Mitä voi ihminen tehdä jos kela ei vaan päästä työkyvyttömyyseläkkeelle?
eikä sairaslomalle? Aloitin opiskelun kun sain opiskelupaikan, että uhkailu työtoiminnasta loppuisi. Yllätys, yllätys opiskelu ei suju huonon toimintakyvyn ja kipujen kanssa. Mitä järkeä on opiskella, kun saisin 3,5 vuoden tutkinnon jossain 6 vuodessa suoritettua enkä varmaan paljon saisi töitä sen jälkeen osatyökykyisenä? Nytkin olen sairaslomalla, mutta kela vaan hylkää ja hylkää sen. Minulle on pari eri lääkäriäkin kirjoittanut sairaslomaa, niin että muille ihmisille se toimintakyvyn puute on kyllä ihan uskottavaa, paitsi Kelan päättäjille.
Kai menen jonnekin opiskeluterveydenhuoltoon kertomaan asioistani. Ihmettelen vaan että minkä takia tätä rumbaa pidetään yllä, että mm sosiaalityöntekijät kehottavat hakemaan erilaisia lausuntoja, kun mitään hyötyä siitä ei ole. Saa harjoittaa paperisotaa ja kela saa kiusata sitäkin kovemmin.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voi aina myydä persettä ja elättää sillä itsensä
Jos ei kipujen takia pysty edes opiskelemaan, miten ihmeessä tämä ammatti mielestäsi sitten onnistuisi?
Helpoiten ostat ap aikaa sillä, että suostut kuntouttavaan työtoimintaan kerran viikossa. Saat pelattua aikaa. Kuulostaa muutenkin siltä, että olet vain lähtenyt opiskelemaan, mutta rahoituskuviot eivät ole aika selvät, joten voit pudota aika tyhjän päälle.
Työmarkkinatuella ei nimittäin saa opiskella, ellei siitä ole erikseen sovittu ja haettu.
Siis kela on tehnyt päätöksen, että työmarkkinatuki, vaikka hain opintotukea enkä ole hakenut työkkärin rahalla opiskelua. Luulin myös, että opintotuen on pakko olla se tuki tässä tilanteessa mutta näin ne näköjään päätti. Nyt siis sairasloma on voimassa ja samaan aikaan olen oppilaitoksessa läsnäolevana ja osallistunut opetukseen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, yksi ratkaisu on mennä sinne kuntouttavaan työtoimintaan. Jos et pysty sielläkään käymään kipujen takia, sekin voi edesauttaa eläkkeelle pääsyä. Tai ainakin työkkäri antaa sun olla sen jälkeen jonkun aikaa "rauhassa" työtön eikä jankkaa siitä kuntouttavasta.
Tähänkö on tultu ja tämä on saanut yläpeukkuja? Ei tuo ole millään tavalla oikein eikä voi olla myöskään laillista. Kyllä minulle on ehdotettu, että kävisin vaikka vain kerran viikossa jos en enempää pysty. Siihen sanoin, että en ala siellä käydä, koska työttömyys ei ole se minun ongelma vaan sairaudet, joten kuulun sairaslomalle. Johon sanottiin, että et voi ikuisesti hakea sairaslomaa, jos kela hylkää sairaspvrahahakemukset. Johon sanoin, että jos jään sitten tavan työttömäksi, niin haen silloin töitä kuten muutkin työttömät. Mihin sanottiin, että et voi hakea töihin normaalisti, kun olisi vaarallista työkyvyttömänä sekä itsen että työpaikan kannalta olla töissä... Ap
Kuntouttava on juuri sitä varten, että testataan työttömän työkykyä. Sopimus tehdään yleensä kolmeksi kuukaudeksi eli ei se ole välttämättä sen pidempi kakku, toki jotkut jatkavat jopa vuosia samassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, yksi ratkaisu on mennä sinne kuntouttavaan työtoimintaan. Jos et pysty sielläkään käymään kipujen takia, sekin voi edesauttaa eläkkeelle pääsyä. Tai ainakin työkkäri antaa sun olla sen jälkeen jonkun aikaa "rauhassa" työtön eikä jankkaa siitä kuntouttavasta.
Tähänkö on tultu ja tämä on saanut yläpeukkuja? Ei tuo ole millään tavalla oikein eikä voi olla myöskään laillista. Kyllä minulle on ehdotettu, että kävisin vaikka vain kerran viikossa jos en enempää pysty. Siihen sanoin, että en ala siellä käydä, koska työttömyys ei ole se minun ongelma vaan sairaudet, joten kuulun sairaslomalle. Johon sanottiin, että et voi ikuisesti hakea sairaslomaa, jos kela hylkää sairaspvrahahakemukset. Johon sanoin, että jos jään sitten tavan työttömäksi, niin haen silloin töitä kuten muutkin työttömät. Mihin sanottiin, että et voi hakea töihin normaalisti, kun olisi vaarallista työkyvyttömänä sekä itsen että työpaikan kannalta olla töissä... Ap
Kuntouttava on juuri sitä varten, että testataan työttömän työkykyä. Sopimus tehdään yleensä kolmeksi kuukaudeksi eli ei se ole välttämättä sen pidempi kakku, toki jotkut jatkavat jopa vuosia samassa paikassa.
"Kuntouttavan työtoiminnan tavoitteena on
ehkäistä työttömyyden aiheuttamia kielteisiä vaikutuksia asiakkaan toimintakykyyn
vahvistaa asiakkaan elämän- ja arjenhallintaa sekä työ- ja toimintakykyä
ehkäistä syrjäytymistä tarjoamalla mahdollisuutta työtoimintaan ja muihin palveluihin"
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun ongelma on, pystytkö tekemään jotain muuta työtä mihin opiskelet?
Opiskelen alaa, jolla ei käytännössä tarvitse ruumiillista suorituskykyä, kun en pysty entisiä töitä tekemään. Opiskelu ei silti onnistu hyvin sairauksien aiheuttamien oireiden takia. Jotenkin varmaan pystyn opiskelemaan hitaalla aikataululla mutta en oikein tiedä ketä sekin hyödyttää
Ap
Kunt.työt. saa lopuksi lausunnon työkkäriin jonka joku sosiaaliohjaaja kirjoittaa. Siinä vain kerrotaan mitä asiakas piti siitä ja päätetään jatkosta. Katsovat myös naaman perusteella mitä kirjoittavat,yleensä nämä ovat nuoria likkoja joilta ei paljon voi odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kela ei siitä päätä vaan eläkevakuutusyhtiö.
Kyllä Kela maksaa työkyvöttömyyseläkettä, mikäli hlöllä ei ole työhistoriaa.
Ja tällöin juuri Kelan asiantuntijalääkäri arvioi, toisen lääkärin antaman lääkärintodistuksen ihmisen terveydestä jat työkyvystä.
Jo karpo kertoi kuinka kelan lääkäri oli arvioinut amputoidun ihmisen terveeksi. Todellisia kaukoparantajia ne kelan omat lääkärit.
Meillä kaikilla on kuule rajoitteemme, terv Suski (kok.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on diagnoosisi kipujen taustalla? Tarvitset selkeän diagnoosin, niin pääset kuntoutustuelle.
Ei silti välttämättä pääse. Ihan minkä hyvänsä sairauden kanssa vakuutuslääkäri voi päättää, että ei tipu eikä lirise.
Yhden tutun kuntouttavan työtoiminnan ryhmässä oli mies, jonka selkä oli niin romuna, että hän ei kivuiltaan pystynyt istumaan hetkeäkään. Koko ajan joko seisoi, tai makasi lattialla. Ja oli kuntouttavassa, koska kulumien, romahtaneiden välilevyjen, nikamasiirtymien ja hermopinteiden takia ei sillä lottokierroksella saanut eläkettä. Leikattu oli moneen kertaan, mutta sitten vaan romahti aina seuraava nikamaväli.
Reuma voi olla niin paha, että ihminen syö sytostaatteja koko ajan, eikä silti pääse eläkkeelle.
Jne.
Mä en ole edes hakenut eläkkeelle. Mutta kun mulla 26 vuotta sitten diagnosoitiin nivelreuma, tiesin jo silloin, että en tule pääsemään sairaanhoitajan hommista vanhuuseläkkeelle. Joten lähdin vaihtamaan alaa jo ennenkuin olin työkyvytön sairaanhoitajan hommiin. Opiskelin siis vuosituhannen vaihteessa it-alalle ja nyt olen jo 9 vuotta tehnyt etätöitä. Enää 4,5 vuotta vanhuuseläkkeeseen ja jos mitään katastrofia ei tapahdu, pystyn tekemään töitä siihen asti. Toki mulla vaikuttaa hyvään tilanteeseeni sekin, että työnantaja salli mulle 100% etätyön jo vuonna 2013.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun ongelma on, pystytkö tekemään jotain muuta työtä mihin opiskelet?
Opiskelen alaa, jolla ei käytännössä tarvitse ruumiillista suorituskykyä, kun en pysty entisiä töitä tekemään. Opiskelu ei silti onnistu hyvin sairauksien aiheuttamien oireiden takia. Jotenkin varmaan pystyn opiskelemaan hitaalla aikataululla mutta en oikein tiedä ketä sekin hyödyttää
Ap
Jos on oletettavaa, että pystyisit työllistymään opiskelemallesi alalle, niin sinua hyödyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voi aina myydä persettä ja elättää sillä itsensä
Jos ei kipujen takia pysty edes opiskelemaan, miten ihmeessä tämä ammatti mielestäsi sitten onnistuisi?
.
Eihän siitä tarvitse muuta kuin maata selällään
Eipä taida päästä mitenkään. Kelan lääkärit tekevät omat päätöksensä, jotka usein vaikuttavat olevan sellaisia, että heille on myönnetty vuosittainen kiintiö, jota ei ylitetä. Tärkeintähän on pitää kiinni huoltosuhteesta, kuten kaikki mediaa seuraavat tietävät. Mani, mani.
Pitää yrittää kerta toisensa jälkeen. Ehkä työkyvyttömyyseläke-bingossa onnistaa vuoden tai parin päästä. Sitä ennen työkyvytön on tuomittu paperirumbaan lääkäreiden, Kelan ja työvoimaviranomaisten kanssa. Ehkä siinä välissä on myös sosiaalialan henkilöstöäkin. Joku demareiden kansanedustaja totesi joskus, että työttömämä on paljon joukkoa, joka ei sinne kuulu.
Tarkoitus lienee tehdä prosessista mahdollisimman vaivaloinen ja tuskas, jotta eläkeenhakija ei vain tekisi sitä "huvikseen". Näinhän se on kaiken sosiaaliturvan kanssa Suomessa. Jos ei voida kieltää tyystin, niin hankalaksi pitää ainakin saada.
Olen ollut kuntoutustuella kohta 10 vuotta ja lukenut näitä miksi en saa ansaittua eläkettä. Yleensä ei tajuta, että kaikki diagnoosit eivät ole eläkkeeseen oikeuttavia vaikka arkijärjellä siltä tuntuisi ja luulisi. Lisäksi pitää olla hoitosuhde ja kuntoutussuunnitelma, ja aina kannattaa kirjoittaa liitteeksi oma selvitys siitä mitä sairaus tarkoittaa arjen, työn ja opiskelun kannalta. Kaksi kertaa on hylätty, hain uuden b lausunnon. Kerran menin valitusprosessin läpi.
Joten kysyn uudelleen, oletko varma että lain mukaan diagnoosisi oikeuttaa eläkkeeseen? Esim CFS ei oikeuta.
Vierailija kirjoitti:
Jos diagnoosisi on esim. MS-tauti tai reuma, niin pitäisi onnistua. Jos sinulla ei ole diagnoosia, vaan kärsit muuten vaan kivuista, voi olla hankalaa. Varmaan myös jollain fibromyalgia-diagnoosilla voi olla vaikeaa. "Onneksi" fibro muuttuu usein jossain vaiheessa reumaksi.
Ei reumadiagnoosillakaan niin vain pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Omaa ja läheisten kokemuksia tästä. Ja en ole tähän päivään mennessä kuullut että fibro muuttuu reumaksi.
Nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle joutuminen tarkoittaa loppuelämän köyhyysloukkua.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle joutuminen tarkoittaa loppuelämän köyhyysloukkua.
Eläkkeeseen saa 5 vuoden jälkeen korotuksen, joka on sitä suurempi, mitä nuorempi on.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kuntoutustuella kohta 10 vuotta ja lukenut näitä miksi en saa ansaittua eläkettä. Yleensä ei tajuta, että kaikki diagnoosit eivät ole eläkkeeseen oikeuttavia vaikka arkijärjellä siltä tuntuisi ja luulisi. Lisäksi pitää olla hoitosuhde ja kuntoutussuunnitelma, ja aina kannattaa kirjoittaa liitteeksi oma selvitys siitä mitä sairaus tarkoittaa arjen, työn ja opiskelun kannalta. Kaksi kertaa on hylätty, hain uuden b lausunnon. Kerran menin valitusprosessin läpi.
Joten kysyn uudelleen, oletko varma että lain mukaan diagnoosisi oikeuttaa eläkkeeseen? Esim CFS ei oikeuta.
Minulla se "hoitosuhde" oli pari kolme lääkärikäyntiä vuodessa, "kuntoutus" samojen lääkkeiden popsimista enkä tietenkään mitään omia raapustuksia vakuutuslääkärille lähetellyt. Kuntoutustukea tuli 7 kertaa peräkkäin vuodeksi tai puoleksitoista kerrallaan, sitten eläke.
Joss mä jään työkyvyttömyyseläkkkeelle niin juon vähintään litran kossua joka päiiivä.
Vierailija kirjoitti:
Jos työkyvyttömyyseläkettä tai kuntoutustukea ei myönnetä ja sairauspäivärahaa ei myönnetä tai enimmäisaika on täynnä, niin ilmoittaudutaan työttömäksi työnhakijaksi.
Työttömysetuudella on paljonkin porukkaa, jotka eivät ole työkykyisiä. Eläkekriteerit on tiukat.
Olisi kyllä jännä tietää asiasta enemmän, koska esim. tilanteessa, jossa potilas ei ole millään tavoin kuntoutettavissa, eikä pysty uudelleenkouluttautumaan eikä työllistymään, niin edes tälläisessa tapauksessa ei pääse eläkkeelle eikä sairaspäivärahalle, koska hakija on työtön ja häntä on halvempaa pitää työttömänä. Kelan lääkärit mitätöivät täysin lääkärikollegansa myös tässä, kuten hakijan sekä myös hakijan ihmisarvon.
Sitten tilanteesi ja diagnoosisi on ollut yksiselitteisempi kuin AP:lla tai minulla. Ikäkin vaikuttaa. Jos alle 40 hakee kuntoutustukea kannattaa panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kela ei siitä päätä vaan eläkevakuutusyhtiö.
Kyllä Kela maksaa työkyvöttömyyseläkettä, mikäli hlöllä ei ole työhistoriaa.
Ja tällöin juuri Kelan asiantuntijalääkäri arvioi, toisen lääkärin antaman lääkärintodistuksen ihmisen terveydestä jat työkyvystä.
Jo karpo kertoi kuinka kelan lääkäri oli arvioinut amputoidun ihmisen terveeksi. Todellisia kaukoparantajia ne kelan omat lääkärit.
Vakuutusoikeus on yksi suomalaisen yhteiskunnan mätäpaiseista.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vakuutusoikeus
Mahtaako sellaista puoluetta Suomesta löytyä joka sitoutuisi sen puhkaisemiseen.
Kommunisti valtiotkin pitäisi kaataa mutta sitä ei tapahdu koska keskuspankit ovat ikiliikkujia.