Vuokran maksu myöhässä
Jouduin tänään häpeissäni ilmoittamaan vuokran antajalle että joudun maksamaan vuokran myöhässä..
(eräpäivä oli eilen) On ollut ongelmia pankin ja sossun kanssa.
Hän ei ole vielä mitään tuohon viestiini maksanut, ja nyt vähän jännittää miten hän suhtautuu.
En varmasti ole ainoa joka on joskus maksanut vuokran myöhässä, miten vuokranantajat yleensä suhtautuvat näihin?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:56"]Itse antaisin heti häädön jos päivänkään myöhästyy vuokra. T Lipsa
[/quote]
Minä en. T Pimpsa
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 15:22"]Sitokaa arvon vapaamatkustajat ensin ~200.000eur omaa tai lainattua pääomaa asuntoon, maksakaa joka kuukausi vastike ja silloin tällöin isot remontit, muistakaa myös maksaa vastikkeen ylittävän vuokran osalta 30% pääomavero.
.
Sitten ottakaa riski että täysin vieras ihminen tuhoaa asunnon.
.
Todella hyvällä tuurilla kaiken edellä mainitun tehtyänne teillä on sijoitus, joka tuottaa vuodessa n. 3% nettotuoton. Näin siis, ellei vuokralainen jätä yhtäkään vuokraa maksamatta saati tee isompaa tuhoa.
.
Oikeastihan asuntosijoittaminen on hyväntekeväisyyttä, sijoitustoimintana aivan täyttä paskaa.
[/quote]
Vaikuttaa niin ongelmalliselta että parempi varmaan olisi myydä koko paska pois ja muuttaa puumajaan tai telttaan.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 17:23"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:46"]Yksityinen persaukinen vuokranantaja ei tietenkään tykkää. Pahimmassa tapauksella sillä jää itsellä pankkilainan lyhennys rästiin tms.
Suurin osa vuokranantajista ei varmasti ole mitoittanut menojaan niin tarkalle että satunnainen vuokran myöhästyminen muodostuisi minkäään sortin ongelmaksi. Laske vuokraan myöhästymiskorko (7,5%(?)) ja maksa se samalla kun maksat vuokrasi.
[/quote]
Niin tuo 7.5% katsotaan tietty vuodelle ja jaetaan 365 päivällä. Että ei siitä tule kuin pari ROPOA korkoa /kk.
[/quote]
Itseasiassa vain pari CENTTIÄ parin päivän myöhästymisestä!
Kumma, että pyhäpäivät vetää tilin tonneja miinukselle eikä kenelläkään muulla ole ikinä käynyt niin.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:43"]Jouduin tänään häpeissäni ilmoittamaan vuokran antajalle että joudun maksamaan vuokran myöhässä..
(eräpäivä oli eilen) On ollut ongelmia pankin ja sossun kanssa.
Hän ei ole vielä mitään tuohon viestiini maksanut, ja nyt vähän jännittää miten hän suhtautuu.
En varmasti ole ainoa joka on joskus maksanut vuokran myöhässä, miten vuokranantajat yleensä suhtautuvat näihin?
[/quote]
Jos eräpäivä on 6.7 eli su niin menee automaattisesti tälle päivälle.
Onko kukaan pystynyt esim. neuvottelemaan vuokran maksussa esim. niin, että maksanut esim tietyn summan vuokrasta eräpäivänä ja loput silloin kun tuet on tulleet, jos esim. on ollut keikka-/tai osa-aikatyössä, mutta tietää, että ensi kuun toimeentulotuki ei saavu heti ensimmäisenä päivänä vaan alle viikon kuluessa eräpäivän jälkeen? Onko kellään toiminut?
Lopetin juuri vanhan osa-aika työni, sillä terveys ei enää kestänyt. Vuokra on 750€, mutta pystyisin maksamaan huomenna kuitenkin sen 500€ ja loput liiton rahoista ensi viikon alussa.
Onko kukaan pystynyt esim. neuvottelemaan vuokran maksussa esim. niin, että maksanut esim tietyn summan vuokrasta eräpäivänä ja loput silloin kun tuet on tulleet, jos esim. on ollut keikka-/tai osa-aikatyössä, mutta tietää, että ensi kuun toimeentulotuki ei saavu heti ensimmäisenä päivänä vaan alle viikon kuluessa eräpäivän jälkeen? Onko kellään toiminut?
Lopetin juuri vanhan osa-aika työni, sillä terveys ei enää kestänyt. Vuokra on 750€, mutta pystyisin maksamaan huomenna kuitenkin sen 500€ ja loput liiton rahoista ensi viikon alussa.
Vuokraloordilla on varaa odotella. Maksat kun jaksat jos jaksat. Nyt on vuokralaisen markkinat, uusia on vaikea saada.
Hyvä että otit yhteyttä vuokranantajaan ja myönsit tilanteen. Pahinta on se, kun jätetään maksamatta eikä ilmoiteta mitään.
En ole vuokranantaja, mutta entinen yrittäjä. Annoin aina korotonta maksuaikaa niille, jotka ottivat itse ongelman puheeksi. Puhumattomien laskut laitoin intrumille suoraan.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ilmoita 7 päivää aikaisemmin, niin yhdestä myöhästymisestä en reagoi, toisesta ilmoitan, että tarvitsen asunnon perheeni käyttöön ja irtisanon sopimuksen. Sen jälkeen lapseni muuttaa sinne kuukaudeksi ja sitten voinkin ottaa uuden vuokralaisen.
Siinä tapauksessa voi vielä asua 6kk asunnossa maksamatta vuokraa.
Ei kannata sijoittaa vuokra-asuntoon jos maksamaton vuokra kaataa talouden.
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan et 2 krt eri vuokranantajat jotka etsineet vuokralaista ovat papattaneet ja kysyneet että ethän ole sellainen että maksat osittain vuokran että eräpäivänä maksat vaikka vaan 10 e tai neljäsosan vuokrasta, sellaisia vuokralaisia kuulemma ollut...lisäksi olen kohdannut ennakkoluuloja ja syrjintää luottotiedottomana, meidät luottotiedottomat niputetaan kaikki samaan kategoriaan; olemme alkoholisteja,huuemidenkäyttäjiä,epäluotettava ja vilpillisiä sekä petollisia🤡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan et 2 krt eri vuokranantajat jotka etsineet vuokralaista ovat papattaneet ja kysyneet että ethän ole sellainen että maksat osittain vuokran että eräpäivänä maksat vaikka vaan 10 e tai neljäsosan vuokrasta, sellaisia vuokralaisia kuulemma ollut...lisäksi olen kohdannut ennakkoluuloja ja syrjintää luottotiedottomana, meidät luottotiedottomat niputetaan kaikki samaan kategoriaan; olemme alkoholisteja,huuemidenkäyttäjiä,epäluotettava ja vilpillisiä sekä petollisia🤡
Tämä on toinen kerta kyseisen vuokranantajan kanssa. Ensimmäinen kerta oli syksyn alussa, kun meidän palkanlaskenta ohjelma oli juuri vaihtunut ja meni 3 kuukautta, että palattiin entiselle. Tuolloin lainasin parilta eri kaverilta loput, mitä jäi puuttumaan, mutta viimeisen kerran kohdalla ilmoitin tilanteesta vuokranantajalle, että palkan maksussa ollut muutoksia ja että maksan nyt tänään tämän verran ja loput heti kun rahat näkyy tilillä. Lopulta kävi niin, että rahat näkyi tilillä päivä eräpäivän jälkeen, vaikka palkanmaksu oli ollut kuun viimeinen päivä. No, mä olen saanut jo luottotiedot takaisin, mutta vuokran lisäksi mulla on toinen suuri meno nimittäin opintolaina, joka syö pienen osan kuukauden tuloista.
Vuokrasin aikoinaan asuntoani ja mulle riitti, kun sama kuun aikan maksettiin eikä se ollut niin päivän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Itse antaisin heti häädön jos päivänkään myöhästyy vuokra. T Lipsa
Niin varmasti, jos sulla olisi asunto, jota vuokrata. Mutta kun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yli 20 vuotta vuokranantaja. Sinä aikana pankki ei ole kertaakaan sössinyt tiliasioitani eikä palkanmaksussa ole koskaan ollut ongelmia, vaikka olen työpaikkaa kolme kertaa vaihtanut.
Mistä ihmeestä ne pankissa tietää, kuka on vuokralainen ja sotkee sen asiat, miksi ei ikinä vuokranantajan? Samoin sossu on aina maksanut vuokrat ajallaan, jos on asukkaana ollut sossun kantapeikko. Mutta jos sovitaan niin, että sossu maksaa asiakkaalle ja hän minulle, niin rahoilla on kumma taipumus kadota jonnekin.
Meillä on myös ollut kohta parikymmentä vuotta muutama vuokra-asunto.
Onhan niissä vuokrissa joskus jotain säätöä - juurikin yksi vuokralainen oli yhteydessä ja kysyi, onnistuisiko millään siirtää maksupäivää (pysyvästi) kk 15pvä kun oli vaihtanut työpaikkaa ja siellä palkanmaksu 15pvä jne.
Miksei onnistuisi?
Ja meillä ei siis ola velanmaksu pukkaa siinä heti kuun alussa stressiä niin sen puoleen voi olla joustava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa yksikään asuntoa hakenut luottotiedoton ei ole ollut "epäluotettava, vilpillinen tai petollinen" - siis omasta mielestään.
Mutta jos kohdalle sattuu sellainen luottotiedoton joka on noita ja vielä valehtelee siitä, voi vuokranantaja menettää monen kk vuokran, ja ehkä jopa omat luottotietonsa.
Se on sijoitus se vuokra-asunto, ei mikään sosiaaltyö/hyväntekeväisyyskohde.
Lapseni muutti parisen vuotta sitten yhdessä puolisonsa kanssa vuokralle yksityisen vuokranantajan asuntoon. Tämä nainen oli heti sanonut, että jos jotain ongelmia tulee vuokranmaksun kanssa, niin ilmoittakaa heti, niin sovitaan järjestelyistä.
Kerran joutuivat tuohon tilanteeseen, ja oli nuorille helpottavaa tietää , että vuokranantaja suhtautui ymmärtäväisesti tuohon tilanteeseen.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:46"]Yksityinen persaukinen vuokranantaja ei tietenkään tykkää. Pahimmassa tapauksella sillä jää itsellä pankkilainan lyhennys rästiin tms.
Suurin osa vuokranantajista ei varmasti ole mitoittanut menojaan niin tarkalle että satunnainen vuokran myöhästyminen muodostuisi minkäään sortin ongelmaksi. Laske vuokraan myöhästymiskorko (7,5%(?)) ja maksa se samalla kun maksat vuokrasi.
[/quote]
Niin tuo 7.5% katsotaan tietty vuodelle ja jaetaan 365 päivällä. Että ei siitä tule kuin pari ROPOA korkoa /kk.