Lahjakas oppilas eteni liian ripeästi, sai torut Wilmaan ja kiellon laskutehtäviin
Matematiikan tunneilla pitää oppia hitaimpien tahtiin.
https://www.verkkouutiset.fi/a/lahjakas-oppilas-eteni-liian-ripeasti-sa…
Kommentit (21)
Sama meno oli 80 luvulla. Tuli toruja jos teki tehtäviä etukäteen.
Eihän sen noin pitäisi mennä vaan antaa hänelle vaikeampia tehtäviä tai siirtää ylemmän luokan tunneille. Näin ne huippulahjakkuudet hukataan Suomessa.
Ennen vanhaan lahjakas oppilas sai toisen matematiikan kirjan, jota pystyi tekemään omaan tahtiin. Sitä luokan yhteistä kirjaa siis tehtiin luokan tahtiin ja tuota toista sai tehdä itsekseen (opettaja tarkisti myös tuon toisen kirjan). Mutta ehkä kouluilla on rahat niin vähissä, ettei ylimääräistä kirjaa ole enää saatavilla.
Jospa opettaja ei pysynyt kärryillä, Siskon poika opetti matikkaa tovereilleen luokassa. Oppilaat ymmärsivät paljon helpommin hänen selityksiä kuin opettajan.
Vierailija kirjoitti:
lahjakkuudesta pitäisi ennenminkin palkita
Sosialismus haluaa tasapäistää rahvaan. Kyllä lahjakas oppii nopeasti mikä on homman nimi.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan lahjakas oppilas sai toisen matematiikan kirjan, jota pystyi tekemään omaan tahtiin. Sitä luokan yhteistä kirjaa siis tehtiin luokan tahtiin ja tuota toista sai tehdä itsekseen (opettaja tarkisti myös tuon toisen kirjan). Mutta ehkä kouluilla on rahat niin vähissä, ettei ylimääräistä kirjaa ole enää saatavilla.
Tai opea harmittaa nähdä että oppilas osaa ja oppii niin paljon enemmän kuin hän itse aikoinaan samanikäisenä. Kun minä en tuossa iässä osannut niin ensinkään saa osata!
Joko opettaja on täysin ammattitaidoton tai sitten taas on yksittäisestä, hieman väärinymmärretystä, kommentista vedetty isompi johtopäätös. Aika paljon on myös vanhempia, joiden mielestä heidän lapsensa ovat synnynnäisiä neroja ja opettaja ei vaan anna nerouden kukkia. Esimerkiksi matematiikassa perusasioita ei opita kunnolla, mutta eteenpäin pitäisi päästä.
Mutta tosiaan opettajan tulee tarjota syventäviä lisätehtäviä aiheesta, jos nyt tässä on oikeasti nokkelasta lapsesta kyse. Ei ole vaikeaa. Opettajanmateriaaleissa on jo pelkästään paljon vaikeitakin lisätehtäviä tai kaivaa koulun varastosta 90-luvun matikan kirjan, niin siinä on jo haastetta nykynuorille.
Sen ymmärrän, ettei oppikirjan tehtäviä saa tehdä etukäteen, mutta pitäisi sitten olla tarjolla lisätehtäviä.
Harmitti minuakin koulun kuvistunneilla, kun tarvitsi edetä madellen perspektiivien, värisävyjen, varjostusten ym. itsestäänselvyyksien kanssa, kun luokkalaiseni eivät tajunneet noista mitään.
Marxistien oppien mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärrän, ettei oppikirjan tehtäviä saa tehdä etukäteen, mutta pitäisi sitten olla tarjolla lisätehtäviä.
Minä en ymmärrä, että innostus ja kiinnostus tukahdutetaan.
Tyhmähän se on joka haalii ylimääräisiä tehtäviä. Laiskuus rulettaa. Minä kävin koulut ja ilmestyin tunneille omaan tahtiin. En juuri tehnyt läksyjä. Yliopistossakin lähinnä lorvailin. Olin useammassa yliopistossa ja tiedekunnassa. Tentteihin luin auton ratissa matkalla tenttiin. Joskus kävin seuraavan vuoden tentissä tekemässä sen pois vaikka en ollut ollut edes kurssilla. DIksi valmistuin kun olin tehnyt tuplamäärän opintoja vaikken erityisemmin tehnyt niiden eteen mitään. Alussa työelämä innosti, nyt töissä on auttamattoman helppoa ja tylsää.
Voisi tehdä kokeilun jossa kaikkien eteneminen pisteytetään ja näytetään "juoksuratoina". Parhaat palkittaisiin ja se kannustaisi yrittämään. Pelkkä nopeus ei luonnollisesti ratkaisisi vaan virheistä tulisi miinuksia.
Vierailija kirjoitti:
Miksei saa? Jos kykenee oppimaan itsenäisesti niin miksi pitää jarruttaa? Lisätehtävät jo opitulle asialle ei opeta mitään uutta.
Vierailija kirjoitti:
Jospa opettaja ei pysynyt kärryillä, Siskon poika opetti matikkaa tovereilleen luokassa. Oppilaat ymmärsivät paljon helpommin hänen selityksiä kuin opettajan.
Veikkaan samaa, että opella menee sormi suuhun kun ei oo kirkkain tähti luokassa.
Ope ei kestä noloa tilannetta kun oppilas tietää ja ope ei oo kerennyt kertaamaan itselleen tehtäviä.
Helsingissä matikassa lahjakas poikani sai opettajalta matikan lukion kirjoja. Sai tuoda ne jopa kotiin. Eli kannustettiin hyvin. Nyt hän on lukiossa ja on pitkä matikka ja hyvin sujuu.
Kiva latistaa innokkuus ja lahjakkuus ja masentaa älykäs lapsi jo ennen lukiota, ja sitten ihmetellään kun kenestäkään ei tule mitään.
Näissä aina miettii, että onko opettaja varmasti pätevä, vai onko jo osaamisensa ylärajalla peruskoulun matematiikan kanssa ja sitten ahdistuu skarpin oppilaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Seiskaluokan matikka ei ole vaikeaa kenellekkään, joka on suorittanut yliopistotutkinnon matematiikassa. Artikkelissa selitettiin syy: mennään heikoimpien mukaan, kun erityisopetus on kielletty. Opettaja ei halua tehdä sitä ilmaiseksi (ymmärrän), joten tällä mennään.
Mulle lukiossa matematiikanopettaja tylytti seuraavaa:
Olet ilmeisesti vahingossa saanut oikean vastauksen.
Kyseessä oli joku suht triviaali jaksollisiin funktioihun liittyvä asia, jonka pystyin osoittamaan yleistämällä yksikköympyrän yhden kvadrantin pisteet.
Se palaute suoraan sanottuna v*tutti, koska mitäs tuollaiseen sanot.
Että sattuu sitä peruskoulun ulkopuolellakin.
lahjakkuudesta pitäisi ennenminkin palkita