Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lähihoitajia ja sairaanhoitajia on niin paljon?

Vierailija
06.07.2015 |

Tuntuu että joka toinen on lähäri tai sh, ja mun on älyttömän vaikea ymmärtää sitä. Onko niin monella oikeasti hoitoala se kutsumusammatti? Selittäkää mulle, miksi kukaan haluaa tehdä vuorotyötä, olla toisten ihmisten eritteiden kanssa tekemisissä, altistaa itsensä vaaratilanteille, olla alipalkatussa työssä missä on kuitenkin vastuussa toisten hyvinvoinnista ja joskus jopa hengestä, saada jatkuvasti kuraa niskaan asiakkailta, kuunnella lääkärien päällepäsmäröintiä? WHY??? Auttakaa mua ymmärtämään:D

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:54"]

Tosiasia on se, että lähihoitajan työ ei oikeasti ole kovinkaan vaativaa tiedoin ja taidoin mitattuna.

[/quote]

Tämä kommentti kertoo kyllä enemmän sinun työmoraalistasi kuin lähihoitajan työstä.

[/quote]

Emme puhu nyt minusta, vaan lähihoitajan ammatista.

"Ad hominem -argumentointivirheessä keskustelija viittaa joihinkin vastapuolen piirteisiin, joilla ei ole merkitystä keskusteltavan aiheen kannalta"

[/quote]

Jos sinun näkemyksesi OMASTA ammatistasi on se, ettei siinä tarvita juurikaan tietoja tai taitoja, niin kyllä se valitettavasti kertoo että sinulta itseltäsi on jäänyt huomaamatta aika paljon työssäsi, ja pidät sitä vieläpä täysin normaalina. Tätä kutsutaan vastuuttomuudeksi, ja olen valitettavasti nähnyt sitä aika paljon. Ei huomata, että potilaalta ei ole tullut virtsaa vuorokauteen, ei huomata että syömättömälle diabeetikolle juotetaan light-limsaa vaikka aamulla on pistetty pitkää insuliinia, ei välitetä mistään kun ei edes tajuta mitä tehdään ja mitä siitä voi seurata. Tunnen onneksi muunkinlaisia hoitajia, ja enimmäkseen heitä.

Toisekseen luulisi olevan ihan itsestäänselvyys, että lähihoitajan toimenkuva voi olla lähes mitä tahansa. Jos sinun ei (omasta mielestäsi) tarvitse työssäsi tietää oikeastaan mitään, se ei tarkoita että kaikkialla muuallakin voi lähihoitaja vetää laput silmillä ja aivot narikassa.

Vierailija
22/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:54"]

Tosiasia on se, että lähihoitajan työ ei oikeasti ole kovinkaan vaativaa tiedoin ja taidoin mitattuna.

[/quote]

Tämä kommentti kertoo kyllä enemmän sinun työmoraalistasi kuin lähihoitajan työstä.

[/quote]

Emme puhu nyt minusta, vaan lähihoitajan ammatista.

"Ad hominem -argumentointivirheessä keskustelija viittaa joihinkin vastapuolen piirteisiin, joilla ei ole merkitystä keskusteltavan aiheen kannalta"
[/quote] voihan viittaus olla asenteellinen ja silloin se kertoo viittaajasta ja tämän asenteesta. Lähihoitajan työ esim. kotihoidossa eroaa hurjasti osastotyöstä, kehoittaisin tutustumaan eri yksiköihin ja vasta sitten arvioimaan työn vaativuutta ja vaadittavia taitoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähihoitaja, mutta siirtynyt toiselle alalle hoitotyöstä. Minä en pysty tekemään yövuoroja, koska verenpaineet nousee, pulssi hakkaa ja saan toistuvia migreenejä halvausoirein. Tällainen syy ei kuitenkaan ole este yövuoroille, jos työvuoroissa on öitä ne on tehtävä. Yövuorot on yksinäisiä ja valvoa 24 vanhusta ja heidän hyvinvointia. Yöllä myös valmistellaan seuraavan päivän ruoka, pestään kaikki lattiat ja kaikki pyykit lisäksi jaetaan lääkkeet.
Sairaalassa työ on hyvin erilaista, ja lähihoitaja hoitaa perusasiat. Pesut ja syöttämiset. Lääkkeisiin ei kaikilla osastoilla saa koskea ollenkaan, eikä osallistua kirjaamisiin.

Vierailija
24/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 11:37"]

Olen lähihoitaja, mutta siirtynyt toiselle alalle hoitotyöstä. Minä en pysty tekemään yövuoroja, koska verenpaineet nousee, pulssi hakkaa ja saan toistuvia migreenejä halvausoirein. Tällainen syy ei kuitenkaan ole este yövuoroille, jos työvuoroissa on öitä ne on tehtävä. Yövuorot on yksinäisiä ja valvoa 24 vanhusta ja heidän hyvinvointia. Yöllä myös valmistellaan seuraavan päivän ruoka, pestään kaikki lattiat ja kaikki pyykit lisäksi jaetaan lääkkeet. Sairaalassa työ on hyvin erilaista, ja lähihoitaja hoitaa perusasiat. Pesut ja syöttämiset. Lääkkeisiin ei kaikilla osastoilla saa koskea ollenkaan, eikä osallistua kirjaamisiin.

[/quote]

Kaksivuorotyötä on jonkin verran saatavilla, päivätyötäkin esim. kehitysvammaisten päivätoiminnassa. Toki jos olet jo vaihtanut alaa, niin ei koske enää sinua.

Lähihoitajien toimenkuva vaihtelee tosiaan paljon, on paikkoja joissa se on vain perushoitoa mutta paljon on myös paikkoja (myös sairaaloissa), joissa lähihoitajan vastuualue on huomattavasti laajempi ja vaativampi. Joillakin on intohimo sinne haastavampaan, toiset puolestaan nauttivat siitä ihmisläheisestä perushoidosta. Onneksi meitä on monenlaisia :)

Vierailija
25/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 11:37"]

Olen lähihoitaja, mutta siirtynyt toiselle alalle hoitotyöstä. Minä en pysty tekemään yövuoroja, koska verenpaineet nousee, pulssi hakkaa ja saan toistuvia migreenejä halvausoirein. Tällainen syy ei kuitenkaan ole este yövuoroille, jos työvuoroissa on öitä ne on tehtävä. Yövuorot on yksinäisiä ja valvoa 24 vanhusta ja heidän hyvinvointia. Yöllä myös valmistellaan seuraavan päivän ruoka, pestään kaikki lattiat ja kaikki pyykit lisäksi jaetaan lääkkeet. Sairaalassa työ on hyvin erilaista, ja lähihoitaja hoitaa perusasiat. Pesut ja syöttämiset. Lääkkeisiin ei kaikilla osastoilla saa koskea ollenkaan, eikä osallistua kirjaamisiin.

[/quote]

Kaksivuorotyötä on jonkin verran saatavilla, päivätyötäkin esim. kehitysvammaisten päivätoiminnassa. Toki jos olet jo vaihtanut alaa, niin ei koske enää sinua.

Lähihoitajien toimenkuva vaihtelee tosiaan paljon, on paikkoja joissa se on vain perushoitoa mutta paljon on myös paikkoja (myös sairaaloissa), joissa lähihoitajan vastuualue on huomattavasti laajempi ja vaativampi. Joillakin on intohimo sinne haastavampaan, toiset puolestaan nauttivat siitä ihmisläheisestä perushoidosta. Onneksi meitä on monenlaisia :)

[/quote]

10 vuotta tein hoitotyötä. Päiväkeskuksessa, 7 eri vanhusten kodissa ja monella eri sairaalaosastolla. Pätkää pätkän perään siellä ja täällä.
Lopulta siirryin lasten pariin ja vakituiseen työsuhteeseen ja nautin ensimmäisestä kesälomastani!

Vierailija
26/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään nyt se selvä ero että sh:n koulutus on pidempi, kaikki eivät pääse sille alalle. Myös työ on vastuullista. Lähihoitajan koulutus on amistasoa, fyysisesti raskasta muttei muuten paljon vaadi-if you know what I mean.

Vierailija
27/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa lh laajimmat oikeudet esim. lääkehoidossa. Haavahoidot mukavan haastavia ja mielenkiintoisia.

Vierailija
28/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 11:47"]Tehdään nyt se selvä ero että sh:n koulutus on pidempi, kaikki eivät pääse sille alalle. Myös työ on vastuullista. Lähihoitajan koulutus on amistasoa, fyysisesti raskasta muttei muuten paljon vaadi-if you know what I mean.
[/quote]

Tämä kertoo jo paljon siitä miksi sh on olevinaan niin paljon parempi kuin lh! Miksi sh jättää likaiset hommat lh tehtäväksi. Miksi sh istuu eri kahvipöydässä kun lh.
Kuitenkin lh voi saada työpaikkakoulutuksena lähes samat oikeudet kun sh. Joissakin työpaikoissa lh ja sh tekee täysin samaa duunia!

Vierailija
29/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan kouluttautuu sille alalle. Kuulemma pulaa siltikin työntekijöistä.

Vierailija
30/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti heitä ei ole ikinä riittävästi.

Vierailija
31/31 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja muuta työtä en voisi tehdä. Tykkään työstäni ja ehdottomasti haluan tehdä vuorotyötä. Nytkin on neljä vapaata peräkkäin. Tykkään arkivapaista.  Palkka on kohtuullinen lisien kanssa, mutta pelkkä peruspalkkahan on huono. Kiire vaivaa usein, mutta pois en vaihtaisi.