Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on mahdollisesti keliakia.

Vierailija
19.02.2022 |

Mitä sitä oikein voi syödä ja juoda kun sinä gluteiinia tungetaan suunnilleen kaikkeen, jopa gluteenittomat tuotteet saattavat sisältää pieniä määriä sitä gluteiinia jos ne on tehty samoilla linjastoilla kuin gluteiinia sisältävät tuotteet?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se määrä ole niin häviävän pieni mitä niissä voi olla ettei pitäisi aiheuttaa ongelmia. Toki jos sattuu olemaan joku superkeliaakikko niin sitten.

Vierailija
2/5 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakialiitto ja niiden nettisivut auttaa paljon. Kaikki tuoteselosteet joutuu lukemaan ja ymmärtämään että esim hydrolysoituvehnäproteiini jota on monissa mausteliemissä, on kiellettyjen listalla.

Siitä huolimatta että alussa on paljon opeteltavaa, on keliakia helppo sairaus hoitaa.

T. Keliaakikko,keliaakikon tytär,sisko ja äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on keliakia. Paljon helpompi hänelle on keksiä tarjottavaa kuin esim. kylään tulevalle kasvissyöjälle. Toki aluksi joutuu varmasti opettelemaan.

Vierailija
4/5 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa diagnoosi voi järkyttää, mutta oikeasti tilanne helpottaa, kun gluteenin saanti loppuu ja oireet eivät enää kiusaa. Kaikki, siis ihan kaikki tuoteselosteet täytyy tsekata kaupassa, mutta siihenkin tottuu. Mun keittiössä ei ole koskaan ollut mitään gluteenia sisältävää, joten ruoanlaitto on turvallista. Kaupoissa on nykyään hurjasti gluteenittomia valmisruokia ja leipiä, joten valinnanvaraa on. Mutta periaatteessa voi syödä mitä tahansa vihanneksia, lihoja ja kaloja, ei ole kovin mutkikasta!

Vierailija
5/5 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä gluteenia mihinkään tungeta. Se on monissa viljatuotteissa ihan luonnollisesti. Lopetat vain useimpien kotimaisten viljatuotteiden syönnin. Luettelon näistä viljoista löydät vaikka keliakialiiton sivuilta. Minulla ja lapsillani on keliakia, eikä kukaan meistä suhtaudu siihen kuin se olisi sairaus. Se on vain suoliston ominaisuus ja syömme ruokaa sen mukaisesti. Älä tee ongelmaa asiasta, se on vain pikku haitta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä