Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko huomanneet että hoitolaitokseen joutuvat vanhukset heikkenevät hyvin nopeasti?

Vierailija
19.02.2022 |

Minulle selvisi tämä ukin kautta. Vielä viime kesänä ukki kalasti ja marjasti, kasvatti kasviksia, teki ulkohommia jne.
Alkutalvesta ukki laitettiin hoitoon mielenterveysongelmien vuoksi. Nyt ukki on siinä kunnossa että ei käy juuri ikinä ulkona, katsoo vain tv:tä, istuu ja on. Äiti kertoi että hän käyttää rollaattoria kun käy edes vähän ulkona. Mies joka vielä kesällä kalasti ja marjasti.

Hoitolaitokseen pysyvää laittamista tulisi välttää viimiseen asti.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päinvastoin. Äiti oli sekaisin eikä syönyt. Hoivakodissa ruoka kolme kertaa päivässä ja lääkkeiden säännöllisen ottamisen valvonta palauttivat hänen kuntoaan ihmeesti.

Vierailija
2/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sekä vanhuksesta että hoitolaitoksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, otantani laitoshoitoon otetuista vanhuksista on liian pieni, että voisin siitävetää yleisempiä johtopäätöksiä.

Vierailija
4/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Mummo heikkeni silmissä kun vietiin omasta kotoa laitokseen 😒

Vierailija
5/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimensä mukaisesti hoitolaitos on kuoleman odotushuone.

Vierailija
6/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakotiin pääsee vasta kun on jo todella huonossa kunnossa, ja silloin vointi voi heiketä nopeasti.

Vierailija
7/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ukkisi lääketokkurassa?

Vierailija
8/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa huomioon myös että hoitolaitoksiin ei oteta ennen kuin odotettavissa oleva elinikä on alle 2 vuotta.

Vierailija
9/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ette välttäneet? Itse ette jaksaneet mt potilasta ja nyt valitetaan.

Vierailija
10/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan ukkisi lääketokkurassa?

Varsin mahdollista, en tiedä mitä kaikkea hän syö mutta oletan että lääkkeitä löytyy.

Ap

Vierailija
11/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi ette välttäneet? Itse ette jaksaneet mt potilasta ja nyt valitetaan.

Ei olla kysytty minulta miten toisella puolella Suomea asuvaa ukkiani hoidetaan.

Ap

Vierailija
12/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja luulen että yks syy tähän on se, että hoitajilla ei oo "aikaa" antaa hoidokkien tehdä asioita itse, esim pukeminen tai itse kävellä vaikkapa ruokasaliin ym. Asiat menee nopeemmin jos hoitaja pukee ja lykkää pyörätuolissa sinne ruokasaliin

Vierailija
13/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten kunto voi heiketä nopeasti kyllä ihan missä tahansa ja kunto yleensä heikkenee iän myötä. Hoivakodissa tietysti helposti jää liikunta vähälle, mutta kyllä kotihoidossakin on ihmisten kunto romahtanut ja koteihin on kuoltukin ihan vanhuuden vaivojen seurauksena. 

Vierailija
14/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liikuntakyky on tallella, niin kotihoito ok. Mutta meidän talossa elää vanhuksia, jotka eivät pääse itse liikkeelle. Kököttävät yksin kotonaan kaiket päivät. Vastaavassa tilanteessa olisin itse mieluummin jossain laitoksessa.

15/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että psyykenlääkkeet ovat tehneet ap:n ukista flegmaattisen.

Vierailija
16/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se elämän ja asuinpaikan muutos vie sitä omatoimisuutta aluksi, eikä enää opita niin helposti uusia rutiineja. Ei päde kaikkiin silti tuo heikkeneminen, jos on kova liikkumaan, niin laitoksessa on tilaa kulkea.

Vierailija
17/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pari kuukautta sitte uutisoitiin, hoivakodissa hoitaja työntäny käsisuihkun pään, vanhusten peräaukkoon, aivan kamalaa onneks jäi kiinni,, se teki niin sen takia että vanhusten vatsat toimis paremmin

Vierailija
18/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä päinvastoin. Äiti oli sekaisin eikä syönyt. Hoivakodissa ruoka kolme kertaa päivässä ja lääkkeiden säännöllisen ottamisen valvonta palauttivat hänen kuntoaan ihmeesti.

Sama täällä. Mummi on pirteä ja saanut lisää painoa, kun on säännöllinen nukkuminen ja ruokailu.

Vierailija
19/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaan hyvään aikaan kun pappa vietiin hoitolaitokseen, annettiin kunnon tropit ja äijä oli muissa maailmoissa välittömästi. Nykyään ei haluta antaa lääkkeitä juuri lainkaan. Ei vanhusille ei työssä käyville. Tälläiset valviran antamat summanmutikka-määräykset on perseestä. Varmasti ennen annettiinkin liikaa troppia, mutta nykyinen linja on väärin. Valviran pitää rakentaa uudelleen. Muutaman hemmon ei pidä päättää näin suuresta asiasta.

Vierailija
20/24 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama ilmiö on kyllä tiedossa laajemminkin. Kun henkilökuntaa ei ole tarpeeksi tai he eivät vain järjestä vanhoille ihmisille liikuntaa tai muuta aktiviteettia, niin varsinkin vanhojen ihmisten kunto romahtaa todella nopeasti. Muistelen että se on keskimäärin 8 vuorokautta vuodelepoa jonka jälkeen vanhus ei pääse enää ollenkaan omin voimin sängystä ylös.

Lisäksi vanhukset ovat saattaneet olla ottamatta osan reseptilääkkeistään kotona ja kun heille syötetään ne lääkkeet oikeasti laitoksessa niin cocktail on niin vahva että he eivät oikein kestä sitäkään enää. Myös se on tiedossa että yli 3 eri lääkkeen yhteisvaikutuksia ei voi mitenkään tietää etukäteen ja näillä vanhuksilla saattaa olla yli 10 lääkettä listalla eri vaivoihinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän