vaikutin, vaikka kyllä sekin mietityttää, että miten voin vielä lähes kaksikymppisenäkin asua vanhempien helmoissa. ap

Vierailija
13/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi fiksumpaa että isäsi takaisi sinulle asuntolainan? 

Vierailija
14/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:25"]

Mikäs tässä nyt on ongelma. Isäsi on varakas joten kiinteistö on vain lisätulo hänelle. Maksat hänelle vuokraa opinto/asuntotuestasi. Molemmat voitatte. Ei tässä ole edes mitään mietittävää. Jos isäsi siis oikeasti on varakas eikä tarvitse lainalla ostaa tuota asuntoa.

[/quote]

Typerä ostaa asunnon käteisellä.

Vierailija
15/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos välit isääsi ovat hyvät, tartu ihmeessä tarjoukseen. Monet vanhemmat tukevat lapsiaan ajatuksella "mihin sitä muuhunkaan rahojaan laittaisi kuin lapsiinsa". Lisäksi vapautat opiskelija-asuntoloiden jonoissa paikan jollekulle, jonka vanhemmat eivät voi auttaa asunnonhankinnassa.

Vierailija
16/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:57"]

[/quote]

[/quote] Mitä typerää siinä on?

Vierailija
17/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:28"]

Tuota... Mikä tuossa järjestelyssä on mielestäsi niin erikoista? Eiköhän joka ikinen kokoomusnuori asu juurikin noin. Ja tietty ruotsinkieliset ja muut varakkaat. Ei edes maan- vaan maailmantapa. Mitäs luulet, miksiköhän niitä opiskelija-asuntoja ja ylipäätään edullisia asuntoja on niin vähän? ;*)

[/quote]

Mun lapsi opiskelee oikiksessa ja kieltämättä kaverinsa asuu joko omissa tai vanhempien tai isovanhempien omistamissa asunnoissa. Kämppiä ne ei ole, joku 47 neliötä Töölössä on vähän enemmän. Mutta mitä pahaa siinä on, että vanhemmat sijoittavat rahojaan ja nuorilla on turvallinen asunto, ei pelkoa häädöstä?

Vierailija
18/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:42"]Olin ainoinaan samassa tilanteessa ja sain isältäni saman tarjouksen. Kieltäydyin ja perustelin sitä isälle sillä, että en ole tilivelvollinen opintomenestyksestä hänelle kun olen omillani. Pari eka yötä olin matkustakodissa ja sittem löyty kimppakämppä ja alkoi iloinen opiskelijaelämä. Jälkeenpäin ajatellen asunto olisi ollut isälleni hyvä sijoitus. Opiskelin 5 vuotta ja heti perään pikkusiskoni opiskeli samalla paikkakunnalla 6 vuotta. Kaksioiden, jollaisen isä oli ostamassa, hinnat melkein kolminkertaistuivat paikkakunnalla opiskeluaikanamme. Laina olisi maksettu vuokrillamme. Tuo oli sitä aikaa kun elettiin opintolainoilla ja kesätöillä. Oli siinä joku opintotuki osuuskin, mutta sitä en saanut muutenkaan vanhempien tulojen vuoksi, joten isän vuokraasunnolla ei olisi ollut tukiin vaikutusta. Nykyään ilmeisesti vanhempien omistamaa asuntoon ei saa asumistukea tai mikä nyt lieneekään. Kannattaa selvittää miten isän asunnossa asuminen vaikuttaa tukiisi. Itse en ottanut kotoa satunnaisia äidin ruokapaketteja lukuunottamatta. Mutta nyt kun aika on hyvin toisenlainen, niin sinuna, tällä nykyisellä ymmärryksellä, nielisin ylpeyteni ja ottaisin tarjouksen vastaan. Etenkin kun isäsi on varakas eikä joudu vuoksesi velkavankeuteen. Eka vastaus oli varmaankin sarkasmia. [/quote] Kiitos paljon kommentistasi! Minulla ylpeys ei ole suuri vaikutin, vaikka kyllä sekin mietityttää, että miten voin vielä lähes kaksikymppisenäkin asua vanhempien helmoissa. ap

[/quote]

Pahoittelen edellisen postaukseni typoja puuttuvia sanoja, kirjoitin sen kännykällä bussissa istuessani :)

Kuten joku muukin sanoi, ota vaan tarjous vastaan. Kun isäsi sijoittaa kerran muutenkin asuntoihin, niin ei siinä mitään pahaa ole, jos samalla auttaa omaa lastaan. Vaikka asunto on toisella puolella Suomea, niin isäsi voinee luottaa sinuun ja voi näin turvallisin mielin antaa asunnon sinulle vuokralle, ei siitä hänelle ole muuta vaivaa kuin veroilmoituksissa kun sinä olet pitkäaikainen vuokralainen. Vieraille vuokratessa on hyvä että pääsee helposti näkemään asunnon kunnon kun vuokralaiset vaihtuu. Silloin lähellä oleva asunto on sijoittajalle etu, ei sillä muuten ole väliä.

Olen minäkin taannut nyt vuorostani opiskelevien lasteni asuntolainat ja avittanut heitä omarahoitusosuudessa. Niin, tämä oma asunto ja sen rahoituksen järjestely lainan takaamalla ja ehkä omarahoitusosuuden järjestämällä (lahja molemmilta vanhemmilta, ja osa lainana) voisi olla toinen vaihtoehto. Juttele isäsi kanssa vaihtoehdoista.

Kuulostaa, että sinulla on hyvä isä. Näin tarjouksessa ei ole mitään hävettävää. Omat lapseni tuntuvat olevan kiitollisia avustamme ja meille on ilo auttaa heidät elämän alkuun.

Vierailija
19/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:57"]

[/quote]

[/quote] Mitä typerää siinä on?

[/quote]

Rahaa menee hukkaan, vaikka toki kaikki saavat käyttää rahansa kuten haluavat, että typerä on ehkä vähän väärä sana, mutta taloudellisesti huono valinta.

Vierailija
20/28 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:53"]Eikö olisi fiksumpaa että isäsi takaisi sinulle asuntolainan? 
[/quote] ei kannata välttämättä. Asunto sitoisi paikkakunnalle ja liikkuminen esim. Kesätöiden perässä voisi vaikeutua. Paitsi jos on varaa maksaa kahdesta kämpästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi