Asumisoikeusasunnoista
Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä, kannattaako asumisoikeusasunnon hankkiminen? Saako tällaista asuntoa varten lainaa pankista?
Kommentit (47)
Minä tykkään. Mulla ASO-rivitaloasunto Helsingin Viikissä. Eipä olisi näin sinkkuna omaan tai vuokralle vastaavaan mitään mahdollisuuksia, mutta tässä on varsin kohtuulliset asumiskulut. Asokodit-firmalta mun asunto on. Otin lainaakin 100%:lle siitä asumisoikeusmaksusta koska säästöjä ei ollut yhtään. Sen sain ongelmitta, ja maksuaikaa sille 10 vuotta joten lyhennän vain noin 150 euroa kuussa sitä.
Ainoa miinuspuoli asossa on että ainakin tällä yhtiöllä on usein tosi halvan näköiset lattiapinnat, keittiönkaapit jne. Sitten kaupittelevat niitä kalliita remonttipaketteja, jotka asukkaan pitäisi itse maksaa. Esim. kun kysyin omaan asuntooni tarjouksen keittiö, kylppäri + laminaattilattia, hintaa tuli 15 000 euroa. Ei sellaista summaa huvita laittaa asuntoon, joka ei tule koskaan omaksi vaikka vastikkeita makselee.
Ainakaan Tampereella noita ei ole lähelläkään keskustaa. :/
Pääkaupunkiseudulla tosiaan paras asumismuoto, sillä on turvallinen ja edullinen. Valitettavasti ei kuitenkaan kaikille mahdollinen, joten tässä nyt odottelen, että tulee ikää mittariin 55 ja samaan aikaan annan numeron vanhentua.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 23:12"]
Ainakaan Tampereella noita ei ole lähelläkään keskustaa. :/
[/quote]
Ei niitä missään taida keskusta-alueilla olla, ainakaan isoissa kaupungeissa. Nuo on kuitenkin tarkoitettu kohtuuhintaiseksi asumiseksi, ja rakentaminen keskusta-alueelle on kallista. Erilaisissa lähiöissä asumisoikeusasunnot yleensä ovat.
Ei kannata hankkia. Lainaa kyllä saa.
Täydellinen tulonhankkimiskeino asuntosijoittajella. Asukkaat maksaa 100% kuluista ja tuoton päälle, eikä sijoittajalla ole mitään riskiä.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:30"]Ymmärtääkseni se on kallein mahdollinen asumismuoto, mutta varmasti pienituloiselle hyvä vaihtoehto juuri tuon asunnon pysyvyyden vuoksi. Ei tarvitse pelätä, milloin vuokranantaja päättää potkia pihalle. [/quote] Hs tutki asiaa tässä taannoin ja itseasiassa Aso on halvin asumismuoto, kun otetaan huomioon pääomaan liittyvät riskit ja kaiki mahdolliset kulut
[/quote]
Oliko se missä omistusasunnon lainanlyhennyskin laskettiin samalla tavalla asumiskuluksi kuin vuokra? Eli täysin haistapaskaselvitys.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:30"]Ymmärtääkseni se on kallein mahdollinen asumismuoto, mutta varmasti pienituloiselle hyvä vaihtoehto juuri tuon asunnon pysyvyyden vuoksi. Ei tarvitse pelätä, milloin vuokranantaja päättää potkia pihalle. [/quote] Hs tutki asiaa tässä taannoin ja itseasiassa Aso on halvin asumismuoto, kun otetaan huomioon pääomaan liittyvät riskit ja kaiki mahdolliset kulut
[/quote]
Saanko linkin? Myönnän kyllä mielelläni olevani väärässä, jos näin on, olen vain sattunut lukemaan juttuja aso-asuntojen kalliudesta. Nyt ainakin pikaisella googlettelulla löytyi juttua sekä aso-asuntojen puolesta että vastaan. Tuota mainitsemaasi HS:n juttua en löytänyt.