Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mieleenpainuvimmat liikennemokat!

Vierailija
07.07.2015 |

Kertokaa liikennemokia mitä olet nähnyt tai tehnyt itse, joita ei ihan joka päivä eteen tule.

Itsellä kolme on jäänyt mieleen:

1. Motarilta pois menevä liittymä jakautui kahteen kaistaan ennen liikenne valoja. No tämä huippu kuski ryhmittyi ensin vasemmalle kääntyvien kaistalle, ja sitten sulkuviivan jälkeen kiilasi oikealle kaistalle, edessä olevani auton eteen, pysähtyi liikenne valoihin. Avasi ovensa sepposen selälleen, toisen kaistan puolelle, käveli taakse pysähtyneen auton luo , kysyi jotain viittoi ensin oikealle ja sitten vasemmalle. Hyppäsi takaisin autoonsa, käänsi vasemmalle kaistalle takaisin, osa autosta edelleen oikealla kaistalla, osa vasemmalla, ja nokka suojatiellä.

Veti hiljaiseksi ajo suoritus, olikohan tarkoitus hölmöillä mahdollisimman paljon 20 metrin matkalla..

2. Keskusta alueella joku löysi oivan paikan pysähtyä odottamaan kaveriaan, keskelle liikennettä.

Helpointa selittää kuvalla;  https://www.google.fi/maps/@61.502598,23.748141,3a,75y,326.95h,68.98t/data=!3m7!1e1!3m5!1soc0E8CDrJysd3qcuMlVDlg!2e0!6s%2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3Doc0E8CDrJysd3qcuMlVDlg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D100%26h%3D80%26yaw%3D149.80217%26pitch%3D0!7i13312!8i6656

Auto oli pysähtynyt tuon suoja tien eteen vasemmalle kaistalle, ja odotti siis vasemmalla puolen olevasta kerrostalosta tulevaa henkilöä. Ei kannattanut ajaa oikealla olevalle parkkipaikalle tai talon pihaan. Siinä sitten takaa tulevat autot poukkoilivat ensin oikealle kaistalle ja sitten takaisin, tällöin oli vielä vilkas liikenne, onneksi ei ihan pahimpaan ruuhka aikaan.

3. Talvella Tuurin kyläkaupan parkkipaikalle oli tehty kolmas parkkirivi, kokonainen parkkirivi autoja jumissa kahden välissä, kaupassa kuuluikin monta kuulutusta; seuraavia autoja pyydetään siirtämään...

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole varsinainen moka, mutta hävetti niin pirusti. Olin saanut kortin vasta vähän aikaa sitten, ja menin ekoja kertoja tankkaamaan. En millään saanut autoa sopivalle etäisyydelle siitä bensa-automaatista, vaikka venkslasin sitä siinä eestaas ikuisuuden. Lähistöllä seisoi mies/poikaporukka seuraamassa tapahtumaa, enkä enää lopulta kehdannut nousta autosta, vaan lähdin tankkaamatta menemään :D 

Vierailija
42/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalainen mies ajoi perääni kun olin pysähtynyt STOP-risteykseen. Ja toinen ulkomaalainen (ulkomaalaistaustaisen näköinen) oli ryhmittynyt viereeni oikealle kääntyvälle kaistalle kun minä olin suoraanmenevällä. Lähti kuitenkin ajamaan suoraan ja oli tulla kylkeeni,sillä edessämme tie vaihtui kapeksi yksikaistaiseksi asuinalueelle vievälle pihatientyyppiselle tielle.

Teinipojat amisbemarilla roikkuivat moottoritiellä ruuhka-aikaan perässäni n. metrin päässä aika kauan. Mulla nopeutta joku rapiat satakolkyt (yleensä ajan 140 mittarissa eli käytännössä n. 132km/h 120 alueella) enkä päässyt sen saamarin ruuhkan vuoksi heti takaisin oikealle kaistalle päästämään näitä pikkurunkkuja ohi. Eikä voinut edes jalkaa nostaa kaasupolkimelta kun vatipäät olisivat olleet alle puolessa sekunnissa takalasistani läpi. Onhan noita perässroikkujia nähty (yleensä keski-ikäisiä miehiä, jotka menevät ohi ja jäävät eteen jurnuttamaan ja kun sitten ohitan niin ajavat aggrella taas perään, parhaimmillaan neljä kertaa kerran Lahti-Hki välillä ohitin yhden Mercedes-mulkun, tasaista nopeutta koko ajan ajaen kunnes tuo sitten lopulta ulvaisi ohi joku 150 lasissa ja katosi tarpeeksi kauas horisonttiin), mutta ikinä en ole todistanut tällaista omalla ja muiden hengellä leikkimistä kuin mitä nämä teinipojat harrastivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahti-Helsinki motarilla, vanha toyota oli päättänyt valloittaa vasemman kaistan kokonaan itselleen. Ajali siis samaa vauhtia suurinpiirtein kuin mitä oikealla kaistalla ajettiin, eli kukaan ei päässyt vasemmalta ohi kyseisen idiootin takia. 

Parkkipaikalla, joka on yksisuuntainen(pyörii vasemmalle) suht kapea. Niin eikö mitä, kunvastaan ajelee mamma isolla maasturillaan. Itse siinä katselen, että mitäs hittoa. No ei mitä, mamma rupeaa huitomaan ratin takaa että MINÄ olen HÄNEN tiellään, vaikka itse ajoi väärään suuntaan. No päätän ystävällisesti peruuttaa parkkiksen päähän, josta mamma olisi mahtunut vaikka poikittain ohitseni. Mamman mielestä olen vieläkin tiellä. Ja enempää en voinut väistää, joten mamma rupeaa peruuttamaan. Ka tiedättekö miten peruutetaan suoraan? Käännetään ratti äärimmilleen vasemmalle, sitten oikealle ja taas vasemmalle. Oli siinä naurussa pitelemistä. Onneksi hieman mamman nokan edessä oleva auto tajusi tilanteen ja ajoi parkin läpi(kaksiriviä siis vastakkain parkissa) ja pääsin tämän paikalle, ja mamma pääsi ajamaan eteenpäin, kunnes törmäsi uuteen autoon.  Meinasin mennä koputtamaan ikkunaan ja kertomaan, että kyseinen parkkipaikka on yksisuuntainen, mutta lippuautomaatilla oli jonoa. 

Vierailija
44/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun auto ei lähtenyt yllättäen risteyksessä käyntiin, joten siihen jäätiin. Takaa tulevasta autosta tuli joku mies jeesaamaan, mutta eipä osannut sekään auttaa. Soitin veljelle, joka tuli paikalle ja siirsi auton lattiamaton pois kaasupolkimen alta. Ehheh. Matka jatkui. 

Vierailija
45/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 13:41"]Edellä ajava auto laittoi vilkun vasemmalle liikenneympyrään ajaessaan. Ajattelin vahingoksi. Satuin jatkamaan matkaa saman auton perässä, hetken päästä toisessa liikenneympyrässä täysin samalla kaavalla vilkku vasemmalle.

Yksi hämmentävimmistä hetkistä ikinä. Toki siinä ympyrässä pyöritään vasemmalle, mutta... :D
[/quote]

Tämä tarkoittaa sitä että poistuu ympyrästä kolmannesta eli siitä mikä on ympyrään ajettaessa vasemmalla. Ihan normaalia vilkutusta.
[/quote]Ei todellakaan ole! Toivottavasti kommenttisi oli vitsi..
Ympyrään mentäessä ei käytetä vilkkua, poistuttaessa vilkutetaan oikealle.
[/quote]

Ei ollut vitsi. Tottakai sitten vilkutetaan oikealle kun ympyrästä poistutaan. Etenkin monikaistaisissa liikenneympyröissä on hyvä vilkuttaa jo ympyrään mennessä että aikoi vasta vikasta ulos, etenkin jos menee ympyrään sisempää kaistaa (Niinkuin kuuluu) jolloin kaistaa vaihtaa ympyrässä. Alapeukkujen määrästä päätellen tämä on suomessa tuntematon tapa vai?

Vierailija
46/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini tuli tuohtuneena meille kylään. Pihisi raivosta keskustelussamme seuraavaa:

Kaveri: Ai että mä vihaan tätä kaupungin liikennettä, ihmiset on niin ilkeitä ratissa!
Minä: Mitä on tapahtunu?
Kaveri: No mä ajoin siinä ihan nätisti niin, ku joku vaan TÖÖTTÄS mulle tosi vihasesti! Vittu mä en aja enää ikinä!
Minä: Mitä ihmettä, miks se sulle tööttäs?
Kaveri: No epähuomiossa olin siinä vastaantulijoiden kaistalla, mut SE OLI VAHINKO!

...no hupsista juu tosiaan. Aina saa pelätä ton kaverin puolesta ku se ei oikein handlaa autoa..

Vierailija
47/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen auton kylkeen tuli kolmion takaa semmonen vanha setä jollain rupupaskakoslalla. Mentiin sit läheiselle parkkikselle selvittää asiaa ja arvatkaa mikä oli sedän selitys?

"No kun vaimon piti kattoo tuleeko sieltä ketään, minä tuota kasettia siinä laittelin"

Vaimo suatana!

Vierailija
48/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijä surautti jopollaan tunnelin takaa auton eteen kai luullen, että autoilija hänet huomaa ja on väistämisvelvollinen. No ei ollut, eikä huomannut, ja sitten rytisi. Pyörä meni niin pieneen solmuun etten olisi ikinä uskonut sen jopoa sisältävän, mutta tämä itsetietoinen tuhdihko pyöräilijämatami säilyi ihan ok kunnossa, mitä nyt viiletti pakun nokassa muutaman kymmenen metriä kirkuen kauhuissaan. Hänen liikennetietoutensa sai toivottavasti kolhun.

Vierailija
49/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksintaistelu yksisuuntaisella kadulla maasturin kanssa autojen nokat vastakkain. Maasturin kuskilla kesti todella kauan ymmärtää, että hän on se, joka ajaa väärään suuntaan.

Pysäköintialueelta poistuessa päästäkseen isommalle kadulle, pitää ensin liittyä vasemmalle pikkukadulle ja sen jälkeen vasemmalle isommalle kadulle. Koko pysäköintialue on tukossa ruuhka-aikaan, koska kukaan ei tajua kääntyä parkkipaikalta oikealle ja kiertää kortteli. Kukaan ei pääse P-alueelta pois eikä sisään.

Vierailija
50/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 13:41"]Edellä ajava auto laittoi vilkun vasemmalle liikenneympyrään ajaessaan. Ajattelin vahingoksi. Satuin jatkamaan matkaa saman auton perässä, hetken päästä toisessa liikenneympyrässä täysin samalla kaavalla vilkku vasemmalle.

Yksi hämmentävimmistä hetkistä ikinä. Toki siinä ympyrässä pyöritään vasemmalle, mutta... :D
[/quote]

Tämä tarkoittaa sitä että poistuu ympyrästä kolmannesta eli siitä mikä on ympyrään ajettaessa vasemmalla. Ihan normaalia vilkutusta.
[/quote] Niin paitsi jos olet kääntymässä heti seuraavasta oikealle. Silloin vilkutetaan jo mennessä.

Vierailija
51/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut ajaa parkkihallin mittarin viereen. Siis tarpeeksi lähelle ajaessani sisään. Nousin sitten autosta ottamaan sitä lippua kun en vaan ylettynyt. Hups puomi nousi ennen kuin ehdin takaisin sisään. Sitten se laski ennen kuin ehdin ajaa läpi. Vain auton nokka ehti. Yritin saada uuden lipun tietysti, mutta ei kone antanut. Piti sitten jättää auto siihen tukkeeksi ja lähteä hakemaan joku nostamaan se puomi. Hyvää tässä oli se ettei auto jäänyt puomin alle.
Se oli noloa. Nolompaa oli kuitenkin kun olin ajanut pienen peltikolarin. Ajoin läpi kaupungin toinen etulyhty maata viistäen irrallaan. Auto kun piti viedä korjaamolle. Nyt jo naurattaa nämä. Mistähän saisi parkkihalli ajo opetusta...

Vierailija
52/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:47"]Tänään Kauniaisten keskustassa Nesteen täysperävaunullinen tankkiauto - tai siis sen kuski :) - oli ilmeisesti aikonut ajaa rautatien alikulkutunnelin läpi, mutta huomannut viime hetkellä ettei tunnelin korkeus riitä. Siitäpä sitten peruuttamaan muun liikenteen seassa. Meni siinä aika tovi ja aika monta vekslausta ennen kuin kuski pääsi taas selville vesille. Ja muu liikenne tietekin seisoi joka suuntaan. Mahtoi kuskia nolottaa.
[/quote]

Tää muuten tapahtuu siinä aika usein :)

Ja sama tapaus myös tänään Kilossa siinä alitunnellilla

Vierailija
53/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]
Varsinkin vanhat ihmiset harrastavat tätä, koska ennen näin oli tapana opettaa -.-

Vierailija
54/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku amisviiksinen mersuilija dimexeissään kaahasi minun pikkuisen riisikuppini ohi reilua ylinopeutta. Jonkun matkaa ajettuani näin kun samainen amisviiksi istui poliisiauton takapenkillä selvittämässä kiireensä syytä. Ai että nauratti! Amisviiksi ei vielä ollut sisäistänyt, että sillä tienpätkällä poliisit tykkää ottaa rosvoja kiinni ihan tosissaan.

Vierailija
55/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi samana päivänä, kun ajokortin sain jotain jo eka moka ja jostain syystä tämä nyt on jäänyt parhaiten mieleenkin. 

Eli. Jätin auton kaupan parkkipaikalle ja kävin kaupassa. Jätin käsijarru + vaihde päällä -yhdistelmällä ja kun tulin autoon, niin otin ensimmäisenä vaihteen pois päältä (pelkäsin, että se unohtuu ajamaan lähdettäessä ja otin siis heti pois, kun muistin). No, mun auto olikin semmosen pienen "kukkulan" päällä parkkipaikalla ja lähti valumaan edessä olevia autoja kohti. Mähän menin ihan paniikkiin, en tajunnut ensin painaa jalkajarrua ollenkaan, käänsin vaan rattia. Lopulta mun auto oli poikittain parkkipaikalla, en löytänyt avaimia mistään (paiskasin ne kädestäni, kun auto alkoi valua...), että pääsisin peruuttamaan pois ja toisen törmäyskurssillani olleen auton omistaja seisoi vihaisen näköisenä autonsa vieressä seuraamassa mua. No, viimein sain auton käyntiin ja pakin päälle ja meinasin peruuttaa suoraan takana ajavan kylkeen... Hyvä minä.

Silloin juuri kortin saaneena tuosta tilanteesta meni niin hämilleen ja se oli silloin suunnilleen nolointa, mitä mulle oli tapahtunut, mutta onneksi ei käynyt mitään sen kummempaa. Ja joo, olen nykyisin huomattavasti tyynempi ratissa, enkä heittele avaimia ympäri autoa. :D

Vierailija
56/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ajelin Kuopiossa ja onnistuin rautatieaseman edessä ryhmittäytymään vastaantulijoiden kaistalle ja kääntymään aseman pihaan punaisia päin. Samalla reissulla olin eksyksissä torin laidalla ja ajoin onnellisena linja-auton perässä sen pysäkkikadunpätkän, jossa siis ei saisi ajaa.
Toinen mieleenpainuva juttu, ei niinkään moka, on Jyväskylästä. Käännyin keskustassa oikealle kaksikaistaiselle tielle ja vastakkaisesta suunnasta tuleva ja vasemmalle kääntyvä linkki oli ajaa päälleni. Kävin jälkeenpäin tarkistamassa paikan, ja linkin olisi pitänyt väistää minua, eikä minun tehdä paniikkijarrutusta 20 sentin päässä auton keulasta ja täristä Hirvaskankaalle asti :D

Vierailija
57/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme käymässä maalta ekaa kertaa isommassa kaupungissa bilettämässä. Kuskiksi lupautunut ääliökaverimme oli kuitenkin baarissa päättänyt ottaa tuntemattomalta tyypiltä jotain pillereitä, joten hän oli luonnollisesti täysin ajokelvoton. Itse olin juonut vain kokista, koska juhliminen ei huvittanut, joten minut pakotettiin paluumatkalle kuskiksi. Olin paska kuski jopa maalla, ja kaupungissa en ollut ajanut kertaakaan. Käännyin heti parkkipaikalta lähtiessä vastaantulevien kaistalle, ja huomatessani pimeässä häämöttävien ajovalojen tulevan vastaan menin paniikkiin, ja hurautin autolla korkean liikenteenjakajan yli suoraan suojatien kohdalta. Kiljuva teinityttölauma hyppäsi hätääntyneenä pois alta. Kotona huomasimme, että takapuskuri oli lähtenyt (ilmeisesti liikenteenjakajaan osuessaan) puoliksi irti. En ole tämän jälkeen ajanut kaupungissa.

Vierailija
58/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:35"] Joku nainen pisti liikennevaloissa pakin päälle ja ajoi takan olevan keulaan vauhdilla. Joku nainen polkasi jarrun pohjaan suoralla tiellä, syyksi sanoi että huulipuna tippui lattialle. Joku nainen ajoi 80Km/h rajoituksella kuivalla kesäkelillä 50km/h. Syyksi sanoi että ei uskalla ajaa lujempaa. [/quote]   Se on suurin sallittu nopeus, ei pakollinen nopeus. Näin ainakin opetettiin aikoinaan autokoulussa. Siitä tosin on jo aikaa.... [/quote] Mutta sekin vaarantaa muun liikenteen, jos ajaa reippaasti (noin 20km/h) vähemmän kuin mitä sallittu nopeus on.

[/quote]

Monen on pakko, kun ajoneuvolla ei saa ajaa yli niin nopeaa mitä rajoitus sallisi. Yrittäkää nyt vaan pahvit opetella siihen että liikenteessä on monenlaista liikkujaa.

Vierailija
59/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:35"]

Joku nainen pisti liikennevaloissa pakin päälle ja ajoi takan olevan keulaan vauhdilla.

Joku nainen polkasi jarrun pohjaan suoralla tiellä, syyksi sanoi että huulipuna tippui lattialle.

Joku nainen ajoi 80Km/h rajoituksella kuivalla kesäkelillä 50km/h. Syyksi sanoi että ei uskalla ajaa lujempaa.

[/quote]

Anteeksi, mutta miten olet päässyt haastattelemaan näitä hitaasti ajavia?

Vierailija
60/65 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 13:41"]Edellä ajava auto laittoi vilkun vasemmalle liikenneympyrään ajaessaan. Ajattelin vahingoksi. Satuin jatkamaan matkaa saman auton perässä, hetken päästä toisessa liikenneympyrässä täysin samalla kaavalla vilkku vasemmalle.

[/quote]

[/quote]

Ei ollut vitsi. Tottakai sitten vilkutetaan oikealle kun ympyrästä poistutaan. Etenkin monikaistaisissa liikenneympyröissä on hyvä vilkuttaa jo ympyrään mennessä että aikoi vasta vikasta ulos, etenkin jos menee ympyrään sisempää kaistaa (Niinkuin kuuluu) jolloin kaistaa vaihtaa ympyrässä. Alapeukkujen määrästä päätellen tämä on suomessa tuntematon tapa vai?
[/quote]
Suomessa toimitaan paikallisten liikennesääntöjen mukaan. Jos et niitä osaa, sinulta pitäisi ottaa kortti pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän