Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten selvitä? Kassasta rahaa 1100€, vuokra 650€, laskut 200€.

Vierailija
19.02.2022 |

Tätä monta kuukautta luvassa....
Huoh.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko saat asumistukea?

Oletko katsonut omaverosta että saisitko veroprosentin pienemmäksi?

Ihmettelen suuresti, jos tuolla ansiosidonnaisella voisi vielä saada asumistukea lisäksi. Veroprosenttia kannattaa kyllä alentaa.

Riippuu paikkakunnasta, mutta tuossahan on tulot niin pienet verrattuna vuokraan että pitäisi periaatteessa saada vähän toimeentulotukeakin. 

Vierailija
22/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa huoh?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä nämä epämääräiset laskut ovat kansalaisilla? Näitä laskuja joihin uppoaa puolet tilistä tai enemmänkin, on yleensä vähävaraisilla.

Itse asun vuokralla ja pakollisia laskuja minulla on vuokra, sähkö- ja vesilasku ja ne eivät montaa euroa tee kuukautta kohti. Ai on onhan minulla puhelinliittymä joka tekee 18€/kk.

Elämäni on varmasti monen mielestä tylsää, kun käyn töissä ja tulen kotiin jossa iltaisin jumppaan ja tämän jälkeen luen tai täyttelen ristikoita.

Mutta ei tarvitse miettiä murheita rahan riittävyydestä.

Miksi sähkölasku ja vesilasku ovat epämääräisiä?

Nämä yhteensä lähes 400e.

Ei yksin asuvalla voi olla noin paljon sähkö- ja vesilaskut.

Vierailija
24/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä nämä epämääräiset laskut ovat kansalaisilla? Näitä laskuja joihin uppoaa puolet tilistä tai enemmänkin, on yleensä vähävaraisilla.

Itse asun vuokralla ja pakollisia laskuja minulla on vuokra, sähkö- ja vesilasku ja ne eivät montaa euroa tee kuukautta kohti. Ai on onhan minulla puhelinliittymä joka tekee 18€/kk.

Elämäni on varmasti monen mielestä tylsää, kun käyn töissä ja tulen kotiin jossa iltaisin jumppaan ja tämän jälkeen luen tai täyttelen ristikoita.

Lukisin pakollisiin laskuihin asumiseen liittyvät kulut (vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus), tietoliikennekulut (puhelin ja netti), terveydenhoidon sekä liikkumisen. Harrastukset, suoratoistot ja lehtitilaukset sekä ammattiliiton jäsenmaksu ovat puolestaan ekstraa.

Vierailija
25/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

300e siis pelkkää puhdasta käyttörahaa kuukaudessa! Tuohan olisi ihan juhlaa opiskelijalle

200e kk pärjää yksi ihminen loistavasti, kun ostat kaupasta järkevästi juuresta ja punalaputettua!

Sushit ja latet saat unohtaa tulevaisuuteen

Mistä sinä kenenkään ruokatottumuksia tiedät? Kommenttisi on niin sanotusti kettuilua!

Vierailija
26/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen suuresti, jos tuolla ansiosidonnaisella voisi vielä saada asumistukea lisäksi. Veroprosenttia kannattaa kyllä alentaa.

Riippuu paikkakunnasta, mutta tuossahan on tulot niin pienet verrattuna vuokraan että pitäisi periaatteessa saada vähän toimeentulotukeakin. 

Mutta jos on vastikään jäänyt työttömäksi/lomautetuksi ja muutaman kuukauden päästä palaa töihin niin ei kai silloin ole oikeutettu asumistukeen? Toimeentulotukeen ehkä, jos ei ole varallisuutta.

Vierailija
27/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla noin pieni vuokra ? Jos on noin pieni vuokra pärjää kyllä hyvin. Muilla on yksiössä 800-900€ kk.

Vierailija
28/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa huoh?

Vehviläinen kamala luonto sarjakuvasta.

Vierailija
29/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin esim minulla yksin asuvalla keskimäärin:

Sähkölasku 20€/kk (voi olla kalliimpikin, kun hinnat nousee)

Vesi 20€/kk

Kotivakuutus 20€/kk

Puhelin 20€/kk

Netti 30€/kk

Henkilövakuutus 10€/kk

Auton kulut 60€/kk + olisi kiva säästää mahdollisten korjausten varalle.

Autosta en voi luopua, koska täällä ei ole julkisia lainkaan ja oman alan työt ei ole missään lähellä kauppoja.

Tiukkaa tekisi itselläkin ap:n budjetilla.

Vierailija
30/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa halpaa asumista kirjoitti:

Miten voi olla noin pieni vuokra ? Jos on noin pieni vuokra pärjää kyllä hyvin. Muilla on yksiössä 800-900€ kk.

Kaikki ei asu pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
31/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

200e /kk riittää, jos pitää ruokkia vain itsensä. Tee budjetti. 6,8e/vrk. Ei ole paljon mutta riittää jos käyttää oikein. Listalle paljon kaurapuuroa, reissumies leipää ja perunoita. Käy seurakunnan leipäjonossa, jos mahdollista. Leveästi et elä, mutta pysyt hengissä. Rohkeutta!

Vierailija
32/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei yksin asuvalla voi olla noin paljon sähkö- ja vesilaskut.[/quote]

Sähkölaskuun ei vaikuta juurikaan henkilömäärä. Jos pitää valoja päällä, laittaa ruokaa, keittelee kahvia jne, niin kulutus on ihan sama, oli asunnossa yksi tai useampi ihminen. Jos on sähkölämmitys, niin silloinkaan kulutus ei ole yhtään pienempi, jos asunnossa asuu vain yksi. Siihen vaikuttaa vaan se, että vääntää termostaatin pienemmälle.

Vierailija
33/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asu yksin.

Vierailija
34/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos on vastikään jäänyt työttömäksi/lomautetuksi ja muutaman kuukauden päästä palaa töihin niin ei kai silloin ole oikeutettu asumistukeen? Toimeentulotukeen ehkä, jos ei ole varallisuutta.

Asumistuen saaminen ja suuruus riippuu tuloista, ei työttömyyden tai lomautuksen kestosta.

Vierailija
35/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

300e siis pelkkää puhdasta käyttörahaa kuukaudessa! Tuohan olisi ihan juhlaa opiskelijalle

200e kk pärjää yksi ihminen loistavasti, kun ostat kaupasta järkevästi juuresta ja punalaputettua!

Sushit ja latet saat unohtaa tulevaisuuteen

Sushi on ihmisoikeus!

Vierailija
36/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asu yksin.

Et kai sitten maksa yksin kaikkia kuluja. Käske kaverisi maksaa oma osuus.

Vierailija
37/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa halpaa asumista kirjoitti:

Tuo on todella kova summa yksiöstä, moni asuu huomattavasti halvemmassa asunnossa.

Vierailija
38/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa aina mietin tällaisia ketjuja lukiessani. Mulla menee pakollisina laskuina joka kuukausi asuntolainan lyhennys, hoitovastike ja puhelin+laajakaista. Neljä kertaa vuodessa vakuutukset, neljästi vuodessa sähkö, kolmesti vuodessa vesilasku ja kahdesti pyykkituvan maksut. Ei pakollisia laskuja on sitten bookbeatit, hbo:t, viaplayt, lehtitilaukset, oista kaikista tietysti luopuisin siinä vaiheessa, kun talous olisi tiukilla.

Ei mulla mene säännöllisesti joka kuukausi useita satasia laskuihin, jotka olisi muuta kuin asumiskulut. Ilmeisesti köyhillä on erilainen käsitys siitä, mitkä on pakollisia laskuja, joihin menee sitten satasia asumiskulujen päälle.

Vierailija
39/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin riittäisi 250 euroa kuussa ruokaan ja muuhun mulla!

toihan on ruhtinaallisesti!!

Vierailija
40/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole lapsia, niin tuolla elää ihan ok, kun vähän katsoo ruokia. Ja kun jonain viikkona elää oikein nuukasti, voi seuraavana jo vähän tuhlatakin.