Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ämpärillinen todellisuutta kaadettiin juuri niskaani (Intian tytär -dokumentti)

Vierailija
07.07.2015 |

Huhhuh, olen sanaton. Taidanpa tästä siis siirtyä takaisin omaan pieneen turvalliseen kuplaani.

Sinne siis, jossa pidän itsestään selvyytenä mm. sitä, että muulle yhteiskunnalle on ok, että liikun yksinäni ulkona vielä kello seitsemän jälkeenkin. Voin jopa pyöräillä yöllä kotiin pienessä hiprakassa hauskan illanvieton jälkeen. Siis sen illanvieton, jossa todennäköisesti on ollut myös miespuolisia henkilöitä, joiden kanssa olen voinut vain pitää hauskaa tasavertaisena ihmisenä, ilman että joku heistä olisi himoinnut minua kuin kävelevää lihanpalaa. Ääritapauksessa on voitu jopa saunoakin yhdessä.

Saan päättää itse kenen kanssa seurustelen vai seurustelenko ollenkaan. Voin tuntea itseni täysin samanarvoiseksi ihmiseksi, kuin kuka tahansa muu sukupuoleen katsomatta, enkä koe olevani olemassa vain siksi, että joku mies saa minut jonain päivänä omistaa. Voin katsella itseäni alasti peilistä ja ainoa ajatukseni on, että se mitä näen, on minun kehoni ja siihen ei kenelläkään muulla ole mitään valtaa. Se on ensisijaisesti olemassa vain minua varten ja kaikki muu on itsestäni kiinni.

Voin myös pohdiskella kuukausitolkulla, että mitäpä sitä nyt haluaisi lähteä yliopistoon opiskelemaan ja mikä kiinnostaa. Vai huvittaisiko sen sijaan tehdä vaikka työtä (siis jotain muuta kuin myydä itseäni), minkä myötä saisin kartutettua omaisuutta ja aloittaa pohjan rakentamisen itsenäiselle elämälleni.

Tämä kaikki on monille länsimaalaisille nuorille naisenaluille selviö. Siksi on ihan hyvä välillä avata silmänsä ja ymmärtää, että aivan liian monissa kehitysmaissa nuoret naiset eivät edes osaa haaveilla tällaisista asioista. Nämäkin naiset elävät omissa kuplissaan. Ero on vain siinä, että he eivät itse voi vaikuttaa siihen, poistuako siitä vai ei.

Kommentit (199)

Vierailija
141/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intia on kamala maa mutta meillehän on myyty Afrikkaa hienona maana josta tulee hienoja ihmisiä ja ihanaa monikulttuurista rikkautta.

"The excesses of the militias included burning people alive, making people eat the flesh of their murdered relatives, gang-raping women and girls, forcing boys to rape their mothers, placing bets on the sex of a foetus and then disembowelling pregnant women to find out who'd won. An estimated 300,000 people, mostly civilians, were killed, out of a population of just over three million

http://www.theguardian.com/society/2009/aug/02/liberia-women-rape

"

Vierailija
142/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:24"]Suomessa naisiin panostetaan enemmän rahaa sairaan- ja terveydenhoidossa, etenkin jos tekevät lapsia. Miehet voivat selviytyä armeijan ja eläkeiän välillä täysin näkemättä lääkäriä, mutta naisille on kaikenlaista syöpäseulaa ainakin, jos ei lapsia sitten tee ja tule sitä kautta käytyä lääkärin pakeilla. Niin että en oli yhtään kateellinen poikien jäähalleista, kyllä se on pieni raha verrattuna naisten lääkärikuluihin. [/quote] Idiootti.

[/quote]

:D Kiitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:12"]

Jo on lapsellista porukkaa. Intian tyttäressä on kyse ihmisoikeuksista, mutta täällä nämä lällykkät suree sitä, kun joku saa harrastaa jotain halvemmalla.

[/quote]

Oletko itse vähän naiivi? Tuo poikien harrastusten suurempi julkinen tuki oli esimerkkinä siitä miten tällaisessakin pohjoismaalaisessa tasa-arvavaltiossa yhä nykypäivänäkin on kaikuja tyttöjen (ja tyttöjen mielenkiinnon kohteiden) väheksymisestä. Siis tuo on esimerkki siitä miten hirmuisen hitaasti ihmisten ajatusmaailmaa muutetaan, se vie monia sukupolvia.

Vierailija
144/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella kiitollinen niille feministipioneereille, jotka viime vuosituhannen alusta rohkeasti alkoivat ajaa tasa-arvoa. Kestivät pilkan, vähättelyn ja jopa ahdistelun. Feministit tuolloin olivat välillä kuulemma takakireitä, kunnon panojen puuttessa oirehtivia vanhojapiikoja, milloin huoria, milloin lesboja, jotka ajavat naisten ylivaltaa. Eli sinänsä haukkuminen ja vähättely ei ole muuttunut miksikään. DDD Samaa saa lukea nykypäivänäkin.

Mut et ilman taistelua ei tämäkään tasa-arvon tapainen ole tänne länsimaihin tullut, kyllä siinä on täytynyt pitää meteliä, tehdä töitä. Ei voi kuin vain toivoa, et Intiassa riittäisi rohkeita.

Mut toi naisvihan määrä Intiassa - siihen varmaan liittyy vielä pinnan alla piilevä kastijako. Kun tuollainen keskinkertainen hemmo huomaa, et naiset menee oikealta ja vasemmalta ohi ja jos lapsesta asti on toitotettu, et tytöt on huonompia, alempiarvoisia, niin kyllä se purkautuu vihana sellaisilla tyypeillä, jotka eivät osaa/halua ajatella omilla aivoillaan. Samaahan näkee rasisteissa: kaikkein eniten niitä vtuttaa se, kun 'väärän'värinen pärjää paremmin kuin itse, vaikka niin väitetään, et töitä tekevää 'väärän'väristä vastaan ei ole yhtikäs mitään...juu, niin varmaan.

Vierailija
145/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tuossa maneesijutussa sellainenkin puoli, että hevostallit ovat yleensä yksityisyrityksiä toisin kuin jäähallit. Yksityisille yrityksille harvemmin annetaan maneeseja noin vain valtion varoin.

Vierailija
146/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:16"]

Jo on lapsellista porukkaa. Intian tyttäressä on kyse ihmisoikeuksista, mutta täällä nämä lällykkät suree sitä, kun joku saa harrastaa jotain halvemmalla.

[/quote]

Oletko itse vähän naiivi? Tuo poikien harrastusten suurempi julkinen tuki oli esimerkkinä siitä miten tällaisessakin pohjoismaalaisessa tasa-arvavaltiossa yhä nykypäivänäkin on kaikuja tyttöjen (ja tyttöjen mielenkiinnon kohteiden) väheksymisestä. Siis tuo on esimerkki siitä miten hirmuisen hitaasti ihmisten ajatusmaailmaa muutetaan, se vie monia sukupolvia.

[/quote]

Olet rusinat pullasta-feministi, jolla ei ole hajuakaan oikeasta tasa-arvosta.

Vierailija
147/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:16"]

[/quote]

[/quote]

Vain omaan napaansa tuijottavan mamman kannattaisi myöntää tosiasia että poikien harrastuksiin kannattaa satsata. Niistä nico-pettereistä voi tulla jonakin päivänä miljonäärejä jotka elättävät mammankin. Yeccicoista ei tule miljonäärejä joten turha heidän harrastuksiin panostaa yhtä lailla.

Vierailija
148/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne bussi tyypitkö sai sisäelimetkin ulos?? Hyi hitto

Vierailija
149/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli aloituksen aiheena on se kuinka Intiassa naisilla ei ole mitään ihmisarvoa ja mitä teemme me suomalaiset tässä ketjussa? No rinnastamme aiheen johonkin, että on täälläkin ongelmia kun tytöt eivät saaneet haluamaansa HEVOSTALLIA?! Oikeastaan sopii aika hyvin tuohon mitä ap tarkoitti sillä että välillä voisi ottaa sen pään pois sieltä perseestä ja laittaa asioita vähän perspektiiviin... Hävettää.

Vierailija
150/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:31"]Siis ne bussi tyypitkö sai sisäelimetkin ulos?? Hyi hitto
[/quote] Jep... Ja kohdun. Aivan sairasta.

Vierailija
151/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 04:39"]

Itse asiassa aloituksessa on hiukan huomautettavaa. Minä katsoin dokumenttia siinä valossa, että kysymys ei ollut niinkään kehitysmaan kauheudesta, vaan törmäyksestä, joka johtui toiveista, joita herää kun aletaan nousta köyhyydestä. Kulttuurin koodit muuttuvat rajun talouskasvun oloissa niin nopeasti, että naiset joutuvat syntipukiksi kun olo on hämmentynyt.

Intian tytär nousi pellosta ja lähti lukemaan lääketiedettä pellonmyyntirahoilla. Hänen oli helppo rahoittaa opiskelujaan samantyyppisellä call center -työllä, jota itse tein opiskelujen ohessa, mutta jonka täältä söi netti, ja se oli jo toinen jonkinlaista ammattitaitoakin vaatinut työ, jonka menetin tietokoneelle ennen kuin täytin 25. Vanhempani ovat olleet niin huolissaan toimeentulostani ja tulevaisuudestani, etteivät ole enää vuosiin uskaltaneet kysellä mitään. Intian tyttären vanhemmat sen sijaan olivat riemuissaan, koska tyttö oli harjoittelua vaille ammattilainen, ja heidän rahahuolensa olisivat ohi.

Varsinaista koulutustani vastaavaa työtä olen tehnyt kolmentuhannen euron edestä, olen kohta viisikymppinen. Meillä nuoret naiset ovat kauhuissaan tajutessaan joutuvansa työvoimareserviin helpostikin ilman omaa syytään, ja luopuessaan urahaaveitten ensisijaisuudesta ripustautuvat unelmiin pysyvästä parisuhteesta ja suostuvat mihin tahansa järjestelyyn uskoessaan, että mies viehättyy hänen ihanasta vapaamielisyydestään niin ettei koskaan jätä.

Intian poikien pääjehu taisi olla steroideilla pumpattu kuntosaliohjaaja, joka oli kavereittensa mukaan järkyttävän aggressiivinen ottaessaan aineita liikaa. Köyhät maalaispojat kai turhautuivat koska omat unelmat eivät toteutuneet riittävän nopeasti, ja sitten purettiin vapautuviin keskiluokan tyttöihin sitä pettymystä, koska oli kova tarve osoittaa edes naisille heidän oikea paikkansa. Poikien mielestä tyttö olisi selvinnyt tavallisella raiskauksella jos ei olisi tapellut niin röyhkeästi vastaan, vaan olisi kantanut häpeänsä nöyrästi niinkuin kunnon naisen kuuluu ja ollut hiljaa. Eli kysymys oli nimenomaan siitä, että kun elintaso alkaa nousta, naisten nousevia mahdollisuuksia ja uutta omanarvontunnetta ei siedetä.

Se onkin sitten toinen kysymys, mikä perkele on intialaisen kulttuurin ajanut niin järkyttävään alennustilaan, että naisen asema on päässyt niin järkyttävän huonoksi, ettei se siedä minkäänlaisia parannuksia herättämättä noin valtavaa vihaa nuorissa miehissä.

[/quote]

Kyse on vallasta. Mies haluaa pitää vallan itsellään (koulutus, omaisuus, itsenäisyys on valtaa), pelkää että jos nainen  saa vallan, mitä jää miehelle? Pelkää myös sitä että kun nainen saa vallan hän oivaltaa mitä mätä systeemi on, sen jälkeen mies ei pääse siitä enää hyötymään.

Vierailija
152/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:32"]

Okei, eli aloituksen aiheena on se kuinka Intiassa naisilla ei ole mitään ihmisarvoa ja mitä teemme me suomalaiset tässä ketjussa? No rinnastamme aiheen johonkin, että on täälläkin ongelmia kun tytöt eivät saaneet haluamaansa HEVOSTALLIA?! Oikeastaan sopii aika hyvin tuohon mitä ap tarkoitti sillä että välillä voisi ottaa sen pään pois sieltä perseestä ja laittaa asioita vähän perspektiiviin... Hävettää.

[/quote]Tätä koitin eilen selittää, mutta sain vain alapeukkua ja vittuilua. Ei suomalaiset osaa arvostaa yhtään sitä mitä heillä on.

Vierailija
153/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Intiassa kaksi vuotta(16-18-vuotiaana 2009-2011, kävin IBkoulua). Meininki on sellaista, että sitä on hankala kuvitella, ellei siellä ole. Eivät kaikki kohtele tyttäriään kuin saastaa. Isoissa kaupungeissa tyttöjä liikkuu ulkona siinä missä poikiakin kavereittensa kanssa, ja koulut ovat sekakouluja. Monet rivät kyllä kertoisi seurustelusta vanhemmilleen, koska ihanne on mennä vanhempien valitseman puolison kanssa naimisiin. Tytön vanhemmat maksavat "lahjan" poja vanhemmille, hyvä naimaikä tytölle (yläluokka joka siis vastaisi suomalaisittain ihan tavallista ihmistä) on 21-25, heti kun college on saatu käytyä, joskus pari vuotta sen jälkeen. Pojille 25-30, kunhan ura in vakaassa asemassa. Lahja pojan vanhenmille voi olla esim länsimainen auto, koska Intiassa autovero on noin 50% tuontiautoille. Monien tyttöjen vanhemmat joutuvat ottamaan lainaa saadakseen lahjan maksettua, joten tyttölapset eivät ole suosiossa. Erit pohjoisessa Haryanassa, Punjabisss ja Rajasthanissa näin. Naisen oletetaan jäävän kotiin ja miehen käyvän töissä elättääkseen perheen. Miehen vanhemmat usein asuvat saman katon alla. Jos myötäjäiset eivät ole tarpeeksi suuret, perhe voi polttaa naisen ja väittää sitä keittiö onnettomuudeksi. Paine saada lapsia on myös kova, Intiassa ei ole mitään "vapaa valinta" juttua kuten Suomessa.

Maaseudulla tilanne on pahempi ja pikkukaupungeissa. Olen ollut häissä pikkukaupungeissa pari kertaa. Käytännössä miehet hengailevat kavereidensa kanssa yömyöhään ulkona, samalla kun siskot on lukittu kotiin perheen kunnian vuoksi. Kouluissa ja yliopistoissa on eroteltu miehet ja naiset. Naimisissa olevien naisten pitää peittää pää ja myös kasvot miehen sukulaisten läsnäollessa (ns ghoonghat). Tärkein tavoite on naittaa tyttö, maaseudulla naiset eivät käy töissä jos vaik on varaa pitää kotona. Naisille ajatellaan kuuluvan ruuanlaitto ja kotityöt. Naiset, toisinkuin miehet, eivät saa juoda alkoholia. Häissä joissa olen ollut on ollut bar ja sitten ladies bar jossa on alkoholitonta tarjolla. 

Jotkut intialaiset kaverini eivät saaneet poistua kotoaan kuin kouluun, ja tämä oli suuressa kaupungissa. Voin kuvitella millaista meno on maaseudulla. Osin tähän vaikuttaa perheen kunnia, osin kidnappausriski, osin liikenne.

Tilanne oli välillä aivan absurdi...mutta Intiassa ei ole esim päiväkoteja, jotka mahdollistaisivat naisten työskentelyn (jonkin pitää hoitaa lasta kotona) ja lomia ei ole tai ne ovat lyhyitä. "Naisten ammateista", esim opettajat, tienasivat lähinnä roposia hienossa koulussani ja yhden opettajan mies sanoikin ylpeänä että se on vaimonsa taskurahaa. Käsittämätöntä...

Intialaisilla tytöillä ei ole ketään, kenen puoleen kääntyä myöskään esim vahinkoraskautilanteissa. Oma perhe saattaa murhata tytön jos näin tapahtuu ilman avioliittoa, tai heittää happoa hänen päälleen. Haposta tietää tytön olleen "häpeällinen", mielestäni hapon heittäjät siinä ovat kyllä häpeällisiä olleet.

Länsimaiset tytöt/naiset nähdään usein helppona saaliina, koska suhtautuminen täällä on vapaampaa ja ei ymmärretä että Intiassa näin ei ole, seb lisäksi monet ovat katsoneet liikaa amerikkalaisia leffoja joissa kaikki puuhailevat kaikkien kanssa ja mielikuva on että näin on oikeastikin. Se oli aluksi shokki itselleni. Minulla on silti myös hyviä muistoja, olen käynyt Intiassa sen jälkeen kolmesti ilman ongelmia.

Vierailija
154/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

YMMÄRSITTEHÄN MYÖS SEN MITEN PAHA MIES ON?LOPUSSA OLI TILASTOJA MYÖS MUISTA MAISTA..MM.USA:SSA 17 MILJOONAA NAISTA ON KOKENUT SEKSUAALISTA VÄKIVALTAA.

MAAILMAAN PITÄISI SYNTYÄ 70% TYTTÖJÄ

Vierailija
155/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:19"]

Olen todella kiitollinen niille feministipioneereille, jotka viime vuosituhannen alusta rohkeasti alkoivat ajaa tasa-arvoa. Kestivät pilkan, vähättelyn ja jopa ahdistelun. Feministit tuolloin olivat välillä kuulemma takakireitä, kunnon panojen puuttessa oirehtivia vanhojapiikoja, milloin huoria, milloin lesboja, jotka ajavat naisten ylivaltaa. Eli sinänsä haukkuminen ja vähättely ei ole muuttunut miksikään. DDD Samaa saa lukea nykypäivänäkin.

Mut et ilman taistelua ei tämäkään tasa-arvon tapainen ole tänne länsimaihin tullut, kyllä siinä on täytynyt pitää meteliä, tehdä töitä. Ei voi kuin vain toivoa, et Intiassa riittäisi rohkeita.

Mut toi naisvihan määrä Intiassa - siihen varmaan liittyy vielä pinnan alla piilevä kastijako. Kun tuollainen keskinkertainen hemmo huomaa, et naiset menee oikealta ja vasemmalta ohi ja jos lapsesta asti on toitotettu, et tytöt on huonompia, alempiarvoisia, niin kyllä se purkautuu vihana sellaisilla tyypeillä, jotka eivät osaa/halua ajatella omilla aivoillaan. Samaahan näkee rasisteissa: kaikkein eniten niitä vtuttaa se, kun 'väärän'värinen pärjää paremmin kuin itse, vaikka niin väitetään, et töitä tekevää 'väärän'väristä vastaan ei ole yhtikäs mitään...juu, niin varmaan.

[/quote]Jep, täältä kanssa virtuaalinen hatunnosto ihmisoikeuspioneereille. Monet asiat otetaan nykyään ihan itsestäänselvyyksinä, eikä edes tajuta, et joskus on ihmisiä jopa kuollut näiden asioiden takia. Otetaan esim. murhattu kirjailija Maiju Lassila - tuo kauhia kommunisti - uudistukset, joita hän työelämään vaati, ovat nykyään itsestäänselvyyksiä. 

Vierailija
156/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:32"]

[/quote]

Sun ajattelun taso on jääny johonkin yläkouluun? Et sitten mitenkään näe metsää puilta? Tuossa ei kukaan yhtään mitenkään rinnastanut näitä ongelmia, lue vaikka muutamaan kertaan uudestaan jos sisälukutaitosi on noin auttamattoman heikko.

Vierailija
157/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tuossa maneesijutussa sellainenkin puoli, että hevostallit ovat yleensä yksityisyrityksiä toisin kuin jäähallit. Yksityisille yrityksille harvemmin annetaan maneeseja noin vain valtion varoin.

[/quote]

Itse asiassa pienissä kunnissa jäähallitkin on lähes aina yksityisiä ja silti niihin menee tukea, hevostalleihin ei.

Vierailija
158/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuollainen keskinkertainen hemmo huomaa, et naiset menee oikealta ja vasemmalta ohi ja jos lapsesta asti on toitotettu, et tytöt on huonompia, alempiarvoisia, niin kyllä se purkautuu vihana sellaisilla tyypeillä, jotka eivät osaa/halua ajatella omilla aivoillaan. Samaahan näkee rasisteissa: kaikkein eniten niitä vtuttaa se, kun 'väärän'värinen pärjää paremmin kuin itse, vaikka niin väitetään, et töitä tekevää 'väärän'väristä vastaan ei ole yhtikäs mitään...juu, niin varmaan.

[/quote]

Täähän on se homman ydin, muutos voi lähteä liikkeelle vain siitä miten ja millaiseen arvomaailmaan lapset kasvatetaan. Suomessakin sovinistimieht ovat hyvin usein perheistä jossa pojat on nostettu jalustalle ja tyttöjä vähätelty. 

Vierailija
159/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 04:14"]Äänestäkää perussuomalaisia jos haluatte säilyttää naisten oikeudet hyvänä Suomessa.
[/quote]
Konservatiivisuus, uskonnollisuus ja patriarkkaariin ihailu on nousussa, juurikin perussuomalaisten nouseminen kertoo siitä.

Vierailija
160/199 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:47"]

Täällä taitaa mennä sekaisin ihmisoikeudet ja tasa-arvo.

Turhauttavinta tuossa dokumentissa oli se miten se päättyi. Raiskaaja(t) olivat edelleen sitä mieltä, että he eivät tehneet kovin väärin, tyttöhän oli miehen seurassa liikenteessä illalla. Lisäksi samanlaisia ja pahempia raiskauksia on tapahtunut aiemminkin, esim tytön päälle on jälkeenpäin heitetty happoa. Nämä sentään vain raiskasivat rautatangolla niin että sisäelimetkin tulivat lopulta ulos. Muut olivat tehneet aiemmin yhtä väärin, siis jos siinä nyt jotain väärää edes oli, miksi heitä rangaistiin? Tyttöhän itse aiheutti sen käytöksellään.

Turhauttavaa tässä oli tajuta se, että ei näkynyt katumusta, ei kuolemanrangaistuksesta huolimatta edes valaistumista siitä, että karmea, lähes käsittämätön väkivallan teko oli tullut tehtyä!

Miten pitkä matka siellä onkaan kuljettavana naisten oikeuksien puolesta! Perinteisten käsitysten muuttaminen on vaikeaa. Siihen kuluu aikaa, todella kauan. Samoin ihmettelen, miten tällaiseen tilanteeseen on päädytty? (En tunne Intian historiaa sen syvemmin)

Tarvittaisiin varoja koulutukseen, samoin aikaa. Ja paljon.

[/quote]

Kamalinta tuossa dokumentissa oli, että siinä oli samoja asioita joita on esitetty viime kuukausina myös Suomessa. Asioita, joita en olisi ikinä uskonut kuulevani Suomessa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan