Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikaystävä vähättelee sairauttani :(

Vierailija
06.07.2015 |

Minulle iski pari vuotta sitten stressin seurauksena ärtyvän suolen oireyhtymä todella rajuna. Suolivaivat ovat helpottaneet sen verran, että pystyn jo pidättelemään, eivätkä vatsakivut ole enää helvetillisiä. Ulostan edelleen kuitenkin liian usein ja vuosi sitten ihoni alkoi mennä sen seurauksena huonoon kuntoon. Sen jälkeen ei ole ollut päivääkään, ettei ihottumaa ole ollut jossain. Ihottuma on atooppista, kuivaa ja siitä valuu välillä nesteitä ja verta ja sitä on joka puolella. Öisin heräilen kutinaan. Talvella olin pois koulustakin, kun aamulla herätessäni iho oli pahana ja käsistä valui nesteitä. Yhdestä preliminääristä lähdin itkien vessaan kun oli niin epämukava olo kirvelevän, ihottumaisen selän vuoksi. Menin viruttamaan sitä lavuaariin. Olo on kuin olisin lähes kokoajan kipeänä. Lääkärikäynneistä ei ole ollut juurikaan apua ja kortisonit auttavat vain hetken.
Sitten menin tapaamaan erästä naista, joka neuvoi oikeanlaisessa ruokavaliossa, sillä hän on itsekin kärsinyt samantapaisista vaivoista. Olen nyt ollut pari viikkoa gluteenittomalla ja mahd. terveellisellä ruokavaliolla ja ainakin vatsa voi paaljon paremmin. Ihossa on ehkä pientä edistystä, mutta esim. viime yönäkin kuiva kaula ja kädet erittivät nestettä. Nyt sitten poikaystäväni kyselee jatkuvasti olenko hakenut töitä.(Muutettiin juuri yhteen) Sanoin jo aikasemmin, että hoidan vihdoin itseni kuntoon ja haen syksyllä, kun minulla kuitenkin on säästöjä vielä pitkäksi aikaa. Sanoin, ettei tämän ihon kanssa oikein pysty niin vain työskentelemään. Hän vain naureskeli perusteluilleni. Huomautin että atooppisen ihottuman takia saatetaan jäädä sairaslomallekin, tai joutua jopa sairaalaan. Yksi päivä hän kysyi, pitääkö minun olla kaunis töissä. Eilen illalla hermostuin ja sanoin, että minun on näköjään ihan turha selittää millaista tuskaa tämä on kun hän ei sitä tunnu tajuavan. Mielelläni haen töitä taas heti, kun olen edes melkein parantunut! Aloin lopulta itkemään ja sanoin, että tuntuu että hän vain pitää minua laiskana ja minua loukkaa kun hän kokoajan vähättelee vaivojani. Ensin hän valitti, että suutun heti, mutta sanoi sitten olevansa pahoillaan, ja ettei enää tee niin. Muut läheiseni kyllä ymmärtävät minua ja melkein liikaakiin huolehtivat vaivoistani. Ymmärrän, ettei tätä välttämättä tajua, kun ei ole itse kokenut. Itsekin ehkä pidin atooppista ihoa ennen sellaisena "Vähä vaan rasvaillaan". Suutuinko aiheesta? Onko täällä muita samoista vaivoista kärsiviä? Teki vain mieli avautua tänne, kun kaikki ystävätkin ovat tällä hetkellä kaukana lomailemassa yms. N19

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa samaistua vaivoihisi koska en kärsi sellaisista mutta poikaystäväsi pitäisi ehkä lähteä vähän eri asenteella kannustamaan sinua töihin. Toisaalta mietit ehkä liikaa vaivojasi. Meilläkin on duunissa tyttö joka kärsii pahoista iho-ongelmista mutta silti tekee töitä eikä ketään muuta kyllä kiinnosta miltä toinen näyttää vaikka itse siitä varmaan kärsiikin. Ja on myös ihmisten kanssa tekemisissä työssään.

Vierailija
2/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa samaistua vaivoihisi, hirveitä kommentteja noi ensimmäiset! Voimia ja toivottavasti ihosi paranee! Voimahali! <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä on jostain syystä hankala asettua toisten asemaan. Asioista ajatellaan suoremmin kun mitä naiset. Hän osaa ajatella ilmeisesti vain taloudellista puolta. Ei ehkä myöskään ymmärrä kipujasi kun ei ole itse niitä joutunut kokemaan, eikä osaa käsitellä asiaa. Aika moni mies on tuollainen, mutta moni mies osaa myös ajatella miltä tyttöystävästä tuntuu. En tiedä onko tottunut siihen ettei asioita oikeasti käsitell eikä osaa niistä puhua, meneekö nuoruuden piikkiin vai onko mies muuten vaan mulkku....

Toivottavasti saat paranneltua itsesi ja asiat muutenkin kuntoon! Yksin tai yhdessä.

Vierailija
4/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystäväsi on varmaan samanikäinen kuin sinä? 19v poika ei välttämättä vielä ymmärrä tukea eikä osaa samaistua sairauteesi.

Vierailija
5/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä juttu :( Mulla on tuttava, joka joutuu ajoittain atooppisen ihon takia viikoiksikin sairaalaan (johonkin valohoitoon tms.) kun iho äityy tosi pahaksi ja sen olo on ihan sietämätön.

Vierailija
6/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikävää:( ihan hirveä sairaus! kaikkea hyvää!

Vierailija
7/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kovasti! Ensimmäiset viestit jät omaan arvoonsa. Atooppiseen ihoon kannattaa pyytää lääkäristä protopic nimistä voidetta, auttaa todella! Jos tavallinen lääkäri ei osaa määrätä, varaa aika ihotautien erikoislääkärille. Sairautesi ovat onneksi aaltoilevia, niissä tulee vielä olemaan erittäin hyviä kausia. Hurjasti voimia! Miehet on välillä vähän huonoja näiden sairausjuttujen kanssa :/.

Vierailija
8/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 17:45"]En osaa samaistua vaivoihisi koska en kärsi sellaisista mutta poikaystäväsi pitäisi ehkä lähteä vähän eri asenteella kannustamaan sinua töihin. Toisaalta mietit ehkä liikaa vaivojasi. Meilläkin on duunissa tyttö joka kärsii pahoista iho-ongelmista mutta silti tekee töitä eikä ketään muuta kyllä kiinnosta miltä toinen näyttää vaikka itse siitä varmaan kärsiikin. Ja on myös ihmisten kanssa tekemisissä työssään.
[/quote]
No mutta kun se ulkonäkö on minulle vain sivuseikka! Esimerkiksi hilseilevänä variseva iho ei varmaan ole hirveän mukava asiakkaan kannalta esim. jossain pikaruokapaikassa, kun sitä ihoa oikeasti putoilee alas. Kutina myös on aivan helvetillistä ja vaatteet tarraavat vetistäviin raajoihin erittäin epämukavasti kiinni. Ja kun siitä rahasta ei ole pulaa vielä pitkään aikaan, niin olen päättänyt että tervehdyn nyt rauhassa ensin.

Vierailija
9/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aikanaan paha atooppinen iho..iho oli auki kasvoistakin ja iho neste vaan valui yms. Sain lopulta lähetteen ihotautilääkärille ja hän määräsi valohoitoon ja vahvan kortisonikuurin. Sen jälkeen on pysynyt aisoissa. Kävin valohoidossa siis sairaalassa 15 kertaa. Käynnit oli joka toinen päivä. Ensin 1min, seuraavalla kerralla 2min jne. Ja samalla voideltiin kaikkialle vahvalla kortisonilla, jotta saatiin tulehdus kuriin. Sen jälkeen ylläpito -voitelua perusrasvalla. Sain myös kasvoihin paremmin soveltuvaa takroolimuusia (esim. protopic). Ei ohenna ihoa, kuten kortisoni. Iho hoitojen aikana toki oheni (kortisonista johtuen), mutta oli niin paha tulehdus, että parempi saada kuriin. Valohoito taas vahvisti ihoa. Tästä aikaa monta vuotta ja kukaan ei arvaisi nykyään ihostani kovin, että olen noinkin pahasta atooppisesta kärsinyt. Kysy jos pääsisit valohoitoon? Tsemppiä ja voimia! Tiedän tuon h*lvetillisen tunteen, kun ihoa kutittaa, kiristää ja kirvelee yms.

Vierailija
10/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 17:51"]En osaa samaistua vaivoihisi, hirveitä kommentteja noi ensimmäiset! Voimia ja toivottavasti ihosi paranee! Voimahali! <3
[/quote]
Kiitos!<3 ap

Vierailija
11/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän just mistä kärsit - olen aamuisin repinyt täkkipussia ja lakanaa irti ihosta, valunut verta ja visvaa ja ollut karstainen ja näppyläinen ja raapinut ihoni vereslihalle. Ja olen ollut viikon sairaslomalla ihoni takia.

kokeile

- jatkaa ruokavaliota. Se auttaa. En tiedä gluteenittomasta, mutta mahdollisimman puhdas, simppeli ruoka tekee hyvää. Vältä maitotuotteita

- kokeile takrovoiteita kortisonin sijaan

- kokeile valohoitoa

- kokeile suolakylpyjä

Muista pestä ihoa, ja välillä sitä voi jopa taputella käsidesillä. Atooppinen ekseema tulehtuu helposti. Jos vain rasvaat ja raavit, iho tulehtuu. Sitten tarvitset antibiootit, joskus sisäisesti kortisonit.

Harrasta liikuntaa, vaikka hikoilisit. Pese hiki pelkällä vedellä pois heti urheilun jälkeen.

Ota vähän aurinkoa.

Käytä mukavan tuntuisia löysiä vaatteita. Leikkaa laput ja liput pois, käännä alusvaatteet nurinpäin (saumat hankaavat).

Vältä turhaa kosmetiikkaa, alkoholia ja tupakkaa.

Rentoudu.

Vierailija
12/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko fodmap ruokavalio tuttu?

Vierailija
13/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 17:39"]Minulle iski pari vuotta sitten stressin seurauksena ärtyvän suolen oireyhtymä todella rajuna. Suolivaivat ovat helpottaneet sen verran, että pystyn jo pidättelemään, eivätkä vatsakivut ole enää helvetillisiä. Ulostan edelleen kuitenkin liian usein ja vuosi sitten ihoni alkoi mennä sen seurauksena huonoon kuntoon. Sen jälkeen ei ole ollut päivääkään, ettei ihottumaa ole ollut jossain. Ihottuma on atooppista, kuivaa ja siitä valuu välillä nesteitä ja verta ja sitä on joka puolella. Öisin heräilen kutinaan. Talvella olin pois koulustakin, kun aamulla herätessäni iho oli pahana ja käsistä valui nesteitä. Yhdestä preliminääristä lähdin itkien vessaan kun oli niin epämukava olo kirvelevän, ihottumaisen selän vuoksi. Menin viruttamaan sitä lavuaariin. Olo on kuin olisin lähes kokoajan kipeänä. Lääkärikäynneistä ei ole ollut juurikaan apua ja kortisonit auttavat vain hetken.
Sitten menin tapaamaan erästä naista, joka neuvoi oikeanlaisessa ruokavaliossa, sillä hän on itsekin kärsinyt samantapaisista vaivoista. Olen nyt ollut pari viikkoa gluteenittomalla ja mahd. terveellisellä ruokavaliolla ja ainakin vatsa voi paaljon paremmin. Ihossa on ehkä pientä edistystä, mutta esim. viime yönäkin kuiva kaula ja kädet erittivät nestettä. Nyt sitten poikaystäväni kyselee jatkuvasti olenko hakenut töitä.(Muutettiin juuri yhteen) Sanoin jo aikasemmin, että hoidan vihdoin itseni kuntoon ja haen syksyllä, kun minulla kuitenkin on säästöjä vielä pitkäksi aikaa. Sanoin, ettei tämän ihon kanssa oikein pysty niin vain työskentelemään. Hän vain naureskeli perusteluilleni. Huomautin että atooppisen ihottuman takia saatetaan jäädä sairaslomallekin, tai joutua jopa sairaalaan. Yksi päivä hän kysyi, pitääkö minun olla kaunis töissä. Eilen illalla hermostuin ja sanoin, että minun on näköjään ihan turha selittää millaista tuskaa tämä on kun hän ei sitä tunnu tajuavan. Mielelläni haen töitä taas heti, kun olen edes melkein parantunut! Aloin lopulta itkemään ja sanoin, että tuntuu että hän vain pitää minua laiskana ja minua loukkaa kun hän kokoajan vähättelee vaivojani. Ensin hän valitti, että suutun heti, mutta sanoi sitten olevansa pahoillaan, ja ettei enää tee niin. Muut läheiseni kyllä ymmärtävät minua ja melkein liikaakiin huolehtivat vaivoistani. Ymmärrän, ettei tätä välttämättä tajua, kun ei ole itse kokenut. Itsekin ehkä pidin atooppista ihoa ennen sellaisena "Vähä vaan rasvaillaan". Suutuinko aiheesta? Onko täällä muita samoista vaivoista kärsiviä? Teki vain mieli avautua tänne, kun kaikki ystävätkin ovat tällä hetkellä kaukana lomailemassa yms. N19
[/quote]

Itselläni ollut todella paha atopia, välillä sairaalahoitoakin vaatinut, reilut 25 vuotta. Työelämässä olen ihan normaalisti. En yhtään vähättele sairauksiasi, mutta jos aiot odottaa työnhaun kanssa siihen asti että ihosi on kunnossa niin voihan olla että siihen menee kuukaisia, vuosia..

Millaisia lääkityksiä sinulla on ja on ollut? Oletko hoidossa ihotautilääk.? Voimia sairauksien kanssa kestämiseen

Vierailija
14/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille neuvoista ja voimahaleista!<3 Tuota valohoitoa olen ajatellutkin seuraavaksi kokeilla. Entisellä paikkakunnalla vain oli todella vaikea päästä lääkäriin, eikä aikaakaan saanut aina edes varattua! Nyt kun olen tajunnut suoliston olevan iso tekijä ihon kunnossa, niin ehkä tätä osataan myös paremmin hoitaakkin, kun ennen tutkittiin vaan mahdollisia allergioita, keliakiaa yms. Mutta uskon että tämä lähtee tällä ruokavaliolla edes vähän parantumaan, kun nyt jo vatsakin on suht normaali :) Ja poikaystäväni on siis muuten todella ihana, ja sanoo aina että olen kaunis ihottumasta huolimatta, mutta hän ehkä on luonteeltaan sellanen patistaja, eikä tajua, että se ulkonäkö on tässä vaivassa vain pieni murhe

Vierailija
15/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. Miehesi on ääliö.

Vierailija
16/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 17:52"]

Poikaystäväsi on varmaan samanikäinen kuin sinä? 19v poika ei välttämättä vielä ymmärrä tukea eikä osaa samaistua sairauteesi.

[/quote]

"Kun ei se osaa, niin ei siltä voi vaatia."

Minkäsikäisenä miespuolisten pitäisi alkaa oppia ottamaan muita huomioon? Onko 30vee liian aikaisin, kun on vielä biletysputki päällä?

Miehet ei myös tunnetusti ymmärrä lastenkaan päälle mitään, niin ei niiltä voi odottaakaan sitten osallistumista niiden hoitoon.

Jos se rassukka on armeijassakin pärjännyt, niin luulis että myös ihmissuhteissa tajuaisi toisten sairastamista. Vai meneekö naureskelemaan oman äitinsä rintasyövällekin, kun ei vielä "osaa"?

Vierailija
17/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako ihottumaasi auringonotto? Minun ihottumani ei ole noin paha kuin sinulla, mutta aurinko ja merivesi tekee iholleni hyvää. Kesän ajan ihoni on paljon paremmassa kunnossa eikä kutise niin paljon. Asun myös merenrannalla, joten kesäinen ihonhoitokuurini tulee minulle melko edulliseksi.

Käy ihotautilääkärillä. Toivottavasti hän osaa neuvoa sinua hyvin ja saat ihosi kuntoon. 

Ärtyvän suolen oireyhtymään kannattaa tosiaankin kokeilla ruokavaliota. Älä lannistu, vaikka poikakaverisi tuntuu olevan ihan pihalla ja puhuu sinulle rumasti. Hoida itsesi kuntoon ja hae työtä itsellesi.

Poikaystävälle olisi syytä pitää puhuttelu. Jos hän on ja pysyy yhtä lapsellisena ja inhottavana, kannattaa miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että ehkä sittenkin muutitte yhteen hieman liian hätiköiden. 

Tsemppiä!

Vierailija
18/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on samoja ongelmia ihon suhteen kuin sulla. Juuri kuvailusi kaltaista ihottumaa; heräilee yöllä kutinaan, ihoa kirvelee saunassa ja toisinaan myös suihkussa, joskus ihottumasta tihkuu kudosnesteitä ja verta... Käytössä on kortisonirasvat ja kaikki mahdolliset kosteusvoiteet mutta joskus niitäkään ei voi laittaa kun iho alkaa tihkuttaa nesteitä entistä enemmän. Lääkärit on määränneet erilaisia antibiootteja ja allergialääkkeitä joista on apua vain hetkeksi. Mies on aina kärsinyt iho-ongelmista (sai aikanaan vapautuksen armeijasta kun käsien iho kirjaimellisesti halkeili) mutta ihottumat katosi pariksi vuodeksi. Tätä on yhtä helvettiä seurata vierestä joten voin vaan kuvitella mitä se on kun kärsii itse noista ihottumista. Sit vielä päälle joku suolistosairaus... Huh huh. Sellasta ei sentään mun miehellä ole. En osaa sanoa mitään mikä helpottaisi sun oloa mut halusin kirjoittaa sulle ja kertoa ettet ole yksin ongelmasi kanssa. Miehesi on idiootti kun ei ymmärrä tukea sua vaan valittaa. Monikaan ei tajua miten hankalia tällaiset sairaudet oikeasti on. Kerro lisää sun ruokavaliosta. Jospa mekin testattais sitä ja löydettäisiin jotain helpotusta.

Vierailija
19/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt misään allergiatutkimuksissa? Aikuisellakin ihmisellä voi oireilla iho allergioiden vuoksi. Luonnollisesti ihosi on huonossa kunnossa kun suolistokin on huonona. Hienoa että ruokavalion muutos on auttanut, aina ei todellakaan ole helppoa löytää syytä oireisiin.

Itselläni ihon kuntoa eniten parantaneet asiat: natriumlauryylisulfaatti pois. Ärsyttää monien ihoa. Tyrniöljykapselit naamariin päivittäin. Kortisonivoiteeksi sellainen, jossa on antibakteerinen aine mukana. Itselläni loppui antibioottihoitoakin vaatineet ihotulehdukset vasta tuolla.

Ja paljon tsemppiä!

Vierailija
20/25 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 19:08"]

Oletko käynyt misään allergiatutkimuksissa? Aikuisellakin ihmisellä voi oireilla iho allergioiden vuoksi. Luonnollisesti ihosi on huonossa kunnossa kun suolistokin on huonona. Hienoa että ruokavalion muutos on auttanut, aina ei todellakaan ole helppoa löytää syytä oireisiin.

Itselläni ihon kuntoa eniten parantaneet asiat: natriumlauryylisulfaatti pois. Ärsyttää monien ihoa. Tyrniöljykapselit naamariin päivittäin. Kortisonivoiteeksi sellainen, jossa on antibakteerinen aine mukana. Itselläni loppui antibioottihoitoakin vaatineet ihotulehdukset vasta tuolla.

Ja paljon tsemppiä!

[/quote]

Unohdin tästä vielä suolasaippuan! Pesen sillä ihottumaiset alueet, varsinkin jos on vetistävää ihottumaa. Kirvelee kyllä vähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi