Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastenlasten vieraannuttaminen isovanhemmista

Mummu ja Paappa468
19.02.2022 |

Se että emme tule toimeen kaikista yrityksistämme huolimatta poikamme ja miniän suhteen. Tähän on monen monia syitä ja voimavaramme on loppuun käytetty. Narsistinen käytös miniältä..poikamme vuosia jatkunut manipulointi on tuottanut tulostaan..välimme menivät todella vaikeiksi. Poikamme ei usko vaimostaan mitään kielteistä vaikka moni muu näkee ja ennenkaikkea kuulee. Nyt sitten isovanhempien oikeus lapsenlapsiin on mennyt. Emme ole saaneet olla lastenlastemme elämässä kolmeen vuoteen. Olen esittänyt kolme pyyntöä pojallemme että saisimme olla lastenlasten kanssa täällä mummulassa..kuten aiemminkin mutta miniä ei ole lupaa antanut eli poikamme mukautuu vaimonsa tahtoon. Kuilu välillämme on toki suuri mutta avioeroissakin oikeus vanhemmuuteen säilyy..miksi oikeus isovahemmuuteen katoaa vaikka meidänkin tapauksessa tiedämme että lapsenlapset kaipailee meitä. Olimme/olemme edelleen se turvallinen ja rakastettava mummula. Ikävämme on valtava ja usein itkemmekin kun emme saa heitä luoksemme. Toki voisimme ottaa yhteyttä lastenvalvojaan mutta siitä syntyisi kolmasmaailmansota ja lapsenlapset olisi ne todelliset kärsijät eikö meidän voimat riitä taisteluun koska olemme niin paljon joutuneet tämän kolmen vuoden aikana kestämään vääryyttä,valheita,haukkumista jne.jne.Onko jollakin kokemusta tälläisestä?kuinka olette toiminut tämän kaltaisessa tilanteessa?

Kommentit (129)

Vierailija
21/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmilla ei ole mitään laillista oikeutta lapsenlapsiin, joten yhteys lastenvalvojaan on turhaa. Oletko nyt ihan varma että poikanne on taivutettu miniän tahtoon? Ettei vaan olisi niin että on oikeasti samaa mieltä, muttei uskalla sitä teille kertoa ja väittää että "No kun vaimo ei halua..."

Voi tietysti noinkin olla, mutta sitä nyt ei kukaan ulkopuollinen tiedä.  On täysin mahdollista, että hän on vaimonsa kanssa ihan samaa mieltä ilman manipulointia tai on sitten päättänyt tukea vaimonsa näkemystä yhteisen parhaan nimissä. Ei ole kenenkään etu, jo pojan perheessä aletaan riitelemään siitä, saavatko isovanhemmat tavata vai ei.   Lapsille on kuitenkin tärkeintä se kodin tunnelma ja vanhempien keskinäinen suhde.  Joku isovanhempien tapaaminen ei mitenkään ole lapsen etu, jos tarkoittaa rikottua kotia.

On kai aika selvää, että jokin ei ole ollut kohdallaan, jos vierailuja ennen oli, mutta ne lopetettiin. Varmaan syyt tulleet selville.  

Vanhemmilla on kasvatusvastuu ja siksi heidän tahtonsa vierailumuodoista on se lopullinen päätös.

Vierailija
22/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät että aiemmat vierailut ja yhteydenpito on ollut poikasi varassa ja nyt kun sinun ja miniän välille on tullut eripuraa niin loppui yhteydenpito? Jospa se on aiemminkin ollut niin että miniä on ollut suhteessa se joka on lopulta patistanut miehen olemaan sinuun yhteydessä, suunnitellut vieraillut, pakannut laukut ja järjestänyt kaiken että ylipäätään vierailu teille toteutuu? Ja nyt kun jostain syystä sinun ja miniän välit (joko keskenään miniän ja anopin välillä, miehen tai lasten takia, heihin liittyneisiin asioihin tai tilanteisiin tai sanomisiin) ovat menneet vaikeiksi niin miksi hän enää näkisi sen vaivan eli koska mies ei järjestä eikä miniääkään enää kiinnosta järjestää, niin eipä niitä vierailujakaan enää ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle lämmin osanotto ja toivon voimia. Itselläni on PÄINVASTAINEN tilanne ja ihan samanlailla se surettaa minua, kuin aloittajaa.

Meillä molemmat isovanhemmat on täysin ventovieraita lapsillemme. Omat vanhempani on narsistiset ja hyvin itsekkään, ja ilmoittivatkin että elävät vain itseä varten eikä lapsenlapset kiinnosta. Eivät siis käy koskaan, eivät huomioi lapsia edim jouluna, synttärinä, tuskin muistavat nimiä/ikiä, eivät olleet edes ristiäisissä.

Miehen puolella tilanne on sama, mutta siellä on toisenlainen syy, siis se että appivanhempien voimista 100% (tai ehkä 150%) menee heidän tyttären perheeseen. Siksi pojan perhe ei kiinnosta lainkaan. Sentään kerta vuoteen suostuvat 15min tapamaan, siinä kaikki.

Ovat siis vieraantuneet lapsistamme täysin.

Aloittajalle neuvoja;

-vaikket saisi yhteyttä palaamaan, huomioi silti lapsenlapset, esim synttärikortti, joululahja postissa, kortteja reissusta tms.

- lapset tulevat aikanaan täysi-ikään jolloin on vielä mahdollista luoda suhde

- pyri ainakin toisinaan keskusteluyhteyteen poikasi kanssa. Jos huomaat että nyt ei onnistu, älä vänkää/intä vaan peräänny, ja kokeile joskus myöhemmin uudestaan

- muista että tilanteet voi muuttua! Se mikä on nyt ei välttämättä ole sama ikuisesti

- vaali lapsenlapsia myös mielessäsi, esim toivot heille hyvää tai rukoilet heidän puolesta.

Kaikkea hyvää sinne teille!

Vierailija
24/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa että miniät ovat joukolla täällä haukkumassa anoppeja.En kyllä usko että suurin osa anopeista on hrviöitä kuten miniöitten kirjoituksista saa kuvan!Syytä on varmasti "niin sysissä kuin sepissäkin"Olen myös anoppi(kuten arvasittekin).Miniäni,tyttäreni ohella ovat parhaita ystäviäni.Pojan lapsi nytkin hoidossa!Pian lähdetään saunaan.

Mulla on yksi anoppi. Hän on hirviö. Tiedän, että kaikilla ei ole ollut yhtä kurja säkä anopin suhteen kuin minulla.

Jos sinulla on lapsiisi ja lapsenlapsiisi hyvät välit, et ole sellainen anoppi, joista näissä ketjuissa puhutaan. Se on hyvä asia, eikö?

Vierailija
25/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä en ole missään väleissä pojan lapsiin. Jos tulee ero, miniä vie lapset mennessään. Helpompi elää niin, ettei ole tekemisissä lastenlasten kanssa lainkaan kuin joutua eron tai välirikon takia heitä loppuikänsä kaipaamaan.

Tyttären perheen kanssa olemme paljon tekemisissä.

Varmaan olet mun anoppi. Voin kertoa että poikasi inhoaa sinua ja on syvästi loukkaantunut ”päätöksestäsi”…

Vierailija
26/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle lämmin osanotto ja toivon voimia. Itselläni on PÄINVASTAINEN tilanne ja ihan samanlailla se surettaa minua, kuin aloittajaa.

Meillä molemmat isovanhemmat on täysin ventovieraita lapsillemme. Omat vanhempani on narsistiset ja hyvin itsekkään, ja ilmoittivatkin että elävät vain itseä varten eikä lapsenlapset kiinnosta. Eivät siis käy koskaan, eivät huomioi lapsia edim jouluna, synttärinä, tuskin muistavat nimiä/ikiä, eivät olleet edes ristiäisissä.

Miehen puolella tilanne on sama, mutta siellä on toisenlainen syy, siis se että appivanhempien voimista 100% (tai ehkä 150%) menee heidän tyttären perheeseen. Siksi pojan perhe ei kiinnosta lainkaan. Sentään kerta vuoteen suostuvat 15min tapamaan, siinä kaikki.

Ovat siis vieraantuneet lapsistamme täysin.

Aloittajalle neuvoja;

-vaikket saisi yhteyttä palaamaan, huomioi silti lapsenlapset, esim synttärikortti, joululahja postissa, kortteja reissusta tms.

- lapset tulevat aikanaan täysi-ikään jolloin on vielä mahdollista luoda suhde

- pyri ainakin toisinaan keskusteluyhteyteen poikasi kanssa. Jos huomaat että nyt ei onnistu, älä vänkää/intä vaan peräänny, ja kokeile joskus myöhemmin uudestaan

- muista että tilanteet voi muuttua! Se mikä on nyt ei välttämättä ole sama ikuisesti

- vaali lapsenlapsia myös mielessäsi, esim toivot heille hyvää tai rukoilet heidän puolesta.

Kaikkea hyvää sinne teille!

- jos ne välit haluaa hyviksi, suosittelen itsetutkiskelua

- ei lapsenlasten häirintää ohi vanhempien

- kunnioittava asenne vanhempia kohtan

- uhkailu, kiristäminen, kyttääminen ja JUORUILU pois, selän takana panettelu pois

Vierailija
27/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun pojallasi on enemmänkin ongelmia ja se miksi hän ei puhu niistä teille on jotain sinun ja poikasi välillä olevaa. Ei siihen miniää tarvita. Poikasi on aikuinen mies, joten jostain syystä hän ei vaan vieläkään osaa käyttäytyä kuin aikuinen vastuullinen ihminen. Hän voisi aivan hyvin tulla vierailulle teille lasten kanssa, siihenkään ei miniää tarvita. Mutta miksi hän ei tee sitä? Pelkää vaimoaan vai? Vai sinua? Vai sitä että on puun ja kuoren eli vaimon ja äitinsä välissä, eikä kestä olla siinä? Miksi hän joutuu tilanteeseen, jossa on välissänne? Koska ei ole hoitanut omaa tehtäväänsä ja vastuutaan luoda paikkaansa väliinne vaan ulkoistaa kaiken äidille ja vaimolleen. Ei sitä vaimoa kiinnosta hoitaa teidän suuntaan niitä tehtäviä, jotka on poikanne vastuulla. Vaimolla on varmasti omatkin tekemisensä.

Poika osaa arvioida vanhempansa ja tietää, että niihin ei mikään tepsi, ja vastuullisena vanhempana haluaa pelastaa lapsensa siltä, mitä itse lapsena koki.

Kuule, se miten vanhemmat toimivat ollessaan itse vanhempia, ei mitenkään ennusta sitä, millaisia ovat isovanhempina. Tässä voi olla suuriakin eroja. Roolit ovat ihan erilaisia. Vanhemmilla on kasvatusvastuu, kun taas isovanhemmilla ei.  Vanhemmat ovat vastuussa aina, kun taas isovanhemmat voivat ottaa lomaa isovanhemmuudestaan ja vaikka häipyä pitkiksi ajoiksi.  Lapsetkin käyttäytyvät yleensä eri tavalla eli känkkäränkät jätetään vanhempien iloksi.

Vierailija
28/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun pojallasi on enemmänkin ongelmia ja se miksi hän ei puhu niistä teille on jotain sinun ja poikasi välillä olevaa. Ei siihen miniää tarvita. Poikasi on aikuinen mies, joten jostain syystä hän ei vaan vieläkään osaa käyttäytyä kuin aikuinen vastuullinen ihminen. Hän voisi aivan hyvin tulla vierailulle teille lasten kanssa, siihenkään ei miniää tarvita. Mutta miksi hän ei tee sitä? Pelkää vaimoaan vai? Vai sinua? Vai sitä että on puun ja kuoren eli vaimon ja äitinsä välissä, eikä kestä olla siinä? Miksi hän joutuu tilanteeseen, jossa on välissänne? Koska ei ole hoitanut omaa tehtäväänsä ja vastuutaan luoda paikkaansa väliinne vaan ulkoistaa kaiken äidille ja vaimolleen. Ei sitä vaimoa kiinnosta hoitaa teidän suuntaan niitä tehtäviä, jotka on poikanne vastuulla. Vaimolla on varmasti omatkin tekemisensä.

Poika osaa arvioida vanhempansa ja tietää, että niihin ei mikään tepsi, ja vastuullisena vanhempana haluaa pelastaa lapsensa siltä, mitä itse lapsena koki.

Kuule, se miten vanhemmat toimivat ollessaan itse vanhempia, ei mitenkään ennusta sitä, millaisia ovat isovanhempina. Tässä voi olla suuriakin eroja. Roolit ovat ihan erilaisia. Vanhemmilla on kasvatusvastuu, kun taas isovanhemmilla ei.  Vanhemmat ovat vastuussa aina, kun taas isovanhemmat voivat ottaa lomaa isovanhemmuudestaan ja vaikka häipyä pitkiksi ajoiksi.  Lapsetkin käyttäytyvät yleensä eri tavalla eli känkkäränkät jätetään vanhempien iloksi.

Kusipää on aina kusipää.

Narsisti on aina narsisti.

Rajaton on aina rajaton.

He ei näe itsessään mitään vikaa, eikä silloin mikään ole muuttunut.

Vierailija
29/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi syyllistää minua samasta asiasta, vaikka tilanne on niin että poikansa ei itse halua/jaksa/en tiedä mistä syystä, pitää yhteyttä vanhempiinsa. Mies ei edes kerro minulle syytä kysyessäni. Aiemmin tapaamiset hänen vanhempiensa kanssa ovat olleet minun vastuullani, nyt en enää jaksa hoitaa niitä koska yritän keskittää voimani siihen että minun ja miehen suhde palautuisi. Mies on muuttunut jostain syystä enkä saa selville miksi. Anopille tämä näkyy niin että hän ei edes pidä äitiinsä yhteyttä ja tietysti anoppi syyttää siitä minua. Jos menisin sanomaan anopille että on poikansa vika niin arvaa vaan uskoisiko se edes minua, ei usko. Kerran satuin sanomaan anopille kun syy erääseen asiaan oli miehestä johtuva, ei anopilta tullut mitään sympatiaa minulle, eikä muutenkaan puuttunut asiaan. Sen jälkeen päätin etten enää ikinä puhu hänelle miehen tekemistä virheistä tms. Jos mieheni vaikkapa tappaisi itsensä jostain syystä mitä ei minullekaan kerro enkä voi tietää, niin anoppi syyttäisi siitäkin minua.

Vierailija
30/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoäidillä ei ole lapsenlapsiin mitään oikeutta. Eikä kyllä lapsenlapsia kohtaan mitään velvollisuuksiakaan.

Tiedämme tuon. Senpä takia muutimme Teneriffalle heti kun pääsimme eläkkeelle. Meitä isovanhempia on täällä paljon jotka on vieroitettu lapsenlapsista.

Usein on niin, että poikaparka on täysin vaimonsa tossun alla. On perheenäitejä jotka alistavat ja terrorisoivat koko perhettä. Sääliksi käy lapsiraukat jotka pelkääväät omaa äitiään. Itku kurkussa koittavat anella, että saisivat jäädä mummolaan vielä vähäksi aikaa, mutta vihainen äiti tulee ja kiskoo väkisin pois.

Tuota näytelmää ei kannata jäädä katsomaan ja murehtimaan, vaan muuttaa kauniiseen, lämpimään kesään niin pian kuin suinkin mahdollista.☀️🌴

Vierailija
31/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen anopin ja apen mieheni vanhempina, en ominani. Ja lasten isovanhempia kyllä, mutta ei ole minun vastuullani sopia heidän kanssa asioista. Minulla on omat vanhempani ja sovin heidän kanssaan lasten tapaamiset jne.

Mies voisi ottaa vastuun ja sopia tai olla sopimatta teidän kanssanne. Vai onko niin että sinä miehen äitinä olet jyräämässä aikuisen poikasi ylitse tässäkin asiassa ja et anna hänelle vastuuta asiassa? Ei miniällä ole senkään vertaa velvollisuutta sopia teidän kanssanne mitään kun poikannekin on olemassa ja ainakin pitäisi olla aivan yhtä kykenevä sopimaan asioista.

Vierailija
32/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoäidillä ei ole lapsenlapsiin mitään oikeutta. Eikä kyllä lapsenlapsia kohtaan mitään velvollisuuksiakaan.

Tiedämme tuon. Senpä takia muutimme Teneriffalle heti kun pääsimme eläkkeelle. Meitä isovanhempia on täällä paljon jotka on vieroitettu lapsenlapsista.

Usein on niin, että poikaparka on täysin vaimonsa tossun alla. On perheenäitejä jotka alistavat ja terrorisoivat koko perhettä. Sääliksi käy lapsiraukat jotka pelkääväät omaa äitiään. Itku kurkussa koittavat anella, että saisivat jäädä mummolaan vielä vähäksi aikaa, mutta vihainen äiti tulee ja kiskoo väkisin pois.

Tuota näytelmää ei kannata jäädä katsomaan ja murehtimaan, vaan muuttaa kauniiseen, lämpimään kesään niin pian kuin suinkin mahdollista.☀️🌴

Siis se "vihainen äiti" kasvattaa sitä lasta, kun tietää aikataulusta lipeämisen seuraukset.

Sen verran katkeralta kuulostat, että varmaan kylmiin väleihin on syynsä. Mutta bauti toki auringosta. Muista aurinkorasva!

Vierailija
33/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä en ole missään väleissä pojan lapsiin. Jos tulee ero, miniä vie lapset mennessään. Helpompi elää niin, ettei ole tekemisissä lastenlasten kanssa lainkaan kuin joutua eron tai välirikon takia heitä loppuikänsä kaipaamaan.

Tyttären perheen kanssa olemme paljon tekemisissä.

Elät nyt jossakin menneisyydessä. Eivät miniät nykyisin vie lapsia mennessään! Lapset ovat viikko-viikko-systeemillä vuorotellen kummallakin vanhemmallaan. Miniäthän hakevat eroa juuri siksi, että pääsevät osaksi aikaa eroon lapsistaan ja voivat vapaaviikkoillaan vaikka "etsiä itseään", "mennä eteenpäin elämässään" tai muuten vaan "saada irtiottoja arjesta". Ex-ukko saa omalla vuorollaan hoidella muksut miten parhaaksi näkee.

Vierailija
34/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat kovasti itse jyrältä perheenäidiltä joka alistaa ja terrorisoi.

Vierailija
35/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne ei kannata isovanhempien kirjoittaa mitään sellaista kuin ap. Se suistetaan maan rakoon välittömästi ja isot haukut päälle.

Sitten nämä samat avaavat uusia ketjuja, joissa isovanhemmat haukutaan paholaisiksi suunnilleen kun eivät ota lasta tai lapsia hoitoon. Kun ollaan niin loppuunväsyneitä eikä saa mitään apua - ikinä. Noin se on mennyt ja menee. Valitettavasti.

Vierailija
36/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä näen anopin ja apen mieheni vanhempina, en ominani. Ja lasten isovanhempia kyllä, mutta ei ole minun vastuullani sopia heidän kanssa asioista. Minulla on omat vanhempani ja sovin heidän kanssaan lasten tapaamiset jne.

Mies voisi ottaa vastuun ja sopia tai olla sopimatta teidän kanssanne. Vai onko niin että sinä miehen äitinä olet jyräämässä aikuisen poikasi ylitse tässäkin asiassa ja et anna hänelle vastuuta asiassa? Ei miniällä ole senkään vertaa velvollisuutta sopia teidän kanssanne mitään kun poikannekin on olemassa ja ainakin pitäisi olla aivan yhtä kykenevä sopimaan asioista.

Mun anoppi aina joskus laittaa MINULLE käskyn, että lasten pitää tulla mummolaan. Ei ikinä miehelleni. Anoppi oli täys tyranni jo mieheni oli lapsi, hänen miehensä ainoa tehtävä oli käydä töissä ja antaa koko palkka vaimonsa käyttöön. Anoppi luulee, että meillä on sama kuvio. Mies saa puolestani käydä äitinsä luona, kunhan ei jätä lapsia keskenään anopin kanssa. Miestä ei huvita käydä edes yksin. Harvoin jaksaa vastata edes anopin puheluihin, kun sieltä tulee vain lista tehtäviä mieheni suoritettavaksi.

En vastaa anopille mitään. Haluan vältellä häntä. Nykyään hänen numeronsa on blokattuna, en vaan jaksa edes noita satunnaisia määräilyviestejä.

Vierailija
37/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis se "vihainen äiti" kasvattaa sitä lasta, kun tietää aikataulusta lipeämisen seuraukset.

Sen verran katkeralta kuulostat, että varmaan kylmiin väleihin on syynsä. Mutta bauti toki auringosta. Muista aurinkorasva!

Toki me mummot ja papat suuresti nautimme kesän lämmöstä. Ja kiitos, kyllä aurinkovoiteet laitamme aina tarpeen mukaan. Lastenlapsille soitamme videopuheluita kun päsmäri ei ole kotona. Joulu- ja synttäripaketit lähetämme tietysti.

Bienvenidos isovanhemmat tänne mukavaan seuraan! 🍓

Vierailija
38/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap sitten saa enempää suustansa ulos. Vaikea se on auttaa kun syynä on vain ”narsisti” ja monien tilanteiden tulos. Kaikki täällä aina haukutaan narsisteiksi vaikkei olisikaan kuin pari siihen sopivaa piirrettä jossain tilanteessa.

Minäkin olen varmaan kaikkien mielestä narsisti silloin kun minua vituttaa joku asia. Ja kun se ei sovi sille toiselle osapuolelle että minuakin saisi vituttaa välillä.

Vierailija
39/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki me mummot ja papat suuresti nautimme kesän lämmöstä. Ja kiitos, kyllä aurinkovoiteet laitamme aina tarpeen mukaan. Lastenlapsille soitamme videopuheluita kun päsmäri ei ole kotona. Joulu- ja synttäripaketit lähetämme tietysti.

Bienvenidos isovanhemmat tänne mukavaan seuraan! 🍓

Jep, nyt myönsit olevasi rajaton isovanhempi. Vanhemmilta salaa soittelu lapsille on yksi rajattoman käytöksen muoto.

Jos ne lastenlapset ovat jo aikuisia, silloin asia on ok.

Vierailija
40/129 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdotonta sanoa kenessä on syy tässä. Minä en mielelläni anna lasten lähteä keskenään mummolaan tai mökille. Koko perheenä voimme kohtuudella viettää aikaa isovanhempien kanssa.

Syyt:

- Olen rehellisesti huolissani lasten turvallisuudesta. Appiukolla ja anopilla on ihan eri turvallisuuskäsitys. Työkoneita, sirkkeleitä ym on valvomatta lasten lähellä. Veneellä ajetaan ylinopeutta.

- Lapsia ei vahdita mitenkään. Kännissä hillutaan, omasta mielestään tietysti hienostuneesti viiniä naukkailleena. Naljailu minun "hysteerisyydestä" on yleistä hupia.

- Arvomme ovat eri planeetoilta. Appivanhemmat puhuvat tosi rumasti, tyylittömästi ja negatiivisesti. Ihmisiä haukutaan jatkuvasti selän takana. En halua että lapset imevät tuollaisia asenteita tai elämänkatsomusta.

- Lapsia ei arvosteta ja voidaan vaikka haukkua heidän vaatteita tai nauraa tylysti jos ei jotain osaa.

- Lasten ollessa pieniä , ei mitään tukea tai apua herunut. Siksi lapset eivät ole kovin läheisiä muutenkaan.

Olisin ikionnellinen jos olisi ihanat, herttaiset isovanhemmat, kuten monilla ystävilläni. He ovat aarteita lapsenlapsilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän