Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvokaa tyhmää juoksuharrastuksen aloituksessa

Vierailija
05.07.2015 |

Minkä pituisia lenkkejä kannattaa alkuun juosta? Haluaisin kuunnella musiikkia siinä juostessani, niin mikä tapa näppärin? Entä olisko joku ohjelma, jolla mittaan juostuja lenkkejä? Millaiset juoksukengät kannattaa hankkia?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:42"] [quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:36"]Mites sitten pitäisi aloittaa kun ihan oikeasti on rapakunnossa? Kävellen menee 5-10km lenkit eikä oikein edes tunnu missään, mutta kun alan hölkkäämään niin en pysty kuin just pari lyhtypylvään väliä.  Siinäkin ne viimeiset metrit on jo sellaista, ettei ehkä voi ihan juoksuksi kutsua. Happi loppuu ja voimat jaloista ja sen jälkeen kävelykin on pitkään hankalaa. [/quote] Sitten juokset ne kaks lyhtypylvään väliä. Kunnes jaksat pari pylväänväliä lisää. [/quote] Eihän muutkaan tee noin. Kaikki vaan lähtee juoksemaan ja juoksee aluksi niitä muutaman kilsan lenkkejä. En ole nähnyt ikinä kenenkään juoksevan tuolla tavalla 100 metrin pätkissä. [/quote] Paljonkohan sä oikeasti ihmisten lenkkeilyä seuraat. Ja voi tosiaan olla että ne juoksupätkät tehdään esim. siellä metsäosuuksilla sitten.

[/quote]

Ihan päivittäin tulee lenkkeiltyä, enkä ole kyllä nähnyt kenenkään vaihtavan juoksusta kävelyyn. Kyllä ne juoksijat ihan kevein askelin jatkaa juoksuaan. Ja kävelijät jatkavat kävelyään. Jos tuo tuollainen lenkkeily olisi jotenkin normaalia ja yleistä, niin eiköhän niitä osuisi kohdalle ainakin joskus. Varsin suosittu ulkoilu ja lenkkeilyreitti kuitenkin kyseessä. En sitten tiedä jos nämä sadan metrin juoksijat liikkuu jossain muualla kuin lenkkipolulla luonnonhelmassa.

[/quote]

Tuijotatko myös aina vastaantulijoiden perään? Moni nimittäin vaihtaa kävelystä juoksuun/ juoksusta kävelyyn "sitten kun oon mennyt tuosta ohi" ;)

[/quote]

Kai niitä nyt kulkisi molempiin suuntiin eikä vain ja ainoastaan vastaan?

Vierailija
22/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan päivittäin tulee lenkkeiltyä, enkä ole kyllä nähnyt kenenkään vaihtavan juoksusta kävelyyn. Kyllä ne juoksijat ihan kevein askelin jatkaa juoksuaan. Ja kävelijät jatkavat kävelyään. Jos tuo tuollainen lenkkeily olisi jotenkin normaalia ja yleistä, niin eiköhän niitä osuisi kohdalle ainakin joskus. Varsin suosittu ulkoilu ja lenkkeilyreitti kuitenkin kyseessä. En sitten tiedä jos nämä sadan metrin juoksijat liikkuu jossain muualla kuin lenkkipolulla luonnonhelmassa.

[/quote]

Mun lenkkipolulla niitä tulee vastaan. Tulee sekä aloittelijoita, että intervallilenkillä olevia kokeneempia juoksijoita. Teen sitä välillä itsekin, joten ehkä huomioin muita tarkemmin. Ihan normaali ulkoilureitti järven rannalla ja monen kokoisia ja tasoisia lenkkeilijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kävelijä ja tämä on tylsää. Mä haluaisin käydä just jollain puolen tunnin hölkkälenkillä enkä kävellä tuntia, mutta eipä toi juoksu muutu helpommaksi. Noita lyhtypylväsvälejä oon nyt keväästä asti sahannut, mut ei. Musta tuntuu että mä kompastun omiin jalkoihini ja päässä sumenee. Kateellisena saa katsoa näitä hölkkäjiä jotka ryhdikkäinä ja kepeästi juoksee ja itse on ketterä kuin norsu. Onko se alku oikeasti kaikilla näin hankalaa?

Vierailija
24/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:36"]Mites sitten pitäisi aloittaa kun ihan oikeasti on rapakunnossa? Kävellen menee 5-10km lenkit eikä oikein edes tunnu missään, mutta kun alan hölkkäämään niin en pysty kuin just pari lyhtypylvään väliä.  Siinäkin ne viimeiset metrit on jo sellaista, ettei ehkä voi ihan juoksuksi kutsua. Happi loppuu ja voimat jaloista ja sen jälkeen kävelykin on pitkään hankalaa. [/quote] Sitten juokset ne kaks lyhtypylvään väliä. Kunnes jaksat pari pylväänväliä lisää.

[/quote]

Eihän muutkaan tee noin. Kaikki vaan lähtee juoksemaan ja juoksee aluksi niitä muutaman kilsan lenkkejä. En ole nähnyt ikinä kenenkään juoksevan tuolla tavalla 100 metrin pätkissä.

[/quote]

Tämä. Miten nää muut jotka aloittaa juoksemisen alkaa heti juosta kilometrien lenkkejä? Lehdissäkin on ohjeita juoksun aloittamiseen nollatasosta ja silloinkin ekat lenkit on ihan lenkkejä (tyyliin 3x30min/vko) eikä mitään alle minuutin kestäviä.

[/quote]

Oon huomannu saman. Nytkin vastikään oli jossain juttu "haluatko juosta 5km?" tai jotai sinnepäin, mut ideana oli ettei ole harrastanu juoksua aiemmin yhtään. Ihan into piukeena aloin lukemaan, mut niinpä vaan aloittaa olisi pitäny just jollain puolen tunnin hölkällä. Eihän aloittelevan ihmisen kunto riitä tuollaiseen!

Vierailija
25/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:36"]

[/quote]

Mun lenkkipolulla niitä tulee vastaan. Tulee sekä aloittelijoita, että intervallilenkillä olevia kokeneempia juoksijoita. Teen sitä välillä itsekin, joten ehkä huomioin muita tarkemmin. Ihan normaali ulkoilureitti järven rannalla ja monen kokoisia ja tasoisia lenkkeilijöitä.

[/quote]

Mä näen välillä sellaisia jotka etenee tekemällä askelkyykkyjä ja joskus jotkut punnertaa penkkiä vasten. En ole kyllä minäkään nähnyt näitä lyhtypylväsjuoksijoita eli ei se niin yleistä ole.

Vierailija
26/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:52"]

Mä oon kävelijä ja tämä on tylsää. Mä haluaisin käydä just jollain puolen tunnin hölkkälenkillä enkä kävellä tuntia, mutta eipä toi juoksu muutu helpommaksi. Noita lyhtypylväsvälejä oon nyt keväästä asti sahannut, mut ei. Musta tuntuu että mä kompastun omiin jalkoihini ja päässä sumenee. Kateellisena saa katsoa näitä hölkkäjiä jotka ryhdikkäinä ja kepeästi juoksee ja itse on ketterä kuin norsu. Onko se alku oikeasti kaikilla näin hankalaa?

[/quote]

Koitatko juosta liian kovaa? Ainakin minulla vaikein osa oli oppia hölkkäämään tarpeeksi hitaasti. Sen vauhdin ei todellakaan tarvitse alussa erota kävelyvauhdista. Vaikka tuo yksi muuta täällä väittääkin, on noiden intervallien juokseminen/hölkkääminen oikeasti hyvä ja yleinen tapa aloittaa. Ei tarvitse siis todellakaan juosta mitään puolta tuntia kerralla, vaan hölkätä vaikka minuutti, kävellä kaksi minuuttia ja toistaa sama. Vauhdin pitää olla niin hidas, että jaksat sen koko minuutin. Se on jo hyvä alku, ja siitä se kunto alkaa nousta. Noita intervalleja muuten suositeltiin juoksukoulussa edistyneillekin juoksijoille, ovat huomattavasti tehokkaampi tapa nostaa kuntoa kuin sen saman viiden kilsan lenkin paahtaminen kerta toisensa jälkeen.

Vierailija
27/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:42"] [quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:36"]Mites sitten pitäisi aloittaa kun ihan oikeasti on rapakunnossa? Kävellen menee 5-10km lenkit eikä oikein edes tunnu missään, mutta kun alan hölkkäämään niin en pysty kuin just pari lyhtypylvään väliä.  Siinäkin ne viimeiset metrit on jo sellaista, ettei ehkä voi ihan juoksuksi kutsua. Happi loppuu ja voimat jaloista ja sen jälkeen kävelykin on pitkään hankalaa. [/quote] Sitten juokset ne kaks lyhtypylvään väliä. Kunnes jaksat pari pylväänväliä lisää. [/quote] Eihän muutkaan tee noin. Kaikki vaan lähtee juoksemaan ja juoksee aluksi niitä muutaman kilsan lenkkejä. En ole nähnyt ikinä kenenkään juoksevan tuolla tavalla 100 metrin pätkissä. [/quote] Paljonkohan sä oikeasti ihmisten lenkkeilyä seuraat. Ja voi tosiaan olla että ne juoksupätkät tehdään esim. siellä metsäosuuksilla sitten.

[/quote]

[/quote]

Tuijotatko myös aina vastaantulijoiden perään? Moni nimittäin vaihtaa kävelystä juoksuun/ juoksusta kävelyyn "sitten kun oon mennyt tuosta ohi" ;)

[/quote]

[/quote]

Selvä, intervallilenkkeilijöitä ei ole olemassa, koska sinä et ole koskaan sellaista nähnyt. Piste.

Vierailija
28/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Voivathan ne samaan suuntaan juoksijatkin juosta niin pitkälle, ettet enää näe ja vaihtaa sitten kävelyyn? Takaatulijahan on voinut juuri kävellä 5 min ja vaihtaa 2 min juoksupätkään juuri ennen kuin ohittaa sinut. Ja lyhtypylväsvälejä juokseva todennäköisesti vaihtaa kävelyyn heti, kun toinen ihminen on näköpiirissä. Ja jos ei todellakaan sinun lenkkeilymaastossasi ole yhtään ainutta nollasta aloittajaa, niin miksipä et olisi itse se ensimmäinen? :) Voisi rohkaista niitä muita, jotka ajattelevat kanssasi samalla tavalla, että en minä kehtaa, kun ei täällä kukaan muukaan...

Vierailija
29/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit aloittaa juoksemisen myös kuntosalilla juoksumatolla. Kukaan ei katso kuinka hitaasti etenet. Sitten kun on kuntoa tarpeeksi voit mennä häpeilemättä luontoon...

Vierailija
31/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 2 tuosta :) Olisiko vielä vinkkejä noihin muihin kysymyksiini? ap

Vierailija
32/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa

mene urheiluliikkeeseen niin auttavat etsimään juuri sulle sopivat juoksukengät. Esim. Mulle sopii oikeastaan vaan niket, muut sattuu tms.

musiikki ja trackerit puhelimen kautta. On olemassa paljon erilaisa appsejä. Kokeile sulle sopiva. Mulla on spotifyssä juoksulistoja. 

Hyvä sykemittari auttaa tarkkailemaan kehitystä myöskin. 

Vierailija
33/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 10:52"]

2 jatkaa

mene urheiluliikkeeseen niin auttavat etsimään juuri sulle sopivat juoksukengät. Esim. Mulle sopii oikeastaan vaan niket, muut sattuu tms.

musiikki ja trackerit puhelimen kautta. On olemassa paljon erilaisa appsejä. Kokeile sulle sopiva. Mulla on spotifyssä juoksulistoja. 

Hyvä sykemittari auttaa tarkkailemaan kehitystä myöskin. 

[/quote]

Nyt kävin lataamassa sports tracker sovelluksen :) Ja täytyy vierailla siellä urheiluliikkeessä, varmaankin siellä osaavat neuvoa lisää. Kiitos! Tästä se alkaa.

Saanko muuten kysyä, että kuinka kauan olet harrastanut juoksua? Kauanko kesti, että huomasit selkeitä muutoksia kehossasi? ap

Vierailija
34/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotta vasta ja lähdin ihan pohjalta. Samalla kyllä aloitin muunkin liikunnan. Eli teen myös paljon lihaskuntotreeniä. Se pn enemmän muokannut vartaloa, mutta on paino jonkun 10kg tippunut.

aloitin siis kans tolla porinjuoksukoululla. 

Vierailija
35/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:04"]

2 vuotta vasta ja lähdin ihan pohjalta. Samalla kyllä aloitin muunkin liikunnan. Eli teen myös paljon lihaskuntotreeniä. Se pn enemmän muokannut vartaloa, mutta on paino jonkun 10kg tippunut.

aloitin siis kans tolla porinjuoksukoululla. 

[/quote]

Mäkin taidan aloittaa sillä samalla ohjelmalla. Tähän asti oon käynyt kuntosalilla ja juoksu ei oo niin kiinnostanut. Mutta nyt on motivaatio huipussaan :) Eikä olis haitaksi, jos painokin tosiaan tippuisi. ap

Vierailija
36/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sports Tracker on kiva, mittaa kuljetun matkan ja ajan ja siitä saa myös tarkasteltua nopeutta eri vaiheissa lenkkiä.

Monissa juoksuohjelmissa, myös tuossa sinulle linkatussa, on intervalliharjoittelua. Lataa kännykkään intervalliajastinsovellus, esimerkiksi HIIT Interval Timer, ja syötä siihen aina ennen lenkkiä kukin harjoitus. Sitten ei tarvitse vilkuilla kelloa, vaan äänimerkistä tiedät, milloin kävelyjakso vaihtuu juoksujaksoksi ja päinvastoin.

Juokse alkuun vaikka liioitellunkin hitaasti tai rauhallisesti. Kasvata matkaa ja nopeutta vähitellen. Itse tykkään Porin kaupungin ohjelmaa enemmän tästä KuntoPlussan puolimaratonkoulusta (jota ei tietenkään ole pakko jatkaa siihen puolimaratoniin asti): http://kuntoplus.fi/treeni/lihaskuntoharjoittelu/treeniohjelmat/puolimaratonkoulu Tässä joka viikko on kolme juoksuharjoitusta: ensin pidemmät ja rauhallisemmat intervallit, sitten lyhyet intervallit, jotka mennään kovaa, ja lopuksi pidempi lenkki, joka otetaan taas rauhalliseen tahtiin. Tykkään tässä siitä, että kerran viikossa saa juosta lujaa - silloin maltan paremmin ottaa rauhallisesti muilla lenkeillä :)

Vierailija
37/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aloitellut juoksua ja kolmatta viikkoa jo juossut. Kaksi ensimmäistä viikkoa vaan vitutti. Nyt pystyn jo juoksemaan 5 km 40 minuuttiin. Älä luovuta vaan jatka sitkeästi. Kävele välillä mutta lähde aina juoksuun. Ja ihan löntystelyvauhdilla kannattaa aloittaa.

Hyvät kengät on kaiken aa ja oo.

Vierailija
38/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:08"]

Sports Tracker on kiva, mittaa kuljetun matkan ja ajan ja siitä saa myös tarkasteltua nopeutta eri vaiheissa lenkkiä.

Monissa juoksuohjelmissa, myös tuossa sinulle linkatussa, on intervalliharjoittelua. Lataa kännykkään intervalliajastinsovellus, esimerkiksi HIIT Interval Timer, ja syötä siihen aina ennen lenkkiä kukin harjoitus. Sitten ei tarvitse vilkuilla kelloa, vaan äänimerkistä tiedät, milloin kävelyjakso vaihtuu juoksujaksoksi ja päinvastoin.

Juokse alkuun vaikka liioitellunkin hitaasti tai rauhallisesti. Kasvata matkaa ja nopeutta vähitellen. Itse tykkään Porin kaupungin ohjelmaa enemmän tästä KuntoPlussan puolimaratonkoulusta (jota ei tietenkään ole pakko jatkaa siihen puolimaratoniin asti): http://kuntoplus.fi/treeni/lihaskuntoharjoittelu/treeniohjelmat/puolimaratonkoulu Tässä joka viikko on kolme juoksuharjoitusta: ensin pidemmät ja rauhallisemmat intervallit, sitten lyhyet intervallit, jotka mennään kovaa, ja lopuksi pidempi lenkki, joka otetaan taas rauhalliseen tahtiin. Tykkään tässä siitä, että kerran viikossa saa juosta lujaa - silloin maltan paremmin ottaa rauhallisesti muilla lenkeillä :)

[/quote]

Kiitos! Tutustun näihin. Täällä on ihania ihmisiä, kun jaksatte auttaa :) ap

Vierailija
39/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei ole mitään väliä sillä, kuinka _pitkän_ matkan juoksee tai pystyy juosta. Kysymys on aina siitä, kuinka _kauan_   jaksaa juosta. Koska kunnon kohentuessa matkakin muuttuu.

Eli "et voi" ajatella, että juoksen 5 km vaan sun pitää ajatella, että "tänään juoksen 55 minuuttia". Aivan eri asia.

Vierailija
40/44 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 11:29"]

Mun mielestä ei ole mitään väliä sillä, kuinka _pitkän_ matkan juoksee tai pystyy juosta. Kysymys on aina siitä, kuinka _kauan_   jaksaa juosta. Koska kunnon kohentuessa matkakin muuttuu.

Eli "et voi" ajatella, että juoksen 5 km vaan sun pitää ajatella, että "tänään juoksen 55 minuuttia". Aivan eri asia.

[/quote]

Aa.. jotkut juoksua harrastavat tuttavat puhuvat noista kilometreistä, niin olin ajatellut että se on tärkeää. Mutta hyvä tietää tuokin :) ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi