Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ammattikoulussa tosi moni tupakoi, mutta lukiossa vain harva?

Vierailija
05.07.2015 |

Tarkoittaako tämä sitä, että mitä alhaisempi sosiaalinen asema henkilöllä on, sitä todennäköisemmin hän tupakoi? Meidänkin koulusta amikseen meni ne kaikista surkeimmat häiriköt, jotka eivät päässeet lukioon.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:48"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:43"] Olen yo vuodelta 2000, mutta kyllä ainakin silloin lukionkin tupakkapaikalla oli ruuhkaa yhtälailla kuin amitsunkin. [/quote]   Se on muuttunut siitä. Eihän nykyään esim. yliopistolla kukaan enää polta [/quote] Ai ei kukaan? Ei pidä paikkaansa.

[/quote]

Onko ihan pakko ottaa kaikki kirjaimellisesti? "Ei kukaan" tarkoittaa puhekielessä sitä, että ylivoimaisesti suurin osa ei tee jotain.
[/quote]
No kyllä meilläpäin ihan puhekielessäkin kaikki tarkoittaa oikeasti kaikkia. Suurin osa tarkoittaa sitä mitä hait takaa.

Vierailija
22/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:48"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:43"] Olen yo vuodelta 2000, mutta kyllä ainakin silloin lukionkin tupakkapaikalla oli ruuhkaa yhtälailla kuin amitsunkin. [/quote]   Se on muuttunut siitä. Eihän nykyään esim. yliopistolla kukaan enää polta [/quote] Ai ei kukaan? Ei pidä paikkaansa.

[/quote]

Onko ihan pakko ottaa kaikki kirjaimellisesti? "Ei kukaan" tarkoittaa puhekielessä sitä, että ylivoimaisesti suurin osa ei tee jotain.
[/quote]
No ei tarkoita, vaan kirjoittajan mielenköyhyyttä. (Ei se jolle vastasit.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiot on usein yläkoulun kanssa samassa ja sinne ei ole järjestetty tupakointi paikkaa kuten ammattikouluihin on.

Vierailija
24/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen amiksessa ja kyllä täällä on vaan white trashimpaa ja typerämpää porukkaa kuin lukiossa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Vierailija
25/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaiset on sellasia hienosto sakkia kun taas amikset on wt sakkia näin yleistettynä. Itse kun olin amiksessa 2012-2013 niin luokallani 90% siellä poltti tupakkaa. Mutta mitä sitten? Mitä kelleen toisen tupakointi kuuluu?
M-96

Vierailija
26/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että minun yläasteelta lukioon menneistä yksikään olisi polttanut. Amiksista melkein kaikki.

Vierailija
27/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:59"]

Lukiolaiset on sellasia hienosto sakkia kun taas amikset on wt sakkia näin yleistettynä. Itse kun olin amiksessa 2012-2013 niin luokallani 90% siellä poltti tupakkaa. Mutta mitä sitten? Mitä kelleen toisen tupakointi kuuluu? M-96

[/quote]

No älä sitten kommentoi!

Vierailija
28/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:59"]

Lukiolaiset on sellasia hienosto sakkia kun taas amikset on wt sakkia näin yleistettynä. Itse kun olin amiksessa 2012-2013 niin luokallani 90% siellä poltti tupakkaa. Mutta mitä sitten? Mitä kelleen toisen tupakointi kuuluu? M-96

[/quote]

Kuuluu se sen verran, että sivullisetkin joutuvat hengittämään sitä paskailmaa ja sietämään tupakoitsijoiden karmeaa löyhkää esim. bussissa!

Vierailija
29/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi on addiktio ja yksi tavoista hallita stressiä. Usein suorittavaa työtä tekevät, vähemmän kouluttautuneet ihmise kokevat enemmän stressiä kuin ne, jotka ovat jaksaneet kouluttautua ja joilla on kognitiivisesti vaativampi työ. Stressinsietokyky vaikuttaa osaltaan kouluttautumiseen ja tupakointiin/addiktioherkkyyteen. 

Vierailija
30/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:04"]

Tupakointi on addiktio ja yksi tavoista hallita stressiä. Usein suorittavaa työtä tekevät, vähemmän kouluttautuneet ihmise kokevat enemmän stressiä kuin ne, jotka ovat jaksaneet kouluttautua ja joilla on kognitiivisesti vaativampi työ. Stressinsietokyky vaikuttaa osaltaan kouluttautumiseen ja tupakointiin/addiktioherkkyyteen. 

[/quote]

Tuo on ihan täyttä paskapuhetta. Tutkimusten mukaan monilla toimistotyöläisillä on kovempi stressi kuin suorittavaa työtä tekevillä. Monilla ne työt eivät lopu kello neljään vaan pyörivät mielessä ympäri vuorokauden! Lisäksi on vielä vapaa-ajalla opiskeltava uutta, että pysyisi alan kehityksessä mukana. Helppohan se on vähän käydä jossain raksalla hakkaamassa nauloja ja sitten unohtaa koko homma kun pääsee kotiin.

Vierailija
31/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko taas tämä amis-lukiohullu on täällä?

No, ehkä ajat ovat muuttuneet siitä, kun minä olin lukion opettajan sijaisena ja kyllähän siellä 'tupakointipaikalla' vilskettä riitti ihan yhtä paljon kuin amiksessakin. Molemmissa se oli aivan yhtä kiellettyä.

Vierailija
32/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:07"]

Joko taas tämä amis-lukiohullu on täällä?

No, ehkä ajat ovat muuttuneet siitä, kun minä olin lukion opettajan sijaisena ja kyllähän siellä 'tupakointipaikalla' vilskettä riitti ihan yhtä paljon kuin amiksessakin. Molemmissa se oli aivan yhtä kiellettyä.

[/quote]

No höpö höpö.

Vierailija
33/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:48"]

[/quote]

"Ei kukaan" voi tarkoittaa alle yksi kymmenestä. Ei meidän laitoksen ulkopuolella näe "koskaan" "ketään" tupakoimassa.

Vierailija
34/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat keskimäärin tyhmempiä. Käyttäytyvät enemmän lapsellisten/alkukantaisten mallien mukaan. Ja tupakointiin liittyy näiden ihmisten mielestä positiivisia asioita liittyen esimerkiksi sosiaaliseen asemaan. Tai sosiaalinen kanssakäyminen ja suhteiden luominen on heille hankalaa ilman tupakoinnin yhdistävää voimaa.

Vierailija
35/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä amiksiakin tarvitaan, koska muuten ei persuilla olisi äänestäjiä.

Vierailija
36/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:17"]

Ovat keskimäärin tyhmempiä. Käyttäytyvät enemmän lapsellisten/alkukantaisten mallien mukaan. Ja tupakointiin liittyy näiden ihmisten mielestä positiivisia asioita liittyen esimerkiksi sosiaaliseen asemaan. Tai sosiaalinen kanssakäyminen ja suhteiden luominen on heille hankalaa ilman tupakoinnin yhdistävää voimaa.

[/quote]

Mitä tyydytystä saat noista ajatuksistasi?

Vierailija
37/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No samaa suorittavaa työtä sitä tehdään usein toimistossakin. Stressi on keskimäärin suurempaa, mitä heikommassa asemassa työmarkkinoilla on, ja mitä vähemmän kognitiivista panosta vaativissa tehtävissä toimii. Ehkä näillä ihmisillä on alunalkaenkin heikompi stressivaste, se vaikuttaa pystyykö suorittamaan jatko-opintoja ja minkä laatuisia. Älykkyys ei tosiaankaan ole ainoa tekijä joka vaikuttaa. Tutkimusten mukaan yllättäen mitä vaativampia ja "parempi" työ, sitä vähemmän koettua stressiä. Ehkä motivaatio, kyky tunnistaa ja käsitellä omia tunteita ja ongelmanratkaisukyky osaltaan vaikuttavat asiaan.   

Vierailija
38/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:48"]

[/quote]

"Ei kukaan" voi tarkoittaa alle yksi kymmenestä. Ei meidän laitoksen ulkopuolella näe "koskaan" "ketään" tupakoimassa.
[/quote]

Tämä. Jos päivän aikana näkee parikymmentä ihmistä tupakalla, vaikka viettäisi koko päivän pihalla tupakointipaikkojen äärellä, on se aika pieni osuus niistä paikalla olevista monesta tuhannesta opiskelijasta.

Vierailija
39/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:17"]

[/quote]

Mitä tyydytystä saat noista ajatuksistasi?
[/quote]

En kovin kummoista, kun en itsekään ole erityisen korkeasti koulutettu tai edes hyvin palkatussa työssä. Tämä vain on oma käsitykseni asiasta. Mikä sinun mielestäsi selittää asiaa?

Mistä ihmeestä on edes syntynyt termit "amismuija" tai "white trash", jos todellisia eroja ihmisten välillä ei muka ole? Jokinhan näitä ryhmiä aina yhdistää, ja perimmäinen syy liittyy aina siihen mitä siellä korvien välissä liikkuu.

Vierailija
40/52 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahkerimmat työmiehet tupakoi. Savuttomat ovat niitä vässyköitä jotka ei saa mitään aikaan ja tuijottavat vaan kelloa. Vituttaa niiden touhun katsominen.
Jos joudun hyvän duunarin pyytään yövuoroon, käyn yleensä ostaan sille pari askia tupakkia että varmasti jaksaa ja pysyy virkkuna :) näin täällä maalla