Ämpärillinen todellisuutta kaadettiin juuri niskaani (Intian tytär -dokumentti)
Huhhuh, olen sanaton. Taidanpa tästä siis siirtyä takaisin omaan pieneen turvalliseen kuplaani.
Sinne siis, jossa pidän itsestään selvyytenä mm. sitä, että muulle yhteiskunnalle on ok, että liikun yksinäni ulkona vielä kello seitsemän jälkeenkin. Voin jopa pyöräillä yöllä kotiin pienessä hiprakassa hauskan illanvieton jälkeen. Siis sen illanvieton, jossa todennäköisesti on ollut myös miespuolisia henkilöitä, joiden kanssa olen voinut vain pitää hauskaa tasavertaisena ihmisenä, ilman että joku heistä olisi himoinnut minua kuin kävelevää lihanpalaa. Ääritapauksessa on voitu jopa saunoakin yhdessä.
Saan päättää itse kenen kanssa seurustelen vai seurustelenko ollenkaan. Voin tuntea itseni täysin samanarvoiseksi ihmiseksi, kuin kuka tahansa muu sukupuoleen katsomatta, enkä koe olevani olemassa vain siksi, että joku mies saa minut jonain päivänä omistaa. Voin katsella itseäni alasti peilistä ja ainoa ajatukseni on, että se mitä näen, on minun kehoni ja siihen ei kenelläkään muulla ole mitään valtaa. Se on ensisijaisesti olemassa vain minua varten ja kaikki muu on itsestäni kiinni.
Voin myös pohdiskella kuukausitolkulla, että mitäpä sitä nyt haluaisi lähteä yliopistoon opiskelemaan ja mikä kiinnostaa. Vai huvittaisiko sen sijaan tehdä vaikka työtä (siis jotain muuta kuin myydä itseäni), minkä myötä saisin kartutettua omaisuutta ja aloittaa pohjan rakentamisen itsenäiselle elämälleni.
Tämä kaikki on monille länsimaalaisille nuorille naisenaluille selviö. Siksi on ihan hyvä välillä avata silmänsä ja ymmärtää, että aivan liian monissa kehitysmaissa nuoret naiset eivät edes osaa haaveilla tällaisista asioista. Nämäkin naiset elävät omissa kuplissaan. Ero on vain siinä, että he eivät itse voi vaikuttaa siihen, poistuako siitä vai ei.
Kommentit (199)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 07:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 07:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 03:52"]
Naiset saa miehiltä miljardeja vuodessa tulonsiirtoina terveydenhuollossa, eläkkeinä yms. Kuolisitte vähän nopeemmin pois niin jäisi rahaa siihen tyttöjen potkupalloharrastukseen.
[/quote]
Totta puhuen eläisin mieluummin varakkaampana vaikka kuusikymppiseksi kuin köyhempänä kymmenen vuotta enemmän. Musta on huono argumentti sanoa, että naiset saa joka tapauksessa miehiä enemmän rahaa kun elää pidempään. On varmasti tosi hienoa elää kituuttaa pienillä rahoilla viimeiset vuosikymmenet.
[/quote]
Naisten ansiot ovat pienemmät, koska he tekevät vähemmän töitä. Naisilla on siis hyvät mahdollisuudet sekä tienata hyvin että elää pidempään. Samalla tulet maksaneeksi paljon veroja, joten suosittelen lämpimästi!
[/quote]
En itse ole kouluttautumassa huonosti palkatulle alalle, joten varmaan saan ihan kivoja veroja vielä maksellakin. Naisvaltaiset ammatit tosin ovat keskimäärin huonommin palkattuja kuin miesvaltaiset, enkä voi ymmärtää sitä jos molemmat työt kuitenkin ovat raskaita.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 07:55"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 07:51"]
Naiset saa miehiltä miljardeja vuodessa tulonsiirtoina terveydenhuollossa, eläkkeinä yms. Kuolisitte vähän nopeemmin pois niin jäisi rahaa siihen tyttöjen potkupalloharrastukseen.
[/quote]
Totta puhuen eläisin mieluummin varakkaampana vaikka kuusikymppiseksi kuin köyhempänä kymmenen vuotta enemmän. Musta on huono argumentti sanoa, että naiset saa joka tapauksessa miehiä enemmän rahaa kun elää pidempään. On varmasti tosi hienoa elää kituuttaa pienillä rahoilla viimeiset vuosikymmenet.
[/quote]
Naisten ansiot ovat pienemmät, koska he tekevät vähemmän töitä. Naisilla on siis hyvät mahdollisuudet sekä tienata hyvin että elää pidempään. Samalla tulet maksaneeksi paljon veroja, joten suosittelen lämpimästi!
[/quote]
Mieheni on tienannut enemmän kun on tehnyt työmatkoja ja ylitöitä. Minä olen tehnyt kotityöt ja lastenhoidon noin suhteessa 30/70 minun tehdessä siis tuon suuremman osan. Tämä tietenkin täyden päivätyön lisäksi. Olen kyllä sen tulonsiirron mieheltäni ansainnut.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:01"]
En itse ole kouluttautumassa huonosti palkatulle alalle, joten varmaan saan ihan kivoja veroja vielä maksellakin. Naisvaltaiset ammatit tosin ovat keskimäärin huonommin palkattuja kuin miesvaltaiset, enkä voi ymmärtää sitä jos molemmat työt kuitenkin ovat raskaita.
[/quote]
Töistä ei makseta aina raskauden mukaan, vaan työn tuottavuudellakin on merkitystä. Insinöörin työ tuottaa rahaa työnantajalle, joten siitä maksetaan hyvin. Julkisen puolen hoitajan työ on toki raskasta ja arvokasta, mutta ei ehkä rahassa mitattuna niin tuottavaa.
Oli kyllä rankka dokumentti. Katsomisen jälkeen jäi epäuskoinen ja vihainen olo. Miten iljettävä voikaan joidenkin ihmisten ajatusmaailma olla? :/ Vaikka olisikin syntynyt ja kasvanut kulttuurissa, jossa naisia pidetään vähempiarvoisina kuin miehiä, niin mikä saa miehen satuttamaan naista? Valopilkkuna olivat ne lukuisat ihmiset, jotka nousivat puolustamaan naisen oikeuksia Intiassa.
Lueskelin muuten vähän tietoa Intiasta dokumentin jälkeen, ja yllätyin, kun maan väkiluku kasvaa n. 20 miljoonalla ihmisellä joka vuosi. Väestöä on nyt jo yli 1,2 miljardia ja määrä kasvaa huimaa vauhtia :o Mitäs sitten kun tila ja ruoka loppuu kesken? Täytyy vain toivoa että Intia ottaa askeleen eteenpäin ja alkaa kouluttamaan enemmän naisia, jolloin syntyvyyttä saisi hidastettua ja tasa-arvo-ongelmia ratkaistua.
Mielestäni Suomessa naisen asema on todella hyvä, jos joku "tytöttely" on yksi mainittavia ongelmia. Itse olen naisena saanut elämässä enemmän helpotuksia kuin vastoinkäymisiä. Suomessa nuoria naisia pidetään usein tunnollisempina kuin miehiä, jolloin esimerkiksi vuokra-asunnon ja kesätyöpaikan löytäminen voi olla naiselle helpompaa kuin miehelle. Huoltajuus ratkeaa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta usein äidin hyväksi. Naisen ei tarvitse suorittaa varusmiespalvelusta, mutta saa suorittaa jos haluaa. Nainen saa valita itse opiskelupaikkansa, missä asuu ja kenen kanssa, milloin menee naimisiin tai meneekö ollenkaan, miten käyttää omat rahansa jne.
Ongelmia alkaa tulla vasta siinä vaiheessa, kun nainen haluaisi nousta johtajan rooliin. Miehiä pidetään johtaja-tyyppisinä, naiset ovat usein alaisia ja sihteereitä. Yhtenä ratkaisuna tähän olisi, että naiset perustaisivat enemmän yrityksiä (siihenkin on täysi oikeus, kiitos hyvivointivaltion). Nythän naisten määrä yrittäjistä on n. puolet.
Mutta tosiaan, dokumentti kannattaa katsoa :D
Tässä raiskatun naisen ystävän kertomus, pisti itkettämään:
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 03:30"]Ehkä vähän ot, mutta pitää muistaa että suomessakin on asioita jotka eivät välttämättä ole tasa-arvoisia miesten näkökulmasta (esim. huoltajuuskiistat). Mielestäni se kertoo jo että asiat ovat periaatteessa tasapainossa, kun jo kummaltakin puolelta löytyy poikkeamia. Intiasta taas tällaisia seikkoja ei luultavasti löydy.
[/quote] komppi tälle. T. N27
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 04:36"]Niin Englannin naiset voitti pronssia mm jalkapallossa ja siitä twiitattiin että naisista tulee jälleen raskaan pelireissun äitejä, puolisoja... Chilen miehet voitti CopaAmerican ja kukaan ei taatusti korostanut heidän kotirooliaan missään :(
[/quote]
Nainen on ainakin mediassa yhä huono, jollei hän elä perheelleen tai perhettä tuoda esille.
Asia, jota miehenä ihmettelen.
M/73
Jo on lapsellista porukkaa. Intian tyttäressä on kyse ihmisoikeuksista, mutta täällä nämä lällykkät suree sitä, kun joku saa harrastaa jotain halvemmalla.
Toki tasa-arvo on tärkeää, mutta ilman ihmisoikeutta niistä ei voi haaveillakaan.
Kasvakaa aikuisiksi ja yrittäkää edes ajatella napaanne pidemmälle. Tai menkää kokeilemaan elämää muualle kuin tänne Suomen oloihin. Miettikää, miltä tuntuu elää nyrkin ja hellan välissä, päivästä toiseen ilman toivoakaan paremmasta.
Mutta eihän se näille suomalaisille nirppanokille ja valittajille passaa, ei. Kaikki vaan mulle ja heti.
Jos ei se johtajan palli heti heltiä, kannattaa varmaan olla edes vähän tyytyväinen, että saa edes olla oma itsensä ja liikkua vapaasti. Saa jopa juoda maitoa halutessaan kokonaisen lasillisen.
Katsokaa dokkari ja itkekää sitten omia pieniä murheitanne.
Häpeän noita lapsellisia krjoituksianne.
Suomessa naisiin panostetaan enemmän rahaa sairaan- ja terveydenhoidossa, etenkin jos tekevät lapsia. Miehet voivat selviytyä armeijan ja eläkeiän välillä täysin näkemättä lääkäriä, mutta naisille on kaikenlaista syöpäseulaa ainakin, jos ei lapsia sitten tee ja tule sitä kautta käytyä lääkärin pakeilla.
Niin että en oli yhtään kateellinen poikien jäähalleista, kyllä se on pieni raha verrattuna naisten lääkärikuluihin.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:24"]Suomessa naisiin panostetaan enemmän rahaa sairaan- ja terveydenhoidossa, etenkin jos tekevät lapsia. Miehet voivat selviytyä armeijan ja eläkeiän välillä täysin näkemättä lääkäriä, mutta naisille on kaikenlaista syöpäseulaa ainakin, jos ei lapsia sitten tee ja tule sitä kautta käytyä lääkärin pakeilla.
Niin että en oli yhtään kateellinen poikien jäähalleista, kyllä se on pieni raha verrattuna naisten lääkärikuluihin.
[/quote]
Idiootti.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 03:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 03:01"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 02:50"]
Esimerkiksi paljonko yhteisistä verorahoista maksellaan harrastuksia, joita pojat harrastavat. ym piilosuosiminen
[/quote]
No kerropa paljonko? Ja mitä nämä harrastukset on joihin ei tyttöjä päästetä?
[/quote]
No ainakin täällä kunta rahoitti enimmäkseen jääkiekkoilijapoikien käyttämän jäähallin ja enimmäkseen tyttöjen käyttämälle tallille ei irronut euroakaan maneesin rakentamiseen. Missään vaiheessa tietenkään kukaan ei sanonut sukupuolista mitään, mutta näin se vaan meni.
[/quote]
Muutko ei käytä hallia ku nuo pojat? Esim taitoluistelijatytöt? Eihän tuo välttämättä ole mikääm sukupuolene liittyvä asia, miksi siitä olisi mitään sanottu...
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 02:56"]
Mistä dokumentista on kysymys ja miltä kanavalta?
[/quote]
Ei pitäisi lukea palstaa krapulassa, sillä sanan kanavalta ymmärsin ennemmin sanana kana_valta ja ihmettelin, miten tämä liittyy yhtään mihinkään vai jopa halveeraako tämä kommentoija naisia kutsumalla heitä kanoiksi tai jotain.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 04:36"]Niin Englannin naiset voitti pronssia mm jalkapallossa ja siitä twiitattiin että naisista tulee jälleen raskaan pelireissun äitejä, puolisoja... Chilen miehet voitti CopaAmerican ja kukaan ei taatusti korostanut heidän kotirooliaan missään :( [/quote] Nainen on ainakin mediassa yhä huono, jollei hän elä perheelleen tai perhettä tuoda esille. Asia, jota miehenä ihmettelen. M/73
[/quote]
No, kaikkien jotka perhettä hankkii pitäis asettaa se etusijalle. Tai sitten ei hanki perhettä (tai lapsia) jos ei osaa tällä tavalla asiaan suhtautua.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 04:36"]Niin Englannin naiset voitti pronssia mm jalkapallossa ja siitä twiitattiin että naisista tulee jälleen raskaan pelireissun äitejä, puolisoja... Chilen miehet voitti CopaAmerican ja kukaan ei taatusti korostanut heidän kotirooliaan missään :( [/quote] Nainen on ainakin mediassa yhä huono, jollei hän elä perheelleen tai perhettä tuoda esille. Asia, jota miehenä ihmettelen. M/73
[/quote]
No, kaikkien jotka perhettä hankkii pitäis asettaa se etusijalle. Tai sitten ei hanki perhettä (tai lapsia) jos ei osaa tällä tavalla asiaan suhtautua.
[/quote]
Eiköhän tuossa tarkoitettu, että naisella pitäisi olla perhe ollakseen vakavasti otettava naisena. Jos ei ole niin on "kylmä" uranainen tai muuten viallinen.
Täällä taitaa mennä sekaisin ihmisoikeudet ja tasa-arvo.
Turhauttavinta tuossa dokumentissa oli se miten se päättyi. Raiskaaja(t) olivat edelleen sitä mieltä, että he eivät tehneet kovin väärin, tyttöhän oli miehen seurassa liikenteessä illalla. Lisäksi samanlaisia ja pahempia raiskauksia on tapahtunut aiemminkin, esim tytön päälle on jälkeenpäin heitetty happoa. Nämä sentään vain raiskasivat rautatangolla niin että sisäelimetkin tulivat lopulta ulos. Muut olivat tehneet aiemmin yhtä väärin, siis jos siinä nyt jotain väärää edes oli, miksi heitä rangaistiin? Tyttöhän itse aiheutti sen käytöksellään.
Turhauttavaa tässä oli tajuta se, että ei näkynyt katumusta, ei kuolemanrangaistuksesta huolimatta edes valaistumista siitä, että karmea, lähes käsittämätön väkivallan teko oli tullut tehtyä!
Miten pitkä matka siellä onkaan kuljettavana naisten oikeuksien puolesta! Perinteisten käsitysten muuttaminen on vaikeaa. Siihen kuluu aikaa, todella kauan. Samoin ihmettelen, miten tällaiseen tilanteeseen on päädytty? (En tunne Intian historiaa sen syvemmin)
Tarvittaisiin varoja koulutukseen, samoin aikaa. Ja paljon.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 07:55"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 07:51"] [quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 03:52"] Naiset saa miehiltä miljardeja vuodessa tulonsiirtoina terveydenhuollossa, eläkkeinä yms. Kuolisitte vähän nopeemmin pois niin jäisi rahaa siihen tyttöjen potkupalloharrastukseen. [/quote] Totta puhuen eläisin mieluummin varakkaampana vaikka kuusikymppiseksi kuin köyhempänä kymmenen vuotta enemmän. Musta on huono argumentti sanoa, että naiset saa joka tapauksessa miehiä enemmän rahaa kun elää pidempään. On varmasti tosi hienoa elää kituuttaa pienillä rahoilla viimeiset vuosikymmenet. [/quote] Naisten ansiot ovat pienemmät, koska he tekevät vähemmän töitä. Naisilla on siis hyvät mahdollisuudet sekä tienata hyvin että elää pidempään. Samalla tulet maksaneeksi paljon veroja, joten suosittelen lämpimästi! [/quote] Mieheni on tienannut enemmän kun on tehnyt työmatkoja ja ylitöitä. Minä olen tehnyt kotityöt ja lastenhoidon noin suhteessa 30/70 minun tehdessä siis tuon suuremman osan. Tämä tietenkin täyden päivätyön lisäksi. Olen kyllä sen tulonsiirron mieheltäni ansainnut.
[/quote]
Etköhän sinä ole sen tulonsiirron jo saanut, vai meneekö teillä elämisen kulut tasan puoliksi? Tämän naiset mieluusti unohtavat, että miehen tienaamat rahat menevät monesti perheen elättämiseen. Itse tienaan pari tonnia kuussa enemmän kuin vaimoni, mutta maksan myös huomattavasti enemmän perheen kuluista.
Ketjusta huomaa taas kerran, kuinka pihalla ja typeriä palstan "femakot" oikeasti on.
Suomessa ja Pohjolassa asiat on niin hyvin, että kuvitellaan, että on varaa hölmöillä ja tuoda tánnekin massoittain nuoria miehiä maista, joissa naisella ei ole mitään arvoa.
He tuovat omat alkukantaiset tapansa tänne ja yhteiskunta muuttuu. On jo osittain muuttunut. Ei kaikkialla enää hiprakassa tulla kotiin ilman vaaraa. Nyt jo Pohjoismaisilta kesäfestareilta kuuluu rikastamisuutisia.
Ei ole hyvä tällainen kehitys!
Eikös eilen täällä väitetty femakoitten puolelta ihan vakavalla naamalla, että naisen asema suomessa on aivan yhtä retuperällä kuin Intiassakin. Ei auttanut selittely tai tilastojen näyttäminen. Heidän mielestään suomalainen mies on raiskaava peto, eikä elämä eroa Intiasta mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 07:51"]
[/quote]
[/quote]