Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten selvitä? Kassasta rahaa 1100€, vuokra 650€, laskut 200€.

Vierailija
19.02.2022 |

Tätä monta kuukautta luvassa....
Huoh.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole töissä.

Luuseri.

Vierailija
42/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

300e siis pelkkää puhdasta käyttörahaa kuukaudessa! Tuohan olisi ihan juhlaa opiskelijalle

200e kk pärjää yksi ihminen loistavasti, kun ostat kaupasta järkevästi juuresta ja punalaputettua!

Sushit ja latet saat unohtaa tulevaisuuteen

Mistä sinä kenenkään ruokatottumuksia tiedät? Kommenttisi on niin sanotusti kettuilua!

150€ kk ministerit on laskenut ruokaan mutta oikeasti 200€ jotenkuten jos on ostettava laktoosittomia gluteenittomia tai muita puolet kalliimpia ruokia allergioihin menee vielä enemmän.Kaupassa menee puoli päivää lukea niitä minimaalisen pieniä textejä ja tutkia onko sokeria siirappia vai ei. Valmisruokia ei juuri sokerittomina saa.Täällä ilmasto vaatii enemmän kuin lämpöisessä maissa vaatteita kenkiä sukkia lapasia mikä olisi otettava huomioon Euroopan unionissa myös kun tukia jaetaan.Kylmä ilmasto vaatii enemmän.Kuuma mehu auttaa aina flunssaan.Monet vanhukset pärjää puuro muussi pulla linjalla. Lapset saa ruuan lapsilisällä.Sellaisia menoja kuin silmälasit tekohampaat hammaslääkärit ja lääkärit labrat lääkkeet ei olekaan huomioitu. Vain perus ruoka ja liian vähän vaatepuolta.Nyt alkaa ale myynnit kohta voi ostaa ensi talveksi ale takin kengät.200€ pelkkään ruokaan on yhdelle hengelle juuri ja juuri kuukauden ruokaraha.Leipä 1€ vaatii vähän päälle voita makkaraa sinappia.7-8€. Kahvi paketti ja maito sokeri7€ puuro 1€ viikon pärjää jos keittoja tekee päälle.Useimmat syö kalakettoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa halpaa asumista kirjoitti:

Miten voi olla noin pieni vuokra ? Jos on noin pieni vuokra pärjää kyllä hyvin. Muilla on yksiössä 800-900€ kk.

Pikkupaikkakunnalla 650€ saa muutakin kuin yksiön, esimerkiksi 117m2 erillistalon: https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/joutsa/leivonmaki/erillistalo/1…

Vierailija
44/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä nämä epämääräiset laskut ovat kansalaisilla? Näitä laskuja joihin uppoaa puolet tilistä tai enemmänkin, on yleensä vähävaraisilla.

Itse asun vuokralla ja pakollisia laskuja minulla on vuokra, sähkö- ja vesilasku ja ne eivät montaa euroa tee kuukautta kohti. Ai on onhan minulla puhelinliittymä joka tekee 18€/kk.

Elämäni on varmasti monen mielestä tylsää, kun käyn töissä ja tulen kotiin jossa iltaisin jumppaan ja tämän jälkeen luen tai täyttelen ristikoita.

Mutta ei tarvitse miettiä murheita rahan riittävyydestä.

Ihan samaa aina mietin tällaisia ketjuja lukiessani. Mulla menee pakollisina laskuina joka kuukausi asuntolainan lyhennys, hoitovastike ja puhelin+laajakaista. Neljä kertaa vuodessa vakuutukset, neljästi vuodessa sähkö, kolmesti vuodessa vesilasku ja kahdesti pyykkituvan maksut. Ei pakollisia laskuja on sitten bookbeatit, hbo:t, viaplayt, lehtitilaukset, oista kaikista tietysti luopuisin siinä vaiheessa, kun talous olisi tiukilla.

Ei mulla mene säännöllisesti joka kuukausi useita satasia laskuihin, jotka olisi muuta kuin asumiskulut. Ilmeisesti köyhillä on erilainen käsitys siitä, mitkä on pakollisia laskuja, joihin menee sitten satasia asumiskulujen päälle.

Useimmat meistä pienituloisista joutuu säästämään ihan joka kuukausi noihin harvemmin tuleviin laskuihin. Tai tietty voi olla aina joka vuosi maaliskuun syömättä ja toukokuussa ottaa pikavippiä+olla syömättä, kun pitää maksaa sähkölasku tai auto+kotivakuutus.

Vierailija
45/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole töissä.

Luuseri.

Looserit on monetkin ollut työssä nuorena sitten väsynyt.

Vierailija
46/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä vuokra varsinkin jos asuu yksin. Itseäni oksettaa jo maksaa yksiöstäni 367 euroa kuussa.

Vierailija
47/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastamalla keittoa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

300e siis pelkkää puhdasta käyttörahaa kuukaudessa! Tuohan olisi ihan juhlaa opiskelijalle

200e kk pärjää yksi ihminen loistavasti, kun ostat kaupasta järkevästi juuresta ja punalaputettua!

Sushit ja latet saat unohtaa tulevaisuuteen

Mistä sinä kenenkään ruokatottumuksia tiedät? Kommenttisi on niin sanotusti kettuilua!

150€ kk ministerit on laskenut ruokaan mutta oikeasti 200€ jotenkuten jos on ostettava laktoosittomia gluteenittomia tai muita puolet kalliimpia ruokia allergioihin menee vielä enemmän.Kaupassa menee puoli päivää lukea niitä minimaalisen pieniä textejä ja tutkia onko sokeria siirappia vai ei. Valmisruokia ei juuri sokerittomina saa.Täällä ilmasto vaatii enemmän kuin lämpöisessä maissa vaatteita kenkiä sukkia lapasia mikä olisi otettava huomioon Euroopan unionissa myös kun tukia jaetaan.Kylmä ilmasto vaatii enemmän.Kuuma mehu auttaa aina flunssaan.Monet vanhukset pärjää puuro muussi pulla linjalla. Lapset saa ruuan lapsilisällä.Sellaisia menoja kuin silmälasit tekohampaat hammaslääkärit ja lääkärit labrat lääkkeet ei olekaan huomioitu. Vain perus ruoka ja liian vähän vaatepuolta.Nyt alkaa ale myynnit kohta voi ostaa ensi talveksi ale takin kengät.200€ pelkkään ruokaan on yhdelle hengelle juuri ja juuri kuukauden ruokaraha.Leipä 1€ vaatii vähän päälle voita makkaraa sinappia.7-8€. Kahvi paketti ja maito sokeri7€ puuro 1€ viikon pärjää jos keittoja tekee päälle.Useimmat syö kalakettoja.

Toimeentulotuen perusosasta 49 % on varattu ravintoon, eli 252 euroa kuukaudessa.

Vierailija
48/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä nämä epämääräiset laskut ovat kansalaisilla? Näitä laskuja joihin uppoaa puolet tilistä tai enemmänkin, on yleensä vähävaraisilla.

Itse asun vuokralla ja pakollisia laskuja minulla on vuokra, sähkö- ja vesilasku ja ne eivät montaa euroa tee kuukautta kohti. Ai on onhan minulla puhelinliittymä joka tekee 18€/kk.

Elämäni on varmasti monen mielestä tylsää, kun käyn töissä ja tulen kotiin jossa iltaisin jumppaan ja tämän jälkeen luen tai täyttelen ristikoita.

Miksi sähkölasku ja vesilasku ovat epämääräisiä?

Nämä yhteensä lähes 400e.

Ei yksin asuvalla voi olla noin paljon sähkö- ja vesilaskut.

En asu yksin.

Et kai sitten maksa yksin kaikkia kuluja. Käske kaverisi maksaa oma osuus.

Tietenkin puoliso maksaa puolet koska olen työtön.

Vierailija
49/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sossun luukulle, eikö ministeri Saarikko sanonut, että Suomessa autetaan jos rahat loppuu?!

Vierailija
50/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa aina mietin tällaisia ketjuja lukiessani. Mulla menee pakollisina laskuina joka kuukausi asuntolainan lyhennys, hoitovastike ja puhelin+laajakaista. Neljä kertaa vuodessa vakuutukset, neljästi vuodessa sähkö, kolmesti vuodessa vesilasku ja kahdesti pyykkituvan maksut. Ei pakollisia laskuja on sitten bookbeatit, hbo:t, viaplayt, lehtitilaukset, oista kaikista tietysti luopuisin siinä vaiheessa, kun talous olisi tiukilla.

Ei mulla mene säännöllisesti joka kuukausi useita satasia laskuihin, jotka olisi muuta kuin asumiskulut. Ilmeisesti köyhillä on erilainen käsitys siitä, mitkä on pakollisia laskuja, joihin menee sitten satasia asumiskulujen päälle.

Useimmat meistä pienituloisista joutuu säästämään ihan joka kuukausi noihin harvemmin tuleviin laskuihin. Tai tietty voi olla aina joka vuosi maaliskuun syömättä ja toukokuussa ottaa pikavippiä+olla syömättä, kun pitää maksaa sähkölasku tai auto+kotivakuutus.

Budjetoiminen ja säästäminen ovat eri asioita. Ne laskut voi tilata tulemaan joka kuukausi, jos se yhtään helpottaa taloudenpitoa.

Vierailija
51/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo vielä plussan puolella.

Vierailija
52/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika monella köyhällä on myös osamaksuja. Esim pesukone hajoaa tai muu kodinkone. Ei ole säästöjä millä ostaa uutta, joten osari on ainut vaihtoehto. Eri asia toki jos esim yksinelävä kokee pärjäävänsä ilman, tiskaa käsin ja käyttää pyykkitupaa.

Itsellä muutama osari, lisäksi terveydenhoitokuluja ja lasten harrastusmaksut. Koen ne ns. pakollisiksi.

Vierailija
53/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin

Näin.

Vierailija
54/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin esim minulla yksin asuvalla keskimäärin:

Sähkölasku 20€/kk (voi olla kalliimpikin, kun hinnat nousee)

Vesi 20€/kk

Kotivakuutus 20€/kk

Puhelin 20€/kk

Netti 30€/kk

Henkilövakuutus 10€/kk

Auton kulut 60€/kk + olisi kiva säästää mahdollisten korjausten varalle.

Autosta en voi luopua, koska täällä ei ole julkisia lainkaan ja oman alan työt ei ole missään lähellä kauppoja.

Tiukkaa tekisi itselläkin ap:n budjetilla.

Heh, saisipa sähkön 20 €/kk. Kalleimpiin kuuluvien sähkönriistäjien eikun siirtäjien alueella pelkkä siirron perusmaksu on liki 23 €/kk. Ja siihen ei ole kulutettu kilowattiakaan sähköä.

Vierailija
55/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret jaksaa töissä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole töissä.

Luuseri.

Looserit on monetkin ollut työssä nuorena sitten väsynyt.

Nykyään väsytään jo roskapussin viemisestä. Sitten ollaan rikki.

Vierailija
56/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin

Näin.

Kerrotko miten?

Vierailija
57/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Budjetoiminen ja säästäminen ovat eri asioita. Ne laskut voi tilata tulemaan joka kuukausi, jos se yhtään helpottaa taloudenpitoa.

Niin, mutta se on huomattavasti halvempaa maksaa ne kerran vuodessa. Siksi jos joku kysyy, niin minun laskut on about 200€/kk vaikka oikeasti siitä iso osa menee säästötilille odottamaan sitä kuukautta, jolloin laskut tulee.

Vierailija
58/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa slipoverin pooois... ottaa sukat pooois... ottaa housut pooois...

Vierailija
59/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta se on huomattavasti halvempaa maksaa ne kerran vuodessa. Siksi jos joku kysyy, niin minun laskut on about 200€/kk vaikka oikeasti siitä iso osa menee säästötilille odottamaan sitä kuukautta, jolloin laskut tulee.

Maksan itsekin vakuutusmaksut kerran vuodessa maksutapaedun vuoksi. Tämä ei sopinut puolisolleni yhdessä asuessamme, joten lasku tuli joka toinen kuukausi vaikka budjetoimme joka kuukausi saman könttäsumman laskunmaksutilille.

Vierailija
60/63 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

200e /kk riittää, jos pitää ruokkia vain itsensä. Tee budjetti. 6,8e/vrk. Ei ole paljon mutta riittää jos käyttää oikein. Listalle paljon kaurapuuroa, reissumies leipää ja perunoita. Käy seurakunnan leipäjonossa, jos mahdollista. Leveästi et elä, mutta pysyt hengissä. Rohkeutta!

yli 6 euroa päivässä ruokaan on PALJON!!