Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko vähentänyt kahvin juomista nyt kun hinnat on noussut?

Vierailija
20.02.2022 |

Oletko vähentänyt kahvin juomista tai vaihtanut halvempaan merkkiin tms. nyt kun kahvin hinta on noussut reillusti? Onko taustalla pakko (rahat ei riitä) vai yleinen säästäväisyys?

Olen itse pitänyt kahvin juomiseni ennallaan, koska täytyyhän sitä köyhälläkin joku pahe olla. 😏 Ostan jopa take away -kahvia (K-Marketista 1€/kuppi) muutaman kerran viikossa, vaikka rahat on tiukilla. Olen säästäyt ennemmin muista menoista. Mietin kuitenkin usein, pitäisikö kahvin kulutusta jo vähentää tai jopa lopettaa sen käyttö kokonaan muuten kuin silloin kun sitä tarjotaan. Siitähän puhutaan paljon, että nykyinen hinnannousu on vasta alkua, ja kahvista tulee pian kallista luksusta kun ilmastonmuutos etenee ja romahduttaa sadot. Ehkä olisi hyvä varautua tulevaan jo nyt ja etsiä kaikessa rauhassa joku korvaava nautinnon lähde?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut kiinnittämään ja satsaamaan entistä enemmän laaatuun määrän sijaan.

Pienntä terästystä.

Vierailija
22/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt kahvin hintakeskustelua, mielestäni se on kalleimmillaankin halpaa. Yhden kahvikupillisen hinnaksi tulee 4,5e pakettihinnalla noin 7 senttiä. Jos juo kaksi kuppia kahvia päivässä, niin yksi kahvipaketti riittää kuukaudeksi. Kahvipaketin hinnanmuutoksetkin ovat kokonaisuuden kannalta aika mitättömiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luovu ikinä kahvista; kipurajaa hinnalle ei ole.

Mulla on kipuraja. 100€/pkt saa mut vähentämään kahvin juontia ja 500€/pkt lopettamaan kahvin juonnin. 

Vierailija
24/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi olen lopettanut kahvinjuonnin kokonaan ja siirtynyt teehen, en kuitenkaan hinnan takia, vaan vatsaongelmien takia. En ole tietääkseni ainakaan sairastanut koronaa, mutta joitakin viikkoja sitten kahvi ei enää tuoksunut hyvälle eikä maistunutkaan, joten ratkaisu oli selvä. Tee maistuu pitkästä aikaa oikein hyvälle. 

Vierailija
25/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes ajatellut asiaa. En minä katso edes, mitä kahvipavut maksavat. Joka tapauksessa joudun niitä ostamaan. Sen sijaan joitain muita tuotteita saattaisin kyllä jättää, kuten kalliita juustoja tai viinejä. 

Vierailija
26/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio vähentää. Rahaa kuluu helposti turhiin asioihin. Niiden ostoa on helppo vähentää, mutta kahvi on must.

Vierailija
27/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt kahvin hintakeskustelua, mielestäni se on kalleimmillaankin halpaa. Yhden kahvikupillisen hinnaksi tulee 4,5e pakettihinnalla noin 7 senttiä. Jos juo kaksi kuppia kahvia päivässä, niin yksi kahvipaketti riittää kuukaudeksi. Kahvipaketin hinnanmuutoksetkin ovat kokonaisuuden kannalta aika mitättömiä.

Minulla menee yksinään kaksi pakettia viikossa.

Vierailija
28/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 kupillista viikossa ei taloutta kaada. Kunnon kahvit harvemmin, kuin laihaa lirua joka päivä.

Vierailija
29/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin vain kalliimpaa pikakahvia ja sitä kupin max kaksi päivässä

Joten ei tunnu vielä missään vaikka hinta tuplaantuu

Mutta en myöskään näin keitä viemäriin kahvia

Vierailija
30/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä saa köyhä olla jos joutuu vähentämään kahvin juomista heti kun hinnat vähän noousee. En ole itsekään hyvätuloinen vaan tienaan n. 2200 e/kk, mutta ei se silti tuntuisi missään vaikka kahvin hinta tuplaantuisi nykyisestä.

Vierailija
31/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Samaa halpakahvia juon aamupalalla, se on päivän ainoa kahvi ellen mee johonkin kahvilaan tai lounaalle myöhemmin.

Mies lopetti kahvin, mutta ei hinnan vaan refluksin takia.

Vaaleapaahtoinen usein aiheuttaa tuota. Tummalla vähenee ja/tai poistuu kokonaan. Toki määrällä on myös väliä, mutta ei pannukaupalla päivässä ole kenellekään hyväksi.

Vierailija
32/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-ketju myi pitkään (jo loppuvuodesta 2021 alkaen) 2,99e/pkt max 2/talous, ostin silloin joka kauppareissulla kaksi pakettia ja mies meni samalla toiselle kassalle kahden paketin kanssa, nyt ei tarvitse vielä useampaan kuukauteen ostaa lisää kahvia.

Vierailija
33/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ovat usein epärationaalisia rahankäyttäjiä. Säästetään mitättömistä asioista ja tuhlataan suuriin. Kahvin oston lopettaminen on asiasta hyvä esimerkki. Löytyisi vähän ymmärrystä, jos lopettaisi 5€:n kahvien juomisen kahviloissa ja joisi vain kotonaan.

Vierailija
34/50 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuuka-Nyysteeni kirjoitti:

Köyhät ovat usein epärationaalisia rahankäyttäjiä. Säästetään mitättömistä asioista ja tuhlataan suuriin. Kahvin oston lopettaminen on asiasta hyvä esimerkki. Löytyisi vähän ymmärrystä, jos lopettaisi 5€:n kahvien juomisen kahviloissa ja joisi vain kotonaan.

Hyväosaiset ottaa köyhiin usein holhoavan asenteen, vaikkei tiedä köyhyydestä mitään. On toki totta, että osa köyhistä on tyhmiä eikä yksinkertaisesti ymmärrä edes järkevän rahankäytön alkeita. Suurin osa kuitenkin ymmärtää rahankäytöstä paljon enemmän kuin hyväosaiset tajuaa. Esim. mulle kahvilan erikoiskahvit on yksi harvoista asioista, jotka auttaa jaksamaan pitkiä ja raskaita työpäiviä. 5 € päivässä on pieni hinta siitä, että jaksan tehdä työni iloisella asiakaspalveluasenteella ja saan määräaikaiselle työsopimukselleni jatkoa tai ehkä jopa paremman työpaikan jostain muualta. Säästän ennemmin monesta muusta asiasta, josta saatava säästö on paljon pienempi, koska niiden asioiden merkitys minulle ja elämänlaadulleni on paljon pienempi kuin kalliiden erikoiskahvien.

Vierailija
35/50 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta ei vaikuttanut kahvin juomiseeni mitenkään, olen aina nauttinut kahvia reippaasti ja luulin etten ikänä lopetakaan. Puolivahingossa unohdin ostaa kahvia joten siirryin pikakahviin ja nyt lopetettuani suodatin kahvin kokonaan olen huomannut herääväni pirteämpää ja aikaisemmin ja olo on muutenkin parempi. Lisäksi aikaisemmin lievä migreeni tuntui nyt lähes olemattomalta.

Vierailija
36/50 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdotonta. Olen kahvikissa ja jos en kahviani saa, niin alan sähisemään ja maukumaan holtittomasti.

Vierailija
37/50 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi ei sovi kaikille. Lopetin, kun huomasin, että migreenikohtaukset ja huimaus alkavat aina muutama tunti kahvinjuonnin jälkeen.

Vierailija
38/50 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
39/50 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siirtynyt juomaan parempi laatuisia ja tilasin juuri 350e kahvikoneen. Papuja ostin tarjouksesta 14e per kg. En käytä alkoholia, en tupakoi joten haluan panostaa kahviin.

Vierailija
40/50 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juon muutenkin kallista kahvia kun kapseleita ja papuja ostelen, joten ei nämä Juhla Mokien ja muiden paskakahvien hinnannousut vaikuta mun juomiseen mitenkään.