Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tradenomiksi vai sairaanhoitajaksi?

Vierailija
05.07.2015 |

Kertokaa kumman itse valitsisitte?

Mitä hyviä ja huonoja puolia noissa tutkinnoissa on?

Lähdetään oletuksesta että opiskelija olisi soveltuva molemmille aloille.

Plussia ja miinuksia, mitä tulee mieleen?

Sairaanhoitaja

+ Työllistää

- Vuorotyö

Tradenomi

+ siisti sisätyö

- Paljon tradenomeja työttömänä

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 23:32"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 21:50"]Perheellisenä vuorotyö on kamalaa. Siinä jää monet sukujuhlat, joulut ja juhlapyhät väliin. Parin euron pyhälisä ei paljoa lohduta, kun muu perhe juhlii. Jos molemmat vanhemmat tekevät vuorotyötä, lapset ovat säännöllisen epäsäännöllisesti hoidossa. Vuorotyön ainoa plussa on arkivapaat, mutta ei niistäkään niin paljoa iloa ole. Minäkin tein parikymppisenä paljon yövuoroa, mutta nykyään en pysty. Rytmi menee täysin sekaisin ja tuntuu ettei terveys muutenkaan kestä. Yövuoron jälkeen olen usein nuhainen, mitä ei päivävuorossa ole. [/quote] Teilläkö ei kutsuta perheettömiä sukujuhliin? Käsittämätön ajattelutapa, monelle perheettömälle kun sukujuhlat voivat olla perheellistäkin tärkeämpiä, kun sitä omaa perhettä ei ole.

[/quote]

Mistä sait päähäsi ettei perheettömiä kutsuta? Puhuin vain juhliin menemisestä, en siitä ketä kutsutaan! Olen myös lapsettomana tehnyt vuorotyötä eikä silloin esimerkiksi jouluaatto töissä tuntunut niin pahalta, mitä lastensaannin jälkeen. Eikä silloin lapsettomana ollut lasten, kummilasten, sisarusten lasten yms juhlia, kun ei muillakaan lähipiirissä vielä lapsia ollut. Oli vain satunnaisia häitä, hautajaisia ja pyöreitä juhlivia.

Vierailija
42/49 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pidät ihmisten auttamista tärkeänä, selviät ehkä sairaanhoitajan työn henkisestä paineesta, joka johtuu siitä, että työsi vaikuttaa ihmisen terveyteen ja mahdollisesti hengissä selviämiseen. Tradenomin työssä kukaan ei kuole käsiisi, vaan ollaan tekemisissä erilaisten asioiden kanssa. Jos et tunne vahvaa halua sairaanhoitajaksi tai sinulla on mielenterveysongelmia (masennus), et jaksa tätä työtä. t. sh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:45"]

Hoitaja ehdottomasti. Kaikki hoitotyö ei ole vuorotyötä ja vuorotyöstä sitä paitsi maksetaan enemmän kuin tradenomille.

[/quote]

Minäkin luulin, että vuorotyöstä maksetaan suht' hyvin.Valmistuin sh:ksi tämän vuoden alussa. Kolmen viikon välein vuorolisiä kertyy verojen jälkeen n 250 euroa. Työvuorot ovat ihan p:stä. Pari 14 tuntista, iltavuorosta 21.30 (k0tpna n 22) heti aamuun 7, yövuorot sekoittavat viimeistään rytmin ja pään. Lisäksi hoitoalalla 75 % työkavereista on p:stä. Ihme hapannaamoja ja p:n puhujia, töissä ei saisi hymyillä muuten, kun takana päin potilaille, konkarit ovat ainoita, jotka osaavat työn, vaikka asenne on taas, sorry p:stä. Olen erittäin pettynyt koko alaan, nyt haen työpaikkaa muualta. Olen ollut nyt kymmenessä eri työpaikassa, ja kaikissa saman meininki. Onneksi minulla on myös tradenomin tutkinto eli täältä kyllä-ääni tradenomitutkinnolle.

Vierailija
44/49 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 09:02"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:45"]

Hoitaja ehdottomasti. Kaikki hoitotyö ei ole vuorotyötä ja vuorotyöstä sitä paitsi maksetaan enemmän kuin tradenomille.

[/quote]

Minäkin luulin, että vuorotyöstä maksetaan suht' hyvin.Valmistuin sh:ksi tämän vuoden alussa. Kolmen viikon välein vuorolisiä kertyy verojen jälkeen n 250 euroa. Työvuorot ovat ihan p:stä. Pari 14 tuntista, iltavuorosta 21.30 (k0tpna n 22) heti aamuun 7, yövuorot sekoittavat viimeistään rytmin ja pään. Lisäksi hoitoalalla 75 % työkavereista on p:stä. Ihme hapannaamoja ja p:n puhujia, töissä ei saisi hymyillä muuten, kun takana päin potilaille, konkarit ovat ainoita, jotka osaavat työn, vaikka asenne on taas, sorry p:stä. Olen erittäin pettynyt koko alaan, nyt haen työpaikkaa muualta. Olen ollut nyt kymmenessä eri työpaikassa, ja kaikissa saman meininki. Onneksi minulla on myös tradenomin tutkinto eli täältä kyllä-ääni tradenomitutkinnolle.

[/quote]

Allekirjoitan tämän täysin. Tosin en ole vielä alaa vaihtamassa, mutta etsin työtä muista organisaatioista kuin sairaaloista. Onneksi on muutama vaihtoehto, muuten en usko jaksavani eläkeikään saakka. 

Vierailija
45/49 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi. Hoitotyö vaatii tietynlaista luonteen kovuutta, hyviä hermoja, stressin-, eritteiden, veren, kuoleman ym. sietokykyä. Sen pitäisi olla kutsumustyö.

Terv. Been there

Vierailija
46/49 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältäkin ääni tradenomikoulutukseen. Edellä on hyviä perusteluita miksi ei kannata lukea sairaanhoitajaksi. T: ex-sh

Vierailija
47/49 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun innoittamana heräsi kiinnostus kuinka moni sh on vakavissaan harkinnut alanvaihtoa ja kuinka moni sen on viime vuosina tehnyt. Saisiko siitä sairaanhoitajilta kommentteja?

Vierailija
48/49 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele sh:ksi ryhtymistä. Olen ollut alalla 20 vuotta ja alan vaihto on ajankohtainen koska:
- palkka on surkea vastuuseen ja työmäärään nähden
- työtäsi ei arvosteta
- kolmivuorotyö ei ole ihmisten hommaa
- suurin osa esimiehistä on epäpäteviä nössöjä, joita ei voi oikein esimiehiksi sanoa
- monessa paikassa huono työilmapiiri
- kuka oikeesti tykkää pyyhkiä toisten takapuolia, vaihtaa vaippoja, tyhjennellä erilaisia eritepusseja, siivoilla oksennuksia yms.

Vierailija
49/49 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja:

+ töitä riittää
+ "helppo" koulutus
+ harjoittelupaikka helppo saada, mutta miinus siitä että se on usein palkaton
+ ihmisläheistä (jos tykkää semmosesta)

- lähes poikkeuksetta vuorotyö
- huono palkka (joo lisillä voi nostaa palkkaa, mutta ei sitä voi verrata siihen että saa normi päivätyöstä saman verran)
- fyysisesti rankkaa
- kutsumusammatti, en lähtisi jollen olisi varma että on halua ja kiinnostusta olla toisten eritteiden kanssa tekemisissä

Tradenomi:

+ hyvä yleiskoulutus, saa pohjan monenlaiseen työhön
+ etenemismahdollisuudet ihan erit kuin sairaanhoitajalla, jossa palkkaa nostaa oikeastaan vain ikä
+ palkka (itselläni heti valmistumisen jälkeen 3050e)
+ hyvä koulutus myös mahdollista yrittäjyyttä ajatellen

- tradenomeja paljon, myös työttömänä
- pitää olla oikeasti hyvä, että pääsee niihin parempiin duuneihin (esim. big4)
- tradenomi-sanalla huono kaiku Suomessa, vaikka maailmalla bachelor of business administration on arvostettu tutkinto)
- alan harjoittelupaikkoja vaikea saada

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi