Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö ketään jolle raskaus on selvinnyt vasta synnytyksessä?

Vierailija
19.02.2022 |

Lukeehan niistä lehdistä, mutta tunnetko henk.koht ketään?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. 90luvulla yksi koulukaveri lähti mahakivun takia terkkarille ja siitä lanssilla sairaalaan. Luultiin että umpisuoli,olikin lapsi .

15vuotias tuore äiti vasta.

Vierailija
2/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mutta gynekologituttavaltani olen kuullut että useammin kyseessä on asian kieltäminen/täysi blokkaaminen kuin oikeasti yllätys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen opiskelukaverini synnytti täysin tietämättä olevansa raskaana. Hän sai ambulanssissa kuulla, että nyt mennään synnyttämään.

Vierailija
4/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta tuttu huomasi kummankin raskautensa vasta puolivälissä, sillä hän kuuluu niihin joilla kuukautiset vaan jatkuvat vaikka on raskaana.

Vierailija
5/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen opiskelukaverini synnytti täysin tietämättä olevansa raskaana. Hän sai ambulanssissa kuulla, että nyt mennään synnyttämään.

Eihän hän sitten synnyttänyt tietämättä olevansa raskaana.

Vierailija
6/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, puolituttu nainen. Tosi isokokoinen niin vauvamaha hävisi sinne poimuihin ja kärsii suolistosairaudesta jonka takia mahassa myllää ja koko ajan pissahätä niin ei ihmetellyt, kun vauva potki  ja painoi rakkoa. Käsittääkseni oli mokattu kun hänelle oli laitettu sen kokoisena ehkäisykapseli, teho ei riittänyt.  Muuttivat miehensä kanssa uuteen kotiin ja tavaroiden raahaaminen hissittömässä talossa kai käynnisti synnytyksen. Olivat alkusokin jälkeen innoissaan ja iloisia, olivat sopivasti vielä muuttaneet kaksiosta kolmioon. Lapsi on nyt  käsittääkseni ihan terve koululainen.

Vierailija
7/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kaksi tällaista. Toinen oli maalla asuva syrjäytyneen perheen teinityttö. Raskaus ilmeisesti alkanut hyväksikäytön seurauksena. Toinen aikuinen työssäkäyvä nainen joka tuli raskaaksi lyhyen suhteen seurauksena. Ei ole ylipainoinen tms. Kuukautisistaan en tiedä. Terveet lapset syntyivät molemmille ja jäivät äitiensä huollettavaksi.

Vierailija
8/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mutta gynekologituttavaltani olen kuullut että useammin kyseessä on asian kieltäminen/täysi blokkaaminen kuin oikeasti yllätys.

Ai ai, että oikein erikoislääkäri ja valehtelee. Gynekologi ei ole synnytyslääkäri, joten ei ole itse noita tapauksia nähnyt varmasti yhtään.

Tyksin synnytyslääkäri on ihan Turun Sanomissa kertonut, että heilläkin on noin neljä tällaista tapausta vuodessa. Syy: e-pillerit, jotka saattavat tehdä jonkinlaista vuotoa koko raskauden ajan. Kun pillerivuoto on muutenkin niin niukkaa, ei raskautta oikeasti välttämättä huomaa mistään.

Itse tunnen yhden tällaisen tapauksen. Nuori nainen juuri ennen yo-kirjoituksia meni "umpisuolen" takia sairaalaan ja tuli nyytin kanssa kotiin. Selitys oli juuri tuo, että menkat tuli ajallaan. Vatsa ei kasvanut juuri lainkaan (varsinkaan nuorilla hyväkuntoisilla tuo ei välttämättä näy yhtään, omaa äitiäni kehuttiin vielä 8 kk "kuinka rouva on niin hoikka" kun hän minua odotti). Paino tällä tytöllä oli noussut sen 8 kg, mutta arveli että on vaan tullut syötyä liikaa herkkuja.

Mistään kieltämisestä ei ollut kyse, koska harvoin näkee samanlaista resilienssiä kuin tuolla tytöllä. Sairaalasta nyytin kanssa kotiin, sen jälkeen hommattiin hänelle ja poikaystävälle ja vauvalle oma kämppä, kirjoitti ylioppilaaksi ajallaan ja nykyään jatko-opiskelee. Ainoa stressin aihe oli, että vauva on terve, koska hän oli tietysti viettänyt opiskelijaelämää kun ei tiennyt olevansa raskaana. Onneksi vauvalla oli kaikki kunnossa.

Poikaystäväkin suhtautui asiaan tyynesti ja kasvoi tilanteen tasalle.

Vierailija
9/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhehuoneessa sitä on ipanoita alulle laitettu. 

Terveisin Matti Yli-Kiimingistä 13 lapsen isä.

Vierailija
10/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, minulle kerrottiin vasta 2 kk syntymän jälkeen elatuskorvausten toivossa.

Vierailija
11/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En henkilökohtaisesti, mutta yksi kaveri kertoi, että hänen tyttärensä ystävälle oli käynyt näin. Tyttären ystävä oli vieraillut heillä edellisenä päivänä ennen kuin lapsi syntyi, ja kaverini sanoi, että ei olisi voinut kyllä mistään päätellä, että tyttö olisi ollut raskaana. Hoikka tyttö, ei mitään raskausvatsaa. Kyseessä oli siis n. 18-vuotias nuori nainen.

Vierailija
12/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. 90luvulla yksi koulukaveri lähti mahakivun takia terkkarille ja siitä lanssilla sairaalaan. Luultiin että umpisuoli,olikin lapsi .

15vuotias tuore äiti vasta.

Onko sama mikä mullekin tuli mieleen. Tapahtui Savossa?

Vierailija
13/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla tosiaan ei maha kasva nimeksikään. Riippuu kai kohdun asennosta. Painokaan ei välttämättä nouse hirveästi. Ja tosiaan pillerit varmistaa sen, että menkat tulee koko ajan, tai jos on kierukka, ei menkkoja ole muutenkaan.

Ei kaikilla naisilla muutenkaan ole mitään ihmeellisiä raskausoireita, vaan homma sujuu yhtä helposti kuin eläimillä. Joten vähän outoa väittää, että kyse olisi jostain denialista.

Varsinkin pitkäselkäisillä vatsa voi olla hyvinkin pieni, kun vauvalla on tilaa muuallekin kuin suoraan eteenpäin. Itse en esim. ole koskaan joutunut ostamaan raskausfarkkuja tms, olen vaan pitänyt tavallisia housujani ylänappi auki. Tai olen laittanut siihen sellaisen jatkopalan, mitä myydään jossain vanhusten apuvälineet -kuvastossa. Heko heko.

En siis itse ole saanut yllätysvauvoja, mutta jos ei olisi olleet suunnitellut raskaudet, en välttämättä olisi mitään tajunnut. Jos siis menkat olisi tulleet tai olisi kierukka. Minulla ei nimittäin ole ollut oikein mitään oireita. Välillä on ollut vaikea edes uskoa olevansa raskaana. Voin hyvin uskoa, että jos viettää kiireistä elämää eikä kerkiä niin kehoonsa kiinnittää huomiota, se muutaman kilon painonlisäys jää huomaamatta tai menee lihomisen piikkiin ja kaikki oireet, jos niitä on, menee samaan piikkiin.

Vierailija
14/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo raskausvatsan olemattomuus johtuu kohdun asennosta. Jos se on vahvasti taaksepäin kallellaan niin ei vatsaa synny kuin maksimissaan loppuvaiheessa. Vastakohtana sitten vahvasti eteenpäin olevalla näyttää olevan viimeisillään jo ensimmäisillä kuilla.

Vierailija
15/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ai, että oikein erikoislääkäri ja valehtelee. Gynekologi ei ole synnytyslääkäri, joten ei ole itse noita tapauksia nähnyt varmasti yhtään.

Tyksin synnytyslääkäri on ihan Turun Sanomissa kertonut, että heilläkin on noin neljä tällaista tapausta vuodessa. Syy: e-pillerit, jotka saattavat tehdä jonkinlaista vuotoa koko raskauden ajan. Kun pillerivuoto on muutenkin niin niukkaa, ei raskautta oikeasti välttämättä huomaa mistään.

Itse tunnen yhden tällaisen tapauksen. Nuori nainen juuri ennen yo-kirjoituksia meni "umpisuolen" takia sairaalaan ja tuli nyytin kanssa kotiin. Selitys oli juuri tuo, että menkat tuli ajallaan. Vatsa ei kasvanut juuri lainkaan (varsinkaan nuorilla hyväkuntoisilla tuo ei välttämättä näy yhtään, omaa äitiäni kehuttiin vielä 8 kk "kuinka rouva on niin hoikka" kun hän minua odotti). Paino tällä tytöllä oli noussut sen 8 kg, mutta arveli että on vaan tullut syötyä liikaa herkkuja.

Mistään kieltämisestä ei ollut kyse, koska harvoin näkee samanlaista resilienssiä kuin tuolla tytöllä. Sairaalasta nyytin kanssa kotiin, sen jälkeen hommattiin hänelle ja poikaystävälle ja vauvalle oma kämppä, kirjoitti ylioppilaaksi ajallaan ja nykyään jatko-opiskelee. Ainoa stressin aihe oli, että vauva on terve, koska hän oli tietysti viettänyt opiskelijaelämää kun ei tiennyt olevansa raskaana. Onneksi vauvalla oli kaikki kunnossa.

Poikaystäväkin suhtautui asiaan tyynesti ja kasvoi tilanteen tasalle.

Sä et selvästi ole ollut raskaana :D sen tosiaankin huomaa about miljoonasta muusta asiasta kuin kuukautisten puuttumisesta että on raskaana. Ei kertakaikkiaan ole mahdollista että joku muka ei tietäisi olevansa raskaana, kyllä siinä on pakko olla taustalla kovat denialismit.

Vierailija
16/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla tosiaan ei maha kasva nimeksikään. Riippuu kai kohdun asennosta. Painokaan ei välttämättä nouse hirveästi. Ja tosiaan pillerit varmistaa sen, että menkat tulee koko ajan, tai jos on kierukka, ei menkkoja ole muutenkaan.

Ei kaikilla naisilla muutenkaan ole mitään ihmeellisiä raskausoireita, vaan homma sujuu yhtä helposti kuin eläimillä. Joten vähän outoa väittää, että kyse olisi jostain denialista.

Varsinkin pitkäselkäisillä vatsa voi olla hyvinkin pieni, kun vauvalla on tilaa muuallekin kuin suoraan eteenpäin. Itse en esim. ole koskaan joutunut ostamaan raskausfarkkuja tms, olen vaan pitänyt tavallisia housujani ylänappi auki. Tai olen laittanut siihen sellaisen jatkopalan, mitä myydään jossain vanhusten apuvälineet -kuvastossa. Heko heko.

En siis itse ole saanut yllätysvauvoja, mutta jos ei olisi olleet suunnitellut raskaudet, en välttämättä olisi mitään tajunnut. Jos siis menkat olisi tulleet tai olisi kierukka. Minulla ei nimittäin ole ollut oikein mitään oireita. Välillä on ollut vaikea edes uskoa olevansa raskaana. Voin hyvin uskoa, että jos viettää kiireistä elämää eikä kerkiä niin kehoonsa kiinnittää huomiota, se muutaman kilon painonlisäys jää huomaamatta tai menee lihomisen piikkiin ja kaikki oireet, jos niitä on, menee samaan piikkiin.

Miten et muka tuntenut sun vauvan liikkeitä? Vai oliko sun lapsilla joku hätänä, ettei ne liikkuneet?

Vierailija
17/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten et muka tuntenut sun vauvan liikkeitä? Vai oliko sun lapsilla joku hätänä, ettei ne liikkuneet?

Tuota liikkeiden tuntemattomuutta minäkin nyt ihmettelen. En itse tuntenut kuin murto-osan vauvani liikkeistä (hän potki selkääni päin), mutta ei niitä vähiä tuntemiani liikkeitä kyllä voinut miksikään muuksi luulla.