Asumisoikeusasunnoista
Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä, kannattaako asumisoikeusasunnon hankkiminen? Saako tällaista asuntoa varten lainaa pankista?
Kommentit (47)
Mun äidillä ei ainakaan ole ollut ongelmia asokotien kanssa, huolto pelaa ja kaikki muutenkin ok. -32
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:13"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:48"]
Mä ainakin tykkään. Saunallinen kaksio kivalta alueelta 500e/kk. Tähän hintaan ei löytyisi vuokralta edes itsemurhayksiötä
[/quote]
Mistä päin Suomea saa ASO-kaksion 500€/kk? Pääkaupunkiseudulla nuo ovat 800-1000€ /kk
[/quote]
Meillä on Helsingissä haso-kaksio 515€.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:23"]
Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä, kannattaako asumisoikeusasunnon hankkiminen? Saako tällaista asuntoa varten lainaa pankista?
[/quote]
En ostaisi asumisoikeusasuntoa. Oman kyllä.
Aloittaisin todella pienestä ja halvasta asunnosta, josta vaihtaisin 2 vuoden välein parempaan suuntaan. Lopulta saisin toivottavasti sellaisen asunnon kun haluan.
Kannattaa. Asuminen on halvempaa kuin vastaavassa vuokralla. Lainaa saa, yleensä edellyttävät, että laitat itse 5 %. Jos on hyvät suhteet pankkiin, saat koki summan lainana. ;-) Pääoma kasvaa korkoa tosi hyvin, ainakin viime vuosina rakennuskustannusindeksi on ollit jatkuvassa nousussa. Suosittelen.
Asumisoikeusmaksua vastaan saa pankista lainaa. Vuokra on yleensä vähän halvempi kuin vastaavan asunnon vuokra-asunnoissa, mutta kannattaa laskea lainakulut mukaan asumiskuluihin, jos rahaa ei ole säästössä. Maksetun maksun saa pois muuttaessa.
Ihan hyvä vaihtoehto vuokra-asumiselle, varma asunto.
Me saimme lainaa. ASO-asunto toimii vakuutena.
Nettotulot 2400€/kk ja lainaa 25000€.
No mitä olen ymmärtänyt, niin ainakin pääkaupunkiseudulla on ainakin kannattavaa, jos onnistuu saamaan Hason kämpän, jossa on edullinen käyttövastike. Ja miksei muutenkin, jos ei ole mahdollisuutta oastaa omaa isompaa perheasuntoa, kun ne on täällä niin järjettömän kalliita, niin onhan se turvallisempaa kuin vuokralla ola vaikka vastike olisi melkein yhtäpaljon kuin vuokra.
se hyvä puoli kans on, että niistä pääsee aina eroon ja saa omansa pois varmasti. pankkien lainoituksesta en tiedä.
Mä suosittelen kanssa, asutaan tässä huokeammalla kuin vuokralla tai ylihintaisessa omassa. Ylimääräinen raha on meillä sijoituksessa. Naapurit ovat siistimmät kuin vuokralla, ei mamuja jne.
Asuntoa saa myös laittaa mielensä mukaan ja osasta muutoksista saa rahan takaisin. Seinät saa maalata ihan vapaasti, lattiat parketoida jne.
Ymmärtääkseni se on kallein mahdollinen asumismuoto, mutta varmasti pienituloiselle hyvä vaihtoehto juuri tuon asunnon pysyvyyden vuoksi. Ei tarvitse pelätä, milloin vuokranantaja päättää potkia pihalle.
Miten nopeasti järjestysnumero yleensä myönnetään? Tuleeko siitä ilmoitus postissa? Kyseessä Turun kaupunki.
Minä asun ihan huipussa Asoasunnossa. Naapurit ja alue on tosi mukavaa ja millään en olisi pystynyt täältä ostamaan omaa uutta asuntoa, jollaisessa nyt asun. En siis valita.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:30"]Miten nopeasti järjestysnumero yleensä myönnetään? Tuleeko siitä ilmoitus postissa? Kyseessä Turun kaupunki.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:30"]Ymmärtääkseni se on kallein mahdollinen asumismuoto, mutta varmasti pienituloiselle hyvä vaihtoehto juuri tuon asunnon pysyvyyden vuoksi. Ei tarvitse pelätä, milloin vuokranantaja päättää potkia pihalle.
[/quote]
Hs tutki asiaa tässä taannoin ja itseasiassa Aso on halvin asumismuoto, kun otetaan huomioon pääomaan liittyvät riskit ja kaiki mahdolliset kulut
Uusi kämppä, ei Helsingissä pääse tälleen muuten asumaan. Ei ole mamualuekaan.
Mä ainakin tykkään. Saunallinen kaksio kivalta alueelta 500e/kk. Tähän hintaan ei löytyisi vuokralta edes itsemurhayksiötä
Tässä meidän speksit: Haso erittäin hyvällä sijainnilla, 80neliön kolmio saunalla, uudiskohde jossa parketit, laattalattiat vessassa ja kylppärissä. 800 e / kk vastike. Ei vaan voi halvemmalla saada mistään uutta laatuasuntoa ainakaan tältä alueelta , josta ei olisi varaa ostaa omaa ja jossa asuimme ennen vuokralla 1000e/kk 55 neliön kaksiossa.