Oletko vähentänyt kahvin juomista nyt kun hinnat on noussut?
Oletko vähentänyt kahvin juomista tai vaihtanut halvempaan merkkiin tms. nyt kun kahvin hinta on noussut reillusti? Onko taustalla pakko (rahat ei riitä) vai yleinen säästäväisyys?
Olen itse pitänyt kahvin juomiseni ennallaan, koska täytyyhän sitä köyhälläkin joku pahe olla. 😏 Ostan jopa take away -kahvia (K-Marketista 1€/kuppi) muutaman kerran viikossa, vaikka rahat on tiukilla. Olen säästäyt ennemmin muista menoista. Mietin kuitenkin usein, pitäisikö kahvin kulutusta jo vähentää tai jopa lopettaa sen käyttö kokonaan muuten kuin silloin kun sitä tarjotaan. Siitähän puhutaan paljon, että nykyinen hinnannousu on vasta alkua, ja kahvista tulee pian kallista luksusta kun ilmastonmuutos etenee ja romahduttaa sadot. Ehkä olisi hyvä varautua tulevaan jo nyt ja etsiä kaikessa rauhassa joku korvaava nautinnon lähde?
Kommentit (50)
En. Juon sitä vaan mukillisen päivässä joten hinnan nouseminen ei vaikuta mitenkään.
Minä juon iltapäivisin pari mukillista kahvia, mikä vastaa 3 kahvikuppillista suodatinkeittimellä. Aamulla tai aamupäivällä suosin teen juontia. Olen varautunut sen verran kahvin hinnan nousuun että minulla 4 avaamatonta pakettia Presidentti-kahvia kaapissa ja yksi äskettäin avattu paketti nyt käytössä. Ne maksoivat yli 6 euroa paketti, joten pitää katsoa nouseeko se kahvin hinta vielä tuosta.
Tosin minulle ei menee sentin senttiä viinaan, kaljaan tai tupakkaan, joten kahvin ja cocacolazeron juonnista ei tarvitse tinkiä ainakaan sen vuoksi tinkiä.
En. Ja ostan ihan sitä mitä haluan tai mitä kaupasta löytyy. Joku näistä kolmesta: Nordqvist Reko tai Amigas tai sitten Löfbergin Kharisma. Ei ole mulla muita 'paheita'. En seuraa tarjouksia. Aamuisin keitän 8 kupillista (siis 8 mittaa, n. neljä teemamukillista), josta juon ison mukillisen ja otan loput töihin termarissa ja töiden jälkeen keitän yhden kupillisen (2 mittaa)
Vierailija kirjoitti:
S-ketju myi pitkään (jo loppuvuodesta 2021 alkaen) 2,99e/pkt max 2/talous, ostin silloin joka kauppareissulla kaksi pakettia ja mies meni samalla toiselle kassalle kahden paketin kanssa, nyt ei tarvitse vielä useampaan kuukauteen ostaa lisää kahvia.
Teidän onneksi ei sattunut tuttua kaupan kassaa, joka olisi tunnistanut teidät pariskunnaksi ja käräyttänyt teidän kahvilla keinottelusta!
En. Käyttämäni merkin kahvipaketti maksaa n. 7€ ja siitä juo monet kupilliset. Kahvilassa erikoiskahvi olisi melkein tuon paketin hintainen.
N28
Olen vähentänyt, kun joulun alla ostamani alekahvit loppuivat. Nyt juon kahvia vain joka toinen päivä 1-2 kuppia.
Luin lehdestä kahviasiantuntijan kommentin, että suomalaiset keittävät liian vahvaa kahvia, laimeampi on parempaa. Kokeilin, ja tykästyin.
Vierailija kirjoitti:
Luin lehdestä kahviasiantuntijan kommentin, että suomalaiset keittävät liian vahvaa kahvia, laimeampi on parempaa. Kokeilin, ja tykästyin.
Very laiha maitokahvi on parasta.
Ennen pandemiaa take away -kahviin upposi päivässä rahaa saman verran, mitä yksi kahvipaketti maksaa.
Sen tajuttuani ymmärsin, ettei tässä ole kauheeta hätää.
Ostan kultakatriinaa, juhlamokkaa, pirkkaa ja hienomokkaa. Koitan katsoa hinnan mukaan. Ennen ostin kotiin ainoastaan juhlamokkaa.
Keitän aamulla moccamasterilla mitoitettuina 7-8 kuppia ja hörpin sen aamupäivän aikana. Muut ei meillä kahvia juo.