Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lähihoitajia ja sairaanhoitajia on niin paljon?

Vierailija
06.07.2015 |

Tuntuu että joka toinen on lähäri tai sh, ja mun on älyttömän vaikea ymmärtää sitä. Onko niin monella oikeasti hoitoala se kutsumusammatti? Selittäkää mulle, miksi kukaan haluaa tehdä vuorotyötä, olla toisten ihmisten eritteiden kanssa tekemisissä, altistaa itsensä vaaratilanteille, olla alipalkatussa työssä missä on kuitenkin vastuussa toisten hyvinvoinnista ja joskus jopa hengestä, saada jatkuvasti kuraa niskaan asiakkailta, kuunnella lääkärien päällepäsmäröintiä? WHY??? Auttakaa mua ymmärtämään:D

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalla on töitä. Siinä se yksinkertaisuudessaan. Työ taas sitten on niin raskasta, että monet vaihtavat alaa tai palavat loppuun. Tuliko sulle selväksi?

T.sh

Vierailija
2/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hatunnostoni jokaiselle hoitsulle! En kans tajua, sillä palkalla en tekisi sitä työtä hetkeäkään. Eikä munsta taitais hoitajaksi olla vaikka palkka ois isompikin.
Kiitos vaan kaikille joista siihen on, makasin just melkein viikon sairaalassa ja kyllä kunnioitus hoitohenkilökuntaa kohtaan taas kasvoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitään raskasta ole. Hengailee päivät kopissa ja ryystää sumppia, ravaa röökillä ja täyttelee ristikoita.

Vierailija
4/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllisyystilanne ja universaali ammatti, mahtavat työmahdollisuudet ympäri maailmaa. Yleensä uualla myös palkka ja arvostus kohdillaan.

Vierailija
5/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee vuorotyötä enkä altistu eritteille, miksi aina tämä yleistys 

Vierailija
6/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:02"]

En tee vuorotyötä enkä altistu eritteille, miksi aina tämä yleistys 

[/quote]

Varmaan siksi, kun suurinosa hoitsuista tekee ja altistuu:) Kerro ihmeessä millaisessa työssä olet jollet altistu eritteille?

Ja siis haluan vielä täsmentää, että hoitohenkilökunta saa kaiken kunnioitukseni, enkä mitenkään väheksy heidän ammattejaan, päinvastoin. Minusta ei vain koskaan siihen olisi, ja siksi mun on vaikea ymmärtää, miksi kukaan valitsee niin haastavan ammatin, josta ei kuitenkaan saa asianmukaista korvausta. 

ap

Vierailija
7/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös työttömiä kouluteta aika paljon lähihoitajiksi.

(sopii ne allalle tai ei)

Vierailija
8/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoot muut vaan lähäreitä ja sh:ta, ei siinä mitään, mutta se minua ainakin hieman nyppii että nämä samat ammatit ovat sellaisia varasuunnitelmajuttuja joihin sitten pitäisi jopa pakottaa ihminen joka on jäänyt työttömäksi jostain aivan muulta alalta. Sitä en hyväksy. Se ei myöskään tee oikeutta niille joita lähärin ja sh:n ammatti aidosti kiinnostaa...

Vierailija
9/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammatti muiden joukossa, kutsumuksella ei lapsia ruokita. Koettakaa nyt hyvät ihmiset päästä jo näistä keskiaikaisista ajatusmalleista.

Vierailija
10/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:12"]

ammatti muiden joukossa, kutsumuksella ei lapsia ruokita. Koettakaa nyt hyvät ihmiset päästä jo näistä keskiaikaisista ajatusmalleista.

[/quote]

Ei kukaan ole kutsumuksesta puhunut.

Vierailija
11/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö ap, että sairaanhoitajaksi on aika vaikea päästä opiskelemaan?

Vierailija
12/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:12"]

[/quote]

Ei kukaan ole kutsumuksesta puhunut.
[/quote]

Paitsi tuo 13 ja ap....

Vierailija
13/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin aikoinaan (1992) tunsin sairaanhoitajan työn kutsumusammatiksi. Lisäksi se oli sopivan lyhyt koulutus yh-äidille (3,5 vuotta) eikä vaatinut lukiosta huippupapereita. En olisi luultavasti suoriutunut saman tien yliopistoon lukion kahdeksikon keskiarvolla. Kävn lukion huonosti, peruskoulu meni paljon paremmin.

En pidä eritteitä mitenkään vaikeina. En pelkää verta. Persoonani sopii työhön, olen pikkutarkka, ja joustava, sovin ihmisten kanssa työskentelyyn. Pidän oikeasti ihmisistä. Pidän nimenomaan kolmivuorotyöstä, koska se on vaihtelevaa. Päivisinkin on aikaa hoitaa virastoasioita tai käydä vaikka kuntosalilla. Osaan nukkua milloin vain. En uuvu vaativassakaan työssä ja vaikeiden kohtaloiden keskellä, koska osaan jättää työt työpaikalle.

Mutta se on sanottava, sh:na en todellakaan viihdy missä tahansa. En missään nimessä haluaisi tehdä työtä kotisairaanhoidossa, terveyskeskuksessa MISSÄÄN, en vuodeosastolla. Kaipaan paljon enemmän haastetta älylle. En pidä perushoitopainotteisesta työstä. Onneksi on vara valita, kun hoitajan voi toimia niin monessa paikassa. -ja palkka: se on parempi kuin yksinhuoltajan sossutuet. Eikä minun moraalini edes taivu tuilla elämiseen, kun on terveet jalat ja pää aikuisella ihmisellä.

Vierailija
14/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpahan taas aloitus. Jos sinä olet sitä mieltä, että et haluaisi vuorotyöhön etkä tekemisiin ihmisten eritteiden vaaratilanteiden kanssa, niin se ei tarkoita että kaikki muutkin ovat samaa mieltä :D

Mun mies on lähihoitaja (toki on muitakin ammatteja, mutta hän tykkää eniten tuosta työstä) kehitysvammapuolella ja tekee 3-vuorotyötä. Hänellä on kyseisessä työpaikassa vain sijaisuuksia, eli vakinaistaminen on kaukana tässä taloustilanteessa. Toki hänellä on ollut jo 7kk putkeen täysin normaalisti töitä per kuukausi, eli ei vaikuta työmäärään sijaisuus. Mutta hän siis rakastaa olla siellä töissä eikä vaihtaisi paikkaa edes toiseen työpaikkaan, jossa saisi heti vakinaisen työsopparin. Hän pitää niistä asukkaista ja tykkää puuhastella niiden kanssa. Siellä kun ehtii perushoidon lisäksi myös viettää aikaa asukkaiden kanssa (retkiä, pelailua, ulkoilua ym). Ja nämä pesut ja hoidot menee kuulemma niin rutiinilla, ettei niitä edes mieti että "hyiiii pissaa" tai "hyiii mätäinen haava".

Mä ainakin kunnioitan lähihoitajan ja sairaanhoitajan ammattia täydestä sydämestäni. Hienoa työtä ja tosi tärkeää työtä! Itse olen maisteriksi valmistunut (myös sos. ja terveysala periaatteessa) enkä pidä omaa ammattiani yhtään parempana kuin ammattikoulutasoista lähihoitajan ammattia tai amk-tason sairaanhoitajan ammattia.

Vierailija
15/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on se, että lähihoitajan työ ei oikeasti ole kovinkaan vaativaa tiedoin ja taidoin mitattuna. Fyysistä työ monesti on eli fyysisesti sekä monesti myös henkisesti raskasta.

Tästä seuraa se, että työ soveltuu monelle - ainakin jonkin aikaa, ennen kuin fyysinen ja henkinen rasitus selättää osan tekijöistä. Lisäksi tekijöitä tarvitaan paljon, siksikin lähihoitajia on paljon. Koulutuskin on pääosin harjoittelua ja hyvin käytännönläheistä eli ns. duunarityötä juurikin.

Suuri osa hoitotyöstä on perustyötä, jonkä tekijäksi ei mitään poikkeuksellisia älynlahjoja tarvita. Ahkeruus ja maalaisjärki ovat tässä työssä tärkeämpiä. Ikävä kyllä tämä näkyy palkassa, mutta se on ymmärrettävää. Mutta näin se on monilla aloilla, esimerkiksi postin jako, vartiointi, kampaajat, kosmetologit, varastotyöt. Eivät nämä lähihoitajan työt vaadi mitään insinöörin koulutuksia matemaattisine ymmärryksineen, ainoastaan kykyä suorittaa annettuja työtehtäviä ja huolellisuutta tietyissä asioissa. Lähihoitajalle on hyödyllisempää olla vahvaselkäinen ja kuuntelutaitoinen, kuin osata koulussa opetettavia teorioita tai monimutkaisia kokonaisuuksia.

Paljon halukkaita, paljon tekijöitä, lyhyt koulutus, yksinkertainen työ.

Itse olen lähihoitaja kotihoidossa, 11 vuotta takana.

Vierailija
16/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miksi hoitotyö olisi joku kutsumusammatti. Mikä siinä noin tarkalleen ottaen vaatii sitä kutsumusta? Se, että venyy enempään mitä työehtosopimuksessa lukee, on ihan typeryyttä joka ikisellä alalla, sillä ei ole kutsumuksen kanssa mitään tekemistä. 

Hoitajan palkka ei ole huono, kun sitä vertaa muihin julkisen sektorin palkkoihin. 

Vierailija
17/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietitään, että missä työssä on vaaratilanteita ja vuorotöitä, niin siinä saadaan poislukea sosiaali-ja terveyspuolen lisäksi  myös koko pelastustoimi sekä suuri osa kaupan alan suorittavasta työstä. Turvallisempaa se hörhö on tavata ostastolla missä on aina vartijat ja työkaverit, kuin yksin iltavuorossa Siwan kassalla. Ta bussikuskina kun tyyppi alkaa riehumaan bussissa. Tai kiinteistöhuollossa lukemassa vesimittaria sen asunnossa tai lehdenjakajana ja siivoojana, kun taskussa kilisevä yleiavain on sen hörhön korviin vastustamaton kutsu.

Vierailija
18/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:54"]

Tosiasia on se, että lähihoitajan työ ei oikeasti ole kovinkaan vaativaa tiedoin ja taidoin mitattuna.

[/quote]

Tämä kommentti kertoo kyllä enemmän sinun työmoraalistasi kuin lähihoitajan työstä.

Vierailija
19/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:54"]

Tosiasia on se, että lähihoitajan työ ei oikeasti ole kovinkaan vaativaa tiedoin ja taidoin mitattuna.

[/quote]

Tämä kommentti kertoo kyllä enemmän sinun työmoraalistasi kuin lähihoitajan työstä.

[/quote]

Emme puhu nyt minusta, vaan lähihoitajan ammatista.

"Ad hominem -argumentointivirheessä keskustelija viittaa joihinkin vastapuolen piirteisiin, joilla ei ole merkitystä keskusteltavan aiheen kannalta"

Vierailija
20/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:54"]

Työllisyystilanne ja universaali ammatti, mahtavat työmahdollisuudet ympäri maailmaa. Yleensä uualla myös palkka ja arvostus kohdillaan.

[/quote]

Muualla myös hoitajien työnkuva kohdallaan eli tekevät sitä sairaanhoitajille kuuluvaa vaativaa hoitotyötä tai sitten oikeasti apua tarvitsevien lähihoitotyötä. Suomessa sen sijaan on paljon etenkin lähäreillä virkoja, joissa tehdään mm. laitos- tai kotisiivoustyötä tai muuta viriketyötä, jotka kaikki olisivat siivoojille kuuluvia, yksityiseltä sektorilta ostettavia tai sukulaisille tai tuttaville kuuluvia normaalien sosiaalisten suhteiden merkeissä hoituvia virikkeitä ja ystävyyssuhteita. Monet hoitoalan julkisesti kustannettavat työt ovat työllisyyden hoitoa eivätkä todellista, tarpeellista hoitotyötä. Lisäksi suomalaisilla on omituinen tapa vaatia kunnalta siivous- ja hoitopalveluja, jotka kuuluisivat itse organisoitaviksi ja maksettaviksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme