Miksi hoitoalan ihmisiä kohdellaan kuin näiden pitäisi olla jotain robotteja?
Syyllistetään sairastumisesta tai siitä, että lapsi on sairas ja hänen kanssaan on jäätävä kotiin. Joidenkin mielestä työntekijöiden pitäisi olla myös aina 24/7 tavoitettavissa ja valmiudessa hypätä töihin. Ihan vaikka siitä syystä, jos töistä on joku muu pois, mikä ei kyllä täytä millään tavalla hätätyön kriteerejä, riippumatta omasta tilanteesta. Nämä kaikki siis yhdistettynä työnkuvasta riippuen melko pieneen palkkaan. Vastuuta kyllä löytyy sitten senkin edestä, siitä ei vaan makseta mitään.
Sitten ihmetellään, kun ala ei ole niin vetovoimainen ja ihailtu.
Kommentit (32)
Työmyyrä kirjoitti:
Millä alalla asiat ovat paremmin?
Ei ole koskaan soiteltu lomilta töihin. Olen opettaja.
Tuttava juuri sanoi, että hänelle soitettiin vapaapäivänä tulisiko töihin. Ei olisi saanut edes ylimääräistä korvausta menetetystä vapaasta. Ei mennyt. En olisi minäkään mennyt.
Enemmän mua harmittaa, kun kansalaiset toimivat vasten järjen ääntä, telovat tai tuhoavat itseään ja toisiaan, ja sitten näitä viedään sireenit ulvoen pelastettaviksi ja ehjättäviksi. Vähän tulee joskus ajatus, että hei onko ihan pakko tahallaan..
Vierailija kirjoitti:
Tuttava juuri sanoi, että hänelle soitettiin vapaapäivänä tulisiko töihin. Ei olisi saanut edes ylimääräistä korvausta menetetystä vapaasta. Ei mennyt. En olisi minäkään mennyt.
Kyse ei siis hoitoalasta, mutta oletetaan ihmisen olevan kokoajan käytettävissä.
Jos joku mua haluaa syyllistää niin ei se mua kiinnosta yhtään. Jos olen sairas tai lapsi sairastuu niin jään kotiin eikä mua voisi vähempää kiinnostaa mitä mieltä pomo ja muut siitä asiasta ovat.
"Parasta" on, kun jotkut ihan oikeasti ajattelee, että joillekin hoitajille on joku suuri onni ja kunnia saada hoitaa juuri heitä tai heidän omaistaan. Nämä siis sellaisia, missä samat ihmiset hoitaa samoja naamoja pidemmän aikaa. Heidän mielestään varmaan palkkaakaan ei tarvitsisi, onhan hoitajilla jo hyvä mieli, kutsumus ja ilo siitä kiitoksena.
Olen suunnittelija, ja jostain syystä jotkut työnantajat kuvittelevat, että olen 24/7 käytettävissä. En tee edes mitään elintärkeää työtä. Kuka kuolee, jos joku fonttivalinta on tehty liian huolettomasti? (No, ehkä joku kuoleekin, jos kyseessä epäselvä varoituskyltti tms.)
Tällaiset työnantajat minulla on varaa heivata menemään. Olisi kamalaa, jos kyseessä olisi joku "maan tapa". Vaihtaisin alaa.
Hoitoalalla on vielä Nightingale-tyyppistä ajattelua. Että hoitajan elämäntehtävä ja elämänsisältä on nunnamaisesti vain ja ainoastaan raatava työnteko. Ruokaa syödään jos ehditään, eikä nyt hoitajaa saa haitata, vaikka päivät venähtää. Jos joskus sattuu, että ei ole mitään akuuttia kiirettä, niin kunnollisen tauon tai hetkellisen rauhallisen olemisen sijasta pitää pönöttää asennossa käytävällä kuin maailmansodan aikana alusastioita kiillottaen.
Ai niin, ja jos nuoret sanoo, että heitä ei kiinnosta kotihoito, vanhustyö tai vuorotyö, saa kuulla olevansa alalle sopimaton nirppanenä.
Keikkalaisena tämä ala menee, mutta täytyy olla melko hullu tänä päivänä jos ottaa vakipaikan vastaan. Melko monesti olen kieltäytynyt, eikä kaduta kyllä yhtään.
Syyllistetäänkö muuallakin kuin hoitoalalla siitä, että lähtee kotiin silloin kun työvuoro loppuu?
Jostain syystä oletetaan, että hoitaja jää ylitöihin, jos ns. tarvii. Ja melkein joka päivähän sitä tarvisi, muka. Itseäni on mulkoiltu ja ivailtu, kun olen lähtenyt töistä, missä ei siis ollut edes mitään erikoista, normipäivä ja joku saikulla.
Vierailija kirjoitti:
Syyllistetäänkö muuallakin kuin hoitoalalla siitä, että lähtee kotiin silloin kun työvuoro loppuu?
Jostain syystä oletetaan, että hoitaja jää ylitöihin, jos ns. tarvii. Ja melkein joka päivähän sitä tarvisi, muka. Itseäni on mulkoiltu ja ivailtu, kun olen lähtenyt töistä, missä ei siis ollut edes mitään erikoista, normipäivä ja joku saikulla.
Syy siis siihen, että on pakkokin lähteä työvuorolistojen mukaan on se, että oma lapsi on päiväkodissa ja lapsi tosiaan pitää hakea sieltä ajallaan.
Kotihoidossa tämä ajattelu on viety astetta pidemmälle - hoitajan pitäisi pystyä olemaan 3 paikassa yhtä aikaa ja käyntejä voidaan laittaa yhteen vuoroon jopa 30. Saamme jatkuvasti noottia johdolta, kun hoito- ja palvelusuunnitelmia ei ole päivitetty - no millä ajalla niitä tekisi.
Myös työnantaja olettaa, ettei hoitajan tarvitse käydä vessassa tai syödä koko vuoronsa aikana. Myöskään työntekijän vapaa-aikaa ei kunnioiteta, vaan vapaapäivinä pommitetaan viesteillä ja suorastaan rukoillaan että voisinko tulla iltavuoroon, kun taas on neljä poissa.
Ja johto vielä ihmettelee miksei avoimiin paikkoihin ole hakijoita.
Se on surkeaa ku työkaverit on sellaisia hulluja jotka eivät piittaa itsestään tai työkavereistaan ollenkaan, halutaan olla työn sankareita ja painaa puoleenpäivään ilman yhtään taukoa. Uupunut houtaja on huono hoitaja.
Ja odottakaas vaan jos seuraavassa hallituksessa Kokoomus pääsee sanelemaan, niin sitten vasta kylmää kyytiä hoitoalalle tuleekin. Kokoomus on koko ajan hokenut kustannusten pienentämisestä ja ollut jyrkästi esim kaavailtuja hoitajamitoituksia vastaan. Pääratkaisuna on ollut, että tuodaan jostain Aasiasta tänne uusia hoitoalan työntekijöitä kun kerran kotimaiset änkyröi.
Hoitajan ammatti on luonne kysymys suorastaan oltava tahto auttaa toisia ja se on urakka työtä oltava kätenä jälkana monille.
On se heti niin raskasta, kun pitää tehdä työpaikalla muutakin kuin katsella somesta kissavideoita.
Hoitajat on piikoja ja renkejä ja työnantaja on kohdellut, kuin pskaa, koska a) on ollut tulijoita ja b) hlitajat itse mahdollistaneet tämän joustamisellaan.
Vierailija kirjoitti:
On se heti niin raskasta, kun pitää tehdä työpaikalla muutakin kuin katsella somesta kissavideoita.
Ai oletko trollipska alkanut mula kissavideoita katsomaan?
Millä alalla asiat ovat paremmin?