Sopiva rangaistus 7-vuotiaalle?
Lapsi aiheutti huolimattomuudella/piittaamattomuudella 35 euron taloudellisen menetyksen. Asiasta oli siis sanottu ja varoitettu, silti teki. Meillä nyt muutenkin tiukkaa kun olen kesän lomautettuna ja lomabudjetti oli älyttömän niukka jo ennestään. Harmittaa niin että oikein itkettää. Lapsi itse nyt suhtautuu asiaan jotenkin ylimielisesti, jos olisi edes ollut vilpittömästi pahoillaan ja suruissaan niin olisin voinut antaa asian olla puhuttelulla.
Mikä olisi mielestänne opettavainen rangaistus tässä tilanteessa?
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:23"]
No mikset voi kertoa, mitä lapsi teki?
[/quote]
Koska olen ollut tällä palstalla niin pitkään, että tiedän miten keskustelu lähtee täysin sivuraiteille aina sen jälkeen.
Mutta sanotaan nyt, että lapsi sai pelata minun puhelimellani yhtä peliä, ja sanoin vielä (kuten aina) että ei sitten saa ostaa mitään. No, oli ostanut. Ja tietää kyllä nämä asiat, osaa hyvin lukea ja ymmärtää, ennen on sujunut ihan sovitusti niin ei tullut mieleen että nyt saa parissa minuutissa tehtyä tuollaista tuhoa.
Ap
[/quote]
Miten puhelimella voi ostaa netistä mitään voin vain? Koska vanhempi on ystävällisesti ladannut sinne maksukorttinsa tiedot ilman salasanavahvistusta! Vika ei ole lapsen vaan aikuisen. Rangaistusta ei anneta, koska lapsi ei voi olla vastuussa vanhemman typeryydestä.
Nyt laitat puhelimen suojaukset kuntoon ja laitat lapsen maksamaan temppunsa ( ota vaikka hänen pankkitililtä kyseinen raha).
Mutta sanotaan nyt, että lapsi sai pelata minun puhelimellani yhtä peliä, ja sanoin vielä (kuten aina) että ei sitten saa ostaa mitään. No, oli ostanut. Ja tietää kyllä nämä asiat, osaa hyvin lukea ja ymmärtää, ennen on sujunut ihan sovitusti niin ei tullut mieleen että nyt saa parissa minuutissa tehtyä tuollaista tuhoa.
Pelit on tosi koukuttavia. On voinut olla täysinvahinko ja ajattelemattomuutta tuo osaminen. Mun mielestä rangaistus ei oikein käy koska lapsi ei ehkä ole voinut itselleen mitään. Voisitte yhdessä pahoitella että kävi näin. Älä kutenkaan "kärkkäällä kielellä"sitten lopulta jotenkin jaa kostoa.
Eihän aikuisetkaan ymmärrä, että Suomelta on rahat loppu vaan sosiaalipuoli/naisvaltaiset itkee kun ei ole rajattomia resursseja.
Kaksi viikkoa ilman nettiä ja kännykkäpelejä ja piste.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:27"]
7 v. ei ole syypää perheen huonoon rahatilanteeseen, tuskin edes ymmärtää mitä 35 € menetys tarkoittaa.
[/quote]
No sehän tässä nyt on tavoitteena, että oppisi ymmärtämään mitä 35 euron menetys tarkoittaa.
Ihan älyttömän omituista kysellä tällaista keskustelupalstalla. AP on kai näitä uusavuttomia.
Tapahtumien kulku :
Lapsi pelaa intensiivisesti. Vauhdikkaan pelin pyörteissä ostaa must, apuja. Kun peli päättyy alkaa kylmä arki. Puhelimen omistaja, auktoritetti heittää kohti syytösten tulvan. Pientä lasta ahdistaa, henki salpautuu. Hän ei edes hoksaa ostaneensa mitään. Ei löydy sanoja puolustautua. Ainut puolustuskeino on jyrkkä toisinajattelu, joka tulkitaan välinpitämättömyydeksi ja piittaamattomuudeksi.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:28"]
[/quote]
Koska olen ollut tällä palstalla niin pitkään, että tiedän miten keskustelu lähtee täysin sivuraiteille aina sen jälkeen.
Ap
[/quote]
http://www.iltasanomat.fi/digi/art-1288672397764.html
" – Kun on lapsille ilmaisena markkinoitu peli, jossa kertaostos voi olla jopa 90 euroa, ja alaikäinen tekee ostoksia vanhempien tietämättä, niin meidän näkemyksemme mukaan riski on palvelun tarjoajalla, Väänänen sanoo.
– Lapset eivät pelin tiimellyksessä välttämättä ymmärrä, että siellä voi tehdä niin isoja ostoksia.
Väänäsen mukaan alaikäisten tekemistä vahinko-ostoksista iTunes-kaupassa onkin reklamoitava Applelle, jolla on ensisijainen vastuu. "
Mun lapsi (oli silloin 8 vee) teki mulle 200 euron laskun, olin koulussa vielä, joten rahaa ei todellakaan ollut. Itkin kolme päivää aamusta iltaan kun mietin miten saan laskun maksettua. Silloin 8-vuotias ymmärsi että nyt tuli tehtyä pahasti ja hän hätääntyi kunnolla. Että siinä suhteessa 35 euroa on pieni hinta. Tietysti jos tilillä on vain pari kymppiä, on tilanne eri.
Jos lapsi suhtautuu noin kylmästi, ota sinäkin kylmä linja. Lapsi maksaa sinulle 35 euroa jos saa synttärirahaa tms. Pistä velkakirja jääkaapin oveen.
En tiedä miten oisin suhtautunut jos mun 8-vuotias olisi vain kohautellut olkapäitään. Siinä tunnekuohussa ei oikein mikään rankaisukaan ollut multa ajankohtainen koska vain itkin.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:41"]
7 v. ei ole syypää perheen huonoon rahatilanteeseen, tuskin edes ymmärtää mitä 35 € menetys tarkoittaa.
[/quote]
No sehän tässä nyt on tavoitteena, että oppisi ymmärtämään mitä 35 euron menetys tarkoittaa.
[/quote]
Rangaistaanko teillä vahingosta?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:41"]
[/quote]
[/quote]
Jos olisi normaali työtilanne, niin oikeastiko 35 € menetys on kriisi? Se että äidillä ei ole töitä ei ole lapsen syy.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:28"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Miten puhelimella voi ostaa netistä mitään voin vain? Koska vanhempi on ystävällisesti ladannut sinne maksukorttinsa tiedot ilman salasanavahvistusta! Vika ei ole lapsen vaan aikuisen. Rangaistusta ei anneta, koska lapsi ei voi olla vastuussa vanhemman typeryydestä.
[/quote]
Minä en ole lisännyt luottokorttitietoja kun en luottokorttia edes omista. Silti pystyn tilaamaan maksullisia palveluita. Ne veloitetaan puhelinlaskulla. Kaverini lapsikin on onnistunut äitinsä puhelimella tilaamaan peleihin jotain lisäpalveluita.
Kun olet tällä palstalla pitkään ollut, niin mitä tulit kyseleen. Oma syysi, nuole haavadi ja ole vaiti.
Kyllä 7-vuotiaan pitää jo ymmärtää että tottelemattomuudesta seuraa rangaistus, kun meidän 4-vuotiaskin ymmärtää. Jos teko aiheutti lapselle kipua, niin en antaisi erillistä rangaistusta, mutta jos ei, niin joku viikkorahan menetys tms. olisi sopiva rangaistus.
Näkee kunka viihdyt tämmöisen aiheen parissa. Näet itsesi jonain oikeuden jumalatterena joka jakaa oikeamielisiä rangaistuksia oikealle ja vasemmalle. Olet hyvin sisäistänyt kasvatuksen yleisohjeet joka on paketti semmoisille jotka eivät välttämätttä itse osaa ajatella ja eivät omaa riittäviä tunteita pystyäkseen parempaan ja yksilöllisempään kasvatukseen.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 14:21"] Kyllä 7-vuotiaan pitää jo ymmärtää että tottelemattomuudesta seuraa rangaistus, kun meidän 4-vuotiaskin ymmärtää. Jos teko aiheutti lapselle kipua, niin en antaisi erillistä rangaistusta, mutta jos ei, niin joku viikkorahan menetys tms. olisi sopiva rangaistus.
Näkee kunka viihdyt tämmöisen aiheen parissa. Näet itsesi jonain oikeuden jumalatterena joka jakaa oikeamielisiä rangaistuksia oikealle ja vasemmalle. Olet hyvin sisäistänyt kasvatuksen yleisohjeet joka on paketti semmoisille jotka eivät välttämätttä itse osaa ajatella ja eivät omaa riittäviä tunteita pystyäkseen parempaan ja yksilöllisempään kasvatukseen.
[/quote]
Mitähän oikein yrität selittää?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:31"]
Miten se lapsi on ostellut sun puhelimellasi pelatessa? No siten, että sinne on syötetty luottokorttitiedot ilman pakollista salasanavahvistusta. Ja kuka ne luottokorttitiedot on sinne laittanut? Tuskin 7-vuotias. Nyt menee ap:n omaan piikkiin.
[/quote]
Eli sun logiikalla jos mulla on lompakossa rahaa ja lapsi varastaa sitä sieltä ostaakseen herkkuja, niin menee mun piikkiin eikä lapselle mitään seuraamuksia?
Ap