Uusi kissa puree
Meille tuli 7kk kissa muutama pv sitten. Se itse tulee päälleni kehräten ja puskien, mutta sitten kun silitän saattaa purra ja todella kovaa, vaikkei verta olekaan tullut. Luin, että kyse olisi hellyysaggressiosta. Ei ole edellisessä kodissa koskaan purrut ihmisiä, äitikissan kanssa tappelivat ja sen vuoksi tästä luopuivatkin.
Tämä saattaa olla eteisessä ja kauhotaan istua kuljeyusboksia katsoen. Ikävöi siis edellistä kotiaan. Ja sitten tulee kovasti kehräten, mutta häntä vispaten puskemaan minua sänkyyn, että silitä, mutta pureekin. No olen oppinut että kun tulee tuolla tavalla niin yritän ettei tulisi, tosin yrittää purra kättä kun työnnän poiskin..
Mitäs arvelette, meneekö tämä ohi? Kun puree niin sen jälkeen ei sinä yönä ole sänkyyn asiaa, eikä tietty huvita paijata. Minun puolesta ei tarvitsekaan olla mikään sylikissa, mutta itse tunkee tyrkylle ja sitten puree. Kehräten, häntä heiluen ja tarpoen niin tiedän että puremaan tulee.
Ei ikinä ole ollut purevaa eläintä, siis näin voimakkaasti purevaa. Pennun näykkimiset tiedetään, tämä puree kovaa ja pitkään. Miten olette selvinneet tämmöisestä? Uusi koti, uudet ihmiset eikä äitikissaa retuutettavana enää, ymmärrän. Vaan miten karsia tämä käytös pois?
Kommentit (72)
Just ton takia en tykkää kissoista kun ne antaa joskus niin ristiriitaisia viestejä. Kiipeää vaikka pään päälle mut koskea ei saa. Ärsyttävä piirre.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille kissafaneille kysymys. Onko se myös ok, mikäli läheisenne kohtelevat teitä yhtä epäjohdonmukaisesti kuin kissat. Välillä silitellään ja välillä mätkitään turpaan urakalla ja tämä kaikki täysin sattumanvaraisesti. Ei varmasti moni halua tuollaista ihmissuhdetta, miksi moinen käytös kissojen kohdalla on vaan niin lutuista ja ihanaa? Tehkää niistä mielipuolisista kateistanne vaikka töppöset, niin tulevat edes jollain tavalla hyötykäyttöön. Hirveitä otuksia kissat!
Eri lajit, eri kriteerit.
Sano sille että ruokkijan kättä ei saa purra.
Aidot kissafanit nimenomaan tykkäävät kissoista eivätkä odota niiden olevan ihmisen kaltaisia.
Vaatii ihmiseltä suvaitsevaisuutta, uteliaisuutta ja avarakatseisuutta ymmärtää hyvin erilaista eläinlajia.
Kaikki eivät suinkaan siihen pysty eikä kannatakaan.
Suhahda kissalle, kun alkaa puremaan. Silittele kissaa vain silloin, kun on rauhallisemmassa mielentilassa.
Kuulostaa, että kissa alistui riepotteluun edellisessä kodissa mutta purki turhautumista toiseen kissaan.
Ajan myötä tajuaa, että häntä ei kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille kissafaneille kysymys. Onko se myös ok, mikäli läheisenne kohtelevat teitä yhtä epäjohdonmukaisesti kuin kissat. Välillä silitellään ja välillä mätkitään turpaan urakalla ja tämä kaikki täysin sattumanvaraisesti. Ei varmasti moni halua tuollaista ihmissuhdetta, miksi moinen käytös kissojen kohdalla on vaan niin lutuista ja ihanaa? Tehkää niistä mielipuolisista kateistanne vaikka töppöset, niin tulevat edes jollain tavalla hyötykäyttöön. Hirveitä otuksia kissat!
Oli mulla koirakin vaikka en haluaisi läheistä ihmistä joka pitäisi käyttää lenkillä kolme kertaa päivässä ja kouluttaa sisäsiistiksi yms. Eikä kissan pureminen ole mikään lutuinen asia, vaan tapa jonka haluaa kouluttaa kissalta pois, kuten ap:kin yrittää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Aidot kissafanit nimenomaan tykkäävät kissoista eivätkä odota niiden olevan ihmisen kaltaisia.
Vaatii ihmiseltä suvaitsevaisuutta, uteliaisuutta ja avarakatseisuutta ymmärtää hyvin erilaista eläinlajia.
Kuka sanoi että haluaa kissan olevan ihmisen kaltainen? Eikö jokainen toivo ystävällistä kissaa, sellaista jota voi silittää ja jonka kanssa tulee tunne että hellydenosoitukset ovat molemminpuolisia. Ja kyllä, minulla on ollut paljon tällaisia kissoja ja niiden kanssa eläminen on ollut antoisaa, mukavaa ja helppoa.... eikä arvuuttelua milloin saa naskalihampaat ihoonsa. Kissoja on erilaisia. Ehkä joidenkin kanssa joutuu sitten tekemään enemmän työtä että on luottamuksen arvoinen. Jotkut kissat eivät ikinä totu omistajaansa.
Minulla on selkeä ja yksinkertainen toimintamalli. Kaikki jotka asuvat kanssani saman katon alla tulee osoittaa luottamusta, kunnioitusta ja hyvää käytöstä toisiaan kohtaan. Mikäli tähän ei pysty, ei myöskään mahdu kanssani saman katon alle. Minua pureva katti lähtisi sekunnissa.
Sairaalla sänkypotilaalla oli kissa, joka inhosi häntä. Kun tulin taloon tuli kissa ja suloisesti naukui ja oli minun lähellä.
Emäntäänsä puri heti kun sai tilaisuuden . Myös kakki hänen sänkyyn.
Tämä johtuu siitä että kissa oli jätetty yksin kotiinsa kolmeksi viikoksi .Ties mitä pelkoja oli kissalla ,kun siellä ruoatta juoksi ja pelkäsi.
Kysyin tuttavalta missä kissa kun hän joutui sairaalaan.
"Eräs naapuri pitää huolta."
Niinpä. Näin ei käynyt ja koko kämppä oli kissanulosteita täynnä.
Sain kissalle uuden kodin. Siellä ei ollut mitään hankaluuksia kissan kanssa ,kun hän sai huolenpitoa ja ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on selkeä ja yksinkertainen toimintamalli. Kaikki jotka asuvat kanssani saman katon alla tulee osoittaa luottamusta, kunnioitusta ja hyvää käytöstä toisiaan kohtaan. Mikäli tähän ei pysty, ei myöskään mahdu kanssani saman katon alle. Minua pureva katti lähtisi sekunnissa.
No sun ei sitten kannata hommata minkäänlaista eläintä (sisältäen lapset), ne kun ei ole mitään koneita jotka automaattisesti pennusta lähtien käyttäytyvät täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
En tiiä mistä sait käsityksen että tuo käytös on lutuista ja ihanaa kun ketju on sitä varten että sais apua kyseiseen käytökseen. Tais olla vaan kiire kertoon omaa mielipidettä kissoista :D
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös leikittää leluilla joita saa purra
NIIN, KÄDET EI OLE LELU. Monet leikittää pientä kissanpentua käsillään, oppii puremaan ja raapimaan tietysti, koska saalista niin kohdellaan. Se tapa jää jos niin tekee.
Oma kissani puri kerran 'liian kovaa' kun pentuna hyökkäsi leikkimään, heti napautin erittäin hiljaa ja hellästi etusormella nenän päälle.
Siis ihan hellästi ja hiljaa, ilman mitään tarkoitusta satuttaa, se hellä napaus on sellainen jotenkin kissan kielellä, 'ettei saa tehdä' Siitä oli loukkaantunut pari päivää, ei ollut huomaavinan minua ja käänsi pään pois kun katsoin. Selvästi huomasi että oli tehnyt jotain 'pahaa' ja häpesi sitä. Kertaakaan ei ole purrut samalla lailla sen jälkeen, hellyyspuremista kyllä, mutta se on erilaista kuin saaliin 'tappaminen' joka kuuluu kuitenkin leikkiin sekin, mutta kädet tai jalat ei ole leikkisaaliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoi että haluaa kissan olevan ihmisen kaltainen? Eikö jokainen toivo ystävällistä kissaa, sellaista jota voi silittää ja jonka kanssa tulee tunne että hellydenosoitukset ovat molemminpuolisia. Ja kyllä, minulla on ollut paljon tällaisia kissoja ja niiden kanssa eläminen on ollut antoisaa, mukavaa ja helppoa.... eikä arvuuttelua milloin saa naskalihampaat ihoonsa. Kissoja on erilaisia. Ehkä joidenkin kanssa joutuu sitten tekemään enemmän työtä että on luottamuksen arvoinen. Jotkut kissat eivät ikinä totu omistajaansa.
Sinä itse nimenomaan juuri rinnastit kissan käytöksen näennäisen epäjohdonmukaisuuden ihmisten käyttäytymiseen esittäessäsi kysymyksen siitä kissafaneille.
Sitä vertailua nimenomaan ei tule tehdä eri lajien kohdalla, ja sen ymmärtävät aidot eläinfanit.
Meillä kissoja kun olin lapsi. Suloisia karvapalloja , eivät koskaan purreet , päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Just ton takia en tykkää kissoista kun ne antaa joskus niin ristiriitaisia viestejä. Kiipeää vaikka pään päälle mut koskea ei saa. Ärsyttävä piirre.
Miksi ei saa koskea...kissa saattaa olla sairas jollei siedä paijausta, saattaa jopa puolustautua, kun sattuu jos paijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiiä mistä sait käsityksen että tuo käytös on lutuista ja ihanaa kun ketju on sitä varten että sais apua kyseiseen käytökseen. Tais olla vaan kiire kertoon omaa mielipidettä kissoista :D
Eihän se lutuista ole, varsinkaan silloin kun kissa puree ihan täysiä. Se on vaarallista ja moni joutunut sairaalaankin kissanpureman takia. Tai minkä tahansa eläimen purema on vaarallista ja infektion riski on suuri. Siksi pureminen kannattaa kitkeä mahdollisimman pian. Pentuna se on normaalia käytöstä mutta aikuisena ei. Jos kaikki mahdolliset jutut on suljettu pois (ei ole esim. mitään kipuja, eläinlääkärissä tutkittu) niin kyseessä on vain käytösongelma joka kissoilta poiskouluttaminen on vaikeampaa kuin koirilla.
Suosittelen enemmän leikittämistä leluilla että ylimääräisen energian saa kulutettua pois ja sitten kun tilanne on rauhallinen voi kokeilla lyhyitä silitystuokioita. Kuten itsekin kirjoitit, kissasi on kuitenkin vastaanottavainen hellyydelle tietyissä tilanteissa ja kehrääkin pehmeämmin. Joka kerta kun hyppää lähellesi stressaantuneen oloisena, älä koske kissaan vaan anna olla. Tähtää vain niihin rauhallisiin hetkiin.
Ennen mäkin ajattelin, etten ymmärrä miten joillakin on kissoja jotka puree. Mutta ehkä just siitä syystä tällainen tapaus sattui omalle kohdalle, kenties opin jotain. Mutta en muutaman päivän perusteella tee lopullisia päätöksiä, katsotaan rauhassa miten lähtee menemään. Ap
Mä ainakin vihaan purevia kissoja.