Asumisoikeusasunnoista
Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä, kannattaako asumisoikeusasunnon hankkiminen? Saako tällaista asuntoa varten lainaa pankista?
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:30"]
Ymmärtääkseni se on kallein mahdollinen asumismuoto, mutta varmasti pienituloiselle hyvä vaihtoehto juuri tuon asunnon pysyvyyden vuoksi. Ei tarvitse pelätä, milloin vuokranantaja päättää potkia pihalle.
[/quote]
Jos otetaan huomioon, että aso-maksu on indeksiin sidottu sijoitus, eikä varsinainen asumiskustannus, ei ole kyllä millään matematiikalla kallein asumismuoto, jos asumisvastike on alle vastaavien vuokra-asuntojen. (kuten esim. HASO:n kohteissa on, toki yksityiset aso-rakennuttajat pyrkivät voittojen maksimointiin)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:13"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:48"] Mä ainakin tykkään. Saunallinen kaksio kivalta alueelta 500e/kk. Tähän hintaan ei löytyisi vuokralta edes itsemurhayksiötä [/quote] Mistä päin Suomea saa ASO-kaksion 500€/kk? Pääkaupunkiseudulla nuo ovat 800-1000€ /kk [/quote] Saman olen huomannut myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Siis en ole nähnyt alle 600€ maksavia aso-kaksioita.
[/quote]
HASO:lla on paljon pieniä kaksioita Helsingissä, joissa käyttövastike 500€ tai jopa vähän alle.
En mä löydä mitään huonoja puolia asoasumisesta.
Me jonotetaan juuri Hasolta isompaa perheasuntoa, ollaan aktiivisesti jonotettu jo muutama vuosi. Nyt asutaan vuokralla ja maksetaan 19€ neliöltä, ja Hason kämpät on noin 10€ neliö, joten kyllä ne ovat aivan huomattavasti halvempia. Ongelma on vain se, että tässä jonottamisessa kestää ja kestää, koska meillä on vain muutama alue mistä halutaan kämppä ja niistä eivät ihmiset muuta pois. Järjestysnumero on vuodelta 2004, mutta silti muutamat vapautuneet asunnot ovat menneet pienemmille numeroille.
Eli kannattaa toivoa että pöytälaatikosta löytyy järjestysnumero 90-luvulta tai sitten varautua odottamaan. Itä-Helsingistä varmaan saisi asunnon nopeamminkin. Kalasatamaan ja Jätkäsaareen aletaan pian rakentamaan uusia kohteita, pitää varmaan kokeilla jos tärppäisi...
Asokodeilta ja Avaimelta en missään tapauksessa ottaisi asuntoa, TA on niillä rajoilla, mutta kyllä Haso on paras ja halvin.
Turussa asuttiin ASO:n rivarissa kunnes tulot nousi niin että pystyttiin ostamaan oma. Halvemmaksi tuli siinä asua kuin vastaavassa kaupungin rivarissa (saatikka yksityisen vuokranantajan), ja tämä vaikka laskimme mukaan 150€ lainakuluja (lyhennys + korko) joka kuukaudelle. Eli todellinen säästö oli vielä enemmän koska koron osuus tuosta oli n. 35€ ja loppu lyhensi lainaa. Asuttiin alle 5v, saatiin poismuuttaessa n. 2000€ enemmän kuin oltiin itse maksettu koska se joku rakennusindeksi oli korottanut ASO-maksua. Alue oli parempaa kuin viereinen kaupungin vuokrakerrostalojen alue ja naapurit mukavia normaaleja työssäkäyviä ihmisiä.
Mielestäni siis ainakin Turussa ASO on parempi vaihtoehto kuin vuokralla-asuminen. Saatiin myös lainaa 100% tarvittavasta summasta, ainoa vakuus oli ASO-asunto itse (sitä kun ei voi mitenkään hävitä/menettää vaan aina saa vähintään sen omansa takaisin). Minä opiskelija ja mies suht pienipalkkaisessa työssä. Saimme myös Kelan asumistukea, aso-asunnon asumiskulut lasketaan samaan tapaan kuin vuokra-asunnon. Isännöinti toimi hyvin, saatiin esim. uusi hella/uuni kun vanhassa ei toiminut lapsilukko ja perheeseen syntyi vauva.
onhan siinä hyviä puolia toki vastikekin nousee ja remontteja voi tulla mutta markkinahintaiset vuokrat nousee yleensä enemmän ja nopeammin.
välivaihe matkalla omistusasuntoon :D
toki voit saada tukia aso kotiin eikä asomaksua lasketa rahaksi edes toimeentulotuessa.
Kuinka nopeasti antavat järjestysnumeron? Meneekö viikkoja?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 07:01"]Kuinka nopeasti antavat järjestysnumeron? Meneekö viikkoja?
[/quote]
Miellyttävää asumista. Yleensä rauhallisia taloja. Tykkään.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:48"]
Mä ainakin tykkään. Saunallinen kaksio kivalta alueelta 500e/kk. Tähän hintaan ei löytyisi vuokralta edes itsemurhayksiötä
[/quote]
Mistä päin Suomea saa ASO-kaksion 500€/kk? Pääkaupunkiseudulla nuo ovat 800-1000€ /kk
Asossa neliöhintaa ei jyvitetä yhtä voimakkaasti kuin perinteisissä vuokra-asunnoissa, jonka vuoksi pieni aso on suhteessa halvempi kuin vuokra-asunto, mutta vastaavasti suuri aso-asunto on jopa kalliimpi kuin vuokra-asunnot.
Meidän naapurissa on aso-rivareita ja yhtiön suurimmassa asunnossa ei ole varmaan kukaan asunut yli vuotta. Naureskellaankin että siihen tulee "kesäasukkaat", sillä siihen tosiaan tulee aina keväällä uudet asukkaat, joilla on varmaan vähän romattinen kuva omasta pihasta jne. Talven aikana nämä muuttavat aina pois, kun tajuavat kuinka kallista suuressa aso-asunnossa asuminen on.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:13"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:48"]
Mä ainakin tykkään. Saunallinen kaksio kivalta alueelta 500e/kk. Tähän hintaan ei löytyisi vuokralta edes itsemurhayksiötä
[/quote]
Mistä päin Suomea saa ASO-kaksion 500€/kk? Pääkaupunkiseudulla nuo ovat 800-1000€ /kk
[/quote]
Mulla pääkaupunkiseudulla kaksio 600 ja äidillä kolmio 800 (eri firma, sama lähiö). Yksityiset vuokra-asunnot on tällä seudulla kalliimpia, omaa en saa hankittua kun oon pienipalkkaisissa pätkätöissä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:13"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:48"]
[/quote]
[/quote]
Saman olen huomannut myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Siis en ole nähnyt alle 600€ maksavia aso-kaksioita.
Riippuu millä paikakunnalla? PK-seudulla ja ehkä turussa ja Tampereella kannattaa, muualla saa jo oman asunnon niin halvalla ettei kannata.
Lisäksi täytyy muistaa että vuokrat eivät ole erityisen halvat, ainoa plussa on että saa heti sijoituksensa takaisin kun myy sen, arvonnousu tosin ei ole päätä huimaava, ja talon omistaja ei pysty yksipuolisesti irtisanomaan sopimusta, eli turvallisempi kuin vuokrakämppä.
Suosittelen nimenomaan väliaikaisratkaisuksi siksi aikaa kun esim säästää rahaa oman asunnon ostamiseen, tai jos on sattunut avioero tai vastaava katastrofi eikä ole rahaa ostaa kunnollista omaa kämppää.
Sen panin merkille että yh-äitien osuus oli suuri ainakin yhdessä espoolaisessa aso-rivarissa jossa asuimem n 10 vuotta sitten
Ei järjestysnumeron hakemisessa mitään hidastuksia muistaakseni ollut, sen kun laittaa hakemuksen sisään vaan.
ASO-asunnossa nyt 8 vuotta, olen viihtynyt. 4h+k+s, 88m2, vuokra on 1000€/kk, muuttaessa oli muistaakseni 880€/kk. Joskus katsoin samalta alueelta vapaiden markkinoiden vuokra-asuntoja, about samoilla spekseillä, niin silloin jo vuosia sitten niiden vuokrat oli luokkaa 1300-1600€/kk.
Vaikka asuntolainojen korot ovat matalat, niin minua silti hirvittää se euromäärä, mitä pankille maksetaan isosta lainasta, pelkkiä korkoja. Itse olen korkoja aso-lainasta maksanut kaikkina vuosina yhteensä joku muutama tuhat euroa vain. Kun oma lainapääoma on sen verran pieni, niin ei korkojen heilauttelut niin talouteen vaikuta.
Eron jälkeen aso on oikeastaan ainoa vaihtoehto, koska en yksin saisi asuntolainaa, josta saisi edes lähelle tän kokoisen asunnon vastaavalta alueelta.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:30"]
Ymmärtääkseni se on kallein mahdollinen asumismuoto, mutta varmasti pienituloiselle hyvä vaihtoehto juuri tuon asunnon pysyvyyden vuoksi. Ei tarvitse pelätä, milloin vuokranantaja päättää potkia pihalle.
[/quote]
Kyllä se kallein muoto on vuokralla oleminen ja sen jälkeen osaomistus.
Siiis, missä nämä asuvat joiden mielestä markkinatasoa alempi "vuokra" ja kannattava asumismuoto??
Päästiin juuri eroon omasta asosta iekä enää ikäpäivänä moiseen lähdetä, ennemmin haetaan sitten vaikka kaupungin vuokra asunto tai muutetaan mökille. Varsinkaan asokodeilta, tai avainasumisoikeudelta ei kannata ottaa yhtään mitään. Vastike aivan jäätävä, eikä TODELLAKAAN vuokratasoa alempi, vaan ylempi. Kusessa olet jos maksat 1300 "vastiketta" (jolla et muuten saa kuin muovimaton lattiaan etkä edes huoltoyhtiötä PK seudulla) ja lainaa päälle. Meillä asumiskulut muovimatto neliössä, ilman huoltoyhtiötä, ilman kevättalkoita, ilman keräyslavoja, ilman hiekoitushiekkaa, ilman aurauspalveluita, ilman että mitään roikkuvia ovia korjattiin oli yli 1500 euroa kuussa, makuuhuoneet niin pienet ettei toiseen mahtunut kuin sänky ja minimaalisen pieni pöytä, kylpyhuone homeessa ym. Tämä siis aso asunnot yhtiössä.
Oltais sokeina vaihdettu toiseen asuntoon yhtiön sisällä, eivät tulleet lainkaan vastaan vaan pitivät kiinni 3 kuukauden irtisanomisajasta samalla väittäen että vaihtokohteeksi valittu asunto on myös otettava heti, paskan marjat, sama kämppä oli kuukauskaupalla netissä tämän jälkeen.
Meinattiin myös vaihtaa avain asuntojen kohteeseen, välittäjä oli todella mukava, suositteli vantaalta kohdetta johon saisi oikein vastikehyvitystä monelle kuukaudelle. No vähän alkoi soimaan hälärit siinä kohtaa ja guugletuksen tuloksena selvisi että tämä niin paljon kehuttu kohde oli juuri se järkyttävä kesken jätetty virheellisesti rakennettu rivarikohde jonka korjauksia ne raukka asukkaat jotka sinne alunperin muuttivat vuosia sitten, maksavat edelleen. Kohteessa on ollut niin räikeitä rakennusvirheitä että ne ovat aiheuttaneet terveyshaittaa esim keräämällä kosteustiloisas hometta puutteellisten eristysten vuoksi ym jäätävää paskaa.
Tämän jälkeen otettiin avain asunnoilta vielä yksi kohde jota ioltiin menossa katsomaan, oli mieli murentunut näissä asokohteissa jo todella. Välittäjä ei saapunut paikalle, joten tämä oli viimeinen niitti meidä aso-kokemuksissa.
Että EI KIITOS! Ja varoitan valmiiksi!
Tosiasia on se ettei espoosta hyvien kulkuyhteyksien varrelta ostettua 4h+k rivaria alle 300k:n, mutta olkoon, ostetaan siten kerrostaloasunto ennemmin kun syydetään näihin laitoksiin enää senttiäkään rahaa.
Ainiin, se jäi vielä kertomatta että kun vihdoin päästiin irtisanomaan tämä edellinen aso, ja siis se 3kk irtisanomisaika PISIMMILLÄÄN (MUKA) Kävi ilmi ettei yhtiö, eli aso kodit MYYNEET ASUNTOAMME ETEENPÄIN KUUKAUSIIN, Velvoite pitäisi olla myydä asuntoa, ja irtisanomisaika on siis maksimi ja luovutus on mahdollista aiemmin jos asukas löytyy, mutta ei tietenkään löydy jos sitä ei myydä. Erittäin saamatonta porukkaa, nirppanokkaista kielenkäyttöä, ei vastailla puhelimiiin tai esitettyihin kysymyksiin kunnolla ym.
Rahat otetaan, mutta edes yhtä lavaa ei keväisin saatu saati että esim terassin ovi olisi korjattu roikkumasta. Lattiassa oli röökin polttamia reikiä, kaappeihin oli kirjoitettu ym.
Että sellasta, suosittelen vuokra asuntoa.
Muutettiin tästä likaisesta neliöstä nyt väliaikaisesti kaupungin vuokra asuntoon, asumiskulut tippui yli 500 euroa/kk. Asunto on juuri remontoitu, lattiat uusittu ym. Huolto toimii, mikään ei roiku ja jos nyt repsahtaa, tullaan korjaamaan heti. Seuraavaksi maalauttavat aidat, asoissa kukaan ei tehnyt mitään, edes tosiaan talven hiekoitus hiekkaa ei saatu, saati että joku olisi sitä levitellyt. Nyt saa talvella kävellä valmiiksi hiekoitetulle ja auratulle parkkikselle, ja HELVETIN PALJON HALVEMMALLA!
Että terveisiä vaan asokodeille, yrittäkää edes tarjota parempaa palvelua, jos kaikki muu on mätää, jää edes jostain hyvä kuva..
Asuuko kukaan asossa Jyväskylän lutakossa?
Samat kokemukset 37 asokodeista, maksettiin lepuskissa kolmosta yli tonni ja kaikki oli ihan paskaa muovimattoineen ja mitään ei rempattu vaikka oli 20 vuotias kohde. Asunto mureni silmissä ja pihat hoitamatta. Juu omalla kustannuksella oltais heidän edullisilla paketeillaan saatu keittiö, kylppäri ja lattiat laitettua. Kusetusta se on, nyt ollaan vapailla markkinoilla vuokralla uudessa talossa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:13"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 22:48"] Mä ainakin tykkään. Saunallinen kaksio kivalta alueelta 500e/kk. Tähän hintaan ei löytyisi vuokralta edes itsemurhayksiötä [/quote] Mistä päin Suomea saa ASO-kaksion 500€/kk? Pääkaupunkiseudulla nuo ovat 800-1000€ /kk [/quote] Saman olen huomannut myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Siis en ole nähnyt alle 600€ maksavia aso-kaksioita.
[/quote]
Ihan helsingistä, 45 neliötä ja iso lasitettu parveke