Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talo vain miehen nimissä, ei avioehtoa. Miten menee omaisuuden jako jos mies kuolee ennen mua?

Pohtija
20.02.2022 |

Miehellä kolme aikuista lasta edellisestä liitosta, yhteisiä lapsia meillä ei ole. Talo on ostettu meidän yhdessä olon aikana, mutta laina ja talo vain miehen nimissä koska mulla oli ulosotossa velkaa tuolla hetkellä. Velat olen juuri saanut maksuun, mutta ei tässä ole nyt mitään tehty sen eteen, että talo saataisiin myös mun nimiin. Kun pitäisi ilmeisesti hakea laina uusiksi vai miten menee? Ja vaaditaanko sitten säästöjä vaikka on siis jo olemassa oleva talo ja siihen laina? Säästöjä ei pahemmin ole.

Eli jos mies kuolisi, niin miten menisi miehen omaisuuden jako? Mulle avio-oikeuden myötä puolet ja toisen puolikkaan jakaisi miehen lapset? Henkivakuutukseen mies on laittanut edunsaajiksi mut ja lapsensa. Olen ajatellut, että jos tulisi tilanne, että mies kuolisi ja mä saisin puolet talosta niin ostaisin miehen lapset ulos tästä. Ei tämä talo ole koti kuin miehen nuorimmalle lapselle eikä hänkään tässä ole paljon ollut. Kaksi vanhinta lasta ei ole tässä koskaan asunut. Jokaisella myös omat talot/asunnot joten perintö rahana olisi heille paljon järkevämpi.

Tämä talo on eniten koti mulle, miehelle ja mun lapselle. Miehen lapset olisivat kuitenkin aina tervetulleita tänne ja nuorin lapsista saisi edelleen olla täällä yötä kun paikkakunnalle tulisi. Toivottavasti kuitenkin saamme miehen pitää vielä pitkään. Mies on mua vanhempi, mutta mistä tuota tietää kumpi meistä kuolee ensin. Elämästä ei ikinä tiedä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä tässä ei kukaan tiedä sitä perusasiaa, että LESKI EI PERI MITÄÄN JOS VAINAJALLA ON RINTAPERILLISIÄ! Asumisoikeus on yhteiseen asuntoon jos leskellä ei ole muuta samankaltaista asuntoa. Jos kuolinpesä pn kivon velkainen asunto kyllä voidaan joutua myymään velkojen kattamiseksi.

Niin, ei peri mitään, mutta omaisuus jaetaan. Velat ja omistukset laitetaan yhteen ja jaetaan tasan molemmille. Kuolleen perilliset saa toisen puolen ja leski toisen puolen.

Vierailija
22/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tämä avoliitto ja avioliitto ovat eri asioita.

Kun ollaan menty myöhäisellä iällä avioon, niin jakautuuko molempien omaisuus fifti fifti? Jos kummallakaan ei ole lapsia.  Testamenttia ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi ap tietää edes sitä,  että haluavatko lapset edes myydä talosta osuutensa mulle.

Ja sinähän sanoit että talosta on vielä myös velkaa.

Siis sulle jäis talovelat sekä myös ostaisit lapset ulos.

Ja lisäski oletat saavasi henkivakuutksesta niin paljon,  että pysyty sillä lapset ulos?

Huomaa, että siitä mahdollisesta henkivakuutuskorvauksesta pitää maksaa myös verot.

Miksi et puhu näistä asioista suoraan miehesi kanssa?

Hän on ainoa, joka voi jotenkin turvata sun tulevaisuutesi, kuolemensa jälkeen.

Aloitus vaikuttaa jotenkin trollilta.

No miehen lapsilla on jo omat kodit kuten kerroin jo! Miksi ihmeessä he haluaisivat itselleen ylimääräisen kuluerän talosta jossa eivät asu ja kaksi vanhinta ei ole tässä koskaan asunutkaan. Ovat ihan itse sanonutt, että eivät tätä taloa edes haluaisi. Enkä nyt oleta, että mies on ihan pian kuolemassa ja talovelka pienenee koko ajan. 

Mä kirjoitin toisessa viestissä, että henkivakuutusrahat ja mahdollisesti pankista lainaa. Mistä päättelit, että emme ole miehen kanssa asiasta puhuneet? Ei mies näistä tiedä sen enempää kuin mäkään. 

Itse taidat olla trolli kun heti epäilet tuollaisia. Todella raivostuttavaa kun heti epäillään trolliksi kun täällä jotakin kysyy. 

Vierailija
24/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä yhtään tiedät kuka kuolee ensin?

Vierailija
25/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkilainassa on myös vakuutus kuoleman varalta. Tiedä sitten onko niistä oikeasti saanut jotakin vai etsivätkö jonkun porsaanreiän, että ei tarvitse maksaa. 

Vierailija
26/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä yhtään tiedät kuka kuolee ensin?

Et sitten osannut lukea aloitusta. Ihan jo otsikossa lukee, että JOS mies kuolee ennemmin.

Vierailija
27/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ollaan menty myöhäisellä iällä avioon, niin jakautuuko molempien omaisuus fifti fifti? Jos kummallakaan ei ole lapsia.  Testamenttia ei ole.

Ei sillä iällä ole väliä. Omaisuus laitetaan yhteen könttään ja jaetaan kahtia.

Vierailija
28/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä nykyisin avoliitto ja avioliitto ovat sama asia ja avoliitossakin voi vaatia tasinkoa.

Vierailija
29/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohtija kirjoitti:

Pankkilainassa on myös vakuutus kuoleman varalta. Tiedä sitten onko niistä oikeasti saanut jotakin vai etsivätkö jonkun porsaanreiän, että ei tarvitse maksaa. 

Porsaanreikä niissä on. Kaikki kuolee joskus johonkin.

Vierailija
30/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä nykyisin avoliitto ja avioliitto ovat sama asia ja avoliitossakin voi vaatia tasinkoa.

Avioliitto vahvistetaan maistraatissa. Mutta miten avoliitto, jos se on yhteistä elämää vain saman katon alla?

Vierailija
31/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avio-oikeuden perusteella talosta on puolet sinun, jos ei ole avio-ehtoa. Saat myös jäädä asumaan taloon, ellet itse halua luopua asumisoikeudestasi.

Vierailija
32/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kannattaa testamentti tehdä, jos molemmilla on omat kiinteistöt aikaisemmilta ajoilta eikä lapsia kummallakaan.

Vierailija
33/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoksi ap:lle:

Tyhjennä koneen/kännykän selailuhistoria.

Kun ukko on kylmennyt, olet kusessa kun löytyy että olet kysellyt tällaisia.

Vierailija
34/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä mun konetta katsottaisiin? :D Oletkohan katsonut liikaa rikossarjoja. Ihan olen kuule miehenkin kanssa näitä asioita pohtinut. En ymmärrä miksi olisi mitään väärää tällaista kysellä kun pohdin asiaa siltä kannalta JOS mies kuolisi ennen mua. 

Vierailija
35/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itsellä ei ole lapsia, mutta toisella aviopuolisolla on, jotka perivät, niin tuleeko avioliitossa toisen kuoltua sisarukset perimysjärjestyksessä?

Vierailija
36/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitto vahvistetaan maistraatissa. Mutta miten avoliitto, jos se on yhteistä elämää vain saman katon alla?

Ihminen kun asuu virallisesti jonkun kanssa niin se on avoliitto.

Vierailija
37/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten kannattaa testamentti tehdä, jos molemmilla on omat kiinteistöt aikaisemmilta ajoilta eikä lapsia kummallakaan.

Sen mukaan, miten haluatte näille kiinteistöille ja muulle omaisuudellenne käyvän silloin, kun kuolette. Jos olette naimisissa eikä kummallakaan ole lapsia eikä testamenttia, niin jäljelle jäänyt puoliso perii ensin kuolleen puolison. Tässä tapauksessa siis leski todellakin perii. Toisenkin puolison kuoltua ensin kuolleen puolison perilliset (esim. vanhemmat tai sisarukset tai näiden lapset) saavat kuitenkin osan perinnöstä.

Jos haluatte perintönne menevän jotenkin toisin, teidän kannattaa tehdä testamentti.

Vierailija
38/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohtija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä mun konetta katsottaisiin? :D Oletkohan katsonut liikaa rikossarjoja. Ihan olen kuule miehenkin kanssa näitä asioita pohtinut. En ymmärrä miksi olisi mitään väärää tällaista kysellä kun pohdin asiaa siltä kannalta JOS mies kuolisi ennen mua. 

No mitä te haluatte? Te voitte tehdä sellaisen testamentin keskenänne mitä ikinä haluatte. Yleensä tehdään keskinäinen testamentti ja toivotaan, ettei lapset vaadi lakiosaa.

Vierailija
39/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat omaisuuden jakautumisella? Jos kummallakaan ei ole lapsia eikä testamenttia, niin leski perii ensin kuolleen puolison kokonaan. Tosin lesken kuoltua ensin kuolleen puolison toissijaiset perilliset saavat osan perinnöstä.

Vierailija
40/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen kun asuu virallisesti jonkun kanssa niin se on avoliitto.

niin, mutta miten se vahvistetaan?  Samassa osoitteessa voi asua muitakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän