Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokran maksu myöhässä

Vierailija
06.07.2015 |

Jouduin tänään häpeissäni ilmoittamaan vuokran antajalle että joudun maksamaan vuokran myöhässä..
(eräpäivä oli eilen) On ollut ongelmia pankin ja sossun kanssa.
Hän ei ole vielä mitään tuohon viestiini maksanut, ja nyt vähän jännittää miten hän suhtautuu.
En varmasti ole ainoa joka on joskus maksanut vuokran myöhässä, miten vuokranantajat yleensä suhtautuvat näihin?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplavarvi tai ukon kaverille kans. Kuitti

Vierailija
42/53 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli itselläni tiukka tilanne ja kysyin vuokranantajalta että vuokra myöhästyisi pari päivää. Olin aina maksanut vuokran päivälleen. Nihkeetä oli, kun hänellä on vastikkeiden maksut. Ymmärtäähän sen. Mutta sitä en ymmärtänyt, että asiasta alkaa nillittämään henkilö, jonka asunto on maksettu jo mennen tullen, omaisuutta kivasti, eläkkeellä elelee hyvintoimeentulevana. Vaihdoin vuokranantajaa nopeasti tuon episodin jälkeen. Olisimme olleet pitkäaikaisia hyviä vuokralaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan pystynyt esim. neuvottelemaan vuokran maksussa esim. niin, että maksanut esim tietyn summan vuokrasta eräpäivänä ja loput silloin kun tuet on tulleet, jos esim. on ollut keikka-/tai osa-aikatyössä, mutta tietää, että ensi kuun toimeentulotuki ei saavu heti ensimmäisenä päivänä vaan alle viikon kuluessa eräpäivän jälkeen? Onko kellään toiminut?

Lopetin juuri vanhan osa-aika työni, sillä terveys ei enää kestänyt. Vuokra on 750€, mutta pystyisin maksamaan huomenna kuitenkin sen 500€ ja loput liiton rahoista ensi viikon alussa.

Mä muistan et 2 krt eri vuokranantajat jotka etsineet vuokralaista ovat papattaneet ja kysyneet että ethän ole sellainen että maksat osittain vuokran että eräpäivänä maksat vaikka vaan 10 e tai neljäsosan vuokrasta, sellaisia vuokralaisia kuulemma ollut...lisäksi olen kohdannut ennakkoluuloja ja syrjintää luottotiedottomana, meidät luottotiedottomat niputetaan kaikki samaan kategoriaan; olemme alkoholisteja,huuemidenkäyttäjiä,epäluotettava ja vilpillisiä sekä petollisia🤡

No itse asiassa yksikään asuntoa hakenut luottotiedoton ei ole ollut "epäluotettava, vilpillinen tai petollinen" - siis omasta mielestään.

Mutta jos kohdalle sattuu sellainen luottotiedoton joka on noita ja vielä valehtelee siitä, voi vuokranantaja menettää monen kk vuokran, ja ehkä jopa omat luottotietonsa.

Se on sijoitus se vuokra-asunto, ei mikään sosiaaltyö/hyväntekeväisyyskohde.

Vierailija
44/53 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:50"]

Ihme sydämetön kilipää sä olet nro2. Onneksi minun vuokranantajani on sydämellinen ihminen. Asunnossa olen asunut pian 5 vuotta ja kolmesti maksanut vuokran myöhässä. Aina olen ilmoittanut ajoissa. Ensimmäisellä kerralla oli ongelmia pankin kanssa, kun pyhien takia tili sekoili tuhansia euroja miinuksella. Kolmannella kerralla olin sairaalassa kaksi viikkoa, kunnes sain äitini soittamaan vuokranantajalle ja pyytämään tilinumeron minne maksaa vuokra jne. Viimeisin kerta oli se, kun aloitin uudessa työssä ja palkanmaksun suhteen oli epätietoutta ja ongelmia. Palkka maksettiinkin vasta jälkikäteen. Koskaan ei ole ollut ongelma, kaikki me olemme ihmisiä!

Siis niin samaa mieltä! Todella sydämetöntä vaatia, että vuokralainen ilmoittaa etukäteen että ei aio maksaa. Ihan oikein paskalle vuokraisännälle, että saa pankista huomautuksen ja joutuu myymään koko kämpän. Kyllä mua silloin naurattaa, kun se pakkohuutokaupataan. Ahneelle sopiva loppu!

Ihan vaan tiedoksi sulle:

vuokralainen on tehnyt vuokrasopimuksen vetänyt nimensä paperiin missä sitoutuu!!!!maksamaan vuokran vaikka joka kuun 30.päivä

Tämän kommentoijan tapauksessa varmasti sossu tai Kela hoitaa kaiken!

Vierailija
45/53 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on kohteliasta ilmoittaa, että maksu viivästyy. Itse en ole koskaan ollut vuokranantaja, mutta voisin kuvitella, ettei siihen kannata ryhtyä, jos oman taloudentasapaino on kiinni siitä, että vuokralainen maksaa vuokrat aina ajallaan. Palkastakin pistän aina vähintään puolet säästöön ja kituutan toisella puolella, jos seuraavana kuukautena sattuukin jotain pankkikatkoa tai muuta. Koskaan ei saa olla niin sanotusti kaikki munat samassa korissa...

Vierailija
46/53 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurihan 2v sitten lehdet hehkuttivat vipu varsi sijoituksen auvoisuutta. pirttapetterikin tienasi 3 vuokra läävällä satojatuhansia. EIKS SE OLLUTKAAN TOTTA??? 

Vierailija
47/53 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:50"]

Ihme sydämetön kilipää sä olet nro2. Onneksi minun vuokranantajani on sydämellinen ihminen. Asunnossa olen asunut pian 5 vuotta ja kolmesti maksanut vuokran myöhässä. Aina olen ilmoittanut ajoissa. Ensimmäisellä kerralla oli ongelmia pankin kanssa, kun pyhien takia tili sekoili tuhansia euroja miinuksella. Kolmannella kerralla olin sairaalassa kaksi viikkoa, kunnes sain äitini soittamaan vuokranantajalle ja pyytämään tilinumeron minne maksaa vuokra jne. Viimeisin kerta oli se, kun aloitin uudessa työssä ja palkanmaksun suhteen oli epätietoutta ja ongelmia. Palkka maksettiinkin vasta jälkikäteen. Koskaan ei ole ollut ongelma, kaikki me olemme ihmisiä!

Miksi olen kilipää? Jos ilmoittaa viikkoa aikaisemmin, niin sanon, että OK, maksa 15. päivään mennessä, onnistuuko? Mutta jos ei ilmoita mitään, jättää vain maksamatta eikä raha näy tilillä sovittuna päivänä, niin se tietää minulle isoja ongelmia vuokrarästien perimisen ja tulevan häädön kanssa. Siksi on kaikille osapuolille parasta, että irtisanon sopimuksen ajoissa enkä jää odottamaan, että on vuoden vuokrat rästissä ja maksettu milloin kymppi, milloin satanen.

Jos vuokralainen ei halua maksaa vuokraa, hän voi aika ostaa oman asunnon ja katsoa, miten pankki suhtautuu maksamattomiin lainoihin.

Okei, eli pitää siis tietää viikkoa aiemmin, jos pankissa sattuu olemaan häikkää tai muuta akuuttia, mikä vaikuttaa maksuun. Annatko vuokralaisillesi kristallipallon, että voi katsoa tulevaisuuteen?

Vierailija
48/53 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran oli itselläni tiukka tilanne ja kysyin vuokranantajalta että vuokra myöhästyisi pari päivää. Olin aina maksanut vuokran päivälleen. Nihkeetä oli, kun hänellä on vastikkeiden maksut. Ymmärtäähän sen. Mutta sitä en ymmärtänyt, että asiasta alkaa nillittämään henkilö, jonka asunto on maksettu jo mennen tullen, omaisuutta kivasti, eläkkeellä elelee hyvintoimeentulevana. Vaihdoin vuokranantajaa nopeasti tuon episodin jälkeen. Olisimme olleet pitkäaikaisia hyviä vuokralaisia.

Valitettavasti taisi olla näitä, jolla on aina ollut asiat aivan liian hyvin. Toivottavasti seuraava vuokralainen ei ollut pitkäaikainen ja hyvä... Onneksi saitte vaihdettua ilmeisesti paremmin asioita ymmärtävän vuokranantajan asuntoon.

Vierailija
49/53 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni muutti parisen vuotta sitten yhdessä puolisonsa kanssa vuokralle yksityisen vuokranantajan asuntoon. Tämä nainen oli heti sanonut, että jos jotain ongelmia tulee vuokranmaksun kanssa, niin ilmoittakaa heti, niin sovitaan järjestelyistä. 

Kerran joutuivat tuohon tilanteeseen, ja oli nuorille helpottavaa tietää , että vuokranantaja suhtautui ymmärtäväisesti tuohon tilanteeseen. 

Rehelliseen vuokralaiseen on helpompi suhtautua kuin toistuvasti tahallaan myöhässä maksavaan. Pyhille ja viikonlopuille ei mahda mitään, sillä ne jo tarkoituksella viivästyttävät pankkiyhteyksiä.

Vierailija
50/53 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea vastata, sillä minun vuokraamissani asunnoissa eivät sossuloiset majaile. Sellainen saisi lähdöt kuin torakka konsanaan.

Vierailija
51/53 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan pystynyt esim. neuvottelemaan vuokran maksussa esim. niin, että maksanut esim tietyn summan vuokrasta eräpäivänä ja loput silloin kun tuet on tulleet, jos esim. on ollut keikka-/tai osa-aikatyössä, mutta tietää, että ensi kuun toimeentulotuki ei saavu heti ensimmäisenä päivänä vaan alle viikon kuluessa eräpäivän jälkeen? Onko kellään toiminut?

Lopetin juuri vanhan osa-aika työni, sillä terveys ei enää kestänyt. Vuokra on 750€, mutta pystyisin maksamaan huomenna kuitenkin sen 500€ ja loput liiton rahoista ensi viikon alussa.

Jos olisit vuoralaiseni niin en "etukäteen" viimeisiä roposiasi veisi, vaan sitten kerralla kokonaan.

En ole ilkeä mahtaileva vuokran antaja kun entisessä elämässä itsekkin vuokralla asunut.

Nykyinen vuokralainen kerran pyysi viikon maksuaikaa, sovittiin että jos tilanne vaatii niin jatkossa ei tarvitse ilmoitella kunhan saman kuukauden aikana.

Vierailija
52/53 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut vuokralainen kenen kanssa on sovittu vastaavasta.

En ymmärrä miten se olisi suoranainen ongelma, vaikka varmasti vuokranantaja mielummin ottaisi maksun sovitun mukaisesti.

Vuokralaiselle voi hakea häätöä maksamattomien vuokrien takia käytännössä vasta kun kaksi vuokraa on maksamatta.

Maksumuistutuksia ja viivästyskorkoja toki voi yrittää periä, mutta niissäkin on lakisääteisyys eli jos maksaa osan vaikkapa vasta 15 päivä PN siihen mennessä voinut lähettää YHDEN maksumuistutuksen ja periä siitä jtn, onkohan nyt 5 vaiko 7euroa. Viivästyskorko sille kahdelle viikolle ei myöskään ole montakaan kolikkoa.

Mutta parhaimman kuvan annat vuokranantajalle "malsuhalustasi" kun etukäteen kerrot tilanteesi m, ja että nyt on vähän pakkorako maksaa kahdessa erässä.

Jokainen vähänkin älykäs vuokranantaja pitää mielummin Ok vuokralaisen vaikka hän joutuisi jonkun kerran maksamaan vuokran saman kuun aikana vähän myöhässä, verrattuna siihen, että pitää ryhtyä häätöprosessiin joka kestää helposti puoli vuotta, eikö ole ihan ilmainen, ja jonka lopputuloksena voi olla useamman kk vuokrasaatavat, asunto repaleina ja edessä remontti + uuden vuokralaisen etsiminen.

Vierailija
53/53 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut vuokralainen kenen kanssa on sovittu vastaavasta.

En ymmärrä miten se olisi suoranainen ongelma, vaikka varmasti vuokranantaja mielummin ottaisi maksun sovitun mukaisesti.

Vuokralaiselle voi hakea häätöä maksamattomien vuokrien takia käytännössä vasta kun kaksi vuokraa on maksamatta.

Maksumuistutuksia ja viivästyskorkoja toki voi yrittää periä, mutta niissäkin on lakisääteisyys eli jos maksaa osan vaikkapa vasta 15 päivä PN siihen mennessä voinut lähettää YHDEN maksumuistutuksen ja periä siitä jtn, onkohan nyt 5 vaiko 7euroa. Viivästyskorko sille kahdelle viikolle ei myöskään ole montakaan kolikkoa.

Mutta parhaimman kuvan annat vuokranantajalle "malsuhalustasi" kun etukäteen kerrot tilanteesi m, ja että nyt on vähän pakkorako maksaa kahdessa erässä.

Jokainen vähänkin älykäs vuokranantaja pitää mielummin Ok vuokralaisen vaikka hän joutuisi jonkun kerran maksamaan vuokran saman kuun aikana vähän myöhässä, verrattuna siihen, että pitää ryhtyä häätöprosessiin joka kestää helposti puoli vuotta, eikö ole ihan ilmainen, ja jonka lopputuloksena voi olla useamman kk vuokrasaatavat, asunto repaleina ja edessä remontti + uuden vuokralaisen etsiminen.

Ihanaa, että on ihmisiä, jotka ymmärtää tällaisiakin tilanteita. Tämä käytäntö onneksi sopii hyvin tällä kertaa vuokranantajalle eli maksoin sen summan yli puolet alkuperäisestä vuokrasta. Mainitsit juurikin tuon maksuhalusta niin kyllä pyrin näyttämään sillä, että en yritä päästä kuin koira  veräjästä olla maksamatta vuokraa lainkaan vaan tarjoan itse siihen jonkinlaista ratkaisua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan