Kela sekoillu jatkuu
Kyllä ottais päähän. Kelalla se porukka ei tajua mistään mitään, kukaan ei osaa sano mitään kun sinne soittaa ja kysyy ihan mitä vaan kela juttuja.
Kommentit (14)
Niin, ei ne tosiaan tiedä mitään palvelutiskeillä. Ei kyllä niissä kopeissakaan mihin mennään vuoronumeron kanssa. Aina siirtävät vastuun jollekin päätöksen tekijälle.
Yli puolet joutaisi pois koko toimistosta kun ne ei mitään tiedä eikä osaa.
12 jatkaa.. niin tarkoitinkin niitä vuoronumerolla kopeissa olevia "asiakasneuvojia". Palvelutiskille jätetään vaan hakemukset ja liitteet yms.
Kela osaa parhaiten sössiä kaiken.
Kun aikanaan muutin yhteen puolisoni kanssa, muutimme asumistukihakemuksen hänelle maksettavaksi. Paikan päällä kyseltiin ja selvitettiin asioita ja siinä se neiti asiakasneuvoja totesi kuinka homma tällä selvä eikä minun tililleni enää tule asumistukea seuraavassa kuussa vaan uusi tuki tulee puolison tilille kun päätös on tehty.
Ja kuinka ollakkaan tulee vanha tuki minun tililleni ja viikkoa myöhemmin uusi tuki miehen tilille. Ja ei muuta kuin takaisin maksamaan. Tuolloin jouduttiin vielä tt tukea hakemaan joten ylimääräinen asumistuki vähennettiin tt tuesta.
Kun keskeytin opinnot aikanaan vaihtaakseni alaa niin tottakai laitoin netissä ilmoituksen, että opintotuki lakkautetaan. Ja paikan päällä vielä varmistin asian ja nainen sanoi laittavansa erikseen merkinnän "maksueste" ettei tukea maksettaisi liikaa. Ja silti maksettiin vaikka 3 viikkoa aiemmin oli laitettu ilmoitus ettei opintotukea enää maksettaisi seuraavalle kuulle ja 2 viikkoa aiemmin tuo maksueste merkintä. Ja takaisin piti tottakai maksaa. Siitä jaksetteen muistuttaa heti.
Ja viimeisin möhläys jäi vähän epäselväksi kuka oli syypää. Verotoimisto vai Kela. Olin tehnyt muutosverokortin työmarkkinatukea varten kun olin kuntouttavassa 6kk. Laskin verokorttiin tulorajaksi reippaammin enemmän kuin mitä tm tukea sain. Silti viimeisestä tuesta otettiin 32% vaikka piti lähteä 6%. Paikan päällä kävin selvittämässä ja heillä kuulemma näkyi tulorajana joku todella epämääräinen summa 3606,85e vaikka olin laittanut tasan 4000e. Tarkistin verosivuilta ja siellä oli tuo 4000e joka ei siis ylittynyt. Mitään en tietenkään saanut takaisin koska "oho meni jo"... Siinä sitten lähti muutenkin pienestä tuesta todella iso summa pois.
Kela on mestari tässä tunaroinnissa. Monet hakemuksetkin ovat sellaisia, ettei niitä osaa välttämättä täyttää oikein (kun ohjeetkin ovat kapulakieltä) ja sitten päätökset myöhästyvät jne. Kun menet kysymään neuvoa, niin pitkän jonotuksen päätteeksi voi saada jotain ympäripyöreää ja että hakemuskäsittelijät päättävät miten asia on.
Itselleni tuli kerran ilmoitus, että asumistukeni on lakkautettu, koska olen muuttanut. En ollut ja asunut kyseisessä asunnossa jo yli vuoden. Asiaa sitten selviteltyäni, virkailija totesi: no täällä on tullut vaan laitettua väärä merkintä.
Ja minä kun sain osa-aikatyötä, varmistelin Kelan toimistossa että saan tosiaan tienata sen 300€/kk ilman että se vaikuttaa peruspäivärahaani kuten Kelan sivuilla lukee. Virkailija ilmoitti heti että ei, se ei pidä paikkaansa, että minulle lasketaan joku laskennallinen tulo jonka mukaan tienaisinkin 450€/kk vaikka saisinkin vain sen 300e/kk! Eli minun ei kuulemma kannata mennä töihin eikä tienata, koska teen vaan sitten ilmaiseksi töitä kun peruspäivärahaa vähennetään. No, tutkin uudelleen Kelan sivuja joista sai aivan eri kuvan ja soitin Kelan asiakaspalvelunumeroon. Sielä virkailija ihmetteli tämän toisen puheita ja sanoi että tottakai kannattaa mennä töihin, sen 300€ saa tienata ilman että se vaikuttaa mihikään! Olen nyt sitten puolen vuoden ajan ollut osa-aikaisena töissä ja se 300€:n raja on toiminut oikein hyvin. Mietin vaan että kuinkahan moni uskoo tätä ensimmäistä virkailijaa ja jättää sen takia ottamatta osa-aikatyötä vastaan!
Ei ne todellakaan tajua mitään siellä. Soitto sinne ei tuo koskaan mitään selvyyttä mihinkään asiaan. Tuntuu että asiakas on itse enemmän oikeassa kuin yksikään kelan työntekijä.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 12:29"]Ja minä kun sain osa-aikatyötä, varmistelin Kelan toimistossa että saan tosiaan tienata sen 300€/kk ilman että se vaikuttaa peruspäivärahaani kuten Kelan sivuilla lukee. Virkailija ilmoitti heti että ei, se ei pidä paikkaansa, että minulle lasketaan joku laskennallinen tulo jonka mukaan tienaisinkin 450€/kk vaikka saisinkin vain sen 300e/kk! Eli minun ei kuulemma kannata mennä töihin eikä tienata, koska teen vaan sitten ilmaiseksi töitä kun peruspäivärahaa vähennetään. No, tutkin uudelleen Kelan sivuja joista sai aivan eri kuvan ja soitin Kelan asiakaspalvelunumeroon. Sielä virkailija ihmetteli tämän toisen puheita ja sanoi että tottakai kannattaa mennä töihin, sen 300€ saa tienata ilman että se vaikuttaa mihikään! Olen nyt sitten puolen vuoden ajan ollut osa-aikaisena töissä ja se 300€:n raja on toiminut oikein hyvin. Mietin vaan että kuinkahan moni uskoo tätä ensimmäistä virkailijaa ja jättää sen takia ottamatta osa-aikatyötä vastaan!
[/quote]
Oothan ilmoittanut tuon 300 euroa tunnollisesti päivärahahakemuksissasi? Jos et ole olet todellisessa kusessa kun verottaja ensi vuonna ilmoittaa vertailutietona palkkatulosi KELAlle.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 12:29"]Ja minä kun sain osa-aikatyötä, varmistelin Kelan toimistossa että saan tosiaan tienata sen 300€/kk ilman että se vaikuttaa peruspäivärahaani kuten Kelan sivuilla lukee. Virkailija ilmoitti heti että ei, se ei pidä paikkaansa, että minulle lasketaan joku laskennallinen tulo jonka mukaan tienaisinkin 450€/kk vaikka saisinkin vain sen 300e/kk! Eli minun ei kuulemma kannata mennä töihin eikä tienata, koska teen vaan sitten ilmaiseksi töitä kun peruspäivärahaa vähennetään. No, tutkin uudelleen Kelan sivuja joista sai aivan eri kuvan ja soitin Kelan asiakaspalvelunumeroon. Sielä virkailija ihmetteli tämän toisen puheita ja sanoi että tottakai kannattaa mennä töihin, sen 300€ saa tienata ilman että se vaikuttaa mihikään! Olen nyt sitten puolen vuoden ajan ollut osa-aikaisena töissä ja se 300€:n raja on toiminut oikein hyvin. Mietin vaan että kuinkahan moni uskoo tätä ensimmäistä virkailijaa ja jättää sen takia ottamatta osa-aikatyötä vastaan! [/quote] Oothan ilmoittanut tuon 300 euroa tunnollisesti päivärahahakemuksissasi? Jos et ole olet todellisessa kusessa kun verottaja ensi vuonna ilmoittaa vertailutietona palkkatulosi KELAlle.
[/quote]
Tietenkin, palkkakuitihan sinne täytyy toimittaa joka hakemukseen.
Tuo laskennallinen palkka on hieman ihmeellinen, joillakin sitä käytetään ja joillakin ei. Ja se laskennallinen palkka voi tosiaan johtaa siihen että saakin rahaa vähemmän kuin jos olisi vain kotona.
Tuo on kyllä ihmeellinen sääntö, ettei saa työmarkkinatukea eikä kulukorvausta vaikka on työllistämistoimessa. Että omasta pussista maksetaan matkat ja muut kulut. Eikä edes rahaa saa mistään.
Tuo on taas niin järkevää toimintaa, että kun ihminen kuitenkin edes yrittää tehdä jotain, niin rangaistaan. Tämä on ihan valtava ongelma koko työkkäribyrokratiassa, mutta asialle ei oikein yritetä tehdä mitään. Paljon helpommaksi pitäisi tehdä satunnaiset pikkutyöt, opiskelut, vapaaehtoistyö, osa-aikainen yrittäjyys jne.
Sen harva tuntuu ymmärtävän, että se asiakaspalvelija ei välttämättä ole juuri sen sinun asiasi asiantuntija. Päätöksiä tekevät taas ihan muut ihmiset kuin ne, jotka napottavat siellä tiskillä vastaanottamassa haukkuja ja hakemuksia.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:41"]
Sen harva tuntuu ymmärtävän, että se asiakaspalvelija ei välttämättä ole juuri sen sinun asiasi asiantuntija. Päätöksiä tekevät taas ihan muut ihmiset kuin ne, jotka napottavat siellä tiskillä vastaanottamassa haukkuja ja hakemuksia.
[/quote]
Mutta kyllä sen asiakaspalvelijan siinä tiskillä pitäisi tietää perusasiat ja jos ei tiedä, niin ottaa selvää eikä puhua puuta heinää.
Mitä hyötyä näistä Kelan asiakspalvelijoista sitten on, jos eivät osaa juurikaan asiakasta selkeästi neuvoa ja selittää selkokielellä näitä Kelan kiemuroita. Parempi ja pidempi koulutus asioihin voisi olla paikallaan. Ymmärrän kyllä, että eivät tietenkään pysty ottamaan kantaa tulevien päätöksien lopputuloksen suhteen, mutta monesti ne käynnit siellä ovat itselleni olleet ihan tyhjän kanssa. Ihmiset turhautuvat ja haukkuja sataa, koska monilla ihmisillä on epävarmuus asioista ja siitä toimeentulosta.