Pyöräilijät saamassa oikeuden ajaa ensin
http://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/791057/Pyorailijat+saamassa+oikeuden+ajaa+ensin
Mitenkäs esim. alla olevan linkin paikka? Olen meinannut itse ajaa pyöräilijän päälle joka suhautti tuolta vasemamalta alamäkeen ja tuota edessä näkyvää pyörätienjatketta tien yli.
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:28"]
http://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/791057/Pyorailijat+saamassa+oikeuden+ajaa+ensin
Mitenkäs esim. alla olevan linkin paikka? Olen meinannut itse ajaa pyöräilijän päälle joka suhautti tuolta vasemamalta alamäkeen ja tuota edessä näkyvää pyörätienjatketta tien yli.
[/quote]
Eikö tuo edessä oleva ole ihan tavallinen suojatie? Vrt. Pyörätienjatkeeseen, joka näkyy oikealla.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:42"]
Pyöräilijän perikunnan on kiva sanoa, että Niko oli oikeassa, vaikka sitten kuolikin törmätessään autoon.
[/quote]
Ja kävelijöiden. Miksi ei siirrytä kokonaan isomman oikeuteen, niin johan alkaa liikennekin sujumaan.
Jos ajoit autolla suoraa, niin vasemmalta tuleva pyöräilijä väistää.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:49"]
[/quote]
Eikö tuo edessä oleva ole ihan tavallinen suojatie? Vrt. Pyörätienjatkeeseen, joka näkyy oikealla.
[/quote]
Kyllä se jatke taitaa olla. Vanha maali tosin paistaa hämäävästi uuden alta, mutta pyörätie jatkuu ajoradan molemmin puolin. Mutta juuri tällaisten risteysten takia tuo uusi sääntö ei ole hyvä; pyöräilijät voisivat todellakin ihan luvan kanssa suhata tuollaisesta pusikosta tuhatta ja sataa autojen eteen ja auto olisi velvollinen väistämään.
Mitenkäs käy tasa-arvoisten risteysten, joiden yhteydessä on näitä pyörätienjatkeita, joihin siis tulee autoilijoille pyäräijlitä väistämään määräävät kolmiot? Muuttuuko koko risteyksen ajo-oikeudet sitten pyöräilijöiden mukaisesti? Toisaalta uutisessa myös puhuttiin suojateiden yleisestä vähentämisestä, ylityskohtia on liikaa ja tienylityksiä voisi harventaa ja tehdä niistä harvoista ylityspaikoista sitten turvallisempia, esim. enemmän alikulkuja, valo-ohjauksia ym.
[/quote]
[/quote]
Ei ole. siinä on pyörätie niin silloin siinä on jatke. Oli se maalattu tai ei. Ei ne maalaukset lumen alta näy kuitenkaan.
Turha kuvitella mitään. minä en anna tietä pyöräilijöille
[/quote]
Et varmaan ihmishenkeä arvosta kovin korkealle vai?
Ymmärrän, että laki on laki, mutta itse en kyllä haluaisi autolla ajaa pyöräilijän yli vaikka hänellä olisikin väistämisvelvollisuus.
Pyöräilylle pitäisi asettaa nopeusrajoitukset, 15 km/h olisi hyvä. Järkyttävää vauhtia vetelevät sinne sun tänne, tappavat pieneläimiäkin edesvastuuttomalla itsekkäällä käytöksellään.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:55"]
[/quote]
[/quote]
Ei ole. siinä on pyörätie niin silloin siinä on jatke. Oli se maalattu tai ei. Ei ne maalaukset lumen alta näy kuitenkaan.
[/quote]
No ei ne maalaukset kuitenkaan ristiriidassa todellisen tilanteen kanssa saisi olla, koska ne ovat ihan samanlaisia velvoittavia merkintöjä kuin muut tie- ja liikennemerkitkit. Jos on pelkkä suojatie, silloin on pelkän suojatien raidat. Jos on pyörätienjatke, silloin on pyörätienjatkeen raidat. Ei liikennemerkitkään aina lumen alta näy, mutta ei niitä silti voi tien sivuun ihan mielivaltaisesti heitellä.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:57"]
Pyöräilylle pitäisi asettaa nopeusrajoitukset, 15 km/h olisi hyvä. Järkyttävää vauhtia vetelevät sinne sun tänne, tappavat pieneläimiäkin edesvastuuttomalla itsekkäällä käytöksellään.
[/quote]
:D eiköhän ne autot kumminkin enemmän vahinkoa aiheuta. Vai mitä tarkoitat pieneläimillä, kastematoja? Itse en ole kyllä pyöräillessäni koskaan oravan tai siilin yli ajanut, tai vastaavien eläinten ruumiita nähnyt pyöräteillä. Autoteillä kyllä senkin edestä.
Ehkä ruvetaan kaikki noudattamaan hindulaista elämäntapaa, kävellään joka paikkaan ja varotaan niitä muurahaisiakin. Koska se kuulostaa todella käytännölliseltä esimerkiksi työmatkalaisen näkökulmasta...
joku kivikelkka jokaiseen pyörään perään että ei vauhti kasva tarpeettoman suureksi. 200 kiloa graniittia hyvä alkuun
Turha kuvitella mitään. minä en anna tietä pyöräilijöille
[/quote]
Tässä viestissä tiivistyy suomalaisen autoilijan yleisasenne melko hyvin...
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 15:01"]
joku kivikelkka jokaiseen pyörään perään että ei vauhti kasva tarpeettoman suureksi. 200 kiloa graniittia hyvä alkuun
[/quote]
Tuolla massalla ei sitten kylläpysähdytäkään kovin nopeasti :D
Hyvä uudistus. Nykyiset säännöt ovat kokonaisuutena hyvin epäselvät ja harvan sisäistämät. Sitä paitsi siinä ei ole mitään logiikkaa, että jos pyöräilijä saapuu katua pitkin risteykseen ajoradalla tai pyöräkaistalla niin normaalit väistämissäännöt pätevät, mutta jos kadulla onkin kaksi- tai yksisuuntainen pyörätie niin säännöt menevät kokonaan uusiksi.
sidopa ihan oman autosi perään, sisnunlaisia kusipäitä siellä liikenteessä pitääkin aina peletä, perseleveänä penkillä ei kaasua höllätä vaikka oplisi jo suojatiuen puolella eikä tietä anneta vaikka olisi kaatosade, tai näkee että seissyt odottamassa paremman aikaa, kun se perse saattaisi rasituksesta vaiukka kaveta millin.
Sillä, onko pyörätien jatke vai suojatie kyseessä, ei ole suurta merkitystä, koska tällä hetkellä pyöräilijän kuuluu väistää risteävää ajorataa ylittäessään, ellei autoilija käänny risteävälle tielle eteen tai autolla ole kolmio tai stop-merkki. Pyöräilijän ajosuunnalla ei ole merkitystä, jos hän ajaa pyörätietä, hän väistää kuitenkin, oli suunta mikä tahansa (paitsi nuo em. Poikkeukset). Ajoradalla ajaessa noudatetaan normaalia ajojärjestystä eli tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevaa ja suoraan jatkavaa väistetään. Pelkkää suojatietähän ei saisi edes ajamalla ylittää vain pyörätien jatkeen, mutta pyöräilijän väistämisvelvollisuutta ei saa sotkea pyörätien jatkeella ajamiseen. Jos haluaa jalankulkijan oikeudet suojatiellä tai pyörätien jatkeella, täytyy taluttaa pyörä yli, silloin autoilija väistää aina.
Sääntö on kyllä harmittavan sekava, etenkin valtaosa pyöräilijöistä ei tiedä koko säännöstä mitään, sekoittaa pyörätien jatkeella ajamisen etuajo-oikeuteen, pomppii välillä ajoradalla, välillä pyörätiellä, välillä suojatiellä. Ja autoilijoilla on usein liikaa tilannenopeutta (välillä toki pyöräilijöilläkin) ja tuosta ylityssäänmöstä myös epäselvyyttä, osa päästää kohteliaasti kaikki suojatien-/pyörätienjatkeen ylittäjät yli, osa yrittää noudattaa lakia ja päästää jalankulkijat mutta ei väärällä oikeudella ajavia pyöräilijöitä ja tästäkös soppa syntyy.
No, ainakin alkaa polkupyörä tapaturmat lisääntymään. kuvittelevat suharit että voivart ajaa missä haluaa ja milloin haluaa, autoa vastaan ei kannattaisi alkaa pätemään.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:55"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No ei ne maalaukset kuitenkaan ristiriidassa todellisen tilanteen kanssa saisi olla, koska ne ovat ihan samanlaisia velvoittavia merkintöjä kuin muut tie- ja liikennemerkitkit. Jos on pelkkä suojatie, silloin on pelkän suojatien raidat. Jos on pyörätienjatke, silloin on pyörätienjatkeen raidat. Ei liikennemerkitkään aina lumen alta näy, mutta ei niitä silti voi tien sivuun ihan mielivaltaisesti heitellä.
[/quote]
Niinpä, noista raidoistahan pyöräilijä päättelee että saako hän ajaa yli vai ei, joten kyllä niiden täytyy olla oikein. Esim. uusilla alueilla ei pyöräilijä voi koko aluetta ja sen pyörätieverkostoa tuntea entuudestaan.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 15:23"]
Niinpä, noista raidoistahan pyöräilijä päättelee että saako hän ajaa yli vai ei, joten kyllä niiden täytyy olla oikein. Esim. uusilla alueilla ei pyöräilijä voi koko aluetta ja sen pyörätieverkostoa tuntea entuudestaan.
[/quote]
Ei siinä oikeasti ole erityistä epäselvyyttä, että mikä on nykysääntöjen mukaan pyörätien jatke ja mikä ei. Kaikki suojatiet minkä ainakin toisella puolella on pyörätie ovat pyörätien jatkeita. Jos epäselvyyttä ilmenee, niin silloin pyöräilijä on jo alusta alkaen ajanut väärässä paikassa eli jalkakäytävällä.
Pyöräilijän perikunnan on kiva sanoa, että Niko oli oikeassa, vaikka sitten kuolikin törmätessään autoon.