Läheiseni on pahassa herkkukoukussa, voinko tehdä mitään?
Kyse on pikkusiskostani, joka on vielä teini-ikäinen. Asuu pääosin viikot omassa kämpässä, viikonloput ja yleensä on vanhemmilla. Käy kesätöissä joten rahaa on ostella kaikenlaista ainakin vielä. On ollut aina herkkujen perään, mutta huomaan että nyt syöminen on riistäytynyt käsistä sen myötä kun on muuttanut lähelle kauppoja kaupunkiin (alunperin siis maalta kotoisin, pitkät matkat) ja työssäkäynnin ansiosta sitä omaa rahaa on paljon enemmän. Käyn siskoni kämpässä usein ja viikonloppuisin vanhempien luona näen mitä se meno on... pitsalaatikoita, sipsipusseja, karkkipusseja, limuja... kerran kiinnitin huomiota syömisiinsä yhden illan aikana: pakastepizza limsan kanssa, jälkkäriksi puoli pussi sipsejä, sitten vielä kahvin kanssa pulla ja ennen nukkumaanmenoa kun lueskeli sängyssä kuului ilmeisesti sen karkkipussin rapinaa minkä näin aiemmin pöydällä :( ja siis tämä vaikuttaisi olevan hänelle ihan normaalin illan syömiset, ei ollut herkkupäivä, silloin olisi ollut jättipussi irtokarkkeja.
Kuulostaa hirveältä kyttäykseltä mutta olen todella huolissani! Meillä on suvussa diabetestä, sydänvaivoja ym. Olen yrittänyt kokata terveellistä normaalia kotiruokaa mistä hän erityisesti tykkäisi ja syö kyllä hyvällä halulla. Ajatuksenani on ollut että kiinnostuisi itse opettelemaan ruoanlaittoa, mutta ei näköjään ota onkeensa. En minäkään joka päivä voi olla hänelle kokkaamassa. Pakastepizza on varmaan liian helppo ja nopea lämmittää niin valitsee sen :( Olen maininnut asiasta vanhemmilleni, mutta hekään eivät tunnu osaavan puuttua. Onhan sisko jo melkein aikuinen vaikka nuori vielä onkin. Meillä on aina tehty ruokaa kotona, mutta siskoani on pienestä pitäen lahjottu herkuilla. Sillä voi olla jotain tekemistä asian kanssa.
Onko mitään vinkkejä? Surettaa siskon selkeästi näkyvä väsymys ja lihominen. Varmaan 5 kiloa on tullut jo tämän kesän aikana :o Ei ilmeisesti enää lenkkeile niin paljon kuin ennen. Kukapa jaksaisi kun maha on täynnä roskaruokaa. En tosiaan halua huomautella lihomisesta nuorelle, mutta olisiko muuta keinoa miten hänet saisi "heräämään"? Teini tulkitsee ystävällisen neuvomisen helposti valitukseksi ja määräilyksi...