pidättekö cheat dayn? kerran viikossa, kuukaudessa?
Mä en kykene syömään herkkuja mitenkään hillitysti,olen yrittänyt opetella mutta ei siitä mitään ole tullut. Kerran kkdessa sitten vedän kaksin käsin herkkuja naamaan ja mahdollisesti vielä vähän seuraavana päivänä. Tiedostan että tää ei ole mitenkään terveellistä, mutta tiedä sitten kumpi on terveellisempää tai (pikemminkin vähemmän haitallisempaa) vetää perseet kerran kuukaudessa vai syödä joka viikko aina vähän jotain sokerista/rasvaista.
Ahh cheatday häämöttää tuolla kolmen viikon päässä..
Kertokaa joitain hyviä cheatday reseptejä ( jos siis tykkäät tse leipoa tai laittaa ruokaa) mulla suosikki "pääateria" perinteiset mokkapalat ;-)
Kommentit (38)
En pidä varsinaista cheat dayta, mutta lasken kaloreita viikkotasolla ja suunnittelen ruokani sillä tavalla, että viikkoon mahtuu joko jotain pienempää herkkua pari kertaa tai sitten yksi isompi.
Mulla täyskieltäymys johtaisi ennen pitkää todella pahaan mässäilyputkeen, jota olisi sitten vaikea taas katkaista ja palata arkeen. Samasta syystä en voi pitää mitään "kaikki käy" -mässäilypäivää, vaan herkkujen määrä pitää pitää järkevänä ja terveellisen ruoan määrä sen verran isona, että pelkän nälän takia ei iske makean- tai rasvanhimoa.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 16:01"]21: Siinä se taas nähdään, että nämä karppaajat ja fitness-tyypit eivät oikeasti nauti ruokavaliostaan, kun on pakko pitää tuollaisia huijauspäiviä. Onneksi minun ei tarvitse elää tuolla tavalla.
Hyvä oikeastaan, että kuulin tästä ilmiöstä. Tiedän entistä paremmin, ettei heidän elämänsä kovin onnellista ja tervettä voi olla.
[/quote]
Kerro hyvä ihminen mitä pahaa on siinä, että 27/28 päivää syö tosi terveellisesti ja 1/28 päivää lipsuu? Karppaus on elämäntapa (vhh on dietti, dietti taas tarkoittaa ruokavaliota, ei laihdutuskuuria niin kuin moni luulee) ja karppaajat voivat olla ihan yhtä onnellisia kuin kuka tahansa muukin jollain muulla elämäntavalla.
Karpatessa pidin hiilarimättöpäivän 2-4 kertaa kuukaudessa. Vei sopivasti makean-sipsinhimon koko loppuviikoksi vaikka muistaakseni maha oli vähän ruikulilla seuraavana päivänä. Paino putosi hurjaa tahtia mättömpäivistä huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 23:35"]Minä en ole ikinä kuullutkaan moisesta, vaikka olen karpannut 10 vuotta ja pyörinyt eri foorumeilla yms.
[/quote]
No selvästi et sitten ole pyörinyt esimerkiksi karppaus.infossa.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 23:49"]
Ei kyllä nyt oikein ymmärrä koko päivän merkitystä. Eikö sitä nyt voi syödä milloin vain mitä vain jos haluaa. Jos siitä saa morkkiksen, niin sit saa. Tartteeko siitä elämästä tehdä niin hankalaa, jotta tarvii jotain markkinamiesten/naisten metkuihin mukaan lähteä. Cheat day...ei hyvää päivää.
[/quote]
Kadut ovat täynnä esimerkkejä ihmisistä, jotka syövät mitä vain milloin vain jos haluavat.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 23:30"]28: Pidän huonona sellaista asennetta, että "lipsutaan" ja "huijataan". Mielestäni on vähän jotain pielessä, jos tuolla tavalla ajatellaan ruuasta, syömisestä ja elämästä yleensäkin.
24
[/quote]
Kerro silti mitä pahaa on siinä, että 27/28 päivää laskee kaloreita (jota yleisesti pidetään hyväksyttävänä) tai hiilareita (joka ilmeisesti on kaiken pahan alku ja juuri) ja sitten yhtenä päivänä kuukaudessa syö mitä sattuu kaapissa/ravintolassa/kaupassa olemaan.
Jos sitä ei kutsuisi chiittauspäiväksi, jos sillä yhdellä päivällä ei olisi nimeä, niin sittenkö se olisi ok?
Minä karppaan, se on elämäntapa. Jos sitten menen ystävän kanssa ravintolaan ja syön katsomatta hiilareiden perään, ystävä kysyy, enkö enää karppaa (tietysti kysyy, hän on kiinnostunut elämästäni). Sanon, että pidän chiittauspäivän. Että tänään ei ole hiilareilla väliä, syödäänkö jäätelöt jälkkäriksi? En joudu selittämään sen enempää, vaikka seuraavan kerran kyläillessä en otakaan taas pullaa.
En joudu taistelemaan mielitekojani vastaa, mutta vaikka normaalisti en syökään jäätelöä, kai yhtenä päivänä kuukaudessa voin sen tehdä?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 23:49"]Ei kyllä nyt oikein ymmärrä koko päivän merkitystä. Eikö sitä nyt voi syödä milloin vain mitä vain jos haluaa. Jos siitä saa morkkiksen, niin sit saa. Tartteeko siitä elämästä tehdä niin hankalaa, jotta tarvii jotain markkinamiesten/naisten metkuihin mukaan lähteä. Cheat day...ei hyvää päivää.
[/quote]
Ja sitten kun syön mitä tahansa, silloin kun mieli tekee, paisun kuin pullataikina ja minulta kysytään miksi en katso mitä syön.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 23:35"]Minä en ole ikinä kuullutkaan moisesta, vaikka olen karpannut 10 vuotta ja pyörinyt eri foorumeilla yms. [/quote] No selvästi et sitten ole pyörinyt esimerkiksi karppaus.infossa.
[/quote]
Ei ole siellä osunut silmiin juttua cheat daysta. Normikarppaaja tekee normaalista ruuasta niin herkkua ettei ole tarvetta holtittomaan mättämiseen kerran viikossa tai kuussa. Eri juttu voi olla ne mukakarppaajat, jotka eivät viitsi ottaa koko hommasta selkoa vaan napsivat ruokavalioonsa osia sieltä sun täältä ja väittävät kirkkain silmin karppaavansa. Yleensä just fitness-tyyppejä.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 23:35"]Minä en ole ikinä kuullutkaan moisesta, vaikka olen karpannut 10 vuotta ja pyörinyt eri foorumeilla yms. [/quote] No selvästi et sitten ole pyörinyt esimerkiksi karppaus.infossa.
[/quote]
Ei ole siellä osunut silmiin juttua cheat daysta. Normikarppaaja tekee normaalista ruuasta niin herkkua ettei ole tarvetta holtittomaan mättämiseen kerran viikossa tai kuussa. Eri juttu voi olla ne mukakarppaajat, jotka eivät viitsi ottaa koko hommasta selkoa vaan napsivat ruokavalioonsa osia sieltä sun täältä ja väittävät kirkkain silmin karppaavansa. Yleensä just fitness-tyyppejä.
[/quote]
Holtittomaan mässäämiseen? Olen iloinen puolestasi, jos sinun ei koskaan tee mieli jäätelöä tai pizzaa. Minäkin karppaan, ihan oikeasti, mutta siltikin joskus (vaikka kerran kuukaudessa) haluan syödä ihan tavallista kermajäätelöä, reissussa ollessa nopeasti hampurilaisen tai juhlissa pullapalan, eikä se tee minusta feikkikarppaajaa, vaan tavallisen ihmisen.
Minä en ole ikinä kuullutkaan moisesta, vaikka olen karpannut 10 vuotta ja pyörinyt eri foorumeilla yms.
Ei kyllä nyt oikein ymmärrä koko päivän merkitystä. Eikö sitä nyt voi syödä milloin vain mitä vain jos haluaa. Jos siitä saa morkkiksen, niin sit saa. Tartteeko siitä elämästä tehdä niin hankalaa, jotta tarvii jotain markkinamiesten/naisten metkuihin mukaan lähteä. Cheat day...ei hyvää päivää.
Mä pidän herkkuttelupäivän joka päivä :) Ja hyvin pyyhkii.
T. Nainen, 170cm, 53kg, rasvaprosentti 17.
28: Pidän huonona sellaista asennetta, että "lipsutaan" ja "huijataan". Mielestäni on vähän jotain pielessä, jos tuolla tavalla ajatellaan ruuasta, syömisestä ja elämästä yleensäkin.
24
21: Siinä se taas nähdään, että nämä karppaajat ja fitness-tyypit eivät oikeasti nauti ruokavaliostaan, kun on pakko pitää tuollaisia huijauspäiviä. Onneksi minun ei tarvitse elää tuolla tavalla.
Hyvä oikeastaan, että kuulin tästä ilmiöstä. Tiedän entistä paremmin, ettei heidän elämänsä kovin onnellista ja tervettä voi olla.