Sopiva rangaistus 7-vuotiaalle?
Lapsi aiheutti huolimattomuudella/piittaamattomuudella 35 euron taloudellisen menetyksen. Asiasta oli siis sanottu ja varoitettu, silti teki. Meillä nyt muutenkin tiukkaa kun olen kesän lomautettuna ja lomabudjetti oli älyttömän niukka jo ennestään. Harmittaa niin että oikein itkettää. Lapsi itse nyt suhtautuu asiaan jotenkin ylimielisesti, jos olisi edes ollut vilpittömästi pahoillaan ja suruissaan niin olisin voinut antaa asian olla puhuttelulla.
Mikä olisi mielestänne opettavainen rangaistus tässä tilanteessa?
Kommentit (43)
Jättäisin jonkun uimareissun väliin vedoten ''ettei ole rahaa bensaan'' jos siis uimapaikalle pitää ajaa
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:15"]Lapsi aiheutti huolimattomuudella/piittaamattomuudella 35 euron taloudellisen menetyksen. Asiasta oli siis sanottu ja varoitettu, silti teki. Meillä nyt muutenkin tiukkaa kun olen kesän lomautettuna ja lomabudjetti oli älyttömän niukka jo ennestään. Harmittaa niin että oikein itkettää. Lapsi itse nyt suhtautuu asiaan jotenkin ylimielisesti, jos olisi edes ollut vilpittömästi pahoillaan ja suruissaan niin olisin voinut antaa asian olla puhuttelulla. Mikä olisi mielestänne opettavainen rangaistus tässä tilanteessa? [/quote] Saitko kenties sakot ?
[/quote]
En. Miten lapsi voisi aiheuttaa aikuiselle sakot?
Ap
Rangaistukset sovitaan etukäteen, ei jälkikäteen. Silloin tietää tekoa tehdessään, mihin se johtaa. Nyt keksitty rangaistus ei ole opetus. Jos asiasta on varoitettu, niin kaiketi siinä vaiheessa kerroit seuraukset?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:15"]Lapsi aiheutti huolimattomuudella/piittaamattomuudella 35 euron taloudellisen menetyksen. Asiasta oli siis sanottu ja varoitettu, silti teki. Meillä nyt muutenkin tiukkaa kun olen kesän lomautettuna ja lomabudjetti oli älyttömän niukka jo ennestään. Harmittaa niin että oikein itkettää. Lapsi itse nyt suhtautuu asiaan jotenkin ylimielisesti, jos olisi edes ollut vilpittömästi pahoillaan ja suruissaan niin olisin voinut antaa asian olla puhuttelulla. Mikä olisi mielestänne opettavainen rangaistus tässä tilanteessa? [/quote] Saitko kenties sakot ?
[/quote]
En. Miten lapsi voisi aiheuttaa aikuiselle sakot?
Ap
[/quote]
Summa ja kuvaus sopi tilanteeseen, että lapsi olisi jäänyt kiinni turvavyöttömänä autossa. Tällöin sakko juurikin 35€
-poliisi
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:18"]
Rangaistukset sovitaan etukäteen, ei jälkikäteen. Silloin tietää tekoa tehdessään, mihin se johtaa. Nyt keksitty rangaistus ei ole opetus. Jos asiasta on varoitettu, niin kaiketi siinä vaiheessa kerroit seuraukset?
[/quote]
Ei ollut kyseessä sellainen asia, että olisi etukäteen ollut aihetta uhkailla millään rangaistuksilla.
Ap
Ei tällaisiin voi vastata mitään, kun ei tiedä, mitä on tapahtunut.
Mitä on 7-vuotiaan "piittamattomuus" asioista? Kyllä se vain on kasvatuksen puutetta ei katso peiliin nyt kunnolla.
Mutta jos kerrot (voithan muuttaa asioita siten, että ne kuitenkin vastaavat tod. tilannetta) asiasta enemmän, niin asiaa voi pohtia.
Rangaistukset eivät yleensä johda sinänsä mihinkään, vaan omien toimintatapojen muuttaminen lapsen ymmärryksen lisäämiseksi näin pienen lapsen ollessa kyseessä.
No mikset voi kertoa, mitä lapsi teki?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:21"]
Summa ja kuvaus sopi tilanteeseen, että lapsi olisi jäänyt kiinni turvavyöttömänä autossa. Tällöin sakko juurikin 35€ -poliisi
[/quote]
Kiitos tiedosta, eipä ole (onneksi) tarvinnut tuota vielä oppia :) Kerran yksi lapsista uhmapäissään huuteli takapenkiltä että aikoo avata turvavyön, vedin tien sivuun ja pidin sellaisen höykytyksen että eivät ole toiste kokeilleet.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:18"]
[/quote]
Ei ollut kyseessä sellainen asia, että olisi etukäteen ollut aihetta uhkailla millään rangaistuksilla.
Ap
[/quote]
Ei rangaistuksella uhkailla! Se ei ole uhka vaan seuraus ja jos asiasta etukäteen varoitettiin, niin varmaan tajusit samalla kertoa, mitä seuraa, jos tekee toisin. Niin yleensä toimitaan.
Jos on kuten esität, että on ylimielinen eikä ole pahoillaan niin tähänastinen kasvatus ei ole ollut kovin onnistunutta. Jos hänen asenne on tämä niin rangaistuksesta ei ole hyötyä, vaan suunta on edelleen entinen.
Surullista jos hän näkee itkusi, mutta reagoi kylmästi. Pitäisi keksiä jotain uutta, en osaa sanoa mitä. Aina jaksetaan muistuttaa miten pitää olla johdonmukainen rangaistuksissa ja kasvatuksessa, mutta ei se niin ole. Voi ihan muuttaa omaa toimntamaliaan ja näin koittaa saada lapsi reagoimaan. Jos aina on huutanut ja rangaissut täysillä, eikä tulosta, niin joskus voi jättää rankaisematta ja tirauttaa kyyneleen ja näyttää lapselle avuttomuutensa ja odottaa, että hän itse hoksaisi.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:21"]
Summa ja kuvaus sopi tilanteeseen, että lapsi olisi jäänyt kiinni turvavyöttömänä autossa. Tällöin sakko juurikin 35€ -poliisi
[/quote]
Kiitos tiedosta, eipä ole (onneksi) tarvinnut tuota vielä oppia :) Kerran yksi lapsista uhmapäissään huuteli takapenkiltä että aikoo avata turvavyön, vedin tien sivuun ja pidin sellaisen höykytyksen että eivät ole toiste kokeilleet.
Ap
[/quote]
Tässähän se tulikin. Tuollaiset "höykytyksiä" saaneet lapset oppivat piittamattomiksi. Rauhallinen puhetapa, jossa selitetään asioiden seuraukset tehoaa tuhat kertaa paremmin.
7 v. ei ole syypää perheen huonoon rahatilanteeseen, tuskin edes ymmärtää mitä 35 € menetys tarkoittaa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:23"]
[/quote]
Koska olen ollut tällä palstalla niin pitkään, että tiedän miten keskustelu lähtee täysin sivuraiteille aina sen jälkeen.
Mutta sanotaan nyt, että lapsi sai pelata minun puhelimellani yhtä peliä, ja sanoin vielä (kuten aina) että ei sitten saa ostaa mitään. No, oli ostanut. Ja tietää kyllä nämä asiat, osaa hyvin lukea ja ymmärtää, ennen on sujunut ihan sovitusti niin ei tullut mieleen että nyt saa parissa minuutissa tehtyä tuollaista tuhoa.
Ap
Miten se lapsi on ostellut sun puhelimellasi pelatessa? No siten, että sinne on syötetty luottokorttitiedot ilman pakollista salasanavahvistusta. Ja kuka ne luottokorttitiedot on sinne laittanut? Tuskin 7-vuotias. Nyt menee ap:n omaan piikkiin.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:23"]
[/quote]
Koska olen ollut tällä palstalla niin pitkään, että tiedän miten keskustelu lähtee täysin sivuraiteille aina sen jälkeen.
Mutta sanotaan nyt, että lapsi sai pelata minun puhelimellani yhtä peliä, ja sanoin vielä (kuten aina) että ei sitten saa ostaa mitään. No, oli ostanut. Ja tietää kyllä nämä asiat, osaa hyvin lukea ja ymmärtää, ennen on sujunut ihan sovitusti niin ei tullut mieleen että nyt saa parissa minuutissa tehtyä tuollaista tuhoa.
Ap
[/quote]
Lapsi maksaa itse ostoksensa
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:23"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Oma syysi!
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:26"]
Jos on kuten esität, että on ylimielinen eikä ole pahoillaan niin tähänastinen kasvatus ei ole ollut kovin onnistunutta. Jos hänen asenne on tämä niin rangaistuksesta ei ole hyötyä, vaan suunta on edelleen entinen.
[/quote]
On ollut aina ihan hirvittävän kiltti ja tottelevainen lapsi. Nyt on muuttunut, ilmeisesti jotain uhmaa ikään ja tulevaan koulun alkuun liittyen.
Ja sille joka sanoi että pitää aina olla rauhallisesti eikä huutaa jne -joissain asioissa pitää näyttää että asia on todellakin äärimmäisen vakava eikä sillä leikitä yhtään. Toisen kerran olen kilahtanut vastaavasti siloin, kun yksi lapsista keksi sellaisen omasta mielestään hauskan leikin, että lähti kielloista huolimatta juoksemaan vilkkaalla parkkipaikalla ja oikein naureskeli. Minulla on siis kolme lasta, joten ei nuo kaksi isompaa välikohtausta kymmeneen vuoteen minusta kyllä vielä mitään hirviötä tee.
Ap
Minä aiheutin joskus perheelleni isot puhelinlaskut. Rangaistukseksi menetin viikkorahani kunnes olin saanut viikkorahoillani laskut maksettua. Hävetti ja nolotti.
Ihmeellisiä vastauksia tässä kun vanhempia syyllistävät. Ei kaikista tilanteista voi etukäteen keksiä rangaistuksia. Kyllä 7-vuotiaan pitää jo ymmärtää että tottelemattomuudesta seuraa rangaistus, kun meidän 4-vuotiaskin ymmärtää.
Jos teko aiheutti lapselle kipua, niin en antaisi erillistä rangaistusta, mutta jos ei, niin joku viikkorahan menetys tms. olisi sopiva rangaistus.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:15"]Lapsi aiheutti huolimattomuudella/piittaamattomuudella 35 euron taloudellisen menetyksen. Asiasta oli siis sanottu ja varoitettu, silti teki. Meillä nyt muutenkin tiukkaa kun olen kesän lomautettuna ja lomabudjetti oli älyttömän niukka jo ennestään. Harmittaa niin että oikein itkettää. Lapsi itse nyt suhtautuu asiaan jotenkin ylimielisesti, jos olisi edes ollut vilpittömästi pahoillaan ja suruissaan niin olisin voinut antaa asian olla puhuttelulla.
Mikä olisi mielestänne opettavainen rangaistus tässä tilanteessa?
[/quote]
Saitko kenties sakot ?